Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024

Η αιματοβαμμένη επιχείρηση «ΝΙΚΗ»


του Παναγιώτη Καυγά

Πριν λίγες ημέρες, ο καλός μου φίλος και επί έτη πολλά ιατρός καρδιολόγος της αειμνήστου μητρός μου, Στέφανος Π. Γιαννόπουλος, μου παρέδωσε την επιστολή που ενεχείρισε το Γ.Ε.Σ. πριν λίγα χρόνια στους επιζήσαντες της επιχείρησης «ΝΙΚΗ» τον Ιούλιο του 1974, αλλά και στους συγγενείς των σκοτωθέντων, από φίλια πυρά, στην επιχείρηση αυτή.

Του ζήτησα να μου δώσει πολλές πληροφορίες για τα γεγονότα που προηγήθησαν αλλά και αυτά που ακολούθησαν τις θλιβερές εκείνες ημέρες, αλλά σεμνός όπως σε όλη του ζωή, ο αγαπητός μου φίλος και ιατρός μου είπε: Παναγιώτη, δεν μιλάω ποτέ για εκείνες τις ημέρες. Δεν το αντέχει η ψυχή μου και λυγίζω κάθε φορά που σκέφτομαι τους συμπολεμιστές και φίλους που χάθηκαν. Τα μόνα που μπορώ να σου είναι τα κάτωθι:

Υπηρετούσα στην Α’ Μοίρα Καταδρομών με έδρα το Μάλελε των Χανίων ως οπλίτης ιατρός καταδρομών. Αργά την 20η Ιουλίου του 1974 με κάλεσε επειγόντως ο διοικητής της μοίρας καταδρομών, Ταγματάρχης Γεώργιος Παπαμελετίου και μου ζήτησε να ετοιμάσω τους άνδρες για ταχεία και μυστική αποστολή…..

Αυτά μόνο ειπώθηκαν από τα χείλη του ιατρού. «Τα υπόλοιπα, θα τα βρεις στην επιστολή», μου είπε σχεδόν βουρκωμένος. Σεβόμενος την επιθυμία του, σταμάτησα να τον ρωτώ και με την συγκατάθεσή του παραθέτω αυτούσια την επιστολή του Γ.Ε.Σ. προς τους καταδρομείς και τις οικογένειες τους στην επιχείρηση «ΝΙΚΗ».

ΠΑΤΡΑ

Παναγιώτης Καυγάς

Λογιστής – Φοροτέχνης

“21 Ιουλίου 1974”

Όλα τα αεροσκάφη Noratlas και C-47 της Πολεμικής Αεροπορίας, μαζεύονται στην Σούδα της Κρήτης στις 7 το πρωί, για μία μυστική αποστολή: να μεταφέρουν την “Α’ Μοίρα Καταδρομών” στην Κύπρο, για αγώνα ενάντια στον Τούρκο εισβολέα, με την κωδική ονομασία:   “Ν ί κ η”.

Τα ίδια τα αεροσκάφη έλαβαν τις ονομασίες Νίκη 1, Νίκη 2 κλπ.

15 από τα 20 Nord 2501D Noratlas της 354ης Τακτικής Μοίρας Μεταφορών “Πήγασος”, ξεκίνησαν τα μεσάνυκτα υπό πλήρη συσκότιση και σιγή ασυρμάτου, δίχως κάποιον σχηματισμό ή μεταξύ τους επικοινωνία, δίχως κάποιον σχηματισμό ή συνοδεία μαχητικών, σε χαμηλό ύψος μεταφέροντας 318 Καταδρομείς σε μία αποστολή που έμοιαζε με ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ.

Αμέσως μετά δόθηκε σήμα από το Αρχηγείο προς το ΓΕΕΦ στην Λευκωσία:  “έρχονται 15 πορτοκάλια”.

Το Νίκη 1 και το Νίκη 2 προσγειώθηκαν κανονικά στον αεροδιάδρομο της Λευκωσίας.

Η καθυστέρηση όμως του σήματος οδήγησε τις 2 κυπριακές μοίρες αντιαεροπορικών που φρουρούσαν το αεροδρόμιο, να μην έχουν ενημερωθεί και να θεωρούν τα Ελληνικά Noratlas τούρκικα αεροσκάφη, ως εκ τούτου ξεκίνησαν να βάλουν πυρά.

Το Νίκη 4 χτυπήθηκε λίγο πριν προσγειωθεί, κατέρρευσε φλεγόμενο 3 χλμ πριν τον αεροδιάδρομο και συνετρίβη. Προσγειώθηκε έπειτα το Νίκη 7, καθώς και το Νίκη 3 που χάρις στην βλάβη στον έναν κινητήρα, είχε μείνει πίσω και δεν είχε δεχτεί πυρά.

Το Νίκη 6 εβλήθη σε πολλά σημεία και σχεδόν δίχως κινητήρα προσγειώθηκε, με τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των κυβερνητών.

Το Νίκη 13 επέστρεψε στην Ρόδο λόγω παρέκκλισης, το Νίκη 15 προσγειώθηκε τελευταίο, ενώ το Νίκη 14 έφτασε το πρωί και έφυγε δίχως να προσγειωθεί.

Μόλις ένας Καταδρομέας διασώθηκε από το Νίκη 4, όπου χάθηκαν 4 Αεροπόροι και 29 Καταδρομείς.

Από το Νίκη 6 σκοτώθηκαν 2 Καταδρομείς & τραυματίστηκαν 9.

Από τους 318 Καταδρομείς επιβίωσαν οι 278, οι οποίοι παρέμειναν ως “35η ΜΚ (Μοίρα Καταδρομών)” των ΕΛΔΥΚ-Ελληνικών Δυνάμεων Κύπρου, και μετείχαν στην θρυλική μάχη του Αεροδρομίου ενάντια στον “Αττίλα ΙΙ” τον ίδιο Αύγουστο, όπου και η τουρκική προέλαση τερματίστηκε έπειτα από ηρωικό αγώνα.

Εκεί δεν υπήρξαν απώλειες εκ μέρους της Ελλάδας, εν αντιθέσει, με τις βαριές απώλειες των Τούρκων οι οποίοι κι έχασαν την ευκαιρία τόσο του να ελέγξουν το στρατηγικής σημασίας αεροδρόμιο της πόλης (σήμερα βρίσκεται στη Νεκρή Ζώνη της Πράσινης Γραμμής), όσο κι ευρύτερα να καταλάβουν το σύνολο της Λευκωσίας.

Παρά την τραγική αρχή, η όλη επιχείρηση υπήρξε επιτυχημένη, αφού επιτεύχθηκε ο αντικειμενικός της σκοπός για τερματισμό της τουρκικής προέλασης.

Αυτή υπήρξε και η μόνη αποστολή στρατευμάτων από την Ελλάδα στην Κύπρο σε όλη την διάρκεια της εισβολής.

Οι Ήρωες που έπεσαν τότε, στον Λόφο της Μακεδονίτισσας, κατά την πτώση των αεροσκαφών ήταν:

                                             Από το Νίκη 4:

                                           ——————

Εκ της Πολεμικής Αεροπορίας:

Επισμηναγός (Ι) Παναγόπουλος Βασίλειος- Κυβερνήτης

Επισμηναγός (Ι) Συμεωνίδης Στέργιος- Συγκυβερνήτης

Επισμηνίας (Ι) Άνθιμος Ηλίας-Ναυτίλος

Ανθυποσμηναγός (ΙΜ) Δάβαρης Γεώργιος- Ιπτάμενος Μηχανικός

Εκ των Δυνάμεων Καταδρομών:

ΔΕΑ (ΚΔ) Τσαμκιράνης Δημήτριος

Λοχίας (ΚΔ) Καβροχωριανός Νικόλαος

Λοχίας (ΚΔ) Τζιλιβάκης Στέφανος

Δεκανέας (ΚΔ) Τσάκωνας Ευάγγελος

Δεκανέας (ΚΔ) Χριστόπουλος Αθανάσιος

Κ/Δ Αναστασόπουλος Ανδρέας

Κ/Δ Γιαννακάκης Κοσμάς

Κ/Δ Γιαννάκος Στέφανος

Κ/Δ Γιαννόπουλος Παναγιώτης

Κ/Δ Δαλαμάγκας Ηλίας

Κ/Δ Ζησιμόπουλος Αντώνιος

Κ/Δ Κασιμάκης Σωτήριος

Κ/Δ Κατέρος Κωνσταντίνος

Κ/Δ Κουρούνης Σωτήριος

Κ/Δ Λίγδης Χρήστος

Κ/Δ Δοϊτσίδης Χριστόδουλος

Κ/Δ Μανιάτης Σπυρίδων

Κ/Δ Μονιάς Αιμίλιος

Κ/Δ Μπαρώτας Κωνσταντίνος

Κ/Δ Νάκος Γεώργιος

Κ/Δ Πρινιανάκης Στυλιανός

Κ/Δ Σιορώκος Δημήτριος

Κ/Δ Σκιαδαρέσης Νικόλαος

Κ/Δ Τζούρας Σωτήριος

Κ/Δ Τούλης Ηλίας

Κ/Δ Χατζόπουλος Χρήστος

                                         Από το Νίκη 6:

                                            ——————

Εκ των Δυνάμεων Καταδρομών:

Κ/Δ Νόμπελης Σπυρίδων

Κ/Δ Οικονομάκης Κωνσταντίνος

                   !!! ΑΘAΝΑΤΟΙ  ΓΙΑ ΠAΝΤΑ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ !!!

ΠΗΓΗ https://ardin-rixi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου