Σε συνέντευξή του στις 13 Οκτωβρίου, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας είχε αποκαλύψει ότι το κόστος μονάδος στην πρόταση παραχωρήσεως μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ M2 Bradley από τις ΗΠΑ, ανερχόταν σε 8 εκατομμύρια. Υπάρχει σαφής εικόνα για το κόστος όλων των προτάσεων για ΤΟΜΑ που έχουν “πέσει στο τραπέζι”, επειδή όπως έχει γράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ η Διεύθυνση Πεζικού του ΓΕΣ ζήτησε οικονομικές προτάσεις από όλες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, ώστε αυτομάτως η ηγεσία να έχει εικόνα και για το οικονομικό σκέλος κάθε μίας.
Όμως τα 8 εκατομμύρια του Bradley, δεν ήταν η μόνη “έκπληξη” των αρμοδίων. Την ανέμεναν. Η πραγματική έκπληξη ήλθε από την απάντηση που έδωσε η Rheinmetall, ως προς την πρόταση προμήθειας 205 KF41 Lynx που είχε καταθέσει το 2022. Η γερμανική εταιρεία ενημέρωσε ότι εξακολουθούσε να ισχύει το προ διετίας τίμημα των 2,18 δισ. €! Σε αυτό περιλαμβάνεται πλήρες πακέτο Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως, φόρτοι πυρομαχικών, μεταξύ των οποίων και πύραυλοι SPIKE LR2 κ.λπ. Εξακολουθεί να ισχύει και η πρόταση για επένδυση στην Βόρειο Ελλάδα με ανέγερση βιομηχανικής μονάδος παραγωγής, 350 θέσεων εργασίας σε πρώτη φάση.
Ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ έχει γράψει ότι οι επιτελείς του ΓΕΣ έχουν επισημάνει στις μελέτες τους ότι σε βάθος χρόνου, προτιμότερη από πλευράς οικονομίας είναι η προμήθεια τεθωρακισμένων νέας κατασκευής, αντί των μεταχειρισμένων που υποβάλλονται σε εκτενείς εργασίες επαναφοράς σε ενέργεια. Σύγκριση των δύο τιμών για Bradley και Lynx που αναφέρθηκαν παραπάνω, είναι αποκαλυπτική.
Η δίχως άλλο προνομιακή γερμανική πρόταση διατηρήσεως ίδιας οικονομικής προσφοράς επί διετία, δεν υπήρχε περίπτωση να ισχύει για οποιονδήποτε πελάτη. Κατατέθηκε όμως στην Ελλάδα, λόγω της επιρροής της ελληνικής EODH. Η οποία, μετά την απόφαση καταργήσεως των αντιπροσώπων, λειτουργεί ως βιομηχανικός εταίρος της Rheinmetall κι έχει διαδραματίσει θετικό ρόλο.
Όλα αυτά, δεν απασχολούν την κυβέρνηση. Το Μαξίμου γύρισε την πλάτη σε κάθε πρόταση συνεργασίας με τις KMW και Rheinmetall, στην περίπτωση της πρώτης δε, οδήγησε σε ναυάγιο τις διαπραγματεύσεις εξωδικαστικής επιλύσεως εκκρεμοτήτων του παρελθόντος. “Κατάφερε” έτσι να σύρει την χώρα ενώπιον του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICC) τον Δεκέμβριο του 2023.
Η κατάσταση παραμένει επίκαιρη, επειδή το Βερολίνο συνεχίζει με επιτυχία την παραγωγική διαδικασία της “κυκλικής ανταλλαγής” (Ringtausch-Vereinbarung) με άλλες χώρες του ΝΑΤΟ, ώστε και την Ουκρανία να συνδράμει αλλά και οι σύμμαχοι να ανταλλάξουν παλαιό με σύγχρονο υλικό ενώ και οι γερμανικές εταιρείες αναλαμβάνουν έργο. Μια από τις πρώτες τέτοιες διαδικασίες είχε συμφωνηθεί μεταξύ Σολτς – Μητσοτάκη στις 31 Μαΐου 2022, με αποτέλεσμα να ανταλλαχτούν 40 παλαιά BMP-1 του Ελληνικού Στρατού έναντι 40 Marder 1A3 συνολικού κόστους 60 εκατ. € περίπου, τίμημα το οποίο κάλυψε το Βερολίνο.
Η συγκατάθεση της Rheinmetall να διαθέσει τα Marder για την πολιτική απόφαση κορυφής, έγινε στο πλαίσιο του καλού πνεύματος που επικρατούσε τότε, με σκοπό την εμπέδωση εμπιστοσύνης για συνεργασία σε πολύ μεγαλύτερο βάθος, πέραν των Lynx. Έκτοτε, ο Ελληνικός Στρατός έχει ξεμείνει με 140 ακόμη BMP-1, είδε τα Marder να χάνονται ενώ η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρθηκε για κάθε άλλη πρόταση περί Leopard 1A5 κ.λπ.
Μόλις εχθές 28 Οκτωβρίου, η Κροατία υπέγραψε Επιστολή Προθέσεως (LOI) για την προμήθεια αρμάτων μάχης Leopard 2A8 στο πλαίσιο νέας διακρατικής συμφωνίας “Ringtausch-Vereinbarung” μεταξύ Βερολίνου – Ζάγκρεμπ. Βάσει αυτής, η Κροατία προσέφερε ήδη στην Ουκρανία 30 άρματα μάχης M-84 και 30 τεθωρακισμένα οχήματα M-80 με ποσότητες πυρομαχικών και ανταλλακτικών, το κόστος των οποίων θα αφαιρεθεί από την σύμβαση των Leopard 2A8, η οποία μπορεί να φθάσει μέχρι τα 50 άρματα. Καθώς η επίσημη ανακοίνωση του γερμανικού Υπουργείου Αμύνης αναφέρεται σε πρώτη “δόση”, υπονοείται ότι θα ακολουθήσουν και άλλες.
Τον περασμένο Ιούλιο, συμφωνία “Ringtausch” είχε υπογραφεί και με την Τσεχία, η δεύτερη με την συγκεκριμένη χώρα, μετά την πρώτη του 2022. Κάθε μία, αφορούσε παράδοση από την Γερμανία 14 ανακατασκευασμένων Leopard 2A4 συν ένα Bergepanzer 3, με πακέτο πυρομαχικών και ανταλλακτικών.
Έχει ενδιαφέρον ότι οι Κροάτες στράφηκαν στο Leopard 2A8, παρά την προ διετίας αμερικανική “διείσδυση” με τα M2A2 ODS Bradley. Υπογραμμίζεται έτσι ότι η “αμερικανική επιλογή” δεν είναι μονόδρομος για απαλλαγή από παλαιό υλικό επ’ ευκαιρία του πολέμου στην Ουκρανία, εκτός εάν υπάρχει πολιτική εντολή. Η κυβέρνηση στην Ελλάδα έχει κάνει την επιλογή να κλείσει την γερμανική πόρτα ακόμη και για κρατικές συμφωνίες “Ringtausch-Vereinbarung“, όταν συνεχώς διατυμπανίζει πόσο υπέρ των απευθείας διακρατικών συμφωνιών είναι. Πέρασαν δύο χρόνια και από την πρόσφατη “γκρίνια” του ΥΕΘΑ για το “πακέτο Μπλίνκεν”, αντιλαμβανόμαστε ότι μέχρι τώρα η κυβέρνηση έχει φάει αμερικανική “πόρτα”. Εμπορικώς πάντως, η προοπτική προσθήκης κάποιων δεκάδων επιπλέον Leopard 2A8 στο βιβλίο παραγγελιών της KMW, σημαίνει αυτομάτως και επιπλέον έργο για τους συνεργάτες της στην Ελλάδα METKA και EODH, όπως και στην θυγατρική της HDVS.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου