Τρίτη 21 Ιουνίου 2022

Πλησιάζουν ολοένα και περισσότερο… EF-2000 Typhoon για την τουρκική Αεροπορία;

 

Το παζάρι της Τουρκίας με τους Αμερικανούς… εφ’ όλης της ύλης καλά κρατά. Σε περιοπτη θέση βρίσκεται το ξεμπλοκάρισμα του άτυπου εξοπλιστικού εμπάργκο. 

Αν η Τουρκία δείχνει να έχει συμβιβαστεί με την εκδίωξή της από το πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 Ligthning II, που ίσως και να μην μπορούσαν να προμηθευτούν τελικά λόγω οικονομικής κρίσης, δεν ισχύει το ίδιο και για την επιδίωξη ανανέωσης του αεροπορικού της στόλου με την πλέον προηγμένη έκδοση των F-16, τα Block 70/72. Στην προσπάθεια να ενισχύσει τη διαπραγματευτική της θέση και όχι μόνο, στο προσκήνιο έχουν εμφανιστεί δυναμικά τα EF-2000 Typhoon (Eurofighter) ως εναλλακτική…

Στην προσπάθεια να πείσουν οι Τούρκοι ότι ειλικρινά ασχολούνται με τα αεροσκάφη αυτά ως εναλλακτική, στα ελεγχόμενα τουρκικά μέσα έχουν εμφανιστεί άρθρα – αναλύσεις που αναφέρονται σε αυτή την προοπτική. Τα αεροσκάφη η Τουρκία μπορεί να τα εξασφαλίσει από τη Βρετανία και την Ιταλία που είχαν δείξει στο παρελθόν ενδιαφέρον να διαθέσουν αριθμό αεροσκαφών του τύπου, με στόχο να εξοικονομηθούν χρήματα, τα οποία θα επενδυθούν στην αναβάθμιση των δυνατοτήτων των εναπομεινάντων αεροσκαφών.

Ο αρχηγός της τουρκικής Αεροπορίας, πτέραρχος Χασάν Κουτσουκακιούζ, προσφάτων επισκέφθηκε το Ηνωμένο Βασίλειο, επιθεώρησε τα Typhoon και συναντήθηκε με τον ομόλογό του της RAF, πτέραρχο Σερ Μάικ Γουίνγκστον. Χωρίς να υποχωρήσει από τα γνωστά μεγαλοϊδεατικά πρότυπα της χώρας του, ο Τούρκος αρχηγός χαρακτήρισε την επιλογή των Eurofighter ως “ενδιάμεση”, μέχρι την ολοκλήρωση της ανάπτυξης και την ένταξη σε μαζική παραγωγή του τουρκικού μαχητικού πέμπτης γενιάς…

Βέβαια, οι Τούρκοι δεν κρύβουν ότι η απόκτηση EF-2000 Typhoon δεν είναι παρά λύση ανάγκης, σε περίπτωση που δεν επιλυθεί το πρόβλημα που μπλοκάρει την απόκτηση της πλέον προηγμένης έκδοσης των F-16. Οι Τούρκοι έχουν καλούς λόγους – αντικίνητρα να πάνε σε νέο τύπο αεροσκάφους. Η διαδικασία απόκτησης και επιχειρησιακής αξιοποίησης θα πάρει πολύ καιρό, ενώ το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν στην Αεροπορία είναι άμεσο.

Επίσης, το κόστος υποστήριξης των EF-2000 Typhoon είναι πολύ υψηλό, ενώ η Τουρκία θα πρέπει να δημιουργήσει και υποδομές, το οποίο θα εκτοξεύσει το κόστος. Το δε κόστος ανά ώρα πτήσης του συγκεκριμένου μαχητικού, που είναι δικινητήριο, είναι πολύ υψηλότερο των F-16.

Ένα θέμα το οποίο δεν αγγίζουν τα δημοσιεύματα στην Τουρκία, είναι το ενδεχόμενο η πώληση και αυτών των αεροσκαφών να μην είναι εφικτή… Το ζήτημα χρήζει διευκρίνισης. Τα ευρωπαϊκά μαχητικά αεροσκάφη χρησιμοποιούν υποσυστήματα – απάρτια αμερικανικής προέλευσης.

Κατά συνέπεια, άδεια εξαγωγής ίσως και να μην χρειάζεται μόνο από τις χώρες της κοινοπραξίας του Eurofighter (Βρετανία, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία), αλλά και από τις ΗΠΑ, πότε θα μπορούσαν να ανακύψουν ομοειδή προβλήματα. Εκτός κι αν έχει υπάρξει συμβατική κατοχύρωση περί του αντιθέτου. Να χρησιμοποιήθηκαν έχοντας διασφαλίσει ότι ο προμηθευτής δεν θα μπορεί να εγείρει ζητήματα στην προώθησή τους στις διεθνείς αγορές.

Ίδιο πρόβλημα πιθανότατα υπάρχει και με το μονοκινητήριο σουηδικό σουηδικό μαχητικό JAS-39 Gripen, μια εξαιρετική επιχειρησιακά και θεαματικά οικονομικότερη επιλογή, που θα μπορούσε ενδεχομένως να αντιμετωπίσει στη βάση του κοινού -οικονομικού- συμφέροντος και το πολιτικό πρόβλημα ανάμεσα στις δυο χώρες…

Το εντυπωσιακό είναι η εμμονή των Τούρκων στην “υψηλή πολιτική” και τη διατήρηση των ρωσικών S-400 στο οπλοστάσιό τους, παρά το γεγονός ότι η αγορά του συστήματος ήταν η αρχή των δεινών στις σχέσεις της Τουρκίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήταν η κόκκινη γραμμή που δεν έπρεπε να διαβούν οι Τούρκοι, όμως το τόλμησαν, θεωρώντας πως για μια ακόμη φορά θα καταφέρουν να περάσουν εκβιαστικά την άποψή τους.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η ενασχόληση με το EF-2000 Typhoon δημιουργεί για τους Τούρκους συνθήκες “διαίρει και βασίλευε”. Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα προκληθεί διχασμός εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τουλάχιστον οι Γερμανοί θα δυσκολευθούν να δώσουν το πράσινο φως χωρίς σημαντικό εσωτερικό πολιτικό κόστος. Οι δε ΗΠΑ, που προφανώς δεν επιθυμούν να χάσουν τους Τούρκους από πελάτες, θα είχαν και κάθε λόγο να επιχειρήσουν να τορπιλίσουν την προοπτική…

ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου