Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024

Η φρεγάτα ΥΔΡΑ και οι ναύτες μας απέπλευσαν για την Ερυθρά Θάλασσα: Οι πυρετώδεις προετοιμασίες, το face lift και οι ενισχύσεις με anti-drone συστήματα


Ο απόπλους της φρεγάτας ΥΔΡΑ για να λάβει μέρος στις ΑΣΠΙΔΕΣ της ΕΕ Photo: Hellas Journal

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL, Aθήνα

Λίγο μετά τις 21:00 το βράδυ της Δευτέρας, η φρεγάτα ΥΔΡΑ έλυσε κάβους για την μεγάλη αποστολή  της.

Το Πολεμικό Ναυτικό και το πλήρωμα της φρεγάτας, πέραν της «προβολής» σημαίας στην Ερυθρά Θάλασσα, καλείται να υπερασπιστεί, με τα μέσα που διαθέτει, το εθνικό συμφέρον.

Το πρωί της ίδιας ημέρας και ενώ το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) ήταν σε εξέλιξη, στον ναύσταθμο Σαλαμίνας το προσωπικό αλλά και το πλήρωμα της φρεγάτας ΥΔΡΑ ήταν σε εργασιακό «οργασμό».

Μίνι βαν ξεφόρτωναν κούτες μπροστά στην κλίμακα της φρεγάτας, πτυσσόμενοι γερανοί υψώνονταν για κάποια εργασία, βυτιοφόρα έβαζαν καύσιμο, κ.ο.κ.

Μπορεί να είχαν ενημερωθεί λίγο νωρίτερα για την άφιξη του υπουργού Εθνικής Αμυνας, αλλά οι πάντες είχαν εστιάσει στο πως θα ολοκληρώσουν κάθε εργασία που αφορά στην προετοιμασία της φρεγάτας για το μακρύ της ταξίδι στην Ερυθρά θάλασσα.

Ανώτεροι ή κατώτεροι αξιωματικοί ασχολούνταν με το καράβι και μόνο, όπως και κάθε υπαξιωματικός ή επαγγελματίας οπλίτης. Άλλοι έκαναν ελέγχους εσωτερικά του πλοίου σε ηλεκτρονικά συστήματα και κάποια άλλα στελέχη ήταν σε διάφορα σημεία του καταστρώματος, επιφορτισμένα με εργασίες.

Σακιά με άμμο σε διάφορα σημεία της φρεγάτας. Εκεί που τοποθετούνται όπλα για την εγγύς προστασία του καραβιού. Ενισχύσεις και πέριξ των anti-drone συστημάτων που τοποθετήθηκαν σχεδόν πριν από έναν μήνα. Και δοκιμάστηκαν πολλές φορές δείχνοντας ότι οι παρεμβολείς αυτοί, ανήκουν σε κάτι πολύ διαφορετικό από εκείνο που ονομάζουμε συμβατικός πόλεμος.

Στο κέντρο επιχειρήσεων της μονάδας, όσοι το έχουν δει, σε πολλά σημεία του, δεν θυμίζει τη γνωστή ΜΕΚΟ 200ΗΝ. Νέες οθόνες και συστήματα έχουν αντικαταστήσει παλαιότερες κονσόλες, ακόμη κι αν πρόκειται για stand alone συστήματα.

  • Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ παραμένει ως εκκρεμότητα τουλάχιστον 10-15 χρόνια, αν κανείς ήθελε ν’ ακολουθήσει την «πεπατημένη». Τα δυο χρόνια που έχουν περάσει αποτελεί ένα εκ των προγραμμάτων που κυριολεκτικά «σέρνεται», αλλά όχι αμιγώς με ευθύνη της στρατιωτικής, πολιτικής ηγεσίας ή της κυβέρνησης, διότι η Γερμανό-Ολλανδική κοινοπραξία τοποθετεί σκοπέλους της τελευταίας στιγμής.

Στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί η φρεγάτα ΥΔΡΑ να είναι υποδεέστερη μονάδα σε σχέση με τις άλλες της ευρωπαϊκής αρμάδας, το πλήρωμά του όμως, από τον πρώτο την τάξη, έως το νεότερο επαγγελματία οπλίτη, έχουν συσσωρευμένη υψηλή εμπειρία. Ο κυβερνήτης της φρεγάτας, ήταν και στο παρελθόν Ύπαρχος σε άλλη ΜΕΚΟ 200ΗΝ .

Γνωρίζει δηλαδή τα καλά και που μπορεί να «πονά» το σκαρί που κυβερνά. Ήταν επίσης κυβερνήτης σ’ ένα από τα ταχέα σκάφη με τους Exocet που υπολογίζει κάθε αντίπαλος. Και γνωρίζει όχι μόνο το Αρχιπέλαγος, αλλά και τις δυσκολίες της ανοιχτής θάλασσας.

Ο Ύπαρχος του ΥΔΡΑ, ο Αξιωματικός που «τρέχει» όλο το καράβι και πρέπει να ξέρει τα πάντα ανά πάσα στιγμή, προσιτός αλλά και τυπικός, θυμίζοντας στον καθένα την ευγένεια που διέπει τους ανθρώπους του στόλου καθώς και την εμπειρία που οφείλει να έχει αυτή η θέση ευθύνης.

Και ως την ώρα που έφτασε ο υπουργός, συνοδευόμενος από τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ & ΓΕΝ, υπό καταρρακτώδη βροχή, ουδείς γνώριζε την ημερομηνία που η φρεγάτα ΥΔΡΑ λύνει κάβους γι’ αυτό το γεμάτο προκλήσεις ταξίδι.

«Σήμερα το μπάρκο»…

Την στιγμή της συγκέντρωσης στο επίστεγο του πλοίου, έφτασε η «είδηση» από στόμα σε στόμα ότι η Δευτέρα είναι η ημέρα του απόπλου.

Την σκυτάλη από την χαλαρότητα της αναμονής, μέχρι να φτάσει ο κ. Δένδιας και να συνομιλήσει μαζί τους, πήρε το ύφος της επαγγελματικής αποφασιστικότητας αλλά και η στιγμιαία σκέψη ότι η ώρα για το επικίνδυνο ταξίδι, έφτασε.

Λίγο αργότερα ο ίδιος ο υπουργός και εκτός κειμένου απευθυνόμενος, ανθρώπινα, προς τα στελέχη της φρεγάτας ΥΔΡΑ είπε «να πάτε και να γυρίσετε γεροί και δυνατοί, έχουμε πλήρη επίγνωση ότι η πατρίδα σας στέλνει σε μια ζώνη κινδύνου»…

Για να συνεχίσει ο κ. Δένδιας αναφερόμενος στα γεγονότα στην «καυτή ζώνη» σημειώνοντας πως «όπως ξέρετε η κατάσταση ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν έχει επιδεινωθεί. Επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από πυραύλους, από drones, αποτελούν απειλή κατά της σταθερότητας, της ασφάλειας, αλλά και της παγκόσμιας και ειδικά της ελληνικής οικονομίας. {…} Έχω εξηγήσει αναλυτικά τους λόγους που επιβάλλουν τη συμμετοχή μας και κατανοούμε όλοι ότι η συμμετοχή στην επιχείρηση εμπεριέχει κινδύνους, σημαντικούς κινδύνους. Αλλά το Πολεμικό Ναυτικό της πατρίδας μας, με την υψηλή αίσθηση καθήκοντος και τον επαγγελματισμό που διακρίνει τα στελέχη του, ιστορικά δεν έχει κρυφτεί απέναντι στις προκλήσεις.»

Η προετοιμασία της φρεγάτας έδωσε αρκετές απαντήσεις…

Πρώτος, σύντομος σταθμός της φρεγάτας ΥΔΡΑ, αμέσως μετά τον απόπλου από την Σαλαμίνα, σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι η Κρήτη. Το ίδιο είχε κάνει και η γερμανική φρεγάτα. Προφανώς το Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής παίζει τον δικό του ξεχωριστό ρόλο, σε επίπεδο νατοϊκής τυποποίησης (NATO NIMIOTC), στην προετοιμασία του πληρώματος και των πλοίων στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ». Αν και πρόκειται για μια Ευρωπαϊκή υπόθεση η επιχείρηση αυτή, δεν παύουν οι μετέχουσες χώρες να είναι μέλη της Συμμαχίας και να εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες που παρέχονται.

Και μετά, η Μεσόγειος, το Σουέζ, η Ερυθρά θάλασσα και οι κίνδυνοι που αναδύονται σ’ ένα τεράστιο θαλάσσιο εύρος…
Η εμπλοκή της χώρας μας στην Ερυθρά θάλασσα και η συνοδεία εμπορικών πλοίων, ανάμεσά τους πολλά ελληνόκτητα, έχει σταθεί η αφορμή ν’ ασκηθούν εκ νέου πιέσεις ώστε να ληφθεί κάποια απόφαση που αφορά το μέλλον των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ 200ΗΝ .

Ο Μάρτιος μπορεί να θεωρηθεί ίσως ως ο πιο κρίσιμος μήνας για της τέσσερις γερμανικές φρεγάτες, διότι οι διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία θα δείξουν αν αυτός ο δρόμος θα συνεχίσει να είναι «κακοτράχαλος» ή αν υπάρξει άσφαλτος, δίχως επιπλέον κακοτεχνίες.

Η ΥΔΡΑ, θεωρητικά θα ήταν το πρώτο σκαρί που θα τοποθετούνταν στη δεξαμενή για την αναβάθμισή της. Η αποστολή στην Ερυθρά θάλασσα σίγουρα δεν πηγαίνει πίσω αυτή την διαδικασία, διότι δεν έχει καν κλειδώσει το πρόγραμμα αυτό.

Ο αγώνας δρόμου που έχουν καλύψει τα στελέχη του κλιμακίου συντήρησης στο ναύσταθμο, σε συνδυασμό με το πλήρωμα της φρεγάτας, έχει καταδείξει την παλαιότητα των συστημάτων της φρεγάτας ΥΔΡΑ, είτε αυτά είναι ηλεκτρονικά, είτε ο οπλισμός, είτε πρόκειται για μηχανολογικές «εξισώσεις»…

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου