Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022

Σύστημα OPAL ως άμεση λύση για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και τις ΔΙΚΤΥΟΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ;

OPAL – H ισραηλινή διάσταση των δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων. Είναι λύση για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις; Το σύστημα OPAL (Operational Platform Adaptive Layer ή OPerational Avionics Layer), δεν είναι κάτι καινούριο. Ως σύλληψη, ως ιδέα είναι αρκετά παλιά. Και είναι απλή. Για αυτό και έχει αποδώσει και επιχειρησιακά ως καινοτομία τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, δεδομένου ότι άρχισε να χρησιμοποιείται αρχικά από την Ισραηλινή Αεροπορία και κατόπιν υιοθετήθηκε και από το Στρατό και το Ναυτικό της χώρας. Αποδεσμεύθηκε ως προϊόν στη σημερινή του μορφή και για εξαγωγικούς χρήστες το 2019 και πρόσφατα έγινε κρούση για την απόκτησή του και από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, μέσω παρουσίασης των δυνατοτήτων του στην Πολεμική Αεροπορία.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Δεν πρόκειται για κλασικό σύστημα ζεύξης (λήψης και μετάδοσης) δεδομένων (data link).

Πρόκειται για λογισμικό περισσότερο και λιγότερο για εξοπλισμό. Λογισμικό που επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ μέσων με διαφορετικό εξοπλισμό επικοινωνιών, στη γη, στην επιφάνεια της θάλασσας και στον αέρα. Το OPAL ως σύστημα μπορεί να διασυνδέσει διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών SDR (Software Defined Radios) για να δημιουργήσει μία κοινή βάση δεδομένων με τη μορφή cloud, στην οποία μέσω κωδικοποίησης ασφαλείας έχουν πρόσβαση μόνο οι φίλιες δυνάμεις. Επίγειες, εναέριες και θαλάσσιες.

Από αυτή την κοινή βάση δεδομένων μπορούν να τροφοδοτούνται με στοιχεία θέσης στόχων, στοχοποίησης, είδους απειλής και αριθμού εχθρικών μέσων που συνιστούν την απειλή, όλες ανεξαιρέτως οι πλατφόρμες που έχουν πρόσβαση σε αυτή. Μέσω της εγκατάστασης ενός πομποδέκτη σε κάθε φίλιο μέσο (αεροσκάφος, πλοίο, όχημα) και μίας παράλληλης γραμμής στην αρτηρία μεταφοράς δεδομένων (data bus), τα στοιχεία αυτά μπορούν να παρουσιάζονται ξεχωριστά σε μορφή ενιαίας εικόνας στις οθόνες απεικόνισης στοιχείων (MFD) ενός αεροσκάφους, ή στις οθόνες του κέντρου πληροφοριών μάχης μίας μονάδας επιφανείας, ή σε μεμονωμένες οθόνες οχημάτων.

Αυτή την ενοποιημένη εικόνα του επιχειρησιακού περιβάλλοντος που συνθέτει (μέσω αξιοποίησης λογισμικού -Generic- που επιτρέπει την ενσωμάτωση διαφορετικών εφαρμογών) λοιπόν το OPAL, λαμβάνοντας δεδομένα από πληθώρα μέσων χωρίς περιορισμούς στον αριθμό τους (το σύστημα έχει τη δυνατότητα κλιμακωτής προσθήκης εκατοντάδων μέσων-χρηστών) μπορούν να την εκμεταλλευτούν σε πραγματικό χρόνο όλες οι φίλες δυνάμεις που δραστηριοποιούνται σε μία ευρεία περιοχή.

Αν για παράδειγμα μία φρεγάτα κλάσης S εντοπίσει ένα στόχο στον αέρα, μέσω της κοινής εικόνας που συνθέτει το OPAL μπορούν να τον δουν όλες οι άλλες ιπτάμενες, επίγειες και θαλάσσιες φίλιες πλατφόρμες. Στο σύστημα που είναι ανοικτής αρχιτεκτονικής, ο εκάστοτε χρήστης μπορεί δε να προσθέσει τις δικές του κλείδες ή πρωτόκολλα ασφαλείας, αλλά και δικές του εφαρμογές…

Συνολικά το OPAL ως σύστημα είναι εξαιρετικά ανθεκτικό σε περιβάλλον παρεμβολών και εντελώς ανεξάρτητο και αυτόνομο, από τη στιγμή που δεν απαιτεί οποιαδήποτε επέμβαση στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και το λογισμικό του κατασκευαστή (ΟΕΜ) που φέρει οποιαδήποτε πλατφόρμα. Σε ένα μαχητικό επί παραδείγματι, ο πομποδέκτης του συστήματος συνδέεται με τις οθόνες απεικόνισης στοιχείων (MFD) στο πιλοτήριο, μέσω μίας παράλληλης (πρόσθετης) γραμμής (additional layer) στην αρτηρία δεδομένων (data bus).

To πλήρωμα του μαχητικού μπορεί να επιλέξει μία από τις MFD για την απεικόνιση της ενιαίας εικόνας των δεδομένων του OPAL, όχι μόνο για να δει τους στόχους που έχουν εντοπίσει ή εγκλωβίσει άλλες πλατφόρμες, αλλά και για να αποκτήσει αντίληψη του που βρίσκονται οι ίδιες… Επομένως μπορεί να λειτουργήσει τόσο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, όσο και ως σύστημα ασφαλούς αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) και σύστημα αποφυγής πορείας σύγκρουσης (TCAS) με άλλα αεροσκάφη (επανδρωμένα και μη).

Η Ισραηλινή Αεροπορία (IAF) το χρησιμοποιεί κατά κόρον ως τέτοιο. Ως συμπληρωματικό δηλαδή IFF και δευτερεύον TCAS. Στην παρουσίαση που έγινε στην Πολεμική Αεροπορία τονίστηκε ότι η IAF θεωρεί τόσο αξιόπιστες τις ενδείξεις και τη λειτουργία του OPAL ως TCAS (Tactical Collision Avoidance System), ώστε δεν επιτρέπει πτήσεις αεροσκαφών της σε περίπτωση που το σύστημα είναι εκτός λειτουργίας σε αυτά!

Το OPAL είναι εμπορικά διαθέσιμο από το 2019. Από τη στιγμή που μπορεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα από το Link 16 και το μελλοντικό Link 22 που ήδη βρίσκεται προ των πυλών προς υιοθέτηση από τις δυνάμεις του ΝΑΤΟ, μπορεί κάλλιστα να αξιοποιηθεί παράλληλα από το σύνολο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, καλύπτοντας σε πρώτη φάση μονάδες επιφανείας, μαχητικά αεροσκάφη και επίγειους σταθμούς διοίκησης μαζί με στοιχεία Πυροβολικού, με συγκριτικά πολύ χαμηλότερο κόστος.

Σε δεύτερη φάση μπορεί να επεκταθεί η χρήση του και σε περισσότερα μέσα. Αυτό που έχει σημασία για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις είναι ότι το OPAL είναι επιχειρησιακό εδώ και πολλά χρόνια, οπότε η αξιοπιστία και η πραγματική του απόδοση μπορούν να αξιολογηθούν επί του πεδίου. Αυτό προκειμένου να επιβεβαιωθεί η δυνατότητα του να λειτουργήσει ως άμεση και ολοκληρωμένη λύση χαμηλού κόστους για την επίτευξη πλήρους διαλειτουγικότητας, με παράλληλη δυνατότητα προσαρμογής του στις ειδικές ελληνικές επιχειρησιακές απαιτήσεις, λόγω της ανοικτής του αρχιτεκτονικής.

Το σύστημα δηλαδή μπορεί να αξιοποιηθεί ως σημαντικός πολλαπλασιαστής ισχύος αν ληφθεί υπόψη ότι θα μπορεί να συνθέτει εικόνα περιβάλλοντος επιχειρήσεων, αντλώντας στοιχεία και ενδείξεις από τους αισθητήρες των F-35A, ή των Rafale F3R και των φρεγατών Belhara FDI HN, τα οποία θα μπορεί να δει και να χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα! Όλα αυτά σε πραγματικό χρόνο, όταν μέσω Link 16 ο χρόνος λήψης της πληροφορίας είναι της τάξης των 12 δευτερολέπτων!

Τέλος, αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το OPAL δεν απαιτεί τη χρήση δορυφορικών δικτύων υπό την προϋπόθεση ότι τα μέσα που έχουν πρόσβαση σε αυτό, έχουν οπτικό ορίζοντα (Line of sight). Η Ισραηλινή Αεροπορία το έχει ενσωματώσει εδώ και 15 τουλάχιστον χρόνια στα μαχητικά F-15 και F-16 και έχει ολοκληρώσει την ίδια διαδικασία και στο F-35A. Τώρα το ενσωματώνει και στα εκπαιδευτικά (LIFT-Lead In Fighter Trainer) τύπου Μ-346 που διαθέτει…

ΠΗΓΗ defence-point

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου