Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022

Κορβέτες, α/φ F-16, τα οχήματα και το Πυροβολικό: Πολιτική αστάθεια που πλήττει άμεσα την άμυνα…

Η πρόταση μομφής που κατέθεσε στη Βουλή το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα έχει ασφαλώς αντίκτυπο και στα θέματα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Κυρίως αυτά που συνδέονται με τα εξοπλιστικά προγράμματα, καθώς αναμενόταν η εισαγωγή στις αρμόδιες Επιτροπές των ανοικτών θεμάτων για συζήτηση και έγκριση. Πλέον όμως, η εθνική συναίνεση για τα μεγάλα αυτά ζητήματα είναι εξαιρετικά προβληματική, καθώς η χώρα ομφαλοσκοπεί ξανά, βυθισμένη στο χάος που άφησε πίσω της η κακοκαιρία “Ελπίς”. Το όνομα της οποία μόνο ως σαρκαστικό αστείο μπορεί να θεωρηθεί σήμερα στο επίπεδο της εσωτερικής πολιτικής…

Γράφει ο ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΣΤΡΑΤΟΣ ΞΗΡΑΣ

Κάποια στιγμή αναμένεται να έρθει και η σειρά του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), το οποίο

θεωρείται από πολλούς ως αδικημένο. Στόχος είναι η υλοποίηση προγραμμάτων που θα αναβαθμίσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες μέσω της τεχνολογικής βελτίωσης υφισταμένων μέσων. Και εδώ ο κορμός του ελληνικού αρματικού δυναμικού είναι τα άρματα μάχης Leopard. Σημασία θα έχει ασφαλώς και δυνατότητα εξασφάλισης μεταχειρισμένου υλικού που θα καλύψει ανάγκες με τρόπο ανταγωνιστικό, συγκριτικά με τα ισχύοντα σήμερα.

Προτεραιότητα είναι και η ισχύς πυρός του Όπλου του Πυροβολικού με στοχευμένες παρεμβάσεις λελογισμένου κόστους και μεγάλης απόδοσης. Τεράστιες ανάγκες υπάρχουν και σε οχήματα που θα επιχειρηθεί να καλυφθούν με διάφορους τρόπους.

Προτάσεις που έχουν κατατεθεί για ένα κοινό – σπονδυλωτό όχημα για το σύνολο του μηχανισμού ασφαλείας της χώρας (όχι δηλαδή αποκλειστικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις) που θα μπορεί να προσαρμόζεται αναλόγως των συνθηκών για να φέρει επιτυχώς σε πέρας διάφορες αποστολές, έρχεται στην επικαιρότητα και συνεπεία του φιάσκου στην αντιμετώπιση του χιονιά.

ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ

Άλλη μια κορυφαίας προτεραιότητας αναμενόμενη εξέλιξη, είναι η απόφαση για τις κορβέτες που θα ενισχύσουν το Πολεμικό Ναυτικό. Οι υποψηφιότητες είναι γνωστές. Το ζητούμενο πλέον, κατά τους παρατηρητές των αμυντικών εξελίξεων της χώρας, είναι εάν ενδεχομένως η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης θα φέρει την τελική απόφαση πιο κοντά, σε μια προσπάθεια να αλλάξει την ατζέντα, καθώς το προηγούμενο της συνεργασίας με τους Γάλλους της Naval Group για τις φρεγάτες Belh@rra έκανε εντυπωσιακό “γκελ” στην κοινωνία.

Εάν αυτό ισχύει, τότε θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει πως η κυβέρνηση θα προκρίνει πρόταση η οποία θα ικανοποιεί τις διαμορφωμένες αντιλήψεις στην κοινωνία, από τη στιγμή μάλιστα που στο επιχειρησιακό επίπεδο υπάρχουν υποψηφιότητες απόλυτα κατάλληλες. Πέραν του λογικού προβαδίσματος της γαλλικής πρότασης για τις Gowind για λόγους ομοιοτυπίας που εξασφαλίζουν οικονομίες κλίμακος.

Οι εξελίξεις στον γεωπολιτικό περίγυρο δεν καθιστούν απλά την ανάγκη διαρκούς ενίσχυσης των αμυντικών ικανοτήτων της χώρας ως μονόδρομο, αλλά βοηθούν στο ξεκαθάρισμα της εικόνας για το ποιων δυνάμεων η γεωστρατηγική οπτική συμπλέει με τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα. Πρόκειται για μια ακόμη παράμετρο την οποία θα σταθμίσει η πολιτική ηγεσία, η οποία εξάλλου δεν έχει κρύψει την πεποίθησή της για την ευθεία συσχέτιση του περιώνυμου “γεωπολιτικού κριτηρίου” με τα εξοπλιστικά προγράμματα.

Τούτων λεχθέντων, δεν αποτελεί έκπληξη η πληροφορία που κυκλοφορεί και θέλει την επικείμενη διεξαγωγή μεγάλης κυβερνητικής σύσκεψης για το θέμα των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που συνδέεται, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, με την απόφαση για τις κορβέτες.

Σε αυτήν, πέραν του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα συμμετάσχουν ο υπουργός Άμυνας και ο υπουργός Ανάπτυξης, ενώ η φημολογούμενη παρουσία και του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας (ΣΕΑ) Δρ. Θάνου Ντόκου, καλύπτεται απόλυτα από την ανωτέρω αναφορά στο “γεωπολιτικό κριτήριο.

Το ζήτημα της διαφωνίας ανάμεσα στα δυο υπουργεία είναι γνωστό. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει καλούς λόγους να είναι επιφυλακτικό, πιο πολύ με την εμπλοκή των Ναυπηγείων Ελευσίνας και λιγότερο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Το ΥΠΕΘΑ όπως είναι λογικό στηρίζει το Επιτελείο. Το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει επιφορτιστεί με την επίλυση του προβλήματος των πρώτων, έχει μόνο μία πρόταση που τα αφορά και είναι της ιταλικής Fincantieri που προτείνει επίσης τις κορβέτες τύπου Doha.

Σε μια τελευταία εξέλιξη, όπως πληροφορείται το DP, η ιταλική εταιρία προέβη στην αποστολή επιστολής προς την κυβέρνηση, με την οποία ξεκαθαρίζει ότι η πρότασή της στηρίζεται στην κοινοπραξία που συνέστησε με την εταιρία ONEX ου Πάνου Ξενοκώστα, ιδιοκτήτη και των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου και αφετέρου δεσμεύεται στην υλοποίηση όσων αναφέρονται στο σχέδιο εξυγίανσης που περιέχεται στο επιχειρηματικό σχέδιο (business plan) που έχει κατατεθεί.

Τον “Γόρδιο Δεσμό” καλείται να λύσει το Μέγαρο Μαξίμου. Το πρόβλημα μόνο εύκολο δεν είναι. Η σύσκεψη φέρεται να έχει αναβληθεί ουκ ολίγες φορές την τελευταία στιγμή εξαιτίας των εξελίξεων (σ.σ. τελευταίες δύο φορές λόγω καραντίνας ΥΕΘΑ μετά το Ισραήλ και τώρα λόγω της πρότασης μομφής).

Όσο και να ετεροχρονίζεται όμως, το πρόβλημα παραμένει και ο πρωθυπουργός θα ξεκαθαρίσει σύντομα τη θέση του. Εάν έχει κάποιον άγνωστο “άσο στο μανίκι” για την Ελευσίνα, θα αποδειχθεί σύντομα. Αυτό μοιάζει ως προϋπόθεση ικανοποίησης τόσο των προβληματισμών του Πολεμικού Ναυτικού, όσο και του υπουργείου Ανάπτυξης. Οψόμεθα.

ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ

Με νέα ηγεσία αποδεδειγμένης αξίας στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), θεωρείται βέβαιο ότι τα ζητήματα που άπτονται της σταδιακής περαιτέρω ενίσχυσης του αεροπορικού στόλου θα βρεθούν στο προσκήνιο. Υπό την ηγεσία του αντιπτέραρχο (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά που κατέθεσε τα διαπιστευτήρια και στην επιχειρησιακή “καρδιά” του Κλάδου, το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ) προτού δικαίως ανελιχθεί στην κορυφή της ιεραρχίας (σ.σ. δεν είναι απαραίτητο αυτό να ισχύει για όλους), οι ελπίδες και οι προσδοκίες είναι πολύ υψηλές. Αρκεί και η πολιτική ηγεσία να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.

Αναμενόταν λοιπόν, για παράδειγμα, η εισαγωγή της αναβάθμισης των F-16 Block 50, ένα πρόγραμμα για τη σημασία και τον επείγοντα χαρακτήρα του έχουμε επιχειρηματολογήσει κατ’ επανάληψη. Όπως επίσης και για το ότι τα γερασμένα Block 30 που αφήνονται εκτός, είναι σε καλύτερη κατάσταση συγκριτικά, έχοντας υποστεί δύο δομικές αναβαθμίσεις και εκσυγχρονισμό – αναβάθμιση του κινητήρα τους. Άρα η αξιοποίησή τους με κάποιον τρόπο (αναβάθμιση με τα απάρτια που προκύπτουν από τα F-16V για χρήση ή πώληση σε πολύ ικανοποιητική τιμή, αναλόγως των οροφών της Δομής Δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας) παραμένει ζητούμενο.

Η δουλειά που έχει μπροστά της η κυβέρνηση στο πλαίσιο της διακηρυγμένης της πρόθεσης για τον επανεξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων δεν έχει τελειώσει. Αντιθέτως, εκκρεμούν πολλές κινήσεις που θα αλλάξουν το τοπίο. Και η πολιτική αστάθεια, η ομφαλοσκόπηση και η παραδοσιακή μας αδυναμία να αφήσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις εκτός του εσωτερικού πολιτικού παιγνίου, είναι πηγή ανησυχίας. Μιας ανησυχίας που συμμερίζεται το σύνολο σχεδόν της ελληνικής κοινωνίας, ανεξαρτήτως κομματικής απόχρωσης ενός εκάστου εκ των πολιτών…

ΠΗΓΗ defence-point

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου