Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022

Πολεμικό Ναυτικό: Επιλογές και δεδομένα για τη πρόσκτηση των κορβετών, τη 4η FDI και τον ΕΜΖ των ΜΕΚΟ

 Γιάννης Νικήτας

Η προχθεσινή συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου υπήρξε καταλύτης για το μέλλον των εξοπλιστικών προγραμμάτων το Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). Ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης ΠΝ καθώς και ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Παναγιώτης Λυμπέρης ΠΝ στις τοποθετήσεις υπήρξαν σαφείς και ακριβείς ως προς τις τοποθετήσεις τους αναφορικά με τα τρέχοντα προγράμματα σε εξοπλιστικό επίπεδο.

Ειδικότερα αυτά περιλαμβάνουν τη πρόσκτηση 3+1 νέων κορβετών (κυρίαρχες επιλογές οι γαλλικές Gowind και οι ιταλικές Doha), τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ καθώς και τη ναυπήγηση της τέταρτης FDI. Με τα υφιστάμενα δημοσιονομικά δεδομένα το κονδύλι για τα παραπάνω προγράμματα του ΠΝ εκτιμάται στα 2.5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Κύρια προτεραιότητα για την ηγεσία του ΠΝ είναι η ναυπήγηση της τέταρτης FDI καθώς και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200. Η γερμανική πρόταση που έχει προκριθεί από το ΠΝ κυμαίνεται στα 650 εκατομμύρια ευρώ ενώ καταβάλλονται προσπάθειες να μειωθεί περαιτέρω κάτω από τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος αύξησης των πρώτων υλών έχει ανεβάσει τη τιμή της γερμανικής TKMS ενώ μέχρι στιγμής η γερμανική πλευρά δεν φέρεται διατεθειμένη να περικόψει τις τιμές της.

Αντικειμενικός σκοπός για το ΠΝ και τα εξοπλιστικά του όπως σημείωσε ο Αρχηγός ΓΕΝ κατά τη συνεδρίαση του ΑΝΣ είναι η πρόσκτηση της τέταρτης FDI ώστε το ΠΝ να εξασφαλίσει μια ακόμη μονάδα κρούσης με αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητες σε μια ιδιαίτερα προνομιακή τιμή βάση της αρχικής σύμβασης. Το κόστος ανέρχεται στα 975 εκατομμύρια ευρώ με κλειδωμένη τιμή. Στη κατεύθυνση συνηγορεί απολύτως και ο Αρχηγός Στόλου Παναγιώτης Λυμπέρης. Η ηγεσία του ΠΝ εμφανίζεται απόλυτα ενωμένη και με ομοφωνία απόψεων.

Χρονικός ορίζοντας τόσο για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ όσο και για τη 4η FDI είναι η 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους. Δύο είναι τα κύρια στοιχεία που συνηγορούν προς αυτή τη κατεύθυνση: οι διαπραγματεύσεις με τους Γερμανούς ώστε να πέσουν οι τιμές κάτω από τα 600 εκατομμύρια ευρώ και παράλληλα το πρόγραμμα να λάβει την έγκριση από τη Βουλή και το ΚΥΣΕΑ καθώς και δευτερευόντως να ληφθεί η νέα γαλλική προσφορά που περιλαμβάνει τη 4η FDI και πιθανότατα αριθμό κορβετών συνδυαστικά.

Ο Αρχηγός ΓΕΝ ενημέρωσε ακολούθως τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκο Παναγιωτόπουλο για τη μέγιστη ανάγκη να προχωρήσει η σύναψη σύμβασης για τη τέταρτη FDI με τον ΥΕΘΑ να δηλώνει θετικός. Ο ΥΕΘΑ έχει επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για το ΠΝ και οι σχέσεις με τον Αρχηγό ΓΕΝ είναι άριστες.

Με γνώμονα το παραπάνω για το ΠΝ κλειδώνει η απόκτηση της τέταρτης FDI με πλήρη ομοφωνία πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας καθώς ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ. Στο μέτωπο των κορβετών το ΠΝ αναλόγως των διαθέσιμων οικονομικών πόρων καλείται να επιλέξει για 3 με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη μια είτε για τέσσερις νέες κορβέτες. Πρόκειται για το ιδανικό σενάριο.

Από πλευράς ΠΝ έχουν καταρτιστεί τα εξής σχέδια:

Επιλογή 1.

Απόκτηση της 4ης FDI, εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ και 3+1 κορβέτες

Επιλογή 2.

Προμήθεια της 4ης FDI, εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ και 4 κορβέτες

Επιλογή 3.

Ενεργοποίηση της 4ης FDI, εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ και 2+2 κορβέτες

Οι τελικές αποφάσεις είναι συνάρτηση των οικονομικών δεδομένων και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων που έχει θέσει η κυβέρνηση. Το σίγουρο είναι ότι το ΠΝ έχει ταχθεί ευθέως της 4ης FDI ώστε να διαθέτει τέσσερις κορυφαίες φρεγάτες, τέσσερις εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ και ένα πυρήνα από 3 έως 4 κορβέτες σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Κομβικό κριτήριο επιλογής της οποιασδήποτε επιλογής μεταξύ Gowind και Doha θα αποτελέσει η δυνατότητα μακράς αποπληρωμής του τιμήματος του προγράμματος από την ελληνική κυβέρνηση.

Όλα αυτά εν αναμονή της νέας γαλλικής πρότασης και της επίσημης επίσκεψης του Γάλλου Υπουργού Άμυνας στην Αθήνα στις αρχές του επόμενου μήνα. Ο ΥΕΘΑ πάντως στη Λοριάν τόνισε στη γαλλική πλευρά πως οφείλει να φέρει μια νέα πρόταση και υπογράμμιση τη πεποίθηση της ελληνικής κυβέρνησης για ισχυρή συμμαχία ανάμεσα στη Γαλλία και τη χώρα μας.

Μείζον ζήτημα εξακολουθεί να είναι και το σκέλος της ναυπήγησης των κορβετών στη χώρα μας. Χθες έγινε η επίσημη υπογραφή της συμφωνίας εξυγιάνσεως των Ναυπηγείων Ελευσίνος και πλέον εκκρεμεί η τελική κατακυρωτική απόφαση των ελληνικών δικαστηρίων η οποία αποτελέσει τη τελευταία πράξη στη μεταβίβαση των ναυπηγείων στο νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ONEX.

Σε κάθε περίπτωση η ναυπήγηση της πρώτης κορβέτας θα λάβει χώρα στο εξωτερικό είτε στην Ιταλία είτε στη Γαλλία και ακολούθως των επόμενων στην Ελλάδα. Από κυβερνητικής πλευράς σημειώνεται πως δυνητικά θα μπορούσε να αποτελέσει εναλλακτική επιλογή αντί της ναυπήγησης των πλοίων σε εγχώρια βάση, η καίρια συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας σε ποσοστό άνω του 30%.  

ΠΗΓΗ defencereview

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου