Τετάρτη 3 Απριλίου 2024

ΜΕΤΑ ΤΟ 2029… η πρώτη παράδοση φρεγάτας FFG-62 “Constellation”, τι θα κάνει το ΠΝ κ. ΥΕΘΑ Νίκο Δένδια;


Η παράδοση της πρώτης φρεγάτας κατευθυνόμενων βλημάτων τύπου Constellation στο Ναυτικό των ΗΠΑ μπορεί να καθυστερήσει έως και τρία χρόνια σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη ναυτικών πληροφοριών USNI News, τον ειδησεογραφικό βραχίονα του Ναυτικού Ινστιτούτου των ΗΠΑ (USNI: United States Naval Institute). 

Η εξέλιξη αυτή συνιστά κόλαφο για τη ρητορική περί συμμετοχής της Ελλάδας στο πρόγραμμα (σ.σ. μεγάλη εθνική επιτυχία), καθώς δικαιώνει απόλυτα όσους υποστήριζαν ότι οι σχετικές αναφορές ήταν εκτός πραγματικότητας, πρόωρες και χωρίς στοιχεία. Η εικόνα που δίνει η έκθεση δεν προαναγγέλλει κάτι θετικό για το κόστος του πρώτου πλοίου, με δεδομένο ότι έχει εν Ελλάδι αναφερθεί αρμοδίως το περίπου 1 δισ. ευρώ. Αυτό ήταν όμως το κόστος των FDI HN, πλοία τα οποία υπολείπονται κατά 2.500 τόνους εκτόπισμα τουλάχιστον των FFG-62, χωρίς κανείς να υπολογίσει το περιβάλλον υψηλών πληθωριστικών πιέσεων και το κόστος των πρώτων υλών.

Είναι προφανές, ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας πρέπει να τοποθετηθεί στο θέμα εκ νέου, αφού συζητήσει το θέμα με τη στρατιωτική ηγεσία. Το φλέγον ζήτημα βέβαια είναι η έλλειψη πλοίων επιφανείας στον ελληνικό Στόλο. Οι οραματισμοί μπορούν να περιμένουν. Η δε θετική ευόδωση των όποιων σχεδιασμών έχουν ως προϋπόθεση να μη στηρίζονται στο επιθυμητό, αλλά στο τεχνοκρατικά -όχι πολιτικά- προσδιορισμένο εφικτό και ρεαλιστικό. Στο σχετικό δημοσίευμα λοιπόν, το USNI επικαλείται ανασκόπηση των ναυπηγικών προγραμμάτων του Ναυτικού των ΗΠΑ σύμφωνα με την οποία η πρώτη φρεγάτα, η μελλοντική USS Constellation FFG-62, που ναυπηγείται στα ναυπηγεία Fincantieri Marinette Marine στο Ουισκόνσιν, ενδέχεται να μην παραδοθεί στον στόλο μέχρι το 2029, τρία χρόνια αργότερα από τον αρχικό στόχο παράδοσης για το 2026.

Η καθυστέρηση του προγράμματος ήρθε στο φως ως μέρος της εντός 45 ημερών διεξαχθείσας ανασκόπησης των ναυπηγικών προγραμμάτων που διέταξε ο Υπουργός Ναυτικού, Κάρλος Ντελ Τόρο, νωρίτερα φέτος. Εκτός από την καθυστέρηση της φρεγάτας, το Ναυτικό των ΗΠΑ επιβεβαίωσε καθυστερήσεις στην παράδοση του πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου Enterprise (CVN-80), του πρώτου πυρηνοκίνητου υποβρυχίου βαλλιστικών βλημάτων τύπου Columbia και των πυρηνοκίνητων επιθετικών υποβρυχίων τύπου Virginia. Στη μιας σελίδας περίληψη της ανασκόπησης, το Ναυτικό των ΗΠΑ αναφέρεται σε προβλήματα όπως η ωριμότητα της σχεδίασης, τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και η δυσκολία εύρεσης ειδικευμένων εργαζομένων, ως παράγοντες για τις καθυστερήσεις των προγραμμάτων.

Σύμφωνα με την ανασκόπηση, η ναυπήγηση του μελλοντικού USS District of Columbia (SSBN-826), του πρώτου υποβρυχίου του τύπου Columbia, αντιμετωπίζει καθυστέρηση 12 έως 16 μηνών. Στην περίπτωση του αεροπλανοφόρου Enterprise (CVN-80) η καθυστέρηση είναι 16 έως 18 μήνες, ενώ για τα πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια τύπου Virginia Block IV η καθυστέρηση ανέρχεται σε 36 μήνες. Επίσης, καθυστέρηση δύο ετών σε σχέση με τον προγραμματισμό παρουσιάζουν τα μεγαλύτερου εκτοπίσματος, εξοπλισμένα με το νέο Virginia Payload Module (σπόνδυλο [οπλικού] φορτίου), πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια τύπου Virginia Block V.

Η ανασκόπηση αναφέρει και ότι τα ναυπηγικά προγράμματα των πλοίων αμφιβίων επιχειρήσεων των τύπων America και San Antonio, των αντιτορπιλικών κατευθυνόμενων βλημάτων Arleigh Burke, και των πλοίων γενικής υποστήριξης τύπου John Lewis, οι παραδόσεις «καθυστερούν σε σχέση με τη σύμβαση» αλλά «είναι σταθερές και ακολουθούν τις εκτιμήσεις του διευθυντή προγράμματος».

Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη φρεγάτα τύπου Constellation, το δημοσίευμα υπενθυμίζει, ότι τον περασμένο Ιανουάριο, λίγο πριν ο Del Toro ανακοινώσει τη διάρκειας 45 ημερών ανασκόπηση των ναυπηγικών προγραμμάτων, το USNI News είχε αναφέρει την καθυστέρηση της ναυπήγησης για τουλάχιστον ένα χρόνο λόγω συνεχιζόμενων προβλημάτων στο εργατικό δυναμικό και ζητημάτων ωρίμανσης σχεδιασμού. Κατά τη διάρκεια πρόσφατης ενημέρωσης τύπου, ο επικεφαλής της Διοίκησης Θαλάσσιων Συστημάτων Ναυτικού (NAVSEA: Naval Sea Systems Command), αντιναύαρχος Τζέιμς Ντάουνι είπε στους δημοσιογράφους ότι η λεπτομερής σχεδίαση της φρεγάτας – η οποία βασίζεται στο μητρικό σχέδιο FREMM της Fincantieri Marinette Marine που βρίσκεται σε υπηρεσία με το ιταλικό και το γαλλικό ναυτικό – δεν είναι ακόμη πλήρης. «Ο στόχος είναι να ολοκληρωθεί η λεπτομερής σχεδίαση φέτος και το Ναυτικό και οι ανάδοχοι πλησιάζουν την ολοκλήρωση κατά 80%, σημείωσε ο Ντάουνι.

Αναφέρθηκε επίσης σε εναλλαγές των ρόλων από κύριο σε υποκατασκευαστή μεταξύ των αναδόχων και επισήμανε: «Μερικοί από τους συνδυασμούς των ρόλων έχουν αλλάξει μεταξύ πρωταρχικού και δευτερεύοντος», είπε ο Ντάουνι στους δημοσιογράφους. «Η ολοκλήρωση της σχεδίασης ήταν κρίσιμη για εμάς. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε εγκαταστήσει τη σχεδιαστική ομάδα της Fincantieri και των υπεργολάβων της στο ίδιο κέντρο συνεργασίας με τις κυβερνητικές ομάδες για να ολοκληρώσουμε». Τον Αύγουστο του 2022, όταν το Ναυτικό των ΗΠΑ άναψε το πράσινο φως στη Fincantieri για να ξεκινήσει την κατασκευή της πρώτης φρεγάτας, ο αντιναύαρχος Κάσεϊ Μότον, ο τότε εκτελεστικός διευθυντής του προγράμματος για μη επανδρωμένα και μικρά πλοία επιφανείας, είχε αναφέρει ότι η λεπτομερής σχεδίαση είχε ολοκληρωθεί «λίγο πάνω από 80%».

ΣΑΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ – ΝΕΟ ΠΛΟΙΟ

Ερωτηθείς τι προκαλεί τις καθυστερήσεις στο Marinette, ο Ντάουνι ανέφερε τον αυξημένο φόρτο εργασίας του ναυπηγείου («σημαντικό διαφορετικό» σε σύγκριση με την κατασκευή μόνο των LCS), τη δυσκολία πρόσληψης και διατήρησης εξειδικευμένου προσωπικού και τα διάφορα στάδια που βρίσκονται τα τρία προγράμματα που βρίσκονται υπό κατασκευή εκεί. Το ναυπηγείο ολοκληρώνει την παραγωγή των πλοίων μάχης παρακτίων (LCS: Littoral Combat Ship) τύπου Freedom, ενώ κατασκευάζει επίσης την πρώτη μονάδα επιφανείας πολλαπλών αποστολών MMSC (Multi-Mission Surface Combatant) για τη Σαουδική Αραβία και τη νέα φρεγάτα κατευθυνόμενων βλημάτων του Ναυτικού των ΗΠΑ.

Το Ναυτικό των ΗΠΑ επέλεξε το μητρικό σχέδιο FREMM της Fincantieri Marinette Marine το 2020 χρησιμοποιώντας τη διαδικασία ταχέων απαιτήσεων που αναπτύχθηκε από τη NAVSEA, και στη συνέχεια ανέθεσε σύμβαση σταθερής τιμής για τις φρεγάτες. Παρά το γεγονός ότι η σχεδίαση ήταν βασισμένη σε πλοίο που βρίσκεται σε υπηρεσία για πολλά χρόνια, η Gibbs & Cox, α ανάδοχος για τη σχεδίαση, τροποποίησε σε μεγάλο βαθμό το σχέδιο FREMM, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της NAVSEA, όπως πιο αυστηρά πρότυπα επιβίωσης από εκείνα των ευρωπαϊκών ναυτικών, ανέφεραν πηγές του Ναυτικού στο USNI NewsΚάποια στιγμή, η σχεδίαση Constellation είχε περίπου 85% κοινά στοιχεία με το αρχικό σχέδιο FREMM, αλλά οι αλλαγές μείωσαν την ομοιοτυπία σε ποσοστό μικρότερο του 15%, ανέφερε στο USNI πρόσωπο που γνωρίζει τις αλλαγές.

Αυτές οι αλλαγές έχουν επιδεινώσει τα προβλήματα σχετικά με το εργατικό δυναμικό στο ναυπηγείο του Ουισκόνσιν, το οποίο δυσκολεύεται να προσλάβει εργατικό δυναμικό «τόσο με μπλε όσο και με λευκό γιακά» (blue & white collar workers / τεχνικοί διοικητικοί – επιτελικοί). Για την αντιμετώπιση των ελλείψεων σε εργατικό δυναμικό, το Ναυτικό των ΗΠΑ επιχορήγησε τη Marinette με 50 εκατ. δολάρια για τη διατήρηση και ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης των πλοίων επιφανείας. Το ναυπηγείο χρησιμοποιεί την επιχορήγηση για να δώσει κίνητρα παραμονής στο εργατικό δυναμικό του.

Η Fincantieri Marinette Marine έχει επί του παρόντος σύμβαση για τη ναυπήγηση των πρώτων τεσσάρων φρεγατών. Οι ημερομηνίες παράδοσης για τη δεύτερη, το τρίτη και τέταρτη φρεγάτα «τελούν υπό εξέταση» σύμφωνα με τα έγγραφα αιτιολόγησης του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2025 που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο μήνα.

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου