Κυριακή 31 Ιουλίου 2022

Ο Δούναβης μπορεί να ξεκλειδώσει τα σιτηρά: Η Ουκρανία ανοίγει νέο δρόμο για τις εξαγωγές

Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος

Στις 9 Ιουλίου, η Αρχή Θαλάσσιων Λιμένων της Ουκρανίας ανακοίνωσε τη διάνοιξη του καναλιού Bystre στις εκβολές του ποταμού Δούναβη για την είσοδο και την έξοδο πλοίων που μεταφέρουν ουκρανικά γεωργικά προϊόντα. Το Bystre μπλοκαρίστηκε από πλοία της ουκρανικής εταιρίας Danube Shipping Company στην αρχή του πολέμου, στις αρχές του περασμένου Μαρτίου.

Ουκρανοί αναλυτές επεσήμαναν στον υπογράφοντα ότι «καταλάβαμε ότι ο εχθρός μπορούσε να προσπαθήσει να επιχειρήσει βαθιά μέσα στο ουκρανικό έδαφος μέσω των εκβολών του Δούναβη. Αποφασίσαμε να το αποτρέψουμε αυτό μαζί με τους συνοροφύλακες και τον στρατό. Τα ρυμουλκά μας τοποθετηθήκανε κάθετα στο Bystre, εμποδίζοντας τις εκβολές και προφανώς τη λειτουργία του καναλιού».

Η απεμπλοκή του καναλιού Bystre έγινε δυνατή χάρη στην απελευθέρωση του Φιδονησιού από τα ρωσικά στρατεύματα γιατί το συγκεκριμένο νησάκι έχει στρατηγική σημασία, αφού επιτρέπει τον έλεγχο της επιφανειακής και εν μέρει εναέριας κατάστασης στη νότια Ουκρανία, η οποία χρησιμοποιήθηκε από τον Ρώσο κατακτητή (μέχρι τα τέλη Ιουνίου) για να εμποδίσει την κίνηση πολιτικών σκαφών στο νότιο τμήμα της Ουκρανίας. Το κανάλι Bystre είναι ένα κανάλι ποταμού-θαλάσσης που δημιουργήθηκε από την Ουκρανία στο τμήμα της στο Δέλτα του Δούναβη και αποτελεί βασικό σύνδεσμο για το εθνικό δίκτυο διεθνών διαδρόμων μεταφορών. Το κανάλι αποτελείται από τέσσερα πλεύσιμα τμήματα του Δέλτα του Δούναβη μέσω των εκβολών Kiliyske και Starostambulske (Bystre) και έχει μήκος 170,36 χλμ. Η πλοήγηση μέσω αυτού του καναλιού άνοιξε τον Αύγουστο του 2004. Τα πλεονεκτήματα του καναλιού Bystre περιλαμβάνουν ανταγωνιστικά και σχετικά καλών τιμών τιμολόγια και 24ωρη αμφίδρομη κυκλοφορία για πλοία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Πριν από την ανακατάληψη του Φιδονησιού, λόγω της απειλής των ρωσικών πληγμάτων, τα εμπορικά πλοία που μετέφεραν φορτία από και προς τα ουκρανικά λιμάνια του Δούναβη μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν μόνο το ρουμανικό κανάλι Sulina. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πάνω από 130 εμπορικά πλοία να σωρεύονται στην είσοδο του καναλιού και περισσότερα από 90 από αυτά να περιμένουν να εισέλθουν στα λιμάνια του Δούναβη της Ουκρανίας. Στις αρχές Ιουλίου 2022, το ουκρανικό υπουργείο Υποδομών εκτίμησε ότι με την έναρξη της διέλευσης μέσω του καναλιού Bystre, η συμφόρηση των πλοίων κοντά στο Δέλτα του Δούναβη θα εξαλειφόταν εντός 1 εβδομάδας. Δυστυχώς, αυτό το θαλάσσιο μποτιλιάρισμα δεν έχει εκλείψει ακόμη, όπως πίστευε αρχικά το υπουργείο Υποδομών της Ουκρανίας.

Η τρέχουσα χωρητικότητα και η οργάνωση του καναλιού Bystre επιτρέπει τη διέλευση μόνο τεσσάρων πλοίων την ημέρα Το περιορισμένο βάθος αυτού του υδάτινου δρόμου θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Αυτό καθορίζει ότι μόνο σκάφη χαμηλής χωρητικότητας μπορούν να μετακινηθούν μέσω του καναλιού, γεγονός που περιορίζει τη χρήση στο ακόλουθο σχήμα μεταφοράς σιτηρών: φορτηγά πλοία περνούν από το κανάλι Bystre, φορτώνονται στα λιμάνια του Δούναβη της Ουκρανίας (Izmail, Reni και Ust-Dunaisky), μετακινούνται πίσω μέσω του καναλιού αντίστροφα και μετά συνεχίζουν προς το ρουμανικό λιμάνι της Κωστάντζα, όπου το φορτίο μεταφέρεται σε μεγάλα πλοία τύπου Panamax. Στη συνέχεια, τα ουκρανικά αγροτικά προϊόντα (σιτηρά, δημητριακά, ηλιέλαιο) μεταφέρονται σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών της Ουκρανίας, το κανάλι Bystre θα προσφέρει την ευκαιρία να αυξηθεί ο όγκος της μεταφοράς σιτηρών κατά 500.000 τόνους τον μήνα. Λαμβάνοντας υπόψη αυτή την εφοδιαστική διαδρομή και άλλες σιδηροδρομικές και οδικές διόδους, ο συνολικός όγκος των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας θα είναι περίπου 3 εκατομμύρια τόνοι τον μήνα. Ομως, οι συνολικές εξαγωγές σιτηρών που απαιτούνται ανέρχονται σε περίπου 8 εκατομμύρια τόνους τον μήνα, οι οποίοι, πριν από την πλήρη ρωσική στρατιωτική εισβολή και τον ναυτικό αποκλεισμό, καλύπτονταν κατά 80% από τα ουκρανικά λιμάνια. Για παράδειγμα, ένα πλοίο τύπου Panamax φόρτωνε 30.000-50.000 τόνους σιτηρών σε ένα λιμάνι στην περιοχή της Οδησσού πριν ξεκινήσει ο πόλεμος.

ΠΗΓΗ eleftherostypos

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου