Τρίτη 28 Μαρτίου 2023

Μελέτες ραντάρ και μελλοντική προβολή της Τουρκίας το 2023

Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος 

Μελέτες ραντάρ και μελλοντική προβολή της Τουρκίας το 2023

Σύμφωνα με την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας που ελήφθη το 1991, η ASELSAN συνεχίζει τις δραστηριότητές της ως Κέντρο Τεχνολογίας Ραντάρ της Τουρκίας για να καλύψει τις ανάγκες ραντάρ των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων με συστήματα ραντάρ προηγμένης τεχνολογίας. Η ASELSAN πραγματοποιεί μελέτες ανάπτυξης, ενοποίησης και δοκιμών ξεκινώντας από το επίπεδο του chip. Μιλώντας στην τέταρτη σύνοδο κορυφής Στρατιωτικών Ραντάρ και Ασφάλειας των Συνόρων, ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της ASELSAN Δρ. Ο Mustafa Akkul έκανε μια σημαντική παρουσίαση. Αυτό το άρθρο ετοιμάστηκε σύμφωνα με την παρουσίαση του κ. Akkul.

Περιεχόμενο βίντεο του άρθρου:

https://www.youtube.com/watch?v=0CVb8dgNwFw

Επί του παρόντος, 35 διαφορετικά ραντάρ έχουν αναπτυχθεί και παραχθεί από την ASELSAN, και περισσότερα από 1500 ραντάρ, τα περισσότερα από τα οποία είναι μικρού μεγέθους, βρίσκονται σε ενεργή λειτουργία. Επιπλέον, η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη 29 ραντάρ. Τα 12 έργα ραντάρ που εκτελούνται αυτή τη στιγμή συγκαταλέγονται στα υποέργα των έργων ραντάρ της ASELSAN που στοχεύουν να αναπτυχθούν τη δεκαετία του 2030. Εξετάζοντας τους στόχους για το 2022-23, φαίνεται ότι η ASELSAN έχει ολοκληρώσει τις μελέτες ραντάρ της ζώνης S. Τα ραντάρ ζώνης S μπορούν να περιγραφούν ως ραντάρ ανίχνευσης όπλων μεγάλης εμβέλειας και σύστημα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης (EIRS). Το σύστημα EIRS θα αντικαταστήσει σύντομα τα ραντάρ TRS-22XX που παράγονται στην Τουρκία με τη γαλλική άδεια Thales. Στο πλαίσιο αυτό, ολοκληρώνοντας τις πρώτες εργοστασιακές δοκιμές αποδοχής EIRS, αντικατέστησε ένα ραντάρ TRS-XX22 που σταθμεύει στα Άδανα με προσωρινή αποδοχή. Αναφέρεται ότι οι αριθμοί παραγωγής φορητών EIRS και Σταθερών EIRS θα είναι περίπου 18 έως το 2030.

(Εμείς πόσα ραντάρ έχουμε κατασκευάσει στην Ελλάδα;)

ERİS ve STR

Εκτός από τα χερσαία ραντάρ, η ASELSAN αναπτύσσει επίσης ραντάρ για πολεμικά αεροσκάφη. Από την άλλη, συνεχίζονται οι μελέτες ραντάρ για τα F16, AKINCI TİHA, HÜRJET και KIZILELMA. Οι σπουδές για το MMU είναι λίγο πίσω σε σύγκριση με άλλα έργα. Αναμένεται ότι τα πρώτα προϊόντα θα προκύψουν με το έργο να ξεκινήσει προς τα τέλη του 2023 όταν ανέβει το επίπεδο τεχνολογικής ετοιμότητας.

Ολοκληρώθηκαν οι εξελίξεις σχετικά με το ραντάρ χαμηλού υψομέτρου (AİR) και το ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης, που θα εξυπηρετούν στο σύστημα αεράμυνας SİPER και τα συστήματα παραδόθηκαν. Σε αυτό το πλαίσιο, τα ραντάρ χρησιμοποιούνται ενεργά στις δοκιμές του συστήματος αεράμυνας SİPER. Οι δοκιμές αποδοχής του ραντάρ της AKKOR, που είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία του άρματος ALTAY, συνεχίζονται.

(Πλήρης παραγωγή και εξέλιξη όλων των ειδών των ραντάρ)

Μελλοντικοί Στόχοι

Οι πρωτοβουλίες για την πολυλειτουργική χρήση ραντάρ σε παγκόσμια κλίμακα και οι ανάγκες προς αυτή την κατεύθυνση αυξάνονται. Τώρα, είναι απαραίτητο να αφαιρέσουμε τα ραντάρ από το να είναι μεμονωμένα και μονοστατικά και να χρησιμοποιηθούν σε περισσότερες πολυστατικές δομές βασισμένες σε δίκτυο. Και πάλι, εκτός από τις μελέτες ραντάρ με ικανότητα παρακολούθησης βαλλιστικών πυραύλων, έρχονται στο προσκήνιο και μελέτες ραντάρ βασισμένες σε δορυφόρους. Η σημασία αυτών των θεμάτων παρακολουθείται από την ASELSAN και προγραμματίζονται μελέτες. Σήμερα, χρειάζονται ραντάρ SAR/GMTI (Ground Moving Target Indicator), ειδικά για την ανίχνευση αλλαγών σε ορισμένες περιοχές της γης από δορυφόρο. Υπάρχει ένα έργο GÖKTÜRK-3 για αυτό το θέμα στην Τουρκία, αλλά δεν υπάρχει καμία εξέλιξη εδώ και πολύ καιρό σχετικά με το έργο.

(Για να προβλέπουν τους σεισμούς και να βλέπουν τα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου)

Η χρήση ξεχωριστού ραντάρ για κάθε λειτουργία παρουσιάζει διαφορετικά προβλήματα. Οι πολυλειτουργικές μελέτες ραντάρ είναι κρίσιμες από αυτή την άποψη. Σήμερα, δεν είναι επιθυμητό να τοποθετείται διαφορετικό ραντάρ για κάθε λειτουργία, ακόμη και σε πλοία. Ακόμη και σε ναυτικές πλατφόρμες, η χαμηλή ορατότητα έχει γίνει σημαντική απαίτηση. Για το λόγο αυτό, έχει ως στόχο να συμβάλει στη χαμηλή ορατότητα μειώνοντας τον αριθμό των ανοιγμάτων της κεραίας. Δεν είναι πλέον βιώσιμο να κατασκευάζονται ραντάρ που χρησιμοποιούνται σε διαφορετικές εργασίες, όπως σάρωση όγκου, έγκαιρη προειδοποίηση, αεράμυνα, καθοδήγηση κατευθυνόμενων πυραύλων σε πλοία με περισσότερα από ένα ανεξάρτητα ραντάρ. Θα είναι αναπόφευκτο στο μέλλον να εκτελούνται όλες οι αποστολές με σταθερά ραντάρ AESA που βλέπουν 3-4 κατευθύνσεις τοποθετημένα στο κύτος του πλοίου.

(Αυτά να τα διαβάσουν οι ξύπνιοι που θέλουν να παραγγείλουν κορβέτες με ένα περιστρεφόμενο ραντάρ!)

Στα πολεμικά αεροσκάφη, από την άλλη πλευρά, απαιτείται από το αεροσκάφος να εκτελεί αποστολές αέρος-αέρος, να αποκαλύπτει την εναέρια εικόνα, να φωτίζει τα χρησιμοποιούμενα πυρομαχικά, να παρακολουθεί τις κινήσεις στο έδαφος και να χρησιμοποιεί το ραντάρ του στο λειτουργία ακολουθίας εδάφους για τη δική του επιβίωση. Όλες αυτές οι αποστολές επιχειρείται να εκτελεστούν στον περιορισμένο όγκο και γωνία του ρύγχους του αεροσκάφους και αυτή η κατάσταση είναι πολύ περιορισμένη με τις μηχανικά κατευθυνόμενες κεραίες.

Η λειτουργία των ραντάρ σχετίζεται με την ενέργεια και τον χρόνο. Σε αυτό το πλαίσιο, πόσος χρόνος και ενέργεια θα δαπανηθεί σε μια σημαντική παράμετρο. Ο χρόνος δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί πολύ αποτελεσματικά με τις μηχανικές κεραίες σάρωσης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τα ραντάρ AESA και PESA. Με το ραντάρ AESA, μπορεί να επιτευχθεί πολύ γρήγορη παρακολούθηση και ανίχνευση στόχων από πολύ μεγάλες αποστάσεις. Αυτή η κατάσταση μπορεί να γίνει αντιληπτή ως ανθεκτική στην ανάμειξη. Τόσο τα μηχανικά ραντάρ παλαιού τύπου όσο και τα ραντάρ PESA έχουν μία πηγή και έναν μόνο δέκτη. Εάν ένα από αυτά καταστραφεί, το ραντάρ καθίσταται αναποτελεσματικό. Ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει με τα ραντάρ AESA. Για παράδειγμα, το ERIS, που αναπτύχθηκε από την ASELSAN, έχει 4000 μονάδες T/R. Ακόμα κι αν το 20% αυτών των μονάδων έχει σπάσει, το ραντάρ μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί με μόνο 10% αλλαγή στην εμβέλεια.

(Για να καταλάβουμε πόσο σημαντικά είναι τα AESA ραντάρ)

Στη διαδικασία σχεδιασμού και ανάπτυξης του ραντάρ AESA, ενδέχεται να μην υπάρχει πρόβλημα στην προμήθεια 10 τσιπ. Ωστόσο, όταν ξεκινήσει η φάση μαζικής παραγωγής, ενδέχεται να παρουσιαστούν προβλήματα προμήθειας. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ενισχυτές ισχύος και τα στοιχεία ελέγχου στο στάδιο εξόδου είναι πολύ κρίσιμα υποσυστήματα για τα ραντάρ. Και πάλι επί του θέματος, η Mikroelektronik Ltd., της οποίας είναι συνεργάτης η ASELSAN. Η εταιρεία (MKR-IC) εκτελεί μελέτες. Η εν λόγω εταιρεία έχει μια ομάδα που σχεδιάζει τεχνολογίες πυριτίου. Αυτές οι ομάδες σχεδιάζουν τσιπ που μπορούν να παραχθούν από κατασκευαστές στην Άπω Ανατολή και των οποίων τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας ανήκουν στην Τουρκία. Αυτές οι ομάδες, που εργάζονται για περίπου 10 χρόνια, έχουν ολοκληρώσει μέχρι στιγμής το σχεδιασμό και την παραγωγή όλων των τσιπ στις μπάντες S, X, Ku και C, όπου η Τουρκία είναι πιθανό να αντιμετωπίσει εμπάργκο.

( Είναι έτοιμοι για εμπάργκο για αυτό ξεκινούν να τα κατασκευάζουν οι ίδιοι στην Τουρκία από εφέτος, αφού αγόρασαν τα κατάλληλα μηχανήματα)

ASELSAN Alçak İrtifa Radarı (AİR)

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα πρώτα οικιακά τρανζίστορ ζώνης S που παράγονται από την AB Mikronano, που ιδρύθηκε σε συνεργασία με την ASELSAN και το Πανεπιστήμιο Bilkent, άρχισαν να χρησιμοποιούνται στο σύστημα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης ASELSAN. Οι εργασίες συνεχίζονται για τη χρήση μονάδων που περιέχουν εγγενή τσιπ GaN στο ραντάρ μύτης MURAD AESA που αναπτύχθηκε για μαχητικά αεροσκάφη F-16 και AKINCI TİHA. Σε αυτό το πλαίσιο, στόχος είναι η χρήση των πρώτων εγχώριων μονάδων το 2024. Επιπλέον, τα πρώτα πρωτότυπα ραντάρ αεροσκαφών σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθούν στο AKINCI το 2023. Στα εν λόγω προϊόντα χρησιμοποιούνται μονάδες που περιέχουν τσιπ που παρέχονται από το εξωτερικό.

(Προσοχή λένε μύτης γιατί σχεδιάζουν δυο ραντάρ για το TF-X σε μπάντες L & X που θα τοποθετηθούν στης πτέρυγες, εμπρός από το πιλοτήριο και στην ουρά)

Το ραντάρ GaN AESA προσφέρει υψηλότερη απόδοση από τα ραντάρ προηγούμενης γενιάς. Το υλικό ημιαγωγών νιτριδίου του γαλλίου που χρησιμοποιείται σε αυτά τα ραντάρ παράγει ισχυρότερη και πιο ανθεκτική έξοδο ραδιοσυχνοτήτων που μπορεί να λειτουργήσει σε υψηλότερη ζώνη συχνοτήτων από άλλα υλικά. Αυτό επιτρέπει την ακριβέστερη ανίχνευση, παρακολούθηση και αναγνώριση.

Ο σχεδιασμός της κεραίας είναι ένας άλλος τομέας όπου η ASELSAN είναι ισχυρή. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιούνται μελέτες σε κάθε είδους κεραίες (εφαρμογές ΗΕ και Ραντάρ). Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα στα συστήματα ραντάρ είναι να μπορεί κανείς να λειτουργεί χωρίς να φαίνεται στα συστήματα Ηλεκτρονικού Πολέμου (EW) με τις σωστές επιλογές κυματομορφής (κυματομορφής). Στο σημείο αυτό έρχεται στο προσκήνιο και η επεξεργασία σήματος. Η ASELSAN πραγματοποιεί σχετικές μελέτες με πανεπιστήμια (Bilkent, METU, TOBB).

Ένα από τα πιο απαιτητικά μέρη του ραντάρ AESA είναι οι διαδικασίες λογισμικού. Επιπλέον, η ASELSAN εστιάζει επίσης σε μελέτες τεχνητής νοημοσύνης που σχετίζονται με το αντικείμενο. Αλγόριθμοι σε συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, που κυμαίνονται από φωνή, αναγνώριση ηχείων και αναγνώριση λέξη προς λέξη, μελετώνται στην ASELSAN και είναι τα θέματα για τα οποία παρουσιάζονται διάφορες λύσεις στο πεδίο. Επιπλέον, γνωστικό (Cognitive: σύστημα που βασίζεται στον κύκλο αντίληψης-δράσης της γνώσης, το οποίο ανιχνεύει το περιβάλλον, μαθαίνει σχετικές πληροφορίες για τον στόχο και το υπόβαθρο από το περιβάλλον και στη συνέχεια προσαρμόζει τον αισθητήρα ραντάρ σε έναν επιθυμητό στόχο για να καλύψει καλύτερα τις ανάγκες των αποστολών του) τα ραντάρ θεωρούνται σημαντικός στόχος για το μέλλον τοποθετείται. Οι μελέτες αυτο-μάθησης και αυτοδιαμορφώσεως κτιρίων συζητούνται στον κόσμο.

(Τεχνητή νοημοσύνη θα τοποθετηθεί και στα UAV και στα περιπλανώμενα πυρομαχικά.)

Τεχνολογίες αυτόματης αναγνώρισης στόχων μελετώνται επίσης από την ASELSAN. Από αυτή την άποψη, ένα έργο οράματος που σχετίζεται με το ραντάρ SARPER που πετά με UAV ANKA έχει ολοκληρωθεί. Οι αλγόριθμοι αναπτύχθηκαν με λήψη εικόνων με το SARPER. Επιτυχή αποτελέσματα λήφθηκαν από την TÜBİTAK και τη MİLSOFT. Ως αποτέλεσμα του προγράμματος, ξεκινώντας από τους θαλάσσιους στόχους, ο στόχος μπορεί να εντοπιστεί άμεσα χωρίς την ανάγκη πρόσθετων δεδομένων.

Η λειτουργία ραντάρ με βάση το δίκτυο γίνεται επίσης σημαντικό ζήτημα σήμερα. Στόχος είναι μια ιδέα διαφορετική από τη δομή στην οποία όλα τα ραντάρ που κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή στο RADNET μεταφέρουν δεδομένα σε ένα μόνο κέντρο. Σε αυτό το πλαίσιο, τα ραντάρ πρέπει να συνεργαστούν. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να παρέχεται μια δομή που μπορεί να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα της γεωμετρίας του στόχου και του ραντάρ και όχι η σύντηξη ίχνους. Αυτό παρέχει επίσης προστασία από την ανάμειξη. Επειδή ακόμα κι αν ένα ραντάρ στο σύστημα είναι μπερδεμένο, άλλα ραντάρ μπορούν να συνεχίσουν να ανιχνεύουν. Αποσκοπεί στην αξιολόγηση των σημάτων που προέρχονται από διαφορετικές γωνίες χρησιμοποιώντας τις ηχώ των ραντάρ σε διαφορετικές γωνίες έναντι αεροσκαφών stealth. Απαιτούνται σημαντικές τεχνολογίες για τον συγχρονισμό της συχνότητας, των κυματομορφών και του χρόνου του άλλου και εξετάζεται μια δομή βασισμένη σε δίκτυο ικανή να επικοινωνεί σε πολύ ευρείες ζώνες.

(Αυτά που λέγαμε το 2008 εναντίον των F-35 της Τουρκίας και κανείς δεν μας άκουγε)

Τα πολυστατικά ραντάρ, από την άλλη πλευρά, παρέχουν υπεροχή στα ραντάρ όσον αφορά την αόρατη όραση. Το γεγονός ότι η τοποθεσία του Almaçar δεν είναι γνωστή παρέχει αυτήν την κατάσταση. Ωστόσο, τα εν λόγω ραντάρ πρέπει να είναι συγχρονισμένα σε χρονοθυρίδες και συχνότητες.

Η ανάγκη για δομές PCB και επεξεργαστή που μπορούν να επεξεργάζονται και να μεταφέρουν δεδομένα σε εκατοντάδες gigabits ανά δευτερόλεπτο αυξάνεται επίσης λόγω των συμπαγών φίλτρων που μπορούν να χωρέσουν σε μικρά κενά κεραίας, των ισχυρότερων και πιο αποτελεσματικών δομών ενισχυτών ισχύος και της συσκευασίας τους και της αυξημένης ψηφιοποίησης.

Αντί για Αποτελέσματα Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Δρ. Σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε ο Mustafa Akkul, φαίνεται ότι η ASELSAN έχει προσεγγίσει τις σημερινές τεχνολογίες ραντάρ και ακολουθεί στενά το όραμα για το μέλλον. Στην πραγματικότητα, η παραγωγή και η ενσωμάτωση των πρώτων δειγμάτων εγχώριων τρανζίστορ GaN αποτελεί ένα πολύ μεγάλο βήμα για την Τουρκία. Η εξάρτηση από αυτά τα εξαρτήματα, που ονομάζονται και τσιπ GaN, τα οποία μπορούμε να περιγράψουμε ως μία από τις μικρότερες μονάδες του ραντάρ, αποτελεί ένα σημαντικό σύνολο μπροστά σε παραγωγές μεγάλης κλίμακας. Ωστόσο, αφενός, το γεγονός ότι οι δυνατότητες παραγωγής και σχεδιασμού καρτών και άλλων ημιαγωγών, που περιγράφονται ως FPGA, που χρησιμοποιούνται στην επεξεργασία δεδομένων και στη διαμόρφωση διαφόρων εργασιών, είναι πολύ πολύ περιορισμένες στη χώρα μας, και ακόμη και όχι σε πολλά από αυτά. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να αξιολογηθεί με μια εθνική στρατηγική πρωτοβουλία που υπερβαίνει τις δραστηριότητες της ASELSAN REHİS (Προεδρία της Ομάδας Πληροφοριών για Ηλεκτρονικό Πόλεμο Ραντάρ).

Και πάλι, η συνέχεια των επενδύσεων σε κρίσιμα ζητήματα για το μέλλον, όπως τα γνωστικά ραντάρ, οι εφαρμογές κατανεμημένων ραντάρ βάσει δικτύου και τα πολυστατικά ραντάρ είναι ουσιαστικά ζητήματα για να γίνει η Τουρκία μια από τις πιο ανταγωνιστικές χώρες σε αυτόν τον τομέα.

Αυτή η φωτογραφία για εμένα που είμαι ηλεκτρονικός λέει πολλά. Έχουν φτιάξει της μονάδες αλλά και τα τρανζίστορ ισχύος μόνοι τους ή με έξωθεν βοήθεια ή με τους ξένους τεχνικούς που έχουν φέρει στην Τουρκία και θα τα παράγουν στην Τουρκία σε δικές τους εγκαταστάσεις.

Τα δικά μας ραντάρ που είναι; Πουθενά; Στο υπέρ πέραν; Στης καλένδες;

Έδωσαν τα χρήματα για εξέλιξη, σχεδίαση και για παραγωγή των ραντάρ. Εμείς δεν θέλουμε να δώσουμε χρήματα πουθενά για να γίνει κάτι καλό στην Ελλάδα.

Εγώ προσωπικά ντρέπομαι και στενοχωριέμαι που βλέπω την δική μας κατάντια και της εξελίξεις στην γειτονική χώρα! Για να έχουμε αυτά τα χάλια κάποιοι δεν ντράπηκαν ποτέ, ούτε τους ενδιέφερε να κάνουν ένα καλό για τον τόπο και για την πατρίδα τους.

Ντροπή σας! Αυτό μόνο έχω να γράψω! Στην Τουρκία άλλαξαν τόσες κυβερνήσεις και τόσα κόμματα και η πολιτική ήταν ίδια, να φτιάξουν πολεμική βιομηχανία με κάθε κόστος.
Εμάς ήταν μόνο μια η επιλογή, να διαλύσουμε να πάντα σε αυτόν τον τόπο και να μην μείνει τίποτα όρθιο.

Φτιάχνουν τα υπέρ όπλα οι Τούρκοι και τα καλύτερα ραντάρ; Όχι! Από της πλακέτες που βλέπω είναι κατώτερες κατά 10-20% από της αντίστοιχες των Αμερικάνων νέας γενεάς, από αυτές που φτιάχνουν τώρα σήμερα. Δυστυχώς και εγώ με μια σχεδιαστική ομάδα δεν θα μπορούσα να φτιάξω καλύτερες, γιατί απαιτούνται τεράστια πόσα χρημάτων και πανάκριβα μηχανήματα. Δεν τα πουλάνε τα μηχανήματα και είναι πολύ δύσκολο να τα καταφέρεις. Αν κατάφερνα να βρω τα μηχανήματα από την Ολλανδία κλπ θα είχα μια βελτίωση 5-7%. Δηλαδή θα ήταν κατώτερα 5-13% από τα αντίστοιχα νέας γενεάς των Αμερικάνων.

Γεώργιος Δικαίος

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου