Με σχετική ανακοίνωσή της προ ημερών, η ΓΔΑΕΕ ενημέρωνε για τις συσκέψεις που έλαβαν χώρα το διάστημα 10-13 Σεπτεμβρίου μεταξύ εκπροσώπων της αμερικανικής κυβερνήσεως, της ΓΔΑΕΕ και φορέων του ΓΕΣ, για την υλοποίηση της Διακρατικής Συμφωνίας προμήθειας ελικοπτέρων UH-60M Black Hawk. Σε φωτογραφία που συνόδευε την ανάρτηση, διακρίνονται περί τους 15 Αμερικανοί στην ξένη ομάδα!
Η εικόνα, δίνει μια ιδέα για τον βαθμό εμπλοκής Αμερικανών κρατικών υπαλλήλων στον μηχανισμό Στρατιωτικών Πωλήσεων Αλλοδαπής (FMS) οι οποίοι προέρχονται από τους τρεις Κλάδους των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ και πολιτικό προσωπικό. Οι υπηρεσίες που παρέχει ο μηχανισμός αυτός δεν είναι δωρεάν και επιβαρύνει όλες τις FMS με τουλάχιστον 20% το κόστος, σε σχέση με αυτό μιας Απευθείας Πολιτικής Πωλήσεως (DCS) με την εταιρεία κατασκευής. Το ερώτημα είναι κατά πόσο δικαιολογείται το επιπλέον κόστος, ως προς τα οφέλη που αποκομίζει ο πελάτης. Η απλούστερη προσέγγιση απαντά ότι η εμπλοκή του αμερικανικού δημοσίου εγγυάται την παραλαβή του προϊόντος. Μπορεί αυτό να ισχύει, όμως δεν είναι παρά μία μονόπλευρη οπτική.
Εάν το μόνο που ενδιαφέρει τον πελάτη είναι η εκτέλεση της συμβάσεως χωρίς προβλήματα για τον επιχειρησιακό χρήστη, τότε δεν μιλάμε παρά μόνο για τυπικές αγορές “από το ράφι”. Εάν ο πελάτης, αντιλαμβάνεται τις προμήθειες αμυντικού υλικού ως πραγματικές επενδύσεις, μέσω των οποίων κερδίζει οικονομίες, βιομηχανικό έργο και άλλα χειροπιαστά ανταλλάγματα, σχετιζόμενα με την ανάπτυξη της οικονομίας, της βιομηχανικής και της τεχνολογικής του βάσεως γενικότερα, οι FMS δεν προσφέρουν κάτι επιπλέον. Μία DCS, φέρνει σε απευθείας διαπραγμάτευση τον κατασκευαστή, στον οποίο μεταφέρονται τα αιτήματα για ανταλλάγματα – παροχές.
Στην πραγματικότητα, το θέμα είναι ευρύτερο και δεν αφορά αμιγώς τις FMS αλλά μία ολόκληρη νοοτροπία η οποία σχετίζεται με προαποφασισμένες με αδιαφανείς παρασκηνιακές διεργασίες απευθείας προμήθειες χωρίς καμμία διαγωνιστική διαδικασία, που γεννά ανταγωνισμό. Τότε μόνο, ο πελάτης, από θέσεως ισχύος, συγκεντρώνει προσφορές τις οποίες αξιολογεί από όλες τις πλευρές και ασκεί πίεση για επαύξηση των ανταλλαγμάτων προς όφελός του.
Η κυβέρνηση, συνεχίζει την πρακτική των απευθείας αναθέσεων χωρίς διαγωνιστικές διαδικασίες, δαπανά δισεκατομμύρια για αγορές “από το ράφι”, με υποτυπώδη ανταλλάγματα που δεν επιτρέπουν ανάπτυξη αυτονομίας στους εξοπλισμούς αλλά ούτε καν στην υποστήριξη των οπλικών συστημάτων από τους επιχειρησιακούς φορείς. Αυτό δεν αφορά μόνο τις προμήθειες μέσω FMS αλλά και συμβάσεις με άλλες χώρες, όπου μπορεί μεν να μην καταβλήθηκε “καπέλο” για την συμμετοχή κρατικών υπαλλήλων από την άλλη πλευρά, όμως δεν εξασφαλίσθηκαν ανταλλάγματα ανάλογα του ύψους της συμβάσεως. Η κυβερνητική πρακτική, είναι βαθιά προβληματική.
Οι αρμόδιοι οφείλουν να αξιολογήσουν με εντιμότητα και ειλικρίνεια την ευρύτερη κατάσταση, για να οδηγηθούν σε χρήσιμα συμπεράσματα ως προς την ορθότητα ή όχι της πρακτικής που ακολουθούν. Για να έχει κανείς πάντως εικόνα, ως προς τα πολύ σοβαρά, στρατηγικής σημασίας οφέλη που απολαμβάνουν οι ΗΠΑ από το σύστημα FMS, παραθέτουμε άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 13 Φεβρουαρίου 2018 στην ιστοσελίδα του Κέντρου Υποστηρίξεως Εξαγορών Στρατού Ηνωμένων Πολιτειών (USAASC). Με τίτλο “5 πράγματα που δεν ξέρατε για τις FMS του Στρατού των ΗΠΑ”, εξηγούνται συνοπτικώς οι πέντε βασικοί λόγοι της ζωτικής σημασίας που έχουν για τα αμερικανικά συμφέροντα οι FMS, τις οποίες υποστηρίζει με έναν ολόκληρο μηχανισμό ο Στρατός των ΗΠΑ, όπως και οι άλλοι δύο Κλάδοι.
Τροφή για σκέψη προς τους δικούς μας αρμοδίους, εάν με την πολιτική αμυντικών εξοπλισμών που ακολουθούν, πράττουν το καλύτερο δυνατό για την χώρα και με σεβασμό προς το στέρημα των Ελλήνων φορολογουμένων. Με απλούστερα λόγια, όπως οι καλύτεροι έμποροι του πλανήτη έχουν φτιάξει έναν αποδοτικό μηχανισμό εξοπλισμών για την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων τους, έχουν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούν οι δικοί μας στον τομέα των αμυντικών προμηθειών;
“5 πράγματα που δεν ξέρατε για τις FMS του Στρατού των ΗΠΑ”,
Των Adam Genest και Jim Stocks
Πολλοί στην κοινότητα εξαγορών του Στρατού έχουν ακούσει για τις στρατιωτικές πωλήσεις αλλοδαπής (FMS), αλλά λίγοι γνωρίζουν πόσο μεγάλες και σημαντικές είναι οι FMS για τον Στρατό μας και το έθνος μας. Εδώ είναι τα κορυφαία πέντε πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τις FMS του Στρατού:
Οι FMS είναι μεγάλες
Η ζήτηση για όπλα αμερικανικής κατασκευής ήταν και θα συνεχίσει να είναι υψηλή, με την Υπηρεσία Συνεργασίας Αμυντικής Ασφάλειας (DSCA) να αναφέρει ότι μόνο πέρυσι (2017), οι ΗΠΑ πούλησαν στρατιωτικά αγαθά και υπηρεσίες αξίας άνω των 33 δισ. δολαρίων. Ο Στρατός των ΗΠΑ, αντιπροσωπεύει σταθερά την πλειονότητα αυτών των πωλήσεων μεταξύ των διαφόρων στρατιωτικών τμημάτων και υπηρεσιών εντός του Υπουργείου Αμύνης, με το σύνολο του περασμένου έτους να ανέρχεται σε οπλικά συστήματα, ανταλλακτικά, εκπαίδευση, συντήρηση και επιμελητεία του Στρατού των ΗΠΑ αξίας 16 δισ. δολαρίων στους ξένους εταίρους και συμμάχους μας. Συνολικά, ο Στρατός των ΗΠΑ έχει χιλιάδες ανοιχτές υποθέσεις FMS με περισσότερες από 150 χώρες, συνολικής αξίας που ξεπερνά τα 172 δισ. δολάρια. Για να υποστηρίξει αυτές τις περιπτώσεις, το σύστημα παροχής συνδρομής για την ασφάλεια του Στρατού, καλύπτει περί τις είκοσι υπηρεσίες, γραφεία και διοικήσεις, απασχολώντας περισσότερο από 3.000 προσωπικό πολιτών, στρατιωτικών και εργολάβων.
Οι FMS είναι ένα σημαντικό εργαλείο εξωτερικής πολιτικής
Από την εποχή του Θουκυδίδη και του Πελοποννησιακού Πολέμου πριν από περισσότερα από 2.500 χρόνια έως σήμερα, η διακίνηση όπλων μεταξύ των εθνών αποτελεί βασικό στρατηγικό συστατικό τόσο των πολεμικών συγκρούσεων όσο και των διεθνών σχέσεων. Δεν είναι δύσκολο να ισχυριστεί κανείς ότι χωρίς τη διακίνηση όπλων και συμβούλων από τη Γαλλία, πιθανότατα οι ΗΠΑ δεν θα είχαν νικήσει τους Βρετανούς κατά τη διάρκεια του Πολέμου της Αμερικανικής Επανάστασης. Από την ίδρυση του έθνους μας, μέχρι το “Οπλοστάσιο της Ελευθερίας” στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το πρόγραμμα Lend-Lease στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Δόγμα Τρούμαν και μέσω των προσπαθειών μας σήμερα, η διακυβερνητική βοήθεια για την ασφάλεια, επηρεάζει και θα συνεχίσει να επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την παγκόσμια ισορροπία δυνάμεων και τις συγκρούσεις.
Επειδή τα οπλικά συστήματα και η εκπαίδευση των ΗΠΑ έχουν τόσο μεγάλη ζήτηση, η κυβέρνηση των ΗΠΑ μπορεί να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά τις FMS ως εργαλείο για την επίτευξη στόχων εξωτερικής πολιτικής. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλες οι προσπάθειες βοήθειας για την ασφάλεια του Υπουργείου Αμύνης (συμπεριλαμβανομένων των FMS) εποπτεύονται από το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ. Η διακίνηση όπλων μεταξύ της κυβέρνησής μας και των εταίρων και συμμάχων μας, ενισχύει τους δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών, προωθεί τη στρατιωτική διαλειτουργικότητα, παρέχει κίνητρο σε εταίρους και συμμάχους να επιτύχουν συμφωνία σε ευρύτερα θέματα εξωτερικής πολιτικής και μας δίνει την ευκαιρία να μοιραστούμε τις αμερικανικές αξίες μέσω της εγγραφής σημερινών και μελλοντικών ξένων ανώτερων στρατιωτικών ηγετών στην εκπαίδευση και τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα.
Οι FMS ενεργοποιούν το “Πολέμα Απόψε”
Πολλοί στον Στρατό έχουν ακούσει τη φράση “Πολέμα Απόψε”. Δημιουργεί εικόνες άμεσης αντίδρασης, οπουδήποτε στον κόσμο, για να υπερασπιστούμε τα συμφέροντά μας και να προστατεύσουμε τους εταίρους και τους συμμάχους μας. Αν και ο Στρατός των ΗΠΑ είναι μια έτοιμη και θανατηφόρα δύναμη, δεν μπορεί να βρίσκεται ταυτόχρονα παντού. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ύπαρξη καλά εξοπλισμένων και εκπαιδευμένων εταίρων και συμμάχων είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια και περιφερειακή ασφάλεια και τα κοινά εθνικά μας συμφέροντα.
Οι FMS προωθούν τη μεγαλύτερη διαλειτουργικότητα και δίνουν τη δυνατότητα στους εταίρους και τους συμμάχους μας να μοιραστούν το βάρος της υπεράσπισης των κοινών μας συμφερόντων. Εταίροι και σύμμαχοι σε όλο τον κόσμο, χρησιμοποιούν εξοπλισμό και εκπαίδευση των ΗΠΑ για να υπερασπιστούν τα σύνορά τους. Είναι η πρώτη γραμμή άμυνας. Χρησιμοποιώντας τα αμυντικά μας συστήματα, είναι σε θέση να ενισχύουν εκθετικά τις προσπάθειες του Στρατού των ΗΠΑ για να διαμορφώσουν και να αποτρέψουν τα σημερινά και μελλοντικά πεδία μάχης και αντιπάλους. Και επειδή χρησιμοποιούμε μια Προσέγγιση Συνολικού Πακέτου (Total Package Approach) —που πουλάμε όχι μόνο το οπλικό σύστημα αλλά την εκπαίδευση, τα ανταλλακτικά, τη συντήρηση και την υποστήριξη υλικοτεχνικής υποστήριξης που το συνοδεύουν— διασφαλίζουμε ότι οι εταίροι έχουν αξιόπιστη στρατιωτική ικανότητα.
Επιπλέον, οι FMS είναι πολύ περισσότερο από μια συναλλαγή. Οι FMS προωθούν τη σχέση μας με τους εταίρους και είναι συχνά ένα εργαλείο για τη διασφάλιση πρόσβασης και στρατηγικής ελευθερίας ελιγμών των ΗΠΑ. Με απλά λόγια, οι FMS μας επιτρέπουν να προβάλλουμε ισχύ και επιρροή χωρίς να χρειάζεται να είμαστε παρόντες σε κάθε γωνιά του πλανήτη ταυτόχρονα.
Οι FMS κρατούν τα φώτα αναμμένα
Μια μεγάλη πώληση σε έναν αλλοδαπό συνεργάτη, μπορεί συχνά να είναι η ένεση μετρητών και εργασίας που χρειάζεται μια γραμμή παραγωγής για να παραμείνει ανοιχτή, πολύ αφότου ο Στρατός σταματήσει να προμηθεύεται ένα αντικείμενο, επιτρέποντας στον Στρατό να διατηρήσει ταλαντούχους εργάτες, να μειώσει το κόστος προμήθειας και να εξασφαλίσει συνεχή επιχειρησιακή υποστήριξη για κύριες πλατφόρμες όπλων. Επί παραδείγματι, το Watervilet Arsenal στη Νέα Υόρκη, έλαβε πρόσφατα τη μεγαλύτερη σύμβαση στην ιστορία του, για την παραγωγή συστημάτων οβιδοβόλων M777A2 για την υποστήριξη μιας διεθνούς πώλησης με αλλοδαπό συνεργάτη. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διοικητή του Watervilet Arsenal, η εντολή θα επιτρέψει να διατηρήσει πλήρως το εργατικό δυναμικό του μέχρι το 2020 και θα παρέχει ευκαιρίες στο εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό του, να ασκήσει αρκετούς τομείς κρίσιμων δεξιοτήτων. Χωρίς αυτή την πώληση, είναι πιθανό ότι μέρος αυτού του εργατικού δυναμικού θα είχε χαθεί και δεν θα αντικαθίστατο εύκολα.
Οι FMS αυτοχρηματοδοτούνται
Ίσως το πιο εκπληκτικό στοιχείο των FMS είναι ότι διεξάγονται χωρίς επιβάρυνση για τον Αμερικανό φορολογούμενο. Σε κάθε πώληση FMS, η κυβέρνηση των ΗΠΑ χρεώνει συνήθως μια διοικητική επιβάρυνση ως ποσοστό της συνολικής τιμής πώλησης για τη χρηματοδότηση του ανθρώπινου δυναμικού και της υποδομής που υποστηρίζουν το πρόγραμμα FMS.Επιπλέον, εάν απαιτείται συμπληρωματικό προσωπικό για την υποστήριξη συγκεκριμένων υποθέσεων, ο πελάτης της αλλοδαπής κυβέρνησης θα πληρώσει για αυτό το ανθρώπινο δυναμικό επιπλέον των άλλων στοιχείων ολόκληρου του πακέτου (π.χ. συστήματα, εκπαίδευση, ανταλλακτικά, συντήρηση, υλικοτεχνική υποστήριξη κ.λπ.). Με αυτόν τον τρόπο, η προσπάθεια βοήθειας ασφαλείας του Στρατού είναι αυτάρκης, επεκτάσιμη και δεν απαιτεί ουσιαστικά χρήματα από τους φορολογούμενους για να λειτουργήσει. Είναι μια νίκη για τους φορολογούμενους, τον στρατό, τη βιομηχανία και τους ξένους εταίρους μας.
Σύνοψη
Από την ίδρυση του έθνους μας μέχρι σήμερα, οι FMS έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην υπεράσπιση των συμφερόντων της εθνικής μας ασφάλειας, στην οικοδόμηση συνασπισμών και στην προβολή ισχύος σε όλο τον κόσμο. Με την πρόσφατη ανάδειξη του εργατικού δυναμικού της συνεργασίας σε θέματα ασφαλείας ως ξεχωριστό και καθορισμένο εργατικό δυναμικό εντός του Στρατού (όπως το Army Acquisition Workforce) και με τις συνεχείς προσπάθειες για αύξηση της ανταπόκρισης και συντόμευση των χρονοδιαγραμμάτων προμηθειών FMS, το σύστημα FMS του Στρατού θα συνεχίσει να είναι πολλαπλασιαστής ισχύος και εργαλείο της εξωτερικής πολιτικής για τις επόμενες δεκαετίες.
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου