Πέμπτη 21 Ιουλίου 2011

Κομβικός ο ρόλος του EFSF στην ελληνική κρίση, θα επαναγοράζει ομόλογα, θα εγγυάται ρευστότητα και κεφάλαια των τραπεζών - Νέο πακέτο με επιτόκιο 3,5% και εμπλοκή ιδιωτών - Έρχεται το selective default

Από το ιστολόγιο www.bankingnews.gr

(upd9)Κομβικό ρόλο θα διαδραματίσει το EFSF για την αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης χρέους και τη σταθερότητα τόσο του ελληνικού όσο και του ευρωπαϊκού τραπεζικού κλάδου, καθώς θα παρεμβαίνει στη δευτερογενή αγορά ομολόγων ενώ θα εμπλακεί στη διαδικασία επιμήκυνσης (roll over) των ελληνικών ομολόγων. Ακόμη παραμένει άγνωστο το ποσό που θα έχει στη διάθεση του το Ταμείο, αφού θα ενισχύσει κεφαλαιακά τις τράπεζες της ευρωζώνης και θα μπορεί να επεμβαίνει προληπτικά στην πιστή εφαρμογή των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής των χωρών.

Ωστόσο, αυτές οι προτάσεις φαίνεται ότι θα καταστήσουν αναπόφευκτη την αξιολόγηση της Ελλάδας σε βαθμολογικό καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας, δηλαδή "selective default". Το selective default αποτελεί βαθμολογικού τύπου χρεοκοπία την οποία θα οριοθετήσουν οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης Moody's, Fitch και S&P. Εάν τελικώς οι προτάσεις συζητούνται στη σύνοδο κορυφής οδηγήσουν σε SD αυτό θα μπορούσε να συμβεί μέσα στις επόμενες 24 ώρες.
Την ίδια ώρα έχουν ήδη αρχίσει να διαρρέουν οι πρώτες πληροφορίες για το κείμενο συμπερασμάτων που θα συζητηθούν σε λίγες ώρες στη Σύνοδο, με την ΕΚΤ να φαίνεται ότι έχει αποδεχτεί τελικά την πιθανότητα να οδηγηθεί η Ελλάδα σε Selective Default. Μέχρι τώρα έχει γίνει γνωστό ότι το επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας θα διαμορφωθεί στο 3,5% με σημαντική εμπλοκή και διεύρυνση του ρόλου του EFSF στη διαχείριση του ελληνικού χρέους, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι θα παρασχεθούν εγγυήσεις στα ελληνικά ομόλογα ακόμη και αν υπάρξει αξιολόγηση χρεοκοπίας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις παραμέτρους που έχουν διαρρεύσει:
-Νέα επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής του νέου δανείου των 110 δις. ευρώ για τουλάχιστον 15 χρόνια
-Το roll over των ελληνικών ομολόγων θα αφορά αυτά που λήγουν μέχρι και το 2019, και θα μετατραπούν σε 30ετή
-Τρεις οι παράμετροι συμμετοχής των ιδιωτών στο σχέδιο της Ελλάδας: επαναγορά, roll over, ανταλλαγή (swap)
-Η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα είναι εγγυημένη
-Το επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας από το EFSF θα μειωθεί στο 3,5%
-Οι όροι του ρόλου του EFSF θα εφαρμοστούν και στην Πορτογαλία και στην Ιρλανδία
-Το EFSF θα μπορεί να ενισχύει κεφαλαιακά τον τραπεζικό κλάδο μέσω δανείων προς τις κυβερνήσεις. Αυτή τη δυνατότητα θα την έχουν όλες οι χώρες της ευρωζώνης ανεξαρτήτως αν θα έχουν ενεργοποιήσει το μηχανισμό στήριξης
Ωστόσο εξαίρεση του τραπεζικού φόρου από το μηχανισμό στήριξης της Ελλάδας αποφασίστηκε στη διάρκεια της χθεσινοβραδινής συνάντησης των ηγετών της Γερμανίας και της Γαλλίας, η οποία κατέληξε σε συμφωνία για την Ελλάδα.
«Θα πρέπει να υποθέσετε ότι δεν θα υπάρξει τραπεζικός φόρος» δήλωσε ευρωπαϊκή πηγή στο Reuters, προσθέτοντας ότι ο πρόεδρος της ΕΚΤ συμφωνεί με αυτήν τη θέση.
Παράλληλα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να τεθεί στην Ελλάδα η αξιολόγηση του selective default δηλαδή της βαθμολογικής χρεοκοπίας αν και διαβεβαίωσε ότι θα κάνουν τα πάντα για να το αποφύγουν, ο πρόεδρος του Eurogroup, Z. C. Juncker, επισημαίνοντας ότι κατά τη χθεσινή συνάντηση βρέθηκε κάποια κοινή γραμμή πλεύσης μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας, ενώ οι λεπτομέρειες του νέου πακέτου της Ελλάδας θα συζητηθούν στην σύνολο κορυφής.
Την ίδια ώρα, γαλλικές πηγές αναφέρουν ότι το σχέδιο συμφωνίας της σημερινής Συνόδου Κορυφής των ευρωπαίων ηγετών προβλέπει περικοπή του δημοσίου χρέους της Ελλάδας και κινδυνεύει να συνεπάγεται «στάση πληρωμών».
Μείωση του επιτοκίου αναμένεται να υπάρξει και στα δάνεια της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας.

Τι θα αποφασιστεί για τις τράπεζες


Στα 25 δισ. ευρώ προσδιορίζονται οι πραγματικές κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών, σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από ευρωπαϊκές πηγές. Όμως εάν αυτή η πληροφορία είναι βάσιμη, θα πρέπει να διευκρυνιστεί ότι: Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 35 δισ. κεφάλαια, κατέχουν 54 δισ. ομόλογα, και για να χρειαστούν 25 δισ. νέα κεφάλαια πιθανόν να υπάρξει haircut ύψους 50%. Άρα κατ' ουσίαν στο τέλος της όλης διαδικασίας φαίνεται ότι οι ελληνικές τράπεζες θα κληθούν να πληρώσουν μεγάλο μέρος της ελληνικής κρίσης χρέους.
Κομβικός θα είναι ο ρόλος του προσωρινού ταμείου στήριξης για τις ελληνικές τράπεζες, καθώς μέσω αυτού πιθανότατα θα δοθούν δύο δυνατότητες: Η επαναγορά ή η ανταλλαγή ελληνικών ομολόγων. Σε μία τέτοια περίπτωση το EFSF θα στηρίξει τον ελληνικό κλάδο, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί ξεχωριστό δάνειο στην ελληνική κυβέρνηση που θα διατεθεί για την ενίσχυση του.

Μπαράζ δηλώσεων από τους Ευρωπαίους

Αυτή την ώρα προσέρχονται στις Βρυξέλλες οι ευρωπαίοι αρχηγοί για την κρίσιμη Σύνοδο Κορυφής που ξεκινάει σε λίγη ώρα.
Ο καγκελάριος της Αυστρίας Βέρνερ Φάιμαν δήλωσε ότι η ευρωζώνη θα στηρίξει την Ελλάδα ενώ εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι θα υπάρξει πρόοδος στη βελτίωση των όρων δανεισμού της Ιρλανδίας.
Ο Ολλανδός υπουργός Οικονομικών, Γιαν Κις ντε Γέγκερ, δήλωσε ότι η Γερμανία και η Γαλλία συμφώνησαν ότι μια επιλεκτική χρεοκοπία της Ελλάδας είναι δυνατή, γεγονός που μπορεί να επιτρέψει τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην επίλυση της κρίσης χρέους της χώρας.
Ο ντε Γέγκερ είπε ότι εξετάζεται ακόμα ένα ευρύ φάσμα επιλογών για το πώς οι τράπεζες θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους, περιλαμβανομένης της ανταλλαγής υφιστάμενων ομολόγων σε τιμή κάτω από την ονομαστική αξία τους με ομόλογα μεγαλύτερης διάρκειας.
«Η απαίτηση να αποφευχθεί μια επιλεκτική χρεοκοπία εγκαταλείφθηκε», είπε ο Ντε Γέγκερ.
Εν τω μεταξύ, έντονες είναι οι ανησυχίες και στη Βρετανία για την κατάσταση που διαμορφώνεται. Ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Τζορτζ Όσμπορν, κάλεσε τους ηγέτες της Ευρωζώνης να ελέγξουν την κρίση χρέους στη σημερινή σύνοδό τους στις Βρυξέλλες, προειδοποιώντας ότι σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να προκληθεί μία οικονομική κρίση τόσο σοβαρή όσο αυτή του 2008.
Μάλιστα, σε συνέντευξή που έδωσε στην εφημερίδα Financial Times, ο κ. Όσμπορν είπε ότι είναι «πολύ ανήσυχος» για το ενδεχόμενο να τεθεί εκτός ελέγχου η κρίση της Ευρωζώνης, προσθέτοντας ότι αυτό αποτελεί μία πρόσθετη απειλή για την ήδη δύσκολη οικονομική κατάσταση της Βρετανίας.
Παρότι εμφανίσθηκε αισιόδοξος ότι θα γίνει πρόοδος στη σημερινή Σύνοδο Κορυφής, η δήλωση αυτή καθεαυτή που παραπέμπει στο 2008 φανερώνει την αγωνία και της Βρετανίας για τις εξελίξεις.
Αν και δεν άσκησε άμεσα κριτική στη Γερμανία, ο Βρετανός υπουργός τόνισε την ανάγκη μεγαλύτερης ολοκλήρωσης στην Ευρωζώνη, προσθέτοντας ότι η πρόταση των ευρωομολόγων αξίζει να εξετασθεί σοβαρά.
Παράλληλα, ο κ. Όσμπορν τάχθηκε υπέρ της συμμετοχής των ιδιωτών στο κόστος της αντιμετώπισης της κρίσης χρέους και υπέρ της επέκτασης του ρόλου του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ), ώστε να περιλαμβάνει και την αγορά ελληνικών ομολόγων, ενώ απέρριψε την πρόταση για την επιβολή φόρου στις ευρωπαϊκές τράπεζες.

Νωρίτερα το www.bankingnews.gr ανέφερε:

Με βάση τις παραμέτρους που φαίνεται ότι εξετάζοντια για την ελληνική κρίση χρέους θα χορηγηθεί νέο δάνειο που θα έχει εύρος μεταξύ 55 και 71  δις ευρώ το οποίο θα φέρει μια καινοτομία. Θα φέρει επιτόκιο 2,5% -3% σε σχέση με το 4,2% που είναι το υφιστάμενο. Η διάρκεια του νέου δανείου θα είναι 8ετής.
Θα υπάρξει εμπλοκή των ιδιωτών. Το IIF έχει αποσαφηνίσει ότι οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα είναι σειρά εναλλακτικών σχεδίων.
Με βάση ελληνικές τραπεζικές πηγές.
Οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί είναι
1)Επαναγορά χρέους για ομόλογα που λήγουν είτε έως το 2014 είτε έως το 2019 από την αγορά. Η επαναγορά πιθανότατα να αφορά το 20% του ελληνικού χρέους.
2)Επαναγορά χρέους από την ΕΚΤ μέσω δανείου που θα λάβει η Ελλάδα από το EFSF ή αγοράζοντας ελληνικά ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ ύψους 48 δισ  απευθείας από το EFSF. Στόχος είναι οι επαναγορές να φθάσουν το 20% του χρέους ή 70 δισ ευρώ.
3)Έκδοση νέων ομολόγων από την Ελλάδα που θα αντικαταστήσει ομόλογα στην λήξη τους το κλασσικό rollover με νέα ομόλογα διάρκειας έως και 30 χρόνια. Στο σκέλος αυτό υπάρχει χρονικές ζώνες από 5 έως 30 χρόνια
4)Είναι ασαφές ποιας μορφής θα είναι η πρόταση για έμμεσο haircut δηλαδή το ελληνικό δημόσιο να ζητήσει από κατόχους ομολόγων να αντικαταστήσουν με νέα ομόλογα τρέχουσας αξίας και με εγγυητή το ESFS. To θέμα αυτό δεν έχει διευκρινιστεί και παραμένει ασαφές.
Από τις λύσεις που προτείνονται  οδηγούν σε selective default.
5)Επιβολή τραπεζικού φόρου για την διάσωση των αδύναμων χωρών αλλά το μέτρο αυτό ήδη προκαλεί ισχυρές αντιδράσεις αλλά για λόγους εντυπώσεων θα μετατεθεί για το μέλλον. Αν υπάρξει τραπεζικός φόρος στο μέλλον θα είναι της κλίμακας 0,0025%.

Η Γαλλογερμανική συμφωνία

Γερμανία και Γαλλία κάθισαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μέχρι αργά χθες τη νύχτα για την ανεύρεση μίας λύσης για το ελληνικό ζήτημα, με την οποία θα είναι σύμφωνες και οι δύο χώρες. Η από κοινού απόφαση των Merkel και Sarkozy βρήκε την αποδοχή του προέδρου της ΕΚΤ, Jean Claude Trichet, γεγονός που σημαίνει ότι το περιεχόμενο της συμφωνίας τυγχάνει της εγκρίσεως και από την ΕΚΤ.
Το πακέτο που συζητούν, μετά και την αποφασιστική και καθοριστική παρέμβαση της Κομισιόν, περιλαμβάνει 71 δισ. ευρώ σε κεφάλαια διάσωσης από τους διεθνείς πιστωτές, έσοδα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την επαναγορά του 20% των εκκρεμών χρεών 350 δισ. ευρώ της Ελλάδας, ενώ σύμφωνα με πηγές της ΕΕ, δεν θα υπάρξει φορολόγηση του τραπεζικού κλάδου στο δεύτερο πακέτο στήριξης της Ελλάδας. To σχέδιο περιλαμβάνει παράλληλα την ανταλλαγή ομολόγων, το οποίο, όμως, θα αποθαρρύνει τους ιδιώτες πιστωτές της Ελλάδας να ανταλλάξουν τα ομόλογα που κατέχουν με νέα 30ετή ομόλογα.
Μέχρι τελευταίας στιγμής το σημείο της διαφωνίας των δύο ηγετών ήταν η πολιτική απαίτηση της Γερμανίας για τη συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών στο δεύτερο αυτό πακέτο στήριξης, με κίνδυνο να εκληφθεί ως "στάση πληρωμών" της Ελλάδας.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στη Σύνοδο Κορυφής θα συμμετάσχουν και οι ιδιώτες τραπεζίτες, όπου και θα δοθεί το "πράσινο φως" για τη συμμετοχή τους στο νέο σχέδιο διάσωσης της Ελλάδας.

Το ελληνικό χρέος και η ευρωπαϊκή ενοποίηση
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και σημερινό άρθρο – γνώμης στη Wall Street Journal αναφορικά με τη στάση που κρατά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα απέναντι στην Ελλάδα και στο ενδεχόμενο χρεοκοπίας, καθώς όπως υποστηρίζουν οι αρθρογράφοι David Mackie και Geg Fuzesi στην ατζέντα της ΕΚΤ δε βρίσκεται μόνο η οικονομική πολιτική της Ευρωζώνης, αλλά και η πολιτική αυτή καθεαυτή.
Όπως υποστηρίζουν, υποθέτοντας ότι η Ελλάδα καταφέρνει να αποφύγει τη χρεοκοπία, θα συνεχίσει να παίρνει μεγάλα δάνεια από την τρόικα. Αν αυτό συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση της οικονομικής ενοποίησης, κάτι που φυσικά επιθυμεί η ΕΚΤ.
Οι αρθρογράφοι τονίζουν ότι είναι εξαιρετικά απίθανο η Ελλάδα να καταφέρει να μπει στις αγορές για μεγάλο χρονικό διάστημα, οπότε και τα δάνεια της χώρας από τους επίσημους δανειστές θα συνεχίσουν να αυξάνονται και από την αγορά να μειώνονται. Αν, λοιπόν, η πολιτική αυτή συνεχιστεί, τότε έως το τέλος της δεκαετία, η Ελλάδα δε θα χρωστάει στην αγορά.
Όπως υποστηρίζουν ουδείς αντιστέκεται στην ανάγκη πώλησης περιουσιακών στοιχείων, ενώ παράλληλα η ΕΚΤ αντιστέκεται σε οποιαδήποτε λύση που θα έβαζε την Ελλάδα σε καθεστώς «επιλεκτικής χρεοκοπίας» από τους οίκους αξιολόγησης.
Όμως, όπως λένε χαρακτηριστικά, η αναδιάρθρωση δεν είναι ένα κόκκινο φως στο on ή στο off. Έχει πολλές παραμέτρους και στόχος της επέκτασης της περιόδου ωρίμανσης των ομολόγων είναι να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι.
Το ενδεχόμενο αναδιάρθρωσης θα έχει άμεσες επιπτώσεις στο ισολογισμό της ΕΚΤ., αλλά δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί αν θα συμβεί το ίδιο σε περίπτωση επέκτασης της περιόδου ωρίμανσης των ομολόγων.
Πάντως, η ΕΚΤ έχει βάλει την «κόκκινη γραμμή» της στο ενδεχόμενο να χαρακτηριστεί η όποια λύση «επιλεκτική χρεοκοπία». Μάλιστα, σε περίπτωση που σταματήσει να χρηματοδοτεί τις ελληνικές τράπεζες, τότε φαντάζει πιθανή μία λύση «αλά Ιρλανδία».
Οι αρθρογράφοι υποστηρίζουν ότι οι ανησυχίες για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, καθώς και ο ισολογισμός της ΕΚΤ δεν εξηγούν επαρκώς την αντίθεσή της στην αναδιάρθρωση.
Όμως, οι δηλώσεις το τελευταίο διάστημα αξιωματούχων της ΕΚΤ δείχνουν ότι το θέμα είναι και πολιτικό, κάτι που ξεκαθάρισε και σε πρόσφατη ομιλία του ο ίδιος ο Ζαν-Κλωντ Τρισέ.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η ΕΚΤ δε θα έπρεπε να έχει άποψη, καθώς δουλειά της είναι να διασφαλίσει τη σταθερότητα των τιμών και όχι να προωθεί την οποιαδήποτε πολιτική, ακόμη και σε ό,τι αφορά στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Τα ομόλογα που κατέχουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες
Ποσά σε δις ευρώ
Τράπεζες
Ελλάδα
Πορτογαλία
Ιρλανδία
Ισπανία
Ιταλία
Barclays
0,166
1,170
0
7,596
8,096
HSBC
1,319
1,006
0,287
20,32
9,927
RBS
1,199
0,287
0,454
1,460
7,029
BNP
5,239
2,3
0,629
4,980
27,988
BPCE
1,335
0,354
0,341
1,004
5,447
C.Agricole
0,655
1,193
0,157
3,892
10,754
S.G.
2,837
0,902
0,980
4,775
8,815
Deutsche
1,773
0,175
0,530
2,647
7,688
Commerz.
3,065
0,989
0,032
4,043
11,691
Dekabank
0,087
0,032
0,030
0,180
0,274
DZ Bank
0,731
1,014
0,051
4,185
2,744
WGZBank
0,316
0,460
0,222
1,170
1,402
WestLB
0,343
0
0,035
0,746
1,103
Bayerische
0,145
0
0,020
0,662
0,515
Erste bank
0,345
0,105
0,040
0,140
0,602
Raiffeisen
0,002
0,002
0
0,003
0,441
KBC
0,444
0,159
0,269
1,419
5,569
Dexia
3,462
1,927
0
1,455
1,672
Unicredit
0,673
0,094
0,058
1,940
49,071
Intesa
0,620
0,073
0,114
0,810
60,152
ABN Amro
0
0
0,128
0,109
1,311
ING
0,746
0,759
0,092
1,945
7,663
Σύνολο
25,502
13,001
4,469
65,481
229,954
Πηγή stress test τραπεζών
Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου