Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025

Πολεμικό Ναυτικό: Η εξίσωση των 16 Μονάδων, οι προκλήσεις, τα διλήμματα και οι αποφάσεις

*Του Κώστα Σαρικά 

Ως δύσκολη εξίσωση με αρκετούς αγνώστους και με τελικό ζητούμενο τις 16 Κύριες Μονάδες Επιφανείας χαρακτηρίζεται η σύνθεση της Νέας Δομής Δυνάμεων που αφορά το Πολεμικό Ναυτικό και παρουσιάστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στην αρμόδια επιτροπή της βουλής από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια.

Οι αναμενόμενες ανακοινώσεις για τον νέο 12ετή Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών, οι οποίες τοποθετούνται πλέον χρονικά στην πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, θα δείξουν τον προσανατολισμό της πολιτικής ηγεσίας, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Στόλου θα βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτεραιότητες.

Την ώρα που η Άγκυρα επενδύει συνεχώς στη θαλάσσια ισχύ με τη ναυπήγηση φρεγατών αλλά ακόμα και αντιτορπιλικών, αποτελεί αναγκαιότητα που επιβάλλει άμεσες κινήσεις ενίσχυσης του Στόλου. Το εξοπλιστικό πρόγραμμα για το Πολεμικό Ναυτικό βρέθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, στο επίκεντρο της συζήτησης που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα στον Όλυμπο και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις του ΚΕΟΑΧ, όπου ο Νίκος Δένδιας διανυκτέρευσε με τους Αρχηγούς των Κλάδων.

Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ

Ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών MEKO έχει «κλειδώσει» και θα πραγματοποιηθεί, όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας από ελληνικά χέρια. Η αρχική σκέψη ήταν να ξεκινήσουν οι εργασίες από τη φρεγάτα «ΣΑΛΑΜΙΣ», η οποία τους τελευταίους μήνες βρίσκεται εντός του Ναυστάθμου για συντήρηση.

Ωστόσο, όπως φαίνεται θα απαιτηθούν αρκετοί μήνες μέχρι να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις και έτσι σύντομα το πλοίο θα βγει και πάλι στο Αιγαίο. Κατά συνέπεια, το πρώτο πλοίο που θα μπει στη δεξαμενή θα είναι μία από τις υπόλοιπες τρεις φρεγάτες, το οποίο θα αποτελέσει το «πιλοτικό» πλοίο στο οποίο θα φανεί ο χρόνος εκσυγχρονισμού αλλά και ενδεχόμενα προβλήματα που θα πρέπει να επιλυθούν.

Σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι έως το 2028 να έχει ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός και των τεσσάρων φρεγατών.

Οι φρεγάτες Belharra

Την ίδια χρονιά αναμένεται, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, να παραληφθεί και η τέταρτη φρεγάτα Belharra. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί, όμως απομένει μια σειρά από τυπικές διαδικασίες και εγκρίσεις προκειμένου να υπογραφεί και η σχετική σύμβαση.

Οι τέσσερις υπερσύγχρονες Belharra και οι τέσσερις εκσυγχρονισμένες MEKO θα αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του Στόλου, όμως συμπληρώνουν μόνο κατά το ήμισυ τον συνολικό αριθμό των Κύριων Μονάδων Επιφανείας που προβλέπει η Νέα Δομή Δυνάμεων. Κατά συνέπεια, αναζητούνται ακόμη οκτώ πλοία τα οποία θα μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο Στόλο.

Oι φρεγάτες S και οι LCS

Το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει συνολικά ακόμη εννέα φρεγάτες S, από τις οποίες οι έξι είναι αναβαθμισμένες. Ωστόσο, οι Kortenaer ξεπερνούν πλέον τα σαράντα χρόνια υπηρεσίας και παρά την καλή κατάσταση στην οποία διατηρούνται ήδη θεωρούνται ξεπερασμένες τουλάχιστον στα ηλεκτρονικά τους συστήματα.

Τέσσερις από τις έξι εκσυγχρονισμένες φρεγάτες S θα μπορούσαν να διατηρηθούν σε υπηρεσία έως και τα τέλη της δεκαετίας με σταδιακό παροπλισμό των υπολοίπων, ώστε να εξασφαλιστούν πολύτιμα ανταλλακτικά που θα  κρατήσουν «ζωντανά» και αξιόμαχα τα πλοία.

Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση απαιτούνται ακόμη τέσσερις Κύριες Μονάδες Επιφανείας για να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός.

Πολεμικό Ναυτικό

Κατά συνέπεια, θα πρέπει άμεσα να δρομολογηθούν οι διαδικασίες ώστε ο Στόλος να ενισχυθεί με νέες Μονάδες και καθώς πολύ δύσκολα στην αγορά μπορούν να εντοπιστούν μεταχειρισμένα πλοία σε καλή κατάσταση προς πώληση, η απόκτηση καινούργιων Μονάδων μοιάζει να είναι μονόδρομος.

Ήδη το Πολεμικό Ναυτικό έχει απορρίψει το ενδεχόμενο ενίσχυσης με τις τέσσερις προβληματικές παροπλισμένες LCS, ενώ οι Αμερικανοί τουλάχιστον έως το 2028 αποκλείουν το ενδεχόμενο παραχώρησης LCS ,οι οποίες έχουν επιδιορθωθεί και βρίσκονται σε υπηρεσία.

Oι Constellation και η ευρωκορβέτα

Το πρόγραμμα Constellation ενδιαφέρει μεν το Πολεμικό Ναυτικό, ωστόσο όλα δείχνουν ότι τοποθετείται σε μεγάλο χρονικό βάθος και σίγουρα εντός της επόμενης δεκαετίας, ενώ είναι αμφίβολο εάν οικονομικά υπάρχει περιθώριο απόκτησης πλοίων, το κόστος των οποίων είναι πολύ πιθανό να ξεπεράσει το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.

Ερώτημα προκαλεί και η εξέλιξη του προγράμματος της Ευρωκορβέτας με δεδομένη την μεγάλη καθυστέρηση στο συγκεκριμένο project. Οι τελευταίες εξελίξεις πάντως φαίνεται να δικαιώνουν όσους επέμεναν στο πρόγραμμα απόκτησης καινούργιων κορβετών με κατασκευή σε ελληνικά ναυπηγεία.

Πολεμικό Ναυτικό

Πληροφορίες του Onalert.gr αναφέρουν ότι η Naval Group να εξακολουθεί να βρίσκεται σε επαφή για το συγκεκριμένο πρόγραμμα με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και ενώ ήδη συνεργάζεται με τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας για την κατασκευή blocks και την υποστήριξη των FDI. H εταιρεία πάντως ήδη έχει ξεκαθαρίσει προς το Πολεμικό Ναυτικό ότι δεν τίθεται θέμα συνεργασίας με άλλο ναυπηγείο για κατασκευή φρεγατών FDI στην Ελλάδα, πόσο μάλλον σε χαμηλότερο κόστος.

ΠΗΓΗ https://www.onalert.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου