Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025

«Φέσι» 400 εκ. ευρώ από το μεταναστευτικό


Προσπαθεί να βάλει φρένο η Κυβέρνηση, χωρίς, όμως, να ενοχλεί την Τουρκία, ενώ ο Ντουσκ και η ΕΕ κατηγορούν Ρωσία - Λευκορωσία για υβριδικό πόλεμο

Επί τη βάσει των επίσημων στοιχείων του ίδιου του κράτους, είτε έχουν αποχωρήσει είτε όχι κάποιοι από τους Σύρους δικαιούχους διεθνούς προστασίας, η Κύπρος αντιμετωπίζει ποσοστιαία το μεγαλύτερο πρόβλημα εντός της ΕΕ. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και με όσα δήλωσε δημόσια σε σχετικό με το θέμα συνέδριο στις 16 Νοεμβρίου 2024 ο Υφυπουργός Μετανάστευσης, Νικόλας Ιωαννίδης, οι παράτυποι μετανάστες και αιτητές ασύλου, γενικώς όσοι δικαιούνται διεθνούς προστασίας, αναλογούν στο 6% του πληθυσμού. Σε πραγματικούς αριθμούς ανέρχονται στους 57.981, εφόσον με βάση τα στοιχεία του κράτους ο πληθυσμός στην Κύπρο το 2023 έφτασε τις 966.365.

Τα ποσά και η ΕΕ

Το μεταναστευτικό παραμένει οξύ πρόβλημα για την Κύπρο, παρά τις προσπάθειες που γίνονται για την άμβλυνσή του. Από το 2021 ώς τον Σεπτέμβριο του 2024 το μεταναστευτικό στοίχισε στο κράτος 443.323.162 ευρώ. Αναμένεται η συγκέντρωση των στοιχείων για το τελευταίο τρίμηνο του 2024, ενώ για το 2025 εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 213 εκ. ευρώ.Ως το 2024, η Κυπριακή Δημοκρατία θα είναι δυνατό να εισπράξει από την ΕΕ 51.145.303 ευρώ. Καθαρά δηλαδή το μεταναστευτικό στοίχισε από το 2021 ώς το Σεπτέμβριο του 2024,

392.177.859 ευρώ. Σίγουρα με τις δαπάνες που αφορούν στο τελευταίο τρίμηνο του 2024 θα ξεπεραστούν τα 400 εκ ευρώ.

Screenshot 2025-02-16 at 12.15.17 PM.png

22.018.627 για ενοίκια

Η «Σημερινή» κατέχει όλα τα συναφή επίσημα στοιχεία, τα οποία αφορούν ακόμη και σε αυτήν τη λειτουργία του Υφυπουργείου Μετανάστευσης με τα τμήματα μετανάστευσης και ασύλου. Το συνολικό ποσό των 400 εκ. περίπου ευρώ αφορά τα πάντα, μεταξύ των οποίων και κτήρια ή άλλες εγκαταστάσεις που βρίσκονται υπό κατασκευή, καθώς και τα επιδόματα όσων είτε είναι αιτητές ασύλου είτε παράτυποι μετανάστες. Για παράδειγμα, για τα επιδόματα ενοικίου, προκαταβολής ενοικίου, διαμονής σε ξενοδοχεία και άλλα καταλύματα δαπανώνται για τα έτη 2021 έως και τον Σεπτέμβριο του 2024 22.018.627 ευρώ.

Οι προσπάθειες και η οξύτητα

Η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι έχει προχωρήσει στη λήψη μέτρων για να βάλει φρένο στις ροές των μεταναστών και έχει γίνει επιτάχυνση της εξέτασης των αιτητών ασύλου. Και, όντως, έχουν γίνει βήματα. Είναι τέτοιο όμως το πρόβλημα, που παραμένει οξύ. Και ο ίδιος ο Υφυπουργός Νικόλας Ιωαννίδης επανέλαβε προηγούμενες τοποθετήσεις τού Νίκου Νουρή, όταν ήταν Υπουργός Εσωτερικών, ότι η μεγαλύτερη πλειοψηφία παράτυ- πων μεταναστών έρχεται από την Τουρκία μέσω κατεχομένων. Το 2023 έφτασαν το 95%. Μεταξύ αυτών και λεγόμενοι «φοιτητές» από πανεπιστήμια των κατεχομένων. Το υπόλοιπο 5% ήταν από τη θάλασσα. Ο Υφυπουργός Ν. Ιωαννίδης έδωσε συναφή στοι- χεία για το 2024, τονίζοντας ότι οι ροές από την Πράσινη Γραμμή μειώθηκαν συγκριτικά με το 2023

κατά 8%. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει πέσει σημαντικά το ποσο- στό διέλευσης από τα κατεχόμενα, εφόσον υπάρχει μείωση ροών από τη θάλασσα και περιορισμός του φαινομένου γενικότερα.

Screenshot 2025-02-16 at 12.15.47 PM.png

Συμφωνία Επανεισδοχής, υβριδικός πόλεμος και Ντουσκ

Επί τη βάσει των ανωτέρω έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει η ΕΕ, εφόσον, βεβαίως, υπάρχει συγκροτημένη πολιτική από τη Λευκωσία.

Συναφώς εξηγούμε τα ακόλουθα:

Πρώτο, η ΕΕ έχει υπογράψει με την Τουρκία τη Συμφωνία Επανεισδοχής, που τέθηκε σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου του 2014 και σε εφαρμογή τρία χρόνια αργότερα, την 1η Οκτωβρίου του 2017. Εν ολίγοις, η Συμφωνία Επανεισδοχής προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι πολίτες τρίτων χωρών ή απάτριδες – ανιθαγενείς, οι οποίοι εισέρχονται παράτυπα – παράνομα στην ΕΕ, δηλαδή στα κράτη μέλη της, χωρίς τα επίσημα ταξιδιωτικά έγγραφα, θα επιστρέφουν στην Τουρκία εφόσον δεν μπορούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους ή είναι απάτριδες. Και αυτό το μέτρο αφορά και συγγενικά τους πρόσωπα, μεταξύ των οποί- ων και τα παιδιά τους. Από τις 18 Μαρτίου του 2016, η ΕΕ είχε εγκρίνει στην Τουρκία με τη σύμφωνη γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατία το ποσό των 3 δις ευρώ για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού. Τα χρήματα δεν δόθηκα αμέσως, αλλά αποδεσμεύονται τμηματικά από τον προϋπολογισμό, επί του οποίου τα κράτη μέλη, όπως η Κυπριακή Δημοκρατία, έχουν δικαίωμα βέτο. Το 2016, όταν το Κυπριακό ήταν... κοντά σε λύση, όπως η Κυβέρνηση πίστευε, δεν ήθελε να δυσκολεύει την Άγκυρα. Τότε, άλλωστε, η Κύπρος δεν αντιμετώπιζε το πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα. Το είχε η Ελλάδα. Γι’ αυτό, ο Πρόεδρος του Συμβουλίου, μιλώντας εκ μέρους των κρατών μελών της ΕΕ, είχε εκ- δώσει στις 7 Μαρτίου δήλωση, στην οποία εξέφραζε την ικανοποίησή του για την Τουρκία, η οποία δέχθηκε πίσω παράτυπους μετανάστες, που είχαν έρθει από δικό της έδαφος είτε χερσαία είτε μέσω θαλάσσης στην Ελλάδα.

Screenshot 2025-02-16 at 12.23.07 PM.png

Δεύτερο, η Άγκυρα δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία. Όχι μόνο δεν την αναγνωρίζει, αλλά και σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει κατά καιρούς παρουσιάσει, ενεργεί επί σκοπώ στο θέμα της μετανάστευσης. Δηλαδή εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό στο δρομολόγιο Τουρκία, κατεχόμενα, ελεύθερες περιοχές, για να δημιουργήσει έναν νέο οιονεί εποικισμό στον «νότο» με συνθήκες οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής αστάθειας, μέσω αθώων ανθρώπων, που αναζητούν μια καλύτερη ζωή. Πριν από λίγες ημέρες, 7/2/2025, ο Πρωθυπουρ- γός της Πολωνίας, Ντόναλτ Ντουσκ, ένας από τους πλέον Ευρωπαϊστές πολιτικούς, αφού άλλωστε διετέλεσε και Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, δήλωσε ενώπιον της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτρο- πής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ότι η χώρα του δεν θα τηρήσει το Σύμφωνο για Μεταναστευτικό και Άσυλο που θα τεθεί σε εφαρμογή το 2026 και θεωρείται δεσμευτικό. Και οι λόγοι που επικαλείται είναι εθνικού συμφέροντος και ασφάλειας στην ουσία, διότι ήδη δεν μπορεί ν’ αντέξει τα κύματα προσφύγων από την Ουκρανία, ενώ ταυτοχρόνως ανα- φέρεται στην εργαλειοποίηση του προσφυγικού από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία. Παρότι κατά το παρελθόν η Πρόεδρος της Επιτροπής είχε τονίσει ότι θα ληφθούν μέτρα σε όσα κράτη δεν θα εφαρμόσουν τις μεταρρυθμίσεις, δηλαδή το Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο, στην περίπτωση της Πολωνίας δεν θέλησε να ρίξει λάδι στη φωτιά.

Screenshot 2025-02-16 at 12.24.19 PM.png

Screenshot 2025-02-16 at 12.24.50 PM.png

«Υποχρεωτική αλληλεγγύη»...

Η φιλοσοφία του «Συμφώνου» εδράζεται στη λεγόμενη «Υποχρεωτική Αλληλεγγύη» και τα κράτη έχουν τρεις επιλογές: 1) Να μετεγκαταστήσουν έναν ορισμένο αριθμό αιτούντων άσυλο. 2) Να καταβάλουν οικονομική συνεισφορά ή να παράσχουν επιχειρησιακή υποστήριξη, όπως προσωπικό και εξοπλισμό. 3) Να φτάσουν οι μετεγκαταστάσεις τις 30.000 ετησίως και οι οικονομικές συνεισφορές τα 600 εκατ. ευρώ.

Τι λέει ο Ντουσκ; Κατ ́ ελάχιστον, μη ζητήσετε από εμένα να δεχθώ τη μετεγκατάσταση από άλλες χώρες. Εάν δηλαδή θα ήταν δυνατό να δεχθεί ως μεγάλη χώρα κάποιους παράτυπους μετανάστες από την Κύπρο, θα έλεγε όχι. Δεν μπορεί, κατά την άποψή του, και δεν αντέχει. Άρα θα επιλέξει μιαν από τις άλλες δυο επιλογές. Το 2024, η Κύπρος είχε μόνο 642 μετεγκα- ταστάσεις προς την υπόλοιπη ΕΕ. Πάντως ο Πρωθυπουργός Ντουσκ είχε εισηγηθεί προ μερικών μηνών το εξής: Να μη μελετώνται οι αιτή- σεις ασύλου που είναι αποτέλεσμα

εργαλειοποίησης. Και κατηγόρησε τη Ρωσία και τη Λευκορωσία ότι διενεργούν σε βάρος της χώρας του μια τέτοια πολιτική. Ήδη από τις 14 Οκτωβρίου του 2024, η Ευρω- παϊκή Επιτροπή, διά στόματος της εκπροσώπου της, Ανίτα Χίμπνερ, χαρακτήρισε ως «υβριδική απειλή» και «εργαλειοποίηση» την τακτική της Ρωσίας και της Λευκορωσίας που πλήττει την Πολωνία.

Screenshot 2025-02-16 at 12.25.08 PM.png

Τουρκία και εργαλειοποίηση και υβριδικός πόλεμος

Ας εξετάσουμε τώρα τις πολιτικές, που θα έπρεπε και πρέπει να έχει η Κύπρος στην ΕΕ σε συνάφεια με το μεταναστευτικό:

Ενεργοποίηση της Συμφωνίας Επανεισδοχής, δηλαδή της εφαρμογής της από την Τουρκία και με την Κυ- πριακή Δημοκρατία. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι δυνατό να επιστρέφουν στην Τουρκία παράτυποι μετανάστες που περνούν από τα κατεχόμενα στις ελεύθερες περιοχές. Και η νομική τεκμηρίωση της εφαρμογής του στηρίζεται εκτός των άλλων:

Α) Στο Πρωτόκολλο 10, επί τη βά- σει του οποίου ολόκληρη η Κύπρος έχει ενταχθεί στην ΕΕ με αναστολή του Κεκτημένου στο βόρειο τμήμα λόγω κατοχής και αδυναμίας των νόμιμων Αρχών να ασκούν απο- τελεσματική εξουσία. Συναφώς η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Συμβουλίου της Ευ- ρώπης για την Τέταρτη Διακρατική Προσφυγή (Κυπριακή Δημοκρατία εναντίον Τουρκίας) και εκείνη για την Τιτίνα Λοϊζίδου αναφέρουν ότι στο βόρειο τμήμα της Κύπρου τον έλεγχο ασκεί ο τουρκικός κατοχικός στρατός και ότι η Άγκυρα είναι υπεύθυνη για τις όποιες παρανομίες συμβαίνουν. Άρα ακόμη και για τη μεταφορά και εκμετάλλευση, με άλλα λόγια την εργαλειοποίηση των αθώων μεταναστών, από την Τουρκία μέσω κατεχομένων στις ελεύθερες περιοχές, ευθύνη φέρει η τουρκική Κυβέρνηση και το κράτος της.

Β) Στην αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005 καθίστα- ται σαφές ότι, για να προχωρήσει η ενταξιακή διαδικασία της Τουρκίας στην ΕΕ, θα πρέπει να αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία συνιστά τη μόνη νόμιμη Αρχή και κράτος στη νήσο Κύπρο. Και αυτό πηγάζει, ταυτοχρόνως, από τα ψη- φίσματα 541 και 550 του Σ. Ασφαλείας. Αμφότερα αναφέρουν ότι δεν αναγνωρίζεται το ψευδοκράτος. Ως εκ τούτου, συνεχίζει να ισχύει, εκτός των άλλων, το ψήφισμα 186 του ’64 του Σ. Ασφαλείας, που αναγνωρίζει, μετά την ονομασθείσα ανταρσία των Τουρκοκυπρίων, ως μόνη αναγνωρισμένη Αρχή στην Κύπρο την Κυ- βέρνηση Μακαρίου και το κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Screenshot 2025-02-16 at 12.25.28 PM.png

Υπό αυτές τις συνθήκες είναι σα- φές ότι όταν η Τουρκία δεν εφαρμόζει τη Συμφωνία Επανεισδοχής με την Κυπριακή Δημοκρατία, παραβιάζει και το Κεκτημένο, αλλά και το Διεθνές Δίκαιο, που είναι τμήμα του. Η Ευρω- παϊκή Επιτροπή ως η αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή του Κεκτημένου μπορεί να επέμβει αυτεπάγγελτα. Και αν δεν επέμβει το κράτος του οποίου τα συμφέροντα πλήττονται, δηλαδή η Κυπριακή Δημοκρατία, μπορεί να στραφεί ακόμη και σε βάρος της Επιτροπής όταν δεν κάνει καλά τη δουλεία της. Ή να ασκήσει το δικαίωμα του βέτο στους προϋ- πολογισμούς, δηλαδή στη βοήθεια της ΕΕ προς την Τουρκία λόγω του μεταναστευτικού, που είναι θεσμι- κά συνδεδεμένη με τη Συμφωνία Επανεισδοχής. Και εδώ είναι που θα έπρεπε να είχαμε ήδη αρπάξει τι είπε ο Πρωθυπουργός Ντουσκ και ο Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί υβριδικού πολέμου και εργαλειοποίησης σε βάρος της Πολωνίας από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία. Εάν η Πολωνία υφίσταται τέτοια επίθεση, γιατί δεν ισχύει το ίδιο και για μας, ότι δηλαδή είμαστε θύματα της εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού από την Τουρκία και τού σε βάρος μας υβριδικού πολέμου, όταν μάλι- στα είμαστε θύματα εποικισμού ως αποτέλεσμα της κατοχής; Συνιστά έγκλημα πολέμου. Για την Πολω- νία είναι η εργαλειοποίηση και ο υβριδικός πόλεμος, αλλά για μας όχι; Πώς θα πιεστεί η Τουρκία και πώς θα κλείσει η τρύπα της Πράσινης Γραμμής και της κατοχής και πώς θα εφαρμοστεί το Κεκτημένο, δηλαδή η Συμφωνία Επανεισδοχής, όταν δεν την διεκδικούμε και όταν την βάλαμε στο ράφι;

Μεταναστευτικό, αναγνώριση και... θυμός Ερντογάν

Βεβαίως, επί τούτου καμιά ψευδαίσθηση δεν έχουμε. Το 2016, όταν θα ετίθετο σε ισχύ η Συμφωνία Επανεισδοχής, ήταν σε οργασμό οι προσπάθειες λύσης και ερχόταν το Κραν Μοντανά... Πού να τολμήσουμε να ενοχλήσουμε την Τουρκία; Άλλωστε, δεν ήταν τόσο οξύ το μεταναστευτικό όσο σήμερα. Σήμερα, όμως, έχουμε τη Γενεύη, προσδοκώντας σε ένα νέο Κραν Μοντανά, το οποίο, όπως δήλωσε τις προάλλες ο πρώην Πρόεδρος Αναστασιάδης, του οποίου Υπουργός ήταν ο νυν Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης, οδηγούσε σε διχοτόμηση και διάλυση. Ποιος θα τολμήσει να συνδέσει το μετα- ναστευτικό με την κατοχή και την αναγνώριση της Κυπριακής Δη- μοκρατίας από την Τουρκία μέσω της ΕΕ; Τι άλλωστε θα συμβεί, εάν θυμώσει ο Ερντογάν;..

ΠΗΓΗ https://simerini.sigmalive.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου