Δευτέρα 4 Μαρτίου 2024

Mirage 2000-5Mk.2 vs. νέα Rafale F.4: Θα επαναλάβουμε άραγε τα λάθη του παρελθόντος με τα Mirage F-1CG;


Κρίσιμες διευκρινίσεις για την ενδεχόμενη πώληση των ελληνικών Mirage 2000 – Οι προοπτικές ενίσχυσης της δύναμης των Rafale. Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος, έγινε εκτενής αναφορά σε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η αξία του στόλου των ελληνικών Mirage 2000-5Mk.2, είναι ακόμα τέτοια που μπορεί να υποστηρίξει την αγορά πρόσθετων μαχητικών Rafale, σε περίπτωση που τελικά αποφασιστεί και επιδιωχθεί η πώλησή τους. 

Αναμφίβολα στην όλη υπόθεση υπάρχουν υπέρ και κατά και αυτός είναι ο στόχος του αφιερώματος. Να τα αναδείξει στο μέτρο που επιτρέπουν οι διαθέσιμες πληροφορίες.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες λοιπόν, η Ελλάδα θα μπορούσε να εξασφαλίσει ποσό της τάξης των 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μέσω της πώλησης των 24 Μirage 2000-5Mk.2 καθώς και των 18 παροπλισμένων Mirage 2000EG/BG που διατίθενται μαζί με 22 κινητήρες Μ53-P2. Στο πακέτο φυσικά θα περιληφθεί εξοπλισμός συντήρησης και υποστήριξης, εξυπηρέτησης στο έδαφος, προσομοιωτής πτήσης, καθώς και ο εξοπλισμός του δοκιμαστηρίου των κινητήρων M53.

– Αυτό το πακέτο θεωρητικά θα επιτρέψει στην Ελλάδα την αγορά 12 ακόμη τουλάχιστον νέας κατασκευής μαχητικών Rafale F.4. Η χώρα μας έχει ήδη δαπανήσει ποσό μεγαλύτερο των 700 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά εξοπλισμού και τη δημιουργία υποδομών στο πλαίσιο του προγράμματος Rafale. Σε περίπτωση που προβεί στην αγορά πρόσθετων μαχητικών του τύπου, θα καταβάλλει μόνο την αξία τους, ενώ το να εκμεταλλευτεί αυτές τις υποδομές και των εξοπλισμό για την κάλυψη των αναγκών δύο πολεμικών Μοιρών είναι σημαντικό κέρδος μακροχρόνια.

– Επειδή όλα είναι σχετικά και η πραγματική δυναμική μίας ενδεχόμενης πώλησης των Mirage 2000 συνολικά, σε συνδυασμό με την αγορά πρόσθετων μαχητικών Rafale, θα αποδειχθεί κατά τις διαπραγματεύσεις που θα διεξαχθούν με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, από τη στιγμή που η διαδικασία είναι ιδιαίτερα περίπλοκη και πολυδιάστατη, βαρύνοντα ρόλο θα διαδραματίσει ο σχεδιασμός και η διάθεση υλοποίησης από την ελληνική πλευρά. Οι Ινδοί έχουν ανάγκη τα ελληνικά Mirage 2000-5Mk.2 και μάλιστα άμεσα, ενώ και για τους Γάλλους η συγκρότηση μίας δεύτερης Μοίρας Rafale στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας είναι ζωτικής σημασίας για πλειάδα λόγων.

– Η Γαλλία έχει κάθε λόγο να συνδράμει την Ελλάδα σε μία τέτοια προσπάθεια, από τη στιγμή που η Πολεμική Αεροπορία είναι η μοναδική στην Ευρώπη και το ΝΑΤΟ που επιχειρησιακά αξιοποιεί μαχητικά Rafale. Πέρα από τη Γαλλική Αεροπορία και το Ναυτικό… Όπως έχει και κάθε λόγο να επιδιώξει την αύξηση του αποτυπώματος των γαλλικής κατασκευής μαχητικών και αεροφερόμενων όπλων και στην Ινδία, αλλά και στην Ελλάδα.

– Η εμπειρία του παρελθόντος αποκαλύπτει ότι αν η Ελλάδα δεν εξετάσει τώρα αυτή την εναλλακτική, απλά στο μέλλον θα χρειαστεί να αποσύρει τα -5Mk.2 και θα υποχρεωθεί εκ των πραγμάτων να αγοράσει πρόσθετο αριθμό μαχητικών Rafale. Καταβάλλοντας ολόκληρο το αντίστοιχο ποσό… Υπενθυμίζεται ότι στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ‘90 η Dassault Aviation είχε προτείνει στην Πολεμική Αεροπορία να αγοράσει τα 25 εναπομείναντα Mirage F 1CG που διατηρούσε σε υπηρεσία, με αντάλλαγμα 12 μαχητικά Mirage 2000. Η πρόταση αυτή δεν υλοποιήθηκε τότε με αποτέλεσμα τα Mirage F 1CG να βρίσκονται… ακόμα στην ΤανάγραΩς υλικό δηλαδή θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πριν από 30 χρόνια, εξοικονομώντας κονδύλια για την αγορά νεότερων μαχητικών, κάτι που και τώρα ισχύει στην περίπτωση των -5Mk.2.

– Εν κατακλείδι όλα τα στοιχεία συνηγορούν στο ότι θα ήταν προς το συμφέρον της Πολεμικής Αεροπορίας και της ελληνικής άμυνας ευρύτερα, η διατήρηση του Mirage 2000-5Mk.2 σε υπηρεσία, κυρίως λόγω του χαμηλότερου κόστους εκμετάλλευσής του σε σχέση με το Rafale, τη δυνατότητά του να αξιοποιεί τα ίδια όπλα και τις -ακόμα- μεγάλες ικανότητες στην εναέρια μάχη. Από την άλλη πλευρά όμως, το γεγονός ότι τα μαχητικά του τύπου αυτού είναι μόνο 24 εξοπλίζοντας μία πολεμική Μοίρα, καθιστά ασύμφορη τη διατήρηση ολοκληρωμένων υποδομών για την υποστήριξή τους, καθώς και τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό τους. Και αυτό είναι κάτι που έχει αφήσει να εννοηθεί η Πολεμική Αεροπορία, όχι το DP.

– Τα οικονομικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, αποκαλύπτουν ότι πριν από αρκετά χρόνια (2017-2018), τα ΗΑΕ (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) δαπάνησαν 489,6 εκατομμύρια δολάρια για τον εκσυγχρονισμό 33 Mirage 2000-9 στο ίδιο επίπεδο με τα ινδικά Mirage 2000I/TI. Άλλα 63,3 εκατομμύρια δολάρια δαπανήθηκαν για την υποστήριξη των μαχητικών και άλλο, ξεχωριστό συμβόλαιο συνολικού ύψους 375,3 εκατομμυρίων δολαρίων υπογράφηκε με την MBDA για την παροχή υπηρεσιών αναβάθμισης και υποστήριξης υφιστάμενων όπλων και παροχής τεχνικής υποστήριξης στα συστήματα διαχείρισης και άφεσης οπλισμού του -9. Τα νούμερα αυτά φυσικά δεν ισχύουν σήμερα λόγω ανατιμήσεων. Πάντως, μιλάμε σε κάθε περίπτωση για ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό.

Υπό την προϋπόθεση επομένως ότι ο αριθμός των ελληνικών Mirage 2000-5Mk.2 ξεπερνούσε τις 40 μονάδες, θα άξιζε πιθανότατα η περαιτέρω επένδυση στα μαχητικά αυτά. Επειδή όμως αυτό δεν έγινε όταν έπρεπε και όταν υπήρχε η δυνατότητα, καλό θα είναι να διερευνηθεί η προοπτική της πώλησης και των Mirage 2000-5Mk.2 προς ενίσχυση του αριθμού των Rafale σε ελληνική υπηρεσία. Τα στοιχεία είναι υπέρ μίας τέτοιας λύσης και η εμπειρία από το παρελθόν τα επιβεβαιώνει σε μεγάλο βαθμό.

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου