«Οικογενειακή» πτήση από τύπους αεροσκαφών που έλαβαν μέρος στην άσκηση “Ηνίοχος 2024”. Πηγή: Πολεμική Αεροπορία
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ // HELLAS JOURNAL
Στο Νατοϊκό αεροπορικό στρατηγείο στην Γερμανία στο Ramstein βρίσκεται εδώ και λίγες ημέρες ο φάκελος της μεγαλύτερης Νατοϊκής άσκησης Ramstein Flag 2024 η οποία ειδικά φέτος αποκτά υψηλό συμβολισμό και στροφή δόγματος καθώς παραμένει ενεργό το μέτωπο της Ουκρανίας.
Στο AIRCOM COMMAND στο Ramstein οι επιτελείς εξετάζουν κάθε πτυχή της άσκησης και κάθε συμφωνία που έχει επιτευχθεί και υπογραφεί από τους μετέχοντες, με πρώτη την Ελλάδα ως φιλοξενούσα χώρα, μέλος της Συμμαχίας.
Στην Αθήνα «καίγονται» ώστε ο φάκελος να πάρει την τελική σφραγίδα της Συμμαχίας για να ξεκινήσουν ορισμένες σημαντικές προετοιμασίες στην Ανδραβίδα και τον Άραξο, όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες Νατοϊκά αεροσκάφη.
Στην Γερμανία όμως κινούνται με άλλους ρυθμούς από την στιγμή που προσπαθούν να διασφαλίσουν και την παραμικρή λεπτομέρεια αυτής της ιδιαίτερα μεγάλης άσκησης.
Στο αεροπορικό επιτελείο υπολογίζουν ότι ως το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι λεπτομέρειες και ότι στην συνέχεια θα υπάρχει ο χρόνος που απαιτείται ώστε να προετοιμαστούν όπως χρειάζεται οι φιλοξενούσες μονάδες.
Η Συμμαχία έδωσε την ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελληνική πολεμική αεροπορία να είναι αυτή που θα φιλοξενήσει την μεγάλη άσκηση του ΝΑΤΟ, γεγονός που κάνει το αεροπορικό επιτελείο να αισθάνεται την βαριά ευθύνη για ένα μεγάλο κομμάτι της διοργάνωσης.
Ο τουρκικός «γρίφος»…
Την ίδια στιγμή ένα μεγάλο ερωτηματικό παραμένει, τι θα πράξει η γείτονα ως κράτος μέλος του ΝΑΤΟ. Θα μετασταθμεύσουν αεροσκάφη της TuAF στην 116 ή την 177 πτέρυγα μάχης ή θα επιχειρούν από τις δικές τους αεροπορικές βάσεις;
Αλλά αν απογειώνονται από το τουρκικό έδαφος, θα καταθέτουν σχέδιο πτήσης, όπως ρητά αναφέρεται στη συμφωνία που έχει κατατεθεί στο AIRCOM COMMAND;
Η Ελλάδα ως φιλοξενούσα χώρα δεν έθεσε τους δικούς της όρους, απλώς όλα τα κράτη- μέλη της Συμμαχίας και οι αεροπορίες τους, σέβονται και δέχονται τους κανονισμούς που διέπουν την εναέρια κυκλοφορία εντός του FIR Αθηνών, με ότι αυτό σημαίνει για την κατάθεση σχεδίοyu πτήσεων, για τα δέκα ναυτικά μίλια εναερίου χώρου, για μια σειρά ζητημάτων στα οποία «σκοντάφτει» η γείτονα και οι πάγιες αναθεωρητικές θέσεις της.
Επί του παρόντος κατά τη διάρκεια των συσκέψεων που έγιναν στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας με την συμμετοχή όλων των συμμετεχουσών χωρών, οι Τούρκοι φάνηκαν δεκτικοί αλλά δεν έχουν αποφασίσει να βάλουν και την δική τους υπογραφή ως μια από τις αεροπορικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ που επιθυμεί να λάβει μέρος στη Συμμαχική άσκηση.
Η ιστορία του Tiger Meet…
Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που οι γείτονές μας, με τις πάγιες αιτιάσεις για τον ουρανό, την θάλασσα του Αιγαίου και της Μεσογείου, είχαν κληθεί να αποφασίσουν αν θα λάβουν μέρος ή όχι στο επίσης Νατοϊκό Tiger Meet που είχε φιλοξενήσει η 335 Μοίρα «Τίγρης» στον Άραξο.
Και τότε, ενώ οι Τούρκοι είχαν φτάσει στο σημείο να προτείνουν μέχρι και την άφιξη του τουρκικού Demo Team στην 116 Πτέρυγα Μάχης στον Άραξο, ενώ είχαν μια ειλικρινή και άψογη συνεργασία με τους επιτελείς της πολεμικής αεροπορίας, όταν οι συνομιλίες εισήλθαν στο επίπεδο προ των υπογραφών, τότε, θέματα όπως η έρευνα διάσωση, ο 25 ος μεσημβρινός, οι πτήσεις πάνω από νησι;a του Αν. Αιγαίου, η αποστρατιωτικοποίηση, η κατάθεση σχεδίου πτήσης, κ.α., ήταν «κόκκινες» αξεπέραστες γραμμές.
Πάντως τότε οι γείτονές μας, την στιγμή που οι επιτελείς τους συζητούσαν με τους συνάδελφούς τους επί ελληνικού εδάφους, κάποιοι άλλοι προχωρούσαν σε υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά κατοικημένα ή μη νησιά.
Ο αριθμός δε των υπερπτήσεων, όπως και των παραβιάσεων του Εθνικού Εναέριου Χώρου ήταν τέτοιος που ουσιαστικά ανάγκασαν την στρατιωτική ηγεσία να προχωρήσει στην απόφαση αποβολής της Τουρκίας από το Tiger Meet, κάτι που «λύτρωνε» την Άγκυρα από την δύσκολη θέση της αυτόβουλης αποχώρησης από τη Νατοϊκή άσκηση.
140 αεροσκάφη σε Άραξο και Ανδραβίδα
Από το 2019 που είχαν λάβει μέρος στην άσκηση της πολεμικής αεροπορίας «Ηνίοχος», τον Σεπτέμβριο θα κάνουν ξανά στην αεροπορική βάση την εμφάνισή τους τα 5 ης γενιάς F-35 των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ιταλίας.
Στην Ramstein Flag 24 λαμβάνουν μέρος από τα stealth αεροσκάφη έως τα Gripen της νεοεισερχόμενης στη Συμμαχία Σουηδίας, καθώς και όλοι οι γνωστοί τύποι μαχητικών με τα οποία πετούν οι αεροπορίες, κράτη μέλη του ΝΑΤΟ.
Η Νατοϊκή άσκηση, όπως εξηγούν πηγές από το αεροπορικό επιτελείο, έχει ιδιαίτερο σχεδιασμό και προσανατολισμό καθώς μέσα από αυτή σ’ ένα διαλειτουργικό πλαίσιο το αμυντικό δόγμα της Συμμαχίας αλλάζει εποχή, ελέω της συνεχιζόμενης ρωσικής επιθετικότητας στο Ουκρανικό έδαφος.
Δεν είναι λίγα τα σενάρια που πρόκειται να ξετυλιχθούν εντός του FIR Αθηνών κι έχουν να κάνουν με αποστολές κρούσης κατά μιας «εχθρικής» αεράμυνας, η οποία διαθέτει ισχυρότατα αντιαεροπορικά/ αντιβαλλιστικά συστήματα.
Άλλωστε δεν είναι και λίγα τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί αυτά τα δυο χρόνια συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία. Κι όλα αυτά έχουν συγκεντρωθεί, αναλυθεί από το Νατοϊκό επιτελείο το οποίο επιδιώκει πάντοτε να εκπαιδεύει τις ένοπλες δυνάμεις των κρατών
μελών του με τον ενδεδειγμένο τρόπο αντιμετώπισης κάθε σύγχρονης απειλής.
Πάντως και σε αυτό το σημείο η Άγκυρα ενδεχομένως να δεσμεύεται από την Ρωσία για την χρήση των S-400 σε μια Νατοϊκή άσκηση, από την άλλη πλευρά δημιουργούνται ερωτηματικά εντός της Συμμαχίας για το κράτος- μέλος της που σε ανώτατο Συμμαχικό επίπεδο θεωρείται μια σημαντική δύναμη του ΝΑΤΟ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου