Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

Τα όρια του πολιτικά ορθού - Η έξυπνη ιστορία διδάσκει

Τα όρια του πολιτικά ορθού
Του Ν. Λυγερού

Η μεθοδολογία του πολιτικά ορθού είναι απλή. Λέμε μόνο αυτό που πρέπει ακόμα, βέβαια, κι αν δεν το πιστεύουμε. Κατά συνέπεια, πολλές φορές εγκλωβιζόμαστε στο πλαίσιο της πράξης, αφού έχουμε δηλώσει με ορθολογικό τρόπο τις πράξεις μας. Μια άλλη επίπτωση αυτής της τάσης είναι ο εκνευρισμός που παράγεται όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο δηλώσεις, αλλά ακόμα και πράξεις από ανθρώπους που δεν χρησιμοποιούν το πολιτικά ορθό. Εδώ εμφανίζεται μια παράξενη μορφή αντιμετώπισης, αφού είναι ένα μείγμα θαυμασμού για το τι κάνουν, που είναι επί της ουσίας αυτό που θα θέλαμε να κάνουμε, αλλά δεν τολμούμε, και μίσους που δεν πρέπει να εκδηλωθεί επίσημα για να φανεί η διαφορά μας. Με άλλα λόγια το πολιτικά ορθό αντιμετωπίζει τα εσωτερικά προβλήματά του. Διότι είναι φτιαγμένο για να παρέχει μια ύπουλη μεθοδολογία, όταν όλοι το χρησιμοποιούν, αλλά αγγίζει τα όριά του όταν βρίσκεται εκτός πλαισίου. Αυτή η συμπεριφορά είναι πολύ χαρακτηριστική όταν πρόκειται για διεθνείς σχέσεις. Διότι εκεί φαίνεται η διαφορά που κάνει τη διαφορά, αφού ο ένας λειτουργεί ελεύθερα και ο άλλος είναι εξαναγκασμένος από την ίδια του την πολιτική επιλογή. Σε πρακτικό επίπεδο, όταν αναλύουμε την κατάσταση, αρκεί να μην δίνουμε σημασία στον εκνευρισμό και να εξετάζουμε ορθολογικά τις πράξεις του καθενός, τότε φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο ένας κάνει αυτό που ο άλλος θα ήθελε να κάνει, αλλά δεν μπορεί.


Η έξυπνη ιστορία διδάσκει

Του Ν. Λυγερού

Ενώ το υποχρεωτικό μάθημα της ιστορίας στο πλαίσιο της κλασικής εκπαίδευσης έχει καταντήσει στην παπαγαλία μιας σειράς ημερομηνιών, διότι κουράζει η σκέψη και η στρατηγική ανάλυση, η έξυπνη ιστορία διδάσκει την ουσία των σχέσεων μεταξύ γεγονότων που δεν είναι πια στοιχεία ενός αδιάφορου καταλόγου αλλά κόμβοι ενός νευρωνικού δικτύου που με το βάθος του έρχεται να καλύψει μια στρατηγική εμβέλεια. Η έξυπνη ιστορία εντοπίζει πρώτα τα εμπόδια κατανόησης και στη συνέχεια μέσω σύνθεσης δημιουργεί ένα πεδίο δράσης που εξηγεί το πεδίο μάχης, ως υπόβαθρο. Με αυτόν τον τρόπο, οι ημερομηνίες των γεγονότων έχουν πια διασυνδέσεις που εμπεριέχουν ένα επεξηγηματικό χαρακτήρα αφού δεν πρόκειται μόνο και μόνο για μια απλή βάση δεδομένων. Μεθοδολογικά η έξυπνη ιστορία μετατρέπει σε γνώσεις τα γεγονότα μέσω γεγονολογίας. Έτσι με αυτές τις γνώσεις που τοποθετεί σε μία διακλάδωση και πολυκυκλική δομή μπορεί να ερμηνεύει στρατηγικά τα γεγονότα που αποκτούν τελικά ένα νόημα ως δείκτες μια ύπαρξης που παλεύει για να γίνει ζωή κι έτσι εμφανίζονται οι έννοιες της αλλαγής φάσης και της αλλαγής κύκλου. Με αυτή τη διδασκαλία, οι μικροί άνθρωποι εξοπλίζονται με εργαλεία που τους αναπτύσσουν την κρίση τους και κατά συνέπεια μεγαλώνουν την ανθεκτικότητα τους έτσι ώστε να μην είναι τόσο ευάλωτοι στην προπαγάνδα των αυταρχικών συστημάτων που καταπατούν χωρίς τύψεις ούτε ενοχές τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου