Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Discovery: Ο Φίλιππος Β΄ αναπαρίσταται στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης;-Τα μυστικά του τάφου αναζητούν επιστήμονες σε όλο τον κόσμο

Ψάχνουν να ταυτοποιήσουν τον γενειοφόρο άνδρα - Γιατί η αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ θεωρεί ότι ο τάφος μπορεί να δημιουργήθηκε για το Μέγα Αλέξανδρο - Πρώτο θέμα στο διεθνές δίκτυο οι ανακαλύψεις της Αμφίπολης
«Εκπληκτικό μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον μυστηριώδη τύμβο στην Ελλάδα» τιτλοφορείται το πρώτο θέμα του Discovery στην ιστοσελίδα του διεθνούς τηλεοπτικού σταθμού που ειδικεύεται στις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην ιστορία της ανθρωπότητας και φυσικά αναφέρεται στις τελευταίες ανακοινώσεις της ανασκαφικής ομάδας στον τύμβο Καστά.


Το Discovery για την ανάλυση του σπουδαίου ψηφιδωτού φιλοξενεί τις απόψεις της αρχαιολόγου Ντόροθι Κινγκ: «Η φιγούρα μπροστά από το άρμα είναι ξεκάθαρα ο Ερμής και απαντάται σε μια σειρά μακεδονικών τάφων»  αναφέρει.

Ποιος είναι όμως ο γενειοφόρος άντρας, αναρρωτιέται και η ίδια. «Το προφίλ που δημιουργείται με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι είναι ο Φίλιππος ο Β'», απαντά και εξηγεί: «Ο γενειοφόρος άντρας με ένα δάφνινο στεφάνι στο κεφάλι απεικονίζεται προφίλ, κρύβοντας την δεξιά πλευρά του προσώπου του. Ο Φίλιππος είχε χάσει το δεξί του μάτι, ενώ επίσης ήταν νικητής σε Ολυμπιακούς Αγώνες, κάτι που εξηγεί το στεφάνι. Είναι πιθανότατα ο Φίλιππος ο Β' και τα άλογά του, γεγονός που ενισχύει την άποψη ότι το μνημείο είναι ένας τύμβος ή ένα ιερό αφιερωμένο στον Μέγα Αλέξανδρο. Ο Φίλιππος ο Β' πέθανε ώστε ο Αλέξανδρος να γίνει μεγάλος».

Η αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ έχει επανηλειμμένως εκφράσει την άποψη πως ο Τύμβος της Αμφίπολης είναι ένα μαυσωλείο, αφιερωμένο στον Μέγα Αλέξανδρο και τη δυναστεία του. Έτσι εξηγεί και την παρουσία του Φιλίππου, καθώς κατά την άποψή της, ο μακεδόνας βασιλιάς πέθανε, για να ακολουθήσει ο γιος του τη δυναστεία και να την εξυψώσει στην ιστορία. Πάντως η κυρία Κινγκ δεν θεωρεί πως ο Μέγας Αλέξανδρος τάφηκε αρχικά στην Αμφίπολη, αλλά πως το μνημείο ακολούθησε το θάνατό του, χωρίς να εκφέρει γνώμη για το εάν μεταφέρθηκε κάποτε εκεί η σορός του μεγάλου στρατηλάτη του.



Λίνα Μενδώνη: Το ψηφιδωτό μας συνδέει με τον Φίλιππο Β' 
Για κοινά χαρακτηριστικά του ψηφιδωτού της Αμφίπολης με εκείνο που απεικονίζει την αρπαγής της Περσεφόνης στον τάφο του Φιλίππου και στην τοιχογραφία από το λεγόμενο τάφο της Περσεφόνης, εντοπίζει εξάλλου η γγ του υπουργείου Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη.

«Έχουμε τον Ερμή ψυχοπομπό, έχουμε το άρμα, έχουμε τα άλογα, έχουμε μια γενειοφόρο μορφή. Ας περιμένουμε την αποκάλυψη. Υπάρχουν -εάν θεωρήσουμε ότι εδώ έχουμε μια σκηνή μιας αρπαγής Περσεφόνης, όπως αυτό αναφέρεται από τον τάφο του Φιλίππου, βεβαίως μετά θα πρέπει να προχωρήσουμε σε μια σειρά συλλογισμών, ιστορικών», είπε σε συνέντευξή της στον ANT1 και πρόσθεσε ότι η συγκεκριμένη παράσταση συνδέεται με την δυναστεία των Τημενιδών.

Όσον αφορά στον γενειοφόρο άνδρα και στο αν η αποκάλυψη του συνόλου της παράστασης του ψηφιδωτού θα δώσει απαντήσεις για εκείνον, η κυρία Μενδώνη είπε ότι υπάρχουν ακόμα αρκετά εκατοστά πίσω από την παράσταση, τα οποία δεν έχουν ανασκαφεί, καθώς εκεί πατούν τα υποστυλώματα και για αυτό -όπως εξήγησε- θα πρέπει να γίνει ένα μικρό τεχνικό έργο, να μετακινηθούν και να μπορέσει η ανασκαφέας και η ομάδα της να προχωρήσουν.

Σύμφωνα με την γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού το ψηφιδωτό δίνει σημαντικές πληροφορίες, αφού αποτελεί  μια σύνθεση με εξαιρετικά πρωτότυπα χαρακτηριστικά, ενώ όπως είπε, δεν είναι γνωστό, καθώς δεν υπάρχουν τέτοια ψηφιδωτά με παραστάσεις στους τάφους της εποχής αυτής στη Μακεδονία.

«Έχουμε ψηφιδωτά, όπως για παράδειγμα αυτό το οποίο βρήκαμε και εμείς στο συγκεκριμένο τάφο ανάμεσα στις σκάλες και στον πρώτο διαφραγματικό τοίχο. Ένα ψηφιδωτό με γεωμετρικό στην ουσία διάκοσμο, ρόμβους και τετράγωνα. Εδώ έχουμε μια παράσταση. Στους μακεδονικούς τάφους έχουμε πλέον συνηθίσει να έχουμε ζωγραφική, μεγάλη ζωγραφική», είπε και σημείωσε ότι στην εδώ έχουμε πλέον και για πρώτη φόρα μία παράσταση σε ψηφιδωτό και μάλιστα τέτοιου μεγέθους, είναι 15 τετραγωνικά. 
















ΠΗΓΗ protothema

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου