Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024

Ελληνικός Στρατός: Με πρόταση χρηματοδότησης 85%, μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ και συμπαραγωγή προτείνεται το ΤΟΜΑ Philoctetes

Αναστάσιος Παπανδρέου

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Defencereview.gr και του Διευθυντή Σύνταξης της ιστοσελίδας, Ιωάννη Νικήτα, η γαλλική Nexter ή KNDS France, έχει επανέλθει με μια ολιστική πρόταση η οποία παρουσιάστηκε στους έλληνες επιτελείς το Φθινόπωρο του τρέχοντος έτους με σκοπό την απόκτηση του γαλλικού τροχοφόρου τεθωρακισμένου ΤΟΜΑ VBCI II από τον Ελληνικό Στρατό για την κάλυψη της απαίτησης. 

πρόταση των Γάλλων περιλαμβάνει ολική χρηματοδότηση από γαλλικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (συγκεκριμένα είναι της τάξης του 85% από τη γαλλική τράπεζα Société Générale) και τις εγγυήσεις του γαλλικού κράτους με σκοπό την απόκτηση από τον Ελληνικό Στρατό 270 τροχοφόρων Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) Philoctetes (όλων των εκδόσεων) με συμπαραγωγή στη χώρα μας. Η πρόταση είναι κόστους της τάξης των 2.5 με 2.8 δισ ευρώ ενώ η ΜΕΤΚΑ έχει επιλεγεί ως εταιρεία για τη συμπαραγωγή των νεοαποκτηθέντων ΤΟΜΑ. Στη πρόταση άνω των 100 σελίδων υπάρχει η πρόβλεψη για την απόκτηση επιπλέον 50 ειδικοποιημένων ΤΟΜΑ Philoctetes καλύπτοντας τις σχετικές ανάγκες διοικητικών οχημάτων, νοσοκομειακών, περισυλλογής, μεταφοράς Κινητών Ομάδων Επισκευών (ΚΟΕ), παρατηρητών του Πυροβολικού Μάχης. Στη γαλλική πρόταση αναφέρεται και η «ενδιάμεση λύση» προκειμένου να καλυφθούν οι άμεσες επιχειρησιακές ανάγκες. Ειδικότερα, προβλέπεται η άμεση παράδοση στον Στρατό Ξηράς περί των 90 – 100 μεταχειρισμένων VBCI από τα αποθέματα του Γαλλικού Στρατού. Συνολικά περί τα 350 ΤΟΜΑ εκ των οποίων τα 250 καινούργια δύναται να αποκτηθούν από τον Στρατό Ξηράς, καλύπτοντας έτσι την απαίτηση εκσυγχρονισμού του υλικού εννέα μηχανοκίνητων ταγμάτων στο χώρο ευθύνης του Δ’ σώματος στρατού.

Το ΤΟΜΑ Philoctetes που προσφέρεται από την γαλλική εταιρία είναι μια έκδοση του αναβαθμισμένου VBCI Mk2. Η απαρχή της ανάπτυξης του VBCI πάει πίσω στο 1990 όταν εκδόθηκε η απαίτηση από τον γαλλικό στρατό για την ανάπτυξη ενός τεθωρακισμένου οχήματος νέας γενιάς προς αντικατάσταση του υπάρχοντος στόλου τεθωρακισμένων οχημάτων του γαλλικού στρατού. Σύντομα η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία εισχώρησαν στο πρόγραμμα. Το 1999 το πρόγραμμα είχε τελματώσει και τότε η  Γαλλία αποφάσισε την ανάπτυξη ενός οχήματος μόνη της το οποίο οδήγησε το 2007 στο VBCI. Στον γαλλικό διαγωνισμό για το νέο ΤΟΜΑ του γαλλικού στρατού κατέθεσαν πρόταση η τότε Panhard και η τότε GIAT με το πρωτότυπο της τελευταίας να κερδίζει τον διαγωνισμό. To VBCI, κατασκευάστηκε σε δύο εκδόσεις. Την VCI (μεταφοράς προσωπικού) και την VPC (διοίκησης) από τις οποίες κατασκευάστηκαν 510 και 120 αντίστοιχα.

Στη διεθνή έκθεση Eurosatory 2014 η Nexter παρουσίασε ένα βελτιωμένο μοντέλο του οχήματος στο οποίο είχε προστεθεί σύστημα διεύθυνσης στους τελευταίους δύο τροχούς για μείωση της ακτίνας στροφής του οχήματος, είχε μετακινηθεί η θέση του οδηγού προς τα πίσω, είχε μεγαλώσει ο εσωτερικός ελεύθερος χώρος του οχήματος λόγω καλύτερης χωροθέτησης των συστημάτων και αναβαθμίστηκε η θωράκιση με αποτέλεσμα την αύξηση του μεικτού βάρους του οχήματος από τους 29 τόνους στου 32 τόνους. Το VBCI II που προσφέρεται και στον ελληνικό στρατό είναι μια πιο βελτιωμένη έκδοση που ενσωματώνει επιπλέον, νέο κινητήρα Volvo D13 Turbo των 600 ίππων, εγκατάσταση βελτιωμένου συστήματος κλιματισμού, νέας γενιάς σκοπευτικά και νέο πύργο CTA 40CT  με το αυτόματο πυροβόλο των 40 χιλιοστών που δίνει αυξημένη ισχύ πυρός.  

Τυπική διάταξη θέσεων του VBCI I με τον οδηγό μπροστά και αριστερά, τον αρχηγό καθήμενο πίσω του, τον πυροβολητή στο πυροβόλο ενός ατόμου και τα τους οκ΄τω οπλίτες στο χώρο μεταφοράς προσωπικού.

VBCI II / VBCI Mk2

Το τεθωρακισμένο όχημα VBCI II / VBCI Mk2, πρόκειται για ένα νέας γενιάς τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα 8 x 8 το οποίο απαρτίζει μια οικογένεια οχημάτων προσφέροντας πολλαπλές λύσης στον εκάστοτε χρήστη. Έχει μήκος οκτώ μέτρα, πλάτος τρία μέτρα και ύψος περίπου δυόμιση μέτρα. Ο εσωτερικός χώρος μεγαλύτερος των 13 κ.μ. και μπορεί να μεταφέρει 8+3 άτομα. Η βασική θωράκιση του οχήματος είναι κατασκευασμένη από ειδικά κράματα αλουμινίου για χαμηλό βάρος ενισχυμένη με θωράκιση προστατευτικού πλέγματος (Spall Liners) και εξωτερική προσθαφαιρούμενη θωράκιση, απολύτως προσαρμοζόμενη στις ανάγκες του χρήστη. Σύμφωνα με την εταιρία η εξωτερική θωράκιση μπορεί να αναβαθμιστεί έτσι ώστε να προστατεύει απέναντυ σε βλήματα APFSDS των 30 χιλιοστών ενώ προαιρετικά μπορεί να προστεθεί και θωράκιση πλέγματος για προστασία από βολές RPG. Η προστασία δαπέδου είναι επιπέδου STANAG 4569 AEP 55 Level 4Α-4Β ενώ διατείθενται και καθίσματα αντιναρκικής προστασίας για το μεταφερόμενο προσωπικό. Η θέση του οδηγού βρίσκεται εμπρός και αριστερά και διαθέτει περισκόπιο οδήγησης ημέρας/νύχτας τελευταίας γενιάς με εύρος θέασης 180 μοίρες. Αντίστοιχα ο αρχηγός του πληρώματος έχει εύρος θέασης 360 μοιρών. Όλα τα περισκόπια του οχήματος είναι ασφαλή για τα μάτια από συστήματα λέιζερ.

VBCI II/ VBCI Mk2 με τον πύργο CTA 40CT των 40 χιλιοστών, εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων Akeron MP και σταθμό τηλεχειριζόμενου πυροβόλου των 7,62 χιλ.

Ο κινητήρας του οχήματος είναι ο υπερτροφοδοτούμενος Volvo D13 των 600 ίππων συζευγμένος με αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων εμπροσθοπορείας και δύο σχέσεων οπισθοπορείας. Το όχημα στη στάσταρντ έκδοση και υπό κανονικές συνθήκες έχει τελική ταχύτητα 100 χλμ/ώρα και εμβέλεια 750 χιλιόμετρα. Ο κινητήρας δίνει κίνηση και στους οκτώ τροχούς ( 8 x 8 ) από τους οποίους οι τέσσερις μπροστά και οι δύο τελευταίοι πίσω διαθέτουν σύστημα διεύθυνσης για μεγαλύτερη ευκινησία και μικρότερη ακτίνα στροφής. Η ανάρτηση είναι μικτή ελαιοπνευματική/μηχανική με μεγάλη διαδρομή χαρίζοντας άνεση και μειώνοντας την καταπόνηση του μεταφερόμενου προσωπικού. Η πίεση των ελαστικών ρυθμίζεται κεντρικά ενώ έχει και σύστημα run flat tire. Το όχημα έχει τη δυνατότητα προσπέλασης κάθετου εμποδίου ύψους μέχρι 80 εκατοστών και τάφρου μέχρι δύο μέτρων ενώ μπορεί να περάσει υδάτινο κώλυμα βάθους 1,2 μέτρων χωρίς προετοιμασία και 1,5 μέτρων με προετοιμασία.  

Παραλαγές του οχήματος

Η οικογένεια του VBCI αποτελείται από οχήματα διάφορων εκδόσεων. Οι βασικές εκδόσεις όπως αναφέραμε παραπάνω είναι του ΤΟΜΑ με πυροβόλο 25 χιλιοστών και διοίκησης. Παρ’ όλ’ αυτά, η Nexter προσφέρει το όχημα σε διάφορες εκδόσεις οι οποίες είναι:

  • IFV (Infantry Fighting Vehicle) (TOMA) με πύργους διαφόρων διαμετρημάτων όπως 25 χιλ, 30 χιλ και 40 χιλ.
  • AFV (Armoured Fighting Vehicle) (Τεθωρακισμένο Μάχης) με πύργο 105 χιλιοστών.
  • APC (Armoured Perconel Carrier) (ΤΟΜΠ) με τηλεχειριζόμενο σταθμό πυροβόλου 12,7 ή 20 χιλιοστών
  • SPM (Self-Propelled 120mm Mortar Carrier) (ΤΟΜΟ) με όλμο των 120 χιλιοστών
  • VCP (Command Post Vehicle) όχημα διοίκησης
  • Ασθενοφόρο
  • ARV (Armoured Recovery Vehicle) όχημα περισυλλογής

Η έκδοσεις που προτείνονται για τον ελληνικό στρατό είναι η έκδοση IFV με τον πύργο CTA 40CT  με το αυτόματο πυροβόλο των 40 χιλιοστών και οχήματα διοίκησης. Στη διαμόρφωση που προσφέρει η Nexter, ο «Φιλοκτήτης» ενσωματώνει τον μη-επανδρωμένο πύργο μάχης 40 CTA (40mm Case Telescoped Armament) της CTA International. Ο πύργος μάχης ο οποίος αναφέρεται ως 40 CTA μπορεί να εκτελεί βολές ακριβείας, ενώ το όχημα βρίσκεται σε κίνηση, χάρη στην ενσωμάτωση νέας γενιάς σταθεροποιητικού συστήματος και κορυφαίας τεχνολογίας Συστήματος Ελέγχου Πυρός (ΣΕΠ).

Επίσης έχει ικανότητα «Killer–Killer» (πυροβολητής και αρχηγός προσβάλουν ταυτόχρονα δύο διαφορετικούς στόχους) και «Hunter–Killer» (ο πυροβολητής προσβάλει στόχο και ο αρχηγός ερευνά το πεδίο να βρει άλλο στόχο). Ζυγίζει 2,9 τόνους, έχει μήκος 4,93 μέτρα (με το πυροβόλο), ύψος 1,23 μέτρα (με τον τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού) και πλάτος 1,74 μέτρα (χωρίς τους αντιαρματικούς εκτοξευτές). Η μέγιστη ταχυβολία του πυροβόλου είναι 200 φυσίγγια το λεπτό με την τυπική ταχυβολία να διαμορφώνεται στα 80 φυσίγγια το λεπτό, για στοχευμένες βολές (η μέση δύναμη οπισθοδρόμησης είναι 13 τόνοι). Η αναχορηγία είναι 60 φυσίγγια. Το πυροβόλο μπορεί να κινηθεί οριζόντιο σε όλο το τόξο των 360ο και κάθετα στο τόξο -7°/+45° (και στις δύο περιπτώσεις με μέγιστο ρυθμό κίνησης 60ο το δευτερόλεπτο).

Σύμφωνα με τη Nexter το πυροβόλο των 40 χιλιοστών απαιτεί τέσσερις (4) φορές λιγότερη ποσότητα πυρομαχικών για την προσβολή του ίδιου στόχου, σε σχέση με τα πυρομαχικά των 30 x 173 χιλιοστών. Το πυροβόλο του «Φιλοκτήτη» μπορεί να εκτοξεύσει διατρητικά πυρομαχικά (APFSDS : Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot), ικανά να διατρήσουν θωράκιση τύπου RHA (Rolled Homogenous Armor) πάχους 140 χιλιοστών, πυρομαχικά γενικής χρήσης (GPR : General Purpose Round), με πυροκροτητή σημείου (GPR-PD : General Purpose Round-Point Detonation) ή εκτόξευσης στον αέρα (GPR-AB : General Purpose Round-Air Burst), για την προσβολή οχυρώσεων πάχους 200 χιλιοστών (πυροδότηση σημείου) ή την προσβολή πεζικού, ελαφρά θωρακισμένων στόχων και στόχων στον αέρα (πυροδότηση στον αέρα). Επίσης μπορεί να εκτοξεύσει πυρομαχικά γενικής χρήσης κινητικής ενέργειας (GPR-KE : General Purpose Round-Kinetic Energy) και εκπαιδευτικά πυρομαχικά.

Προαιρετικά, ο χρήστης μπορεί να ενισχύσει την ισχύ πυρός του οχήματος με τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού, με πολυβόλα των 7,62 ή 12,7 χιλιοστών και ικανότητα βολής ημέρα και νύχτα, και με δύο (2) διπλούς εκτοξευτές αντιαρματικών πυραύλων Akeron-MP, τεχνολογίας Fire-and-Forget, μέγιστου βεληνεκούς 5 χιλιομέτρων. Οι πύραυλοι Akeron-MP μπορούν να προσβάλουν σταθερούς ή κινούμενους στόχους και ενσωματώνουν διπλό ερευνητή. Επιχειρούν με δύο (2) διαφορετικές λειτουργίες: (α) Εγκλωβισμός στόχου πριν την εκτόξευση (LOBL : Lock On Before Launch), με τον ερευνητή να εγκλωβίζει αυτόματα το στόχο πριν την εκτόξευσης, και (β) Εγκλωβισμός στόχου μετά την εκτόξευσης (LOAL : Lock On After Launch), με την εκτόξευση, προς μια περιοχή, να προηγείται για εν πτήση να γίνεται ο εγκλωβισμός του στόχους.

Η καθοδήγηση προς το στόχο είναι παθητική, κάτι που είναι πολύ σημαντικό, καθώς ο στόχος δεν γνωρίζει την επερχόμενη απειλή. Επίσης, η καύση που παράγει ο κινητήρας δεν παράγει καπνό, άρα και το οπτικό ίχνος της βολής είναι μικρό. Ο πύραυλος ενσωματώνει διπλή πολεμική κεφαλή, σε διάταξη οριζόντιας σειράς (Tandem). Η πρώτη κεφαλή εξουδετερώνει την επιπρόσθετη θωράκιση, ενώ η δεύτερη επιτυγχάνει τη διάτρηση της κύριας θωράκισης και την καταστροφή του στόχου (η δεύτερη πολεμική κεφαλή μπορεί να διατρήσει θωράκιση πάχους 1.000 χιλιοστών). Η πτήση του Akeron-MP μπορεί να είναι ευθεία, ιδανική συνθήκη για την προσβολή οχυρώσεων ή κατακόρυφη (Top-Attack) για την προσβολή τεθωρακισμένων στόχων στον πύργο.

VBCI II/ VBCI Mk2 – Ο χώρος μεταφοράς των οπλιτών με τα νέου τύπου αντιναρκικής προστάσιας καθίσματα και στο βάθος ο κάλαθος του πύργου CTA 40CT
VBCI I – Ο χώρος μεταφοράς των οπλιτών με τα παλαιού τύπου τύπου καθίσματα και στο βάθος ο κάλαθος του πύργου των 25 χιλιοστών ενός ατόμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου