Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2022

ΚΟΡΒΕΤΕΣ για το Πολεμικό Ναυτικό: Ήρθε η Babcock… πολλοί δείχνουν χαρούμενοι με Type 31 και MEKO 200HN

Εντυπωσιακή είναι η ολική επαναφορά της βρετανικής Babcock International με στόχο το πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού. Στελέχη της εταιρίας βρέθηκαν στην Αθήνα πραγματοποιώντας κύκλο επαφών με κυβερνητικούς αξιωματούχους και όχι μόνο. Οι πληροφορίες για την πρόταση που κομίζουν στην ελληνική πλευρά, έχει τις προδιαγραφές να προκαλέσει ευχάριστους πονοκεφάλους στην κυβέρνηση και το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς με τα 2 δισ. ευρώ του προγράμματος, προσφέρει ούτε λίγο ούτε πολύ, οχτώ πλοία στον ελληνικό Στόλο. Μαζί με την πραγματοποίηση του συνόλου των εργασιών σε ελληνικά ναυπηγεία.

Του ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Συγκεκριμένα, η πρώτη προσέγγιση των Βρετανών είναι τα τέσσερα πλοία να είναι νεότευκτα και τα

υπόλοιπα οι τέσσερις ελληνικές MEKO 200HN αναβαθμισμένες! Το κάθε νεότευκτο πλοίο θα κοστίσει 400 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να περισσεύουν άλλα 400 εκατ. ευρώ για μια αξιοπρεπή αναβάθμιση των υφισταμένων φρεγατών, με αποτέλεσμα την επέκταση του επιχειρησιακού του βίου τουλάχιστον κατά 15 χρόνια. Η εταιρία εξακολουθεί να προτείνει στο Πολεμικό Ναυτικό τις Arrowhead 140, όπως και στο πρόγραμμα των φρεγατών.

Πρόκειται για το πλοίο που έχει στηριχθεί στις δανέζικες φρεγάτες τύπου Iver Huitfeldt, τα σχέδια του οποίου αγόρασε η Babcock International και τα προσάρμοσε (re-engineering) στις ανάγκες του βρετανικού βασιλικού Ναυτικού (Royal Navy). Πρόκειται για πλοίο μεγάλου εκτοπίσματος (5.600+ τόνων), το οποίο προσφέρουν με οπλισμό κορβέτας. Ο οπλισμός της θα είναι στο επίπεδο κορβέτας, οπότε θα ομοιάζει με το πλοίο που έχει τυποποιηθεί από το Royal Navy ως Type 31.

Αυτή η “λεπτομέρεια”, δημιουργεί διαπραγματευτικό περιθώριο στην εταιρία, που ασφαλώς θα επιχειρήσει να πείσει την ελληνική πλευρά, ότι σε μελλοντικό χρόνο, όταν διατεθούν οι αναγκαίες πιστώσεις εάν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, θα οδηγήσει στην ενίσχυση του οπλισμού των πλοίων του τύπου σε ελληνική υπηρεσία. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να μετεξελιχθούν σε ισχυρά οπλισμένες φρεγάτες και η ναυπήγηση κορβετών θα μπορούσε να αποφασιστεί στο μέλλον. Καθόσον το σκαρί έχει πολύ χώρο προς αξιοποίηση. Αυτά είναι όμως δουλειά των χρηστών, του Πολεμικού Ναυτικού.
Οπότε, πρακτικά, οι Βρετανοί προσφέρουν φρεγάτα σε τιμή και με εξοπλισμό κορβέτας. Οι ίδιοι επιμένουν ότι η τελική πρόταση τους που θα παραδοθεί στους αρμόδιους σε 15 περίπου μέρες, θα περιέχει εκπλήξεις, τόσο αναφορικά με τον οπλισμό, όσο και με το επιλογές που θα προσφέρει. Υπονοούν ότι θα επιχειρηθεί να παραδοθεί πρόταση για ένα πλοίο ισχυρότερο του ανταγωνισμού. Όλα δείχνουν ότι η πρόταση ενδεχομένως να περιέχει και δύο ή τρία σενάρια συνεργασίας με την Ελλάδα.

Όλα θα κριθούν στην απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού για το μέλλον των MEKO 200HN. Διότι εάν αποφασιστεί η απόσυρσή τους σε μερικά χρόνια, το βάρος θα πρέπει να δοθεί στη ναυπήγηση ενός επιπρόσθετα πολεμικού πλοίου και ενδεχομένως την παρέμβαση για κάποιον εκσυγχρονισμό λιγότερων MEKO 200HN. Δύο για παράδειγμα, ώστε το ένα πλοίο να χρησιμοποιηθεί για ανταλλακτικά και ένα ακόμα για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Αυτοί είναι οι κρίσιμοι υπολογισμοί που θα κάνουν οι Βρετανοί, προτού υποβάλλουν τις επίσημες προτάσεις τους.

Οικονομικά, η πρόταση των Βρετανών μοιάζει πολύ ανταγωνιστική, εάν συνυπολογιστεί η πρόθεση πραγματοποίησης των εργασιών εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, όπως θα αναφερθεί στη συνέχεια! Η “σπονδυλωτή” (modular) μέθοδος ναυπήγησης συμπιέζει σημαντικά το κόστος, ενώ αφήνει περιθώρια εμπλοκής περισσοτέρων του ενός ναυπηγείων στη ναυπήγηση των “σπονδύλων”. Είναι αυτή η βιομηχανική διάσταση στην οποία έχουν σταθεί αρκετές φορές κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Αντιμετωπίζοντας την εύλογη διαμαρτυρία της αμυντικής βιομηχανίας, ότι μετά από αναθέσεις συμβολαίων που πλέον προσεγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ, οι επιστροφές και η αξιοποίηση είναι αμελητέα, το πρόγραμμα κορβετών μοιάζει τελευταία ευκαιρία…

Κατά συνέπεια, ενδιαφέρουσα και δυνητικά καθοριστική παράμετρος της βρετανικής πρότασης, είναι η πρόθεση ολοκλήρωσης του συνόλου των εργασιών, ναυπηγικών και τις αναβαθμίσεις, στην Ελλάδα, με βασική προτεραιότητα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η εταιρία δεν είναι η πρώτη φορά που συζητά με τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, ενώ στελέχη τους δηλώνουν εντυπωσιασμένοι από το “βαρύ βιογραφικό”, τα επιχειρηματικά επιτεύγματα, αλλά και η καθαρότητα της οπτικής του αναφορικά με την εμπλοκή του στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ωστόσο, δεν κλείνουν την πόρτα στην Ελευσίνα, καθώς η σπονδυλωτή ναυπήγηση σε συνδυασμό με την εγγύτητα των δυο ναυπηγικών μονάδων μπορεί να οδηγήσει στη συμπερίληψη και των δύο στο πρόγραμμα.

Οι συζητήσεις της εταιρίας με το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς του Σκαραμαγκά είχαν καταγραφεί από το DP, που είχε επίσης αποκαλύψει το ισχυρό ενδιαφέρον του ιδιοκτήτη, εφοπλιστή Προκοπίου, για μία ακόμα πιθανή συνέργεια. Τη βρετανική τεχνολογία μετατροπής των μηχανών-κινητήρων ποντοπόρων τάνκερ, ώστε να χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), δηλαδή καθαρότερη ενέργεια. Αυτό θεωρείται απαραίτητο, καθώς σταδιακά εισάγονται προβλέψεις για τους περιβαλλοντικούς κανόνες στους οποίους θα πρέπει να πειθαρχήσει προσαρμοζόμενη, η ποντοπόρος ναυτιλία.

Πλοία του εφοπλιστή που ναυπηγούνται σε ασιατικά ναυπηγεία χρησιμοποιούν αυτήν ακριβώς την τεχνολογία της Babcock. Ωστόσο, παρά το μεγάλο προσωπικό ενδιαφέρον Προκοπίου για τις τεχνολογικές καινοτομίες, φέρεται να πιστεύει ότι σε βάθος χρόνου, είναι περισσότερο συμφέρουσα η ναυπήγηση νέων πλοίων που θα χρησιμοποιούν το σύστημα και όχι τόσο οι εργασίες αλλαγής και προσαρμογής του υφιστάμενου συστήματος πρόωσης των πλοίων. Κάτι παραπάνω θα ξέρει… Εμείς δεν μπορούμε παρά να ευχηθούμε, κάποια στιγμή οι νέες ναυπηγήσεις αυτές να γίνονται στον Σκαραμαγκά!

Περαιτέρω, ενδιαφέρον παρουσιάζει κατά πληροφορίες ετοιμότητα να έρθει στην Αθήνα και να ανοίξει γραφείο εκπροσώπησης, το σκέλος της ευρωπαϊκής MBDA που δραστηριοποιείται στο Ηνωμένο Βασίλειο, η MBDA UK. Αυτό αφήνει υποσχέσεις εξασφάλισης τιμών για τα ευρωπαϊκά οπλικά συστήματα, παρεμφερών με αυτές που έχει εξασφαλίσει το βρετανικό Ναυτικό, αλλά και για οπλικά συστήματα της εταιρίας που αξιοποιούνται επιχειρησιακά από άλλες ναυτικές δυνάμεις. Να τονιστεί όμως το “υποσχέσεις”. Διότι παρόλο που οι δυο εταιρίες προέρχονται από τη Βρετανία, αυτό δεν συνεπάγεται αυτόματα κοινότητα προσεγγίσεων σε όλα τα ζητήματα.

Εν κατακλείδι, εν αναμονή της υποβολής της πρότασης των Βρετανών για το πρόγραμμα, κι επειδή πολλοί στην Αθήνα συμφωνούν ότι το “γεωπολιτικό αποτύπωμα” του Λονδίνου στην Αθήνα είναι για πολλούς λόγους προβληματικό, θα πρέπει να αναφερθούν ως ενστάσεις τα ακόλουθα: Πρώτον, η δυναμική που έχει αναπτυχθεί για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, δεν είναι σαφές πως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο.

Δεύτερον, σε μια περίοδο που οι πάντες συζητούν με τους πάντες στο νέο τοπίο της ανατ. Μεσογείου, ένα σημαντικό εξοπλιστικό πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει μέρος της προσπάθειας προσέγγισης με μια χώρα. Και μέρος της στρατηγικής να πειστεί για τα οφέλη του να τηρεί περισσότερο ισορροπημένη στάση στις εξελίξεις της περιοχής. Το βρετανικό Foreign Office με την αυτοκρατορική παράδοση, διάβασε πολύ σύντομα και με ορθό τρόπο το νέο τοπίο στην ανατ. Μεσόγειο. Οι σχέσεις με την Τουρκία θα εξακολουθήσουν να είναι στενές. Ωστόσο, έχει έρθει η ώρα να υπάρξει σοβαρή προσαρμογή και μια… νέα ωριμότητα, στη στάση του Ηνωμένου Βασιλείου απέναντι στον Ελληνισμό. Όπως προσεγγίζουν πλέον την περιοχή χώρες όπως το Ισραήλ, τα ΗΑΕ και άλλες…

ΠΗΓΗ defence-point

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου