*Του Κώστα Σαρικά
Θετικά φαίνεται ότι είναι τα πρώτα μηνύματα που φτάνουν στο Αεροπορικό Επιτελείο έπειτα από το επίσημο αίτημα για παραχώρηση στην Πολεμική Αεροπορία έως και τεσσάρων KC-135R Stratotanker, τα οποία πρόκειται να αποσυρθούν εντός του 2025, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της USAF.
Tο ελληνικό ενδιαφέρον – όπως είχε αποκαλύψει πρόσφατα το Onalert.gr – επιβεβαίωσε με τον πλέον επίσημο τρόπο σε πρόσφατη συνέντευξή του στο ΑΠΕ κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης. «Στείλαμε αεροσκάφη στην Ινδία. Εάν είχαμε ιπτάμενα tanker θα κάναμε ανεφοδιασμό στον αέρα», ανέφερε χαρακτηριστικά το πρώτο «γεράκι» της Πολεμικής μας Αεροπορίας, ενώ πρόσθεσε πως μια τέτοια δυνατότητα ήταν πάντα στα «θέλω» της HAF.
To αίτημα για απόκτηση μεταχειρισμένων ιπτάμενων τάνκερ με διαδικασία «hot transfer», μέσω πάντα του προγράμματος EDA που αφορά στην δωρεάν παραχώρηση οπλικών συστημάτων από τα πλεονάσματα των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων, ήταν αποτέλεσμα μελέτης όλων των δεδομένων από το Αεροπορικό Επιτελείο.
Έχοντας υπόψη την κατάσταση αεροπορικών μέσων τα οποία έχουν ήδη αποσυρθεί και παραχωρούνται – με πλέον πρόσφατο τα μεταχειρισμένα C-130 τα οποία επιθεώρησαν Στελέχη της ΠΑ στις ΗΠΑ – αποφασίστηκε το αίτημα να αφορά επιχειρησιακά αεροσκάφη πριν παροπλιστούν με ότι αυτό συνεπάγεται. Πέρα από τα προβλήματα εξαιτίας παρατεταμένης απραξίας αλλά και αφαίρεσης εξαρτημάτων για ανταλλακτικά, το κόστος ελέγχου αλλά και μεταφοράς των αεροσκαφών στην Ελλάδα εκτινάσσεται κατακόρυφα.
Έτσι, η Πολεμική Αεροπορία επιθυμεί να αλλάξει τον τρόπο παραχώρησης μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων με απαρχή την απόκτηση των ιπτάμενων τάνκερ KC-135R. Άλλωστε, όπως φάνηκε για τα υπό παραχώρηση οπλικά συστήματα τα οποία περιλαμβάνονταν στη λίστα Mπλίνκεν, τα περισσότερα (TOMA Βradley, πλοία LCS, C-130) δεν βρίσκονταν σε κατάσταση ώστε να προσφέρουν επιχειρησιακά, ενώ το κόστος επαναφοράς τους κρίθηκε ως υπερβολικά υψηλό.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του Αεροπορικού Επιτελείου, η ελληνική πλευρά μπορεί να έρθει σε επαφή με τους Αμερικανούς συμμάχους και να πληροφορηθεί για τα αεροπορικά μέσα – transport και air refueling αεροσκάφη- τα οποία μπαίνουν στη λίστα απόσυρσης, προκειμένου να εκδηλώσει ενδιαφέρον όσο παραμένουν επιχειρησιακά. Έτσι ώστε αν δοθεί το «πράσινο φως» να τα ελέγξουν και να τα παραλάβουν αμέσως μόλις ολοκληρώσουν την τελευταία τους πτήση και πριν αποσυρθούν σε κάποια απομακρυσμένη Βάση «νεκροταφείο» αεροσκαφών.
«Δεν θέλω να πάνε καθόλου στην έρημο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αρχηγός ΓΕΑ μεταφέροντας ουσιαστικά όσα τόνισε το Αεροπορικό Επιτελείο προς το αρμόδιο γραφείο των ΗΠΑ στην Αθήνα, ODC, το οποίο γίνεται ο αρχικός αποδέκτης των αιτημάτων για δωρεάν παραχώρηση ή ακόμα και για αγορά οπλικών συστημάτων. Η πρώτη ανεπίσημη αντίδραση των Αμερικανών επέφερε αισιοδοξία στο ΓΕΑ, όμως αναμένεται η επίσημη απάντηση προκειμένου να δρομολογηθεί η σχετική διαδικασία και η Πολεμική Αεροπορία να επιλέξει έως και τέσσερα από τα συνολικά δέκα KC-135R τα οποία πρόκειται να αποσυρθούν και να αντικατασταθούν από άλλα πιο σύγχρονα.
Τα νέα δεδομένα στις αποστολές που καλείται πλέον να αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία φαίνεται ότι απαιτούν την απόκτηση ιπτάμενων τάνκερ καθώς τα «μπλε φτερά» έχουν ανοίξει τα «φτερά» τους έξω από τα περιορισμένα όρια του Αιγαίου, σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και ακόμη πιο μακριά. Έτσι, θα μπορούν να υποστηρίζουν επιχειρήσεις και να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες των μαχητικών της HAF, τα οποία ήδη έχουν φτάσει στην 4,5η γενιά και «πετούν» σε ρυθμούς «after burning» προς την 5η γενιά με την απόκτηση των stealth μαχητικών F-35. Ήδη, μόνο μέσα στο 2024 τα ελληνικά «γεράκια» έχουν πετάξει σε τουλάχιστον 10 προορισμούς έξω από το FIR Αθηνών, με πλέον πρόσφατο την Ινδία σε απόσταση 3.000 χιλιομέτρων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου