Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

Η ιστορία του πρώτου ηλεκτρικού Ι.Χ. που ήταν ελληνικό

Στη μεγάλη οθόνη ανεβαίνει η ιστορία του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου! Ο λόγος για το ελληνικό Enfield 8000, που κατασκευαζόταν στη Σύρο στα μέσα της δεκαετίας του '70 από την ομώνυμη εταιρία του εφοπλιστή Γιάννη Γουλανδρή και θα μπορούσε να έχει αλλάξει την εξέλιξη ολόκληρης της αυτοκινητοβιομηχανίας, αν δεν σταματούσε πρόωρα η παραγωγή του.

Τις άγνωστες λεπτομέρειες γύρω από τη γέννηση της πρωτοποριακής προσπάθειας, αλλά και τους λόγους που την οδήγησαν σε αδιέξοδο αποκαλύπτει ο επί σειρά ετών διευθυντής σύνταξης του
περιοδικού «4 Τροχοί» Μιχάλης Σταυρόπουλος μέσα από το ντοκιμαντέρ «Ανάμεσα σε δύο νησιά».

Το Enfield 8000 έδωσε στον έμπειρο δημοσιογράφο την «καλή ιστορία» που έψαχνε για να κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του. «Ολοι στον χώρο μας γνωρίζαμε γι' αυτό, αλλά σε πολύ γενικές γραμμές, ότι δηλαδή τη δεκαετία του '70 φτιαχνόταν στη Σύρο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αλλά το πώς είχε προκύψει, τι δυνατοτήτων ήταν, για πού προοριζόταν και πώς τελείωσε αυτή η ιστορία, δεν το γνωρίζαμε...» λέει στην «Espresso» ο κ. Σταυρόπουλος.

Στο ντοκιμαντέρ μιλάνε οι περισσότεροι από τους συντελεστές του θρυλικού αυτοκινήτου, η ιστορία του οποίου ξεκινά στα τέλη της δεκαετίας του '60 στην Αγγλία, όπου είχε την έδρα της η εταιρία Enfield Automotive, του Ανδριώτη εφοπλιστή Γιάννη Γουλανδρή. Με επικεφαλής σχεδιαστή τον επίσης Ελληνα απόφοιτο του MIT Κωνσταντίνο Αδρακτά, η Enfield προχώρησε στον σχεδιασμό του μοντέλου 8000, που κέρδισε σε διαγωνισμό της βρετανικής αρχής ηλεκτρικής ενέργειας για την προμήθεια περίπου 100 αυτοκινήτων.


Στη συνέχεια όμως ο Γουλανδρής αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο από την Αγγλία στο άλλο νησί του τίτλου της ταινίας, τη Σύρο. Η παραγωγή του αυτοκινήτου άρχισε τον Δεκέμβριο του 1973 και σταμάτησε στις αρχές του 1976. Συνολικά παρήχθησαν 123 αυτοκίνητα, από τα οποία σήμερα σώζονται ελάχιστα. Ανάμεσα σ' αυτά, το κίτρινο Enfield 8000 που ανακάλυψε ο κ. Σταυρόπουλος στην Αγγλία και σήμερα βρίσκεται στην «πατρίδα» του, τη Σύρο.

Το Endfield 8000 διέθετε ηλεκτρικό κινητήρα 8,2 ίππων, τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα και αυτονομία επίσης 80 χιλιομέτρων. Με μήκος μόλις 2,7 μέτρα είχε ως βασικό ανταγωνιστή το Mini Cooper, με τη διαφορά ότι το Enfield στοίχιζε σχεδόν τα τριπλάσια χρήματα.

«Η κατασκευή ενός σύγχρονου βιομηχανικού προϊόντος σε τόσο απομακρυσμένο μέρος ήταν πολύ επιβαρυντική για το κόστος...» σχολιάζει ο κ. Σταυρόπουλος αναφερόμενος στο άδοξο τέλος της προσπάθειας. Ενας άλλος λόγος είναι η στάση του ελληνικού κράτους, που αντιμετώπισε το όλο εγχείρημα είτε με εχθρότητα είτε με αδιαφορία.

Η ταινία προβλήθηκε την Κυριακή στο πλαίσιο του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πηγή: Espressonews.gr
 ΠΗΓΗ in-fo-stires

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου