Η επίσκεψη του Πούτιν στο Βιετνάμ θα προωθήσει τα κοινά ενεργειακά συμφέροντα, ιδίως έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά η αναθέρμανση της βαλτωμένης αμυντικής βιομηχανικής σχέσης είναι πιθανότατα ακόμα μακριά.
Από τις 19 έως τις 20 Ιουνίου, ο Πούτιν επισκέφθηκε το Βιετνάμ, όπου συναντήθηκε με τον γενικό γραμματέα, Nguyen Phu Trong, τον πρωθυπουργό, Pham Minh Chinh, και τον πρόεδρο, To Lam. Υπεγράφησαν διάφορες συμφωνίες, οι οποίες περιελάμβαναν πιθανότατα και έναν μηχανισμό εμπορικής χρηματοδότησης, καθώς το Βιετνάμ έχει αποχωρήσει από το ρωσικό σύστημα πληρωμών MIR, την ώρα που η Ρωσία εξαιρέθηκε από το σύστημα πληρωμών SWIFT, περιπλέκοντας τις συναλλαγές μεταξύ των δύο χωρών.
Σύμφωνα με τον Πούτιν, το 60% των συναλλαγών Ρωσίας-Βιετνάμ διεξάγεται πλέον στο αντίστοιχο νόμισμα της άλλης χώρας, το οποίο ένα μνημόνιο κατανόησης μεταξύ της Bao Viet Fund Management Joint Stock Company του Βιετνάμ και του Ρωσικού Ταμείου Aμεσων Επενδύσεων (μία από τις 11 συμφωνίες που υπεγράφησαν κατά την επίσκεψη Πούτιν) θα συμβάλει στην περαιτέρω διευκόλυνση. Αν και κάθε χώρα περιέγραψε την άλλη ως βασικό εταίρο σε θέματα ασφάλειας, δεν ανακοινώθηκαν δημοσίως αντίστοιχες συμφωνίες.
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον Βιετναμέζο πρόεδρο, οι δύο χώρες υπέγραψαν «άλλες συμφωνίες» που δεν αποκαλύφθηκαν, οι οποίες πιθανότατα αφορούν πωλήσεις ρωσικών όπλων στο Βιετνάμ. Η επιλογή των προορισμών από τον Πούτιν υπογραμμίζει τη στροφή στην Ασία μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την απομόνωση της Ρωσίας από την Ευρώπη.
Το Βιετνάμ έχει παραμείνει ουδέτερο στον πόλεμο της Ουκρανίας, απέχοντας σταθερά από τις ψηφοφορίες στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ για τη σύγκρουση. Για το Βιετνάμ, η επίσκεψη του Πούτιν αποτελεί παράδειγμα του δόγματος της «διπλωματίας του μπαμπού», που δίνει προτεραιότητα στην ευελιξία στις σχέσεις του με μεγαλύτερες δυνάμεις.
Για το Βιετνάμ, η επίσκεψη του Πούτιν οδήγησε σε μια σειρά από ενεργειακές συμφωνίες, αποσκοπώντας τόσο στη βελτίωση της επενδυτικής ελκυστικότητας της χώρας της Νοτιοανατολικής Ασίας όσο και στη διεκδίκηση της κυριαρχίας της στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, Ρωσία και Βιετνάμ υπέγραψαν συμφωνία για την υλοποίηση ενός πυρηνικού αντιδραστήρα 10 μεγαβάτ και ενός ερευνητικού κέντρου, μαζί με την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, για τη μελέτη της δυνατότητας εφαρμογής της πυρηνικής ενέργειας στη χώρα για μελλοντική ανάπτυξη.
Παρόλο που το Βιετνάμ απέχει πολύ από αυτό, η συνεργασία με τη Ρωσία θα είναι το «κλειδί» για την ενδεχόμενη πραγματοποίησή της. Περαιτέρω, ο μεγαλύτερος παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας, η Novatek, υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με τον κρατικό ενεργειακό όμιλο PetroVietnam για μελλοντική παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου στη χώρα, μειώνοντας την ανάγκη εισαγωγής, γεγονός που μπορεί, επίσης, να συμβάλει στην αντιστάθμιση των αναγκών ηλεκτροπαραγωγής, οι οποίες τώρα καλύπτονται, κυρίως, με την καύση άνθρακα.
Επιπλέον, το Βιετνάμ χορήγησε στη ρωσική κρατική πετρελαϊκή εταιρία Zarubezhneft επενδυτική άδεια για την ανάπτυξη υπεράκτιου κοιτάσματος φυσικού αερίου Block 11-2 στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η συμφωνία για την ανάπτυξη του κοιτάσματος 11-2 έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από γεωπολιτική άποψη, διότι η ρωσική συνεργασία στην αμφισβητούμενη Θάλασσα της Νότιας Κίνας υποδηλώνει ότι η Μόσχα υποστηρίζει τις αξιώσεις του Βιετνάμ για κυριαρχία στην περιοχή, σε αντίθεση με τις ανταπαιτήσεις της Κίνας, οι οποίες θα μπορούσαν να αναδειχθούν σε σημείο εμπλοκής στην εκκολαπτόμενη εταιρική σχέση «χωρίς όρια» της Ρωσίας με την Κίνα.
Οι μη δημοσιοποιημένες συμφωνίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν εμπόριο όπλων για να παρακαμφθούν οι δυτικές κυρώσεις, αλλά σημαντικοί περιορισμοί θα εμπόδιζαν αυτές τις συμφωνίες. Από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, το Βιετνάμ έχει μειώσει τις αγορές ρωσικών όπλων από φόβο μήπως προκαλέσει δυτικές κυρώσεις.
Οι ροές ρωσικών όπλων προς το Βιετνάμ έχουν, επίσης, επιβραδυνθεί, λόγω της μειωμένης αμυντικής ικανότητας της Ρωσίας, της εκτροπής των εξαγωγών στο πολεμικό μέτωπο της Ουκρανίας και της προκαλούμενης από τις κυρώσεις διανομής ανταλλακτικών όπλων. Το Βιετνάμ χρειάζεται πολεμικά πλοία και μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς για τη στρατηγική του να αποτρέψει την Κίνα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά η στασιμότητα των ρωσικών προμηθειών αφήνει την αμυντική στρατηγική του Βιετνάμ ελλιπώς εξοπλισμένη.
Επιπλέον, το Βιετνάμ θα δυσκολευτεί να απομακρυνθεί από τα ρωσικά όπλα, λόγω των προβλημάτων διαλειτουργικότητας και υψηλού κόστους, καθώς η χώρα επιδιώκει να αντιμετωπίσει την Κίνα. Τον Σεπτέμβριο του 2023, υπήρξαν δημοσιεύματα για μυστική συμφωνία Βιετνάμ-Ρωσίας για όπλα, αν και η συμφωνία αυτή δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
Επομένως, είναι πιθανό οι δύο χώρες να κατέληξαν σε συμφωνία για προμήθειες όπλων κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Πούτιν στο Βιετνάμ. Ενα σύστημα που θα μπορούσε ενδεχομένως να αποκτήσει το Βιετνάμ μέσω μιας τέτοιας συμφωνίας είναι ο αντιπλοϊκός πύραυλος BrahMos, ο οποίος αναπτύχθηκε από κοινού από τη Ρωσία και την Ινδία και αποκτήθηκε πρόσφατα από τις Φιλιππίνες. Αλλά ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να διστάσουν να επιβάλουν κυρώσεις στο Βιετνάμ λόγω της στρατηγικής σημασίας του, ο κίνδυνος για το Ανόι θα εξακολουθούσε να υφίσταται στην περίπτωση μιας συμφωνίας με τη Μόσχα για τα όπλα.
Η Κίνα θα μπορούσε, επίσης, να πιέσει τη Ρωσία να αποφύγει την πώληση στο Βιετνάμ, ιδίως αεροσκαφών και υποβρυχίων που θα μπορούσαν να την αμφισβητήσουν στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Ετσι, ενώ το Βιετνάμ εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για τα ρωσικά όπλα, οι περιορισμοί και οι κίνδυνοι κυρώσεων θα μπορούσαν να καταστήσουν ανέφικτες τις αγορές αυτές, ακόμη και αν υπήρξαν σχετικές συζητήσεις. Γενικότερα, η αδυναμία να συνεχιστεί το εμπόριο όπλων θα περιόριζε την αξία της Ρωσίας ως στρατηγικού εταίρου για το Βιετνάμ, οδηγώντας το Ανόι να εμβαθύνει τις αμυντικές βιομηχανικές σχέσεις του με τους αντιπάλους της Μόσχας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου