Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2025

Θα επηρεάσουν το Πολεμικό Ναυτικό οι εξελίξεις με τις FDI στη Γαλλία;


Η αναταραχή στις ευρωατλαντικές σχέσεις και οι εν γένει εξελίξεις ασφαλείας στην Ευρώπη, δείχνουν να οδηγούν σε κινητοποίηση το γαλλικό υπουργείο Άμυνας. Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του έγκυρου Naval News, η ηγεσία του υπουργείου προσπαθεί να εξασφαλίσει τα κεφάλαια που θα επιτρέψουν να προχωρήσει άμεσα στην παραγγελία τριών επιπλέον φρεγατών FDI, με στόχο να τηρηθεί η προβλεπόμενη οροφή κύριων μονάδων επιφανείας στις 15-18 φρεγάτες, στόχος που καθορίστηκε από τη δομή δυνάμεων που είχε εγκριθεί το 2013.

Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, η οποία θα μπορούσε δυνητικά να δημιουργήσει προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να ακολουθήσει, καθώς εξ ορισμού η παραγωγή σειράς μειώνει το κόστος κατασκευής και επιμερίζει το κόστος σχεδίασης, έρευνας και ανάπτυξης σε περισσότερες μονάδες παραγωγής συμπιέζοντας περαιτέρω το κόστος.

Υπό την προϋπόθεση δε ευρωπαϊκών αποφάσεων που θα αφορούν τους εξοπλισμούς, θα μπορούσε ενδεχομένως να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα οδηγήσουν σε πιο τολμηρές κυβερνητικές πρωτοβουλίες ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο βιώνει ένα πρωτοφανές αδιέξοδο στην ιστορία του… Γιατί η κοινή λογική υποδεικνύει, θέση που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις υποστηρίζει και η Γαλλία στις διαβουλεύσεις που διεξάγονται, ότι η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα αφορά πρωτίστως ευρωπαϊκής κατασκευής οπλικά συστήματα και μάλιστα αυτά που επιλέγονται από ομάδες – κοινοπραξίες χωρών ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας.

Όμως προκειμένου να μπορέσει η Ελλάδα να εκμεταλλευθεί την ευνοϊκή συγκυρία, εφόσον προκύψει, απαιτείται ριζική αλλαγή πολιτικής στους εξοπλισμούς, μακροχρόνια δεσμευτικός αμυντικός σχεδιασμός (ώστε να επιτευχθεί ο συγχρονισμός των απαιτήσεων με άλλες χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και σχέδιο για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων της εγχώριας βιομηχανίας ώστε να μπορεί να διεκδικήσει το υψηλότερο δυνατό μερίδιο στο έργο.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο Γάλλος υπουργός Άμυνας, Σεμπαστιάν Λεκορνού (Sebastien Lecornu), επιβεβαίωσε το Σαββατοκύριακο την ανάγκη αναβάθμισης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του γαλλικού Ναυτικού (Marine Nationale). Πλέον, αναμένονται αποφάσεις που αφορούν στη χρηματοδότηση των γαλλικών προθέσεων, καθώς επίσης και η εξασφάλιση κοινοβουλευτικής έγκρισης. Η προσθήκη τριών FDI θα επιτρέψει οροφή 15-18 κύριων μονάδων επιφανείας πρώτης γραμμής.

Οι συνολικά πέντε φρεγάτες του τύπου προορίζονται για την αντικατάσταση των γερασμένων φρεγατών κλάσης La Fayette. Ο στόχος για 15 κύριες μονάδες επιφανείας επιτεύχθηκε το 2022 με την παράδοση της τελευταίας φρεγάτας τύπου FREMM, της «Lorraine». Οι 15 κύριες μονάδες επιφανείας του γαλλικού Ναυτικού συμπεριλαμβάνουν οχτώ φρεγάτες FREMM (έξι Ανθυποβρυχιακές [ASW: anti-submarine warfare] και δύο Αεράμυνας), δύο αντιτορπιλικά αεράμυνας τύπου Horizon και τέλος πέντε φρεγάτες τύπου La Fayette.

Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, οι La Fayette δεν σχεδιάστηκαν ως πλοία «πρώτης γραμμής». Αυτό σημαίνει ότι παρά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (mid-life upgrade), ο οπλισμός και συνολικότερα οι επιχειρησιακές τους δυνατότητές δεν συμβαδίζουν με εκείνες των FREMM. Αυτό έχει δημιουργήσει και την επιθυμία αντικατάστασής τους με την παραγγελία συνολικά πέντε FDI.

Τα πλοία περιγράφονται στο δημοσίευμα ως πολύ πιο ισχυρά – επιχειρησιακά ικανά, τόσο στον οπλισμό τους όσο και στους αισθητήρες με τους οποίους είναι εξοπλισμένα. Παρότι με την προσθήκη των πέντε FDI και πάλι η οροφή κύριων μονάδων επιφανείας του γαλλικού Ναυτικού θα παραμείνει στις 15 φρεγάτες, συνολικά ο εξοπλισμός του Marine Nationale θα έχει εκσυγχρονιστεί πολύ σημαντικά.

Οι Γάλλοι αναφέρουν ότι ο αριθμός καθορίζεται από τις αποστολές που καλείται να φέρει το Ναυτικό τους σε πέρας, το οποίο εμπλέκεται σε πολλά μέτωπα. Από τη συνοδεία του αεροπλανοφόρου Clemenceau 25 στον Ινδο-Ειρηνικό και τις δεσμεύσεις προς την Ατλαντική Συμμαχία για συνδρομή στις νατοϊκές αποστολές στη Βόρεια Θάλασσα, μέχρι τις εθνικές υποχρεώσεις (στον Ατλαντικό κυρίως αλλά και στη Μεσόγειο), μέχρι την ευρωπαϊκή αποστολή στην Ερυθρά. Η πυρηνική αποτροπή υποστηρίζεται από τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια SSBN.

Προς το παρόν, το γαλλικό Ναυτικό καταφέρνει να φέρει σε πέρας τις αποστολές που του ανατίθενται, επιτυγχάνοντας πολύ υψηλά ποσοστά διαθεσιμότητας στις κύριες μονάδες επιφανείας. Αυτό πιέζει έντονα στην κατεύθυνση τις αύξησης της οροφής, όπως παραδέχθηκε ο Γάλλος υπουργός Άμυνας κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης, παρόλο που παραδέχθηκε ότι το οικονομικό σκέλος για την κάλυψη της επιχειρησιακής απαίτησης δεν έχει ακόμα διευθετηθεί.

Ανακοίνωσε όμως, ότι στις 20 Μαρτίου θα διοργανωθεί εκδήλωση με θέμα τα «οικονομικά του πολέμου» σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, στην οποία θα συμμετάσχουν ιδιώτες επενδυτές (τράπεζες, επενδυτικά κεφάλαια) και αμυντικές βιομηχανίες, για να συζητηθεί το ζήτημα της χρηματοδότησης της προσπάθειας επανεξοπλισμού. Εάν δεσμευτούν πρόσθετα κεφάλαια για το γαλλικό Ναυτικό, η παραγγελία των επιπλέον FDI εμφανίζεται ως απόλυτη προτεραιότητα.

Εν κατακλείδι, ενδιαφέρον έχει η αναφορά του δημοσιεύματος και στην ελληνική εκδοχή των FDI, την κλάση «ΚΙΜΩΝ», η οποία είναι πολύ πιο ισχυρά οπλισμένη από τη γαλλική «Amiral Ronarc’h», καθώς διαθέτει 32 κελιά κάθετης εκτόξευσης πυραύλων, έναντι 16 της γαλλικής διαμόρφωσης.

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου