Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024

Τρεις από τις FDI HN με MdCN, Ευρωκορβέτα και η απουσία προγράμματος νέας κορβέτας


Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Από όσα είπε ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας στον χαιρετισμό του, κατά την τελετή καθελκύσεως της φρεγάτας ΝΕΑΡΧΟΣ (F-602) προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία και ενδείξεις για τα μείζονα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού. Αλλά δημιουργούνται και ορισμένα ερωτήματα.,

Κατ’ αρχάς, ο ΥΕΘΑ αναφέρθηκε στην πρόθεση να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με την Naval Group για την προμήθεια μιας επιπλέον φρεγάτας FDI HN. Εφόσον όμως, όπως κατέστησε γνωστό ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group σε συνέντευξή του Πιέρ-Ερίκ Πομελέ προ καιρού, η ελληνική πλευρά έχει αιτηθεί την υποβολή προτάσεως για προμήθεια τέταρτης φρεγάτας, επί της ουσίας υφίσταται ήδη διαπραγμάτευση. Ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ έχει αναφέρει ότι η συγκεκριμένη προσφορά έχει ισχύ μέχρι τα τέλη του 2024, επομένως μέχρι τότε θα δούμε και την υπογραφή της σχετικής συμβάσεως.

Στα κύρια σημεία της ομιλίας του ΥΕΘΑ που διένειμε το Υπουργείο, αναφερόταν η μελλοντική ένταξη στο οπλοστάσιο του Πολεμικού Ναυτικού του πυραύλου MdCN. Αλλά στα στιγμιότυπα από την τελετή που μεταδόθηκαν, ήταν σαφές ότι στον χαιρετισμό του ο ΥΕΘΑ ανέφερε πως αυτή την δυνατότητα θα την έχουν τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες και η συγκεκριμένα οι ΝΕΑΡΧΟΣ, ΦΟΡΜΙΩΝ και η τετάρτη υπό παραγγελία. Προφανώς στο πλαίσιο των ζυμώσεων κατά την παρακολούθηση υλοποιήσεως του προγράμματος αλλά και με ευκαιρίας δοθείσης με την σύμβαση για την τετάρτη φρεγάτα, επικράτησε η επιχειρησιακή απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού να αποκτηθεί το συγκεκριμένο όπλο στρατηγικής κρούσεως. Δεδομένου ότι η ναυπήγηση της φρεγάτας ΚΙΜΩΝ βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο στάδιο και οι τέσσερις εκτοξευτές καθέτου εκτοξεύσεως A50 SYLVER έχουν ήδη εγκατασταθεί, θα υπάρξει τροποποίηση στην σύμβαση του 2021, ώστε να εγκατασταθούν εκτοξευτές A70 SYLVER στις επόμενες φρεγάτες.

Παρουσιάζοντας τα υπόλοιπα μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που περιλαμβάνονται στον 12ετή Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) 2024-2035, ο ΥΕΘΑ ανέφερε:

  • Πρόγραμμα εκσυγχρονισμού φρεγατών ΜΕΚΟ.
  • Πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΤΠΚ κλάσεως ΡΟΥΣΣΕΝ.
  • Πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων.
  • Συμμετοχή στην σχεδίαση και ναυπήγηση φρεγατών CONSTELLATION.
  • Συμμετοχή στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας.
  • Προμήθεια επακτίων συστοιχιών βλημάτων επιφανείας – επιφανείας. 
  • Ναυπήγηση νέων υποβρυχίων.

Παρατηρούμε ότι ο ΥΕΘΑ δεν ανέφερε πρόγραμμα προμήθειας νέας κορβέτας. Απεναντίας, ανέφερε την συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα Ευρωκορβέτας, που είχαμε επισημάνει ότι, περιέργως, μέχρι πρότινος, έλειπε από τις ανακοινώσεις του ΥΕΘΑ. Αυτό προφανώς σημαίνει ότι η προμήθεια της τέταρτης FDI HN σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των MEKO 200, υποβάθμισαν το πρόγραμμα νέας κορβέτας και δημιουργείται ο οικονομικός “χώρος” για τα προγράμματα εκσυγχρονισμού των ΤΠΚ και των υποβρυχίων.

Η συμμετοχή στο πρόγραμμα CONSTELLATION συνιστά εξαγγελία μείζονος σημασίας, χωρίς όμως να μπορεί να προεξοφληθεί η κατάληξη. Το βέβαιο είναι ότι αφορά την εποχή μετά το χρονικό ορόσημο του 2030. Όμως η συμμετοχή στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας, θα δεσμεύσει νωρίτερα κονδύλια προκειμένου να αρχίσει η ναυπήγηση τουλάχιστον δύο πρώτων μονάδων.

Ο Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε και στην συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, λέγοντας ότι στόχος είναι «η συμμετοχή στην συμπαραγωγή». Η έκφραση είναι συζητήσιμη, δεδομένου ότι η ναυπήγηση μονάδων ξένων σχεδίων στην Ελλάδα, δεν συνιστά κάτι τέτοιο ενώ για να υποστηριχθεί ότι συνεχίζεται η συνεργασία ελληνικών εταιρειών με την Naval Group, εντασσόμενες στην εφοδιαστική αλυσίδα της, αυτό προϋποθέτει την συνέχιση αναθέσεως συμβάσεων στον ναυπηγικό οίκο. Η συνεργασία μπορεί να ενισχυθεί μέσω του προγράμματος Ευρωκορβέτας, όπου εξάλλου περιλαμβάνονται πέντε ελληνικές εταιρείες ως βιομηχανικοί εταίροι αλλά δεν φαίνεται αυτό να τονίζεται δεόντως από τους αρμοδίους.

Η αναφορά για αύξηση του ποσοστού ελληνικής συμμετοχής στο πρόγραμμα φρεγατών FDI HN από 12 σε 15%, παρουσιάζει ενδιαφέρον. Κατά τον καιρό της αναθέσεως της συμβάσεως το 2021, είχε υποστηριχθεί επισήμως ότι «έχει ανατεθεί έργο περί το 15% κατά τους υπολογισμούς, στις ελληνικές εταιρίες». Ο Νίκος Δένδιας προσδιόρισε μικρότερο ποσοστό, μέχρι σήμερα. Όμως οι 25 συμβάσεις που όπως ανέφερε έχουν ανατεθεί σε ελληνικές εταιρείες από την Naval Group, ποτέ δεν έχει ανακοινωθεί τι ύψους είναι, ένδειξη ότι δεν είναι ιδιαιτέρως μεγάλης αξίας. Αυτό, καθιστά ακόμη μεγαλύτερα τα ερωτηματικά ως προς το με ποιον τρόπο προκύπτει το 12% ελληνικής συμμετοχής, που παρουσιάζεται ως εξασφαλισμένο και ίσως θα ήταν καλό να δοθούν επισήμως στοιχεία, προς άρση κάθε απορίας.

ΠΗΓΗ https://doureios.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου