Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Μετά τα ΑΣΕΠΕ… έρχονται τα ε/π της ιταλικής Leonardo AW139M (C)SAR, για την Πολεμική Αεροπορία


Μετά τη χθεσινή θετική γνωμοδότηση από το Κοινοβούλιο για πέντε εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων, κάποια εκ των οποίων είχαν καθυστερήσει από επικίνδυνα ως αυτοκαταστροφικά, φαίνεται πως γενικότερα στον χώρο των εξοπλισμών επικρατεί αφύπνιση. Πιθανώς, αυτό συνδέεται με τις άνοδο στην επενδυτική βαθμίδα του ελληνικού αξιόχρεου από τους διεθνείς οίκους χρηματοπιστωτικής αξιολόγησης (rating agencies), καθώς ο στόχος αυτός εύλογα αποτελούσε απόλυτη κυβερνητική προτεραιότητα.

Η κινητοποίηση συνδέεται και με το γεγονός ότι βρισκόμαστε στο τέλος του χρόνου και τα στρατιωτικά Επιτελεία φροντίζουν να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες που θα τους επιτρέψουν την αξιοποίηση πιστώσεων που ήδη υπάρχουν στους λογαριασμούς τους. Το πρόβλημα είναι, ότι σε περίπτωση που δεν τελεσφορήσουν αυτές οι προσπάθειες, τα χρήματα επιστρέφουν στο υπουργείο Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) αντί να παραμένουν στους λογαριασμούς για τα προγράμματα που έχουν δεσμευθεί, με όποιον κίνδυνο αυτό συνεπάγεται για την απώλεια ή μεταχρονολόγηση της δαπάνης.

Όπως πληροφορείται το DP, σε συνέχεια της αυτονόητης εδώ και πολλά χρόνια προτεραιότητας για την «εν συνεχεία υποστήριξη» (FOS: Follow-on-Support) του Αεροφερόμενου Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης & Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ), το οποίο έλαβε τη θετική γνωμοδότηση της αρμόδιας Επιτροπής του Κοινοβουλίου, χθες διεξήχθη και σύσκεψη του Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου (ΑΑΣ) και ανάμεσα σε άλλα, ενέκρινε την αναγκαιότητα – σκοπιμότητα της απόκτησης 14 νέων ελικοπτέρων AW 139 της ιταλικής εταιρίας Leonardo.

Στόχος είναι η κάλυψη των αναγκών του Κλάδου στον Τομέα Έρευνας & Διάσωσης (SAR: Search & Rescue). Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες το συνολικό ύψος του προγράμματος ανέρχεται σε 500 εκατ. ευρώ και αφορά 10 ελικόπτερα σε διαμόρφωση SAR και άλλα τέσσερα σε διαμόρφωση CSAR (Έρευνα και Διάσωση Μάχης / Combat SAR). Το συμβόλαιο όμως θα περιλαμβάνει σε αυτό το κόστος πολλά περισσότερα.

Συγκεκριμένα, την εν συνεχεία υποστήριξη (FOS) για εφτά (7) χρόνια, σημαντικό χρονικό διάστημα, καθώς συνήθως είναι μικρότερο και δεν ξεπερνά την τετραετία, σύστημα προσομοίωσης πτήσης (Full Motion Simulator), τον επίγειο εξοπλισμό και ειδικά εργαλεία για την εκτέλεση των επιθεωρήσεων και εργασιών βάσεως και εργοστασιακής συντήρησης, με τη σαφή εξαίρεση των κινητήρων. Όσα αναλαμβάνει η ελληνική πλευρά, θα πραγματοποιούνται από το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ), που βρίσκεται σε φάση δυναμικής επανενεργοποίησης.

Η δε συμβασιοποίηση του προγράμματος θα γίνει μέσω διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας και Ιταλίας. Δηλαδή, θα εμπλακεί η ιταλική Αεροπορία -που είναι και χρήστης του μέσου- στην εγγύηση καλής λειτουργίας των ελικοπτέρων που θα αποκτηθούν. Αξίζει να υπογραμμιστεί, ότι η Πολεμική Αεροπορία θα προμηθευθεί το AW 139M που είναι η επιλογή διαμόρφωσης της αντίστοιχης ιταλικής. Υπενθυμίζεται με την ευκαιρία, ότι το ΓΕΑ ζήτησε στοιχεία και αξιολόγησε πέραν του AW 139 της Leonardo, τα ελικόπτερα H-175 και H 160 της Airbus Helicopters, καθώς επίσης και το UH-60M Sikorsky (εταιρία που ανήκει πλέον στην Lockheed Martin).

Στη «ζυγαριά» των επιτελών μπήκαν οι επιδόσεις των υποψηφίων ελικοπτέρων στο επίπεδο των επιχειρησιακών και τεχνικών χαρακτηριστικών, έχοντας θέσει προς τους υποψήφιους προμηθευτές τις προδιαγραφές που ο Κλάδος επιθυμεί να καλύπτουν. Επίσης, ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στο πρόγραμμα υποστήριξης των υποψηφίων προμηθευτών, για να εξασφαλίζεται λογιστική διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων, κατ’ ελάχιστο 75%, σε συνδυασμό αφενός με το κόστος αρχικής προμήθειας και αφετέρου με το κόστος κύκλου ζωής (life-cycle cost) σε βάθος 20ετίας.

Σε κάθε περίπτωση, επρόκειτο για σκληρό ανταγωνισμό, καθώς πρόκειται για εγνωσμένης επιχειρησιακής αξίας επιλογές, εκ των οποίων η ελληνική Αεροπορία επέλεξε την κατά την κρίση της καταλληλότερη για τις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες.

Εκτιμάται, ότι στην επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) που αναμένεται να συγκληθεί περί τα τέλη του μηνός, το πρόγραμμα των ελικοπτέρων θα βρίσκεται στην ατζέντα, με δεδομένη την πίεση χρόνου για την ολοκλήρωση της διαδικασίας προ του τέλους του έτους. Όπως σε όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα βέβαια, τον τελευταίο λόγο… και τον ρυθμό υλοποίησης, τον δίνει η πολιτική ηγεσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου