Κυριακή 9 Ιουνίου 2024

Ανάλυση Stratfor για εκλογές ΗΠΑ: Βόρεια Ασία και γεωπολιτικοί κίνδυνοι


Αν ο πρόεδρος Μπάιντεν επανεκλεγεί, παραμένοντας στον Λευκό Οίκο μέχρι το 2029, σύμφωνα με τον Ben Rowse, επικεφαλής της εταιρίας πληροφοριών Bluff, θα υπάρξει μια ευρεία συνέχιση της υφιστάμενης πολιτικής των ΗΠΑ έναντι της Κίνας, της Ρωσίας και της Βόρειας Κορέας, ωστόσο η λογική αυτή θα άλλαζε βάσει γεωπολιτικών παραγόντων εκτός Ασίας, όπως π.χ. ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι το ενδεχόμενο αντιποίνων από το Πεκίνο, τη Μόσχα και την Πιονγκγιάνγκ θα μπορούσε να αυξηθεί, εάν η πολιτική των ΗΠΑ θεωρηθεί ως απροκάλυπτα εχθρική. Σε αντίθεση με την κυβέρνηση Τραμπ, η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης Μπάιντεν έναντι της Κίνας επικεντρώνεται, κυρίως, στον τομέα της τεχνολογίας και όχι στη διόρθωση του εμπορικού ελλείμματος με το Πεκίνο. Ετσι, εάν δεν αλλάξει η αμερικανική διοίκηση, η αμερικανική πολιτική έναντι της Κίνας αναμένεται να συνεχίσει την τρέχουσα πορεία της, αν και η έκταση των τεχνολογικών περιορισμών και των ελέγχων των επενδύσεων ενδέχεται να ενταθεί, καθώς το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Κίνα για τις δυτικές εταιρίες γίνεται όλο και πιο αδιαφανές.

Οσον αφορά στην πολιτική κυρώσεων έναντι της Ρωσίας και της Βόρειας Κορέας, η κυβέρνηση Μπάιντεν θα συνεχίσει να επιβάλλει νέα πακέτα και να εντείνει το υφιστάμενο καθεστώς σε καθεμία από τις χώρες αυτές. Ωστόσο, καθώς ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας παρατείνεται, η προσοχή και οι πόροι της κυβέρνησης θα παραμείνουν, κυρίως, στην Ευρώπη, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα δεν θα υπάρξουν σημαντικές αποκλίσεις στην πολιτική κυρώσεων προς τη Μόσχα και την Πιονγκγιάνγκ.

Η σύνθεση του Κογκρέσου μπορεί να εμποδίσει τη δυνατότητα μιας δεύτερης κυβέρνησης Μπάιντεν να επιτύχει τέτοιους στόχους, ιδίως εάν η υπέρ του απομονωτισμού παράταξη του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος καταλάβει ηγετικούς ρόλους σε βασικές επιτροπές, όπως οι επιτροπές Εξωτερικών Υποθέσεων και Εμπορίου, εμποδίζοντας τον Λευκό Οίκο να επιτύχει τους διατυπωμένους στόχους της πολιτικής του.

Ενδεχόμενοι τομείς συνέχειας της πολιτικής: Υπάρχουν σημαντικοί τομείς πολιτικής συνέχειας μεταξύ του προέδρου Μπάιντεν και του τέως προέδρου Τραμπ, όπως η επιθετική στάση απέναντι στο εμπόριο και τις τεχνολογικές ροές με την Κίνα και η διατήρηση της διπλωματικής πίεσης στη Βόρεια Κορέα. Ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει τις εκλογές, η διοίκηση που θα αναλάβει την εξουσία θα ενθαρρύνει την παραγωγή από φίλιες χώρες ως μέρος μιας ευρύτερης ώθησης προς τις εταιρίες να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους μακριά από το Πεκίνο.

Η διοίκηση θα συνεχίσει πιθανότατα να προσελκύει τις εταιρίες να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους με διάφορους τρόπους, όπως απαγορεύσεις στις εξερχόμενες επενδύσεις σε συγκεκριμένους τομείς, περιορισμός των συγχωνεύσεων και εξαγορών (Σ&Ε) μεταξύ κινεζικών εταιριών και εταιριών που υπάγονται στη δικαιοδοσία των ΗΠΑ, απαιτήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας που αποκλείουν την κινεζική τεχνολογία για αμερικανικές επιδοτήσεις ή/και κυβερνητικές συμβάσεις και περιορισμοί στη χρήση κινεζικής τεχνολογίας παρακολούθησης, ημιαγωγών ή επεξεργασίας δεδομένων σε σημαντικές υποδομές των ΗΠΑ.

Επιπλέον, σε περίπτωση που ο τέως πρόεδρος Τραμπ επιστρέψει στην εξουσία, θα συνεχίσει να επιβάλλει περιορισμούς στην πρόσβαση της Κίνας σε στρατηγικές βιομηχανίες και αγαθά διπλής χρήσης, ενώ θα εστιάσει έντονα στους τομείς της πράσινης και της υψηλής τεχνολογίας. Αυτό που μένει να δούμε, ωστόσο, είναι κατά πόσο μια υποθετική δεύτερη θητεία Τραμπ θα ασκήσει μονομερώς αυτές τις εξουσίες, καθώς η έλλειψη συντονισμού της εμπορικής πολιτικής μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και των συμμάχων τους θα μπορούσε να διαταράξει τις παγκόσμιες αγορές, πυροδοτώντας μια ευρύτερη εμπορική διαμάχη εκτός Ασίας.

Γεωπολιτικές επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού: Για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ασία και γύρω από αυτήν, ο Rowse υπογραμμίζει τις γεωπολιτικές εντάσεις ως βασικό παράγοντα κινδύνου που θα μπορούσε να έχει δυνητικά επικίνδυνο αντίκτυπο στις περιφερειακές αλυσίδες εφοδιασμού. Σημειώνοντας ότι «οι ανησυχίες σχετικά με τον τελικό χρήστη, την τεχνολογία και τα ανθρώπινα δικαιώματα» μπορούν να εκθέσουν τα τρωτά σημεία της αλυσίδας εφοδιασμού μιας εταιρίας, ο Rowse τονίζει ότι οι εταιρίες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν έλεγχο της αλυσίδας εφοδιασμού από τις εγχώριες ρυθμιστικές Αρχές τους, εάν ένας προμηθευτής ή συνεργάτης είναι ύποπτος για συνενοχή σε παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε περιοχές, όπως η επαρχία Xinjiang ή αλλού στην περιοχή.

Επιπλέον, από πρακτική άποψη, οι γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλων παικτών στην περιοχή της Βόρειας Ασίας θα μπορούσαν, σύμφωνα με τον Rowse, να προκαλέσουν «νομοθετική δράση», όπως ο πρόσφατος κινεζικός νόμος για τα κρατικά μυστικά, που μπορεί να θέσει πρόσθετες απαιτήσεις συμμόρφωσης, τις οποίες οι εταιρίες θα πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν στις δραστηριότητές τους. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρίες που απαιτούν παραγωγικές δραστηριότητες μεγάλης κλίμακας και προηγμένα δίκτυα υλικοτεχνικής υποδομής για τη διανομή θα μπορούσαν να υποστούν σημαντική αύξηση του κόστους και να χάσουν μερίδιο αγοράς εάν αποφασίσουν να μεταφέρουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους σε μια προσπάθεια να τις προστατεύσουν από γεωπολιτικούς κλυδωνισμούς.

ΠΗΓΗ https://eleftherostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου