Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Αξιολογείται στη Μαλαισία ο «Προμηθέας», αναλαμβάνει ανεξάρτητος Οίκος για το τερματικό στο Βασιλικό


Διαφωτιστικός ο Υπουργός Ενέργειας για την πορεία του τερματικού στο Βασλικό και της πλωτής μονάδας ΕΤΥΦΑ Προμηθέας – Σε εξέλιξη οι τεχνικοί έλεγχοι στην πλωτή μονάδα – Τι γίνεται με τα έργα στο Βασιλικό – Πρώτο τρίμηνο του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουμε φυσικό αέριο – Όσα είπε ο Γιώργος Παπαναστασίου

Εν αναμονή της ολοκλήρωσης του τεχνικού ελέγχου τελεί η Λευκωσία σχετικά με την πλωτή μονάδα φυσικού αερίου «ΕΤΥΦΑ-Προμηθέας».

Το πλοίο, στις 14 του Δεκέμβρη και απέπλευσε από την Σιγκαπούρη, όπου επιβιβάστηκαν τεχνικοί συγκεκριμένου οργανισμού για να αξιολογήσουν την ετοιμότητα της πλωτής μονάδας. Εν συνεχεία ταξίδεψε για τη Μαλαισία, όπου βρίσκεται ακόμη. Συγκεκριμένα, η πλωτή μονάδα βρίσκεται στον Πορθμό της Μαλάκκας στη Μαλαισία όπου διενεργούνται τεχνικοί έλεγχοι για την αξιολόγηση του πλοίου, είπε ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου μιλώντας στη μεσημβρινή εκπομπή του Alpha.

«Εκεί θα παραμείνει έως ότου ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και διορθωθούν πιθανά ευρήματα» είπε ο κύριος Παπαναστασίου.

Ερωτηθείς σχετικά, ο κύριος Παπαναστασίου είπε ότι εξαιτίας και του τερματικού του συμβολαίου με την CPP οι όποιες εργασίες στην πλωτή μονάδα δε θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν στην Cosco. «Είναι έτοιμος νοουμένου ότι επιβεβαιωθεί αυτό. Το ναυπηγείο λέει ότι είναι έτοιμο, εμείς όμως πρέπει αυτό να το επιβεβαιώσουμε με ανεξάρτητο οργανισμό, μετά τον τερματισμό της σύμβασης. Και αυτό κάνουμε» είπε ο Υπουργός.

Και εξήγησε ότι πλέον η ΕΤΥΦΑ θεωρείται εργοδότης των εταιρειών αυτών, και της εταιρείας που βρίσκεται για τους ελέγχους πάνω στο πλοίο που είναι οι Wilhelmsen, οι Νορβηγοί. «Και η εταιρεία έχει μέσα από διαγωνισμό κατακυρώσει στην εταιρεία την άλλη, για να ολοκληρωθούν οι ελέγχοι. Εκεί στη Μαλαισία, υπάρχουν οι τεχνικές υπηρεσίες. Να πούμε ότι η προκαταρτική έκθεση που έλαβε η ΕΤΥΦΑ αναφέρει ότι χρειάζεται να γίνουν πολύ λιγότερα απ’ ότι αρχικά είχαμε υποθέσει, για να ετοιμαστεί ως πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης. Δηλαδή είχαμε κατά νου ένα συγκεκριμένο ποσό, φαίνεται ότι δε θα χρειαστεί. Αρχικά είχαμε μιλήσει για 10 εκατομμύρια, αυτή τη στιγμή μπορεί να μιλούμε για 5. Είναι μέρος της διευθέτησης που έγινε με την ελευθέρωση του Προμηθέα» υπέδειξε ο Υπουργός.

Πλέον, όταν ετοιμαστεί, θα πρέπει να πλεύσει προς ένα τερματικό που θα μπορεί να παραλαμβάνει φυσικό αέριο αεριοποιημένο, να ελεγχθεί το πλοίο ότι μπορεί επί του πεδίου να λειτουργήσει. Εκεί θα πάρει την πιστοποίηση από τον νηογνώμονα που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι η Lloyd’s Register και μετά θα πρέπει να εξευρεθεί ένα τερματικό, για χρήση του πλοίου, μέχρι να ολοκληρωθούν οι υποδομές στο Βασιλικό, σύμφωνα με τον κύριο Παπαναστασίου.

Όπως εξήγησε ο Υπουργός, ο λόγος που είναι επάναγκες να γίνεται χρήση, είναι για να μην μείνει το πλοίο σε ένα αγκυροβόλιο, να οξειδώνεται μέσα στον θαλάσσιο χώρο.

Τι γίνεται με τις υποδομές στο Βασιλικό

Στο μεταξύ, καταλήγει τις επόμενες μέρες η απόφαση και υπογραφή συμβολαίων με εξιδεικευμένο οίκο ο οποίος ολοκληρώνει ημιτελή ενεργειακά έργα. Ήταν μέσα στον διαγωνισμό και η ΕΤΥΦΑ κατέληξε σε αυτόν. Η σύμβαση θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες. Και εν συνεχεία ο Οίκος θα κάνει τους διαγωνισμούς με τη βοήθεια και της ΕΤΥΦΑ ώστε να επιλεγεί ο ερβολάβος ή οι εργολάβοι για να ολοκληρώσουν τις ατελείωτες εργασίες, σύμφωνα με τα όσα είπε ο Υπουργός Ενέργειας.

Ερωτηθείς σχετικά, ο κύριος Παπαναστασίου υπέδειξε ότι «ο Οίκος αυτός θα επιμετρήσει το τι έχει ολοκληρωθεί, σε τι κατάσταση βρίσκεται η υποδομή και θα σχεδιάσει τα επόμενα βήματα ώστε να την ολοκληρώσει. Και εννοείται θα πάρει και τον σχεδιασμό που έγινε από την κινεζική κοινοπραξία για να τον αξιοποιήσει. Βεβαίως υπάρχουν κάποια μηχανήματα τα οποία είναι αποθηκευμένα, κάποια άλλα που έρχονται, όλα αυτά θα τα επιληφθεί αυτός ο Οίκος».

Η λυπητερή…

«Είναι 315 εκατομμύρια, μόνο η κατασκευή του έργου. Αυτή την κατασκευή έχουν πληρωθεί γύρω στα 240-250 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένου και του πλοίου. Οπότε υπάρχει ένα ποσόν για ολοκλήρωση του πλοίου και των υπόλοιπων υποδομών. Φυσικά, επειδή πέρασε καιρός ενδεχομένως να δούμε ότι τα 315 εκατομμύρια πιθανόν να μην είναι αρκετά. Όμως, όταν λειτουργήσει αυτό το έργο, τα οφέλη θα τα δούμε άμεσα και η πιθανότητα είναι ότι θα υπάρξει 35-40% μείωση ηλεκτρισμού» είπε ο Υπουργός.

Ο Υπουργός Ενέργειας απάντησε ότι στόχος της ΕΤΥΦΑ είναι μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει έτοιμο το τερματικό μαζί με το πλοίο, ώστε το πρώτο τρίμηνο του 2026 να εισαχθεί το φυσικό αέριο, σημειώνοντας ότι μετά τον τερματισμό της σύμβασης τα πράγματα άλλαξαν. «Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τον εργολάβο τον ίδιο και πρέπει να επιλέξουμε κάποιον άλλον» είπε ο κύριος Παπαναστασίου.

Ερωτηθείς κατά πόσον γίνονται όλα όσα πρέπει προκειμένου να φτάσει το φυσικό αέριο από το δίκτυο στον καταναλωτή ο κύριος Παπαναστασίου είπε «υπάρχει η σύνδεση της ΑΗΚ που είναι μόνο 3-4 μέτρα οπότε αυτό δε θεωρείται δίκτυο και θα γίνει σύνδεση. Και υπάρχει και ο ιδιώτης ο οποίος χρειάζεται έναν αγωγό από τις εγκαταστάσεις του για να βρει το σημείο προσαιγιάλωσης από το πλοίο φυσικού αερίου. Εκεί είναι ένας αγωγός 1,5 χιλιομέτρου και θα φροντίσουμε να υπάρχει.

ΠΗΓΗ https://cyprustimes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου