Σάββατο 16 Ιουλίου 2016

Μαθηματικές Προκλήσεις από τo Göttingen

Των Σ. Λιπορδέζη, Ν. Λυγερού
Είμαστε στο μπαλκόνι του σπιτιού του K. Καραθεοδωρή στο Göttingen. Στο μυαλό μας έρχεται μια φωτογραφία που έχουμε στο Mουσείο στη Θράκη, με τον K. Καραθεοδωρή να συλλογάται όρθιος στο μπαλκόνι με θέα την καστανιά στη γωνία του κήπου.
Τελείως αυθόρμητα βρισκόμαστε σε μία παρόμοια κατάσταση. Κάποια στιγμή ο Νίκος μου δείχνει στην κολόνα χαραγμένο τον αριθμό 1 και μου λέει: «Λέγε ό,τι βλέπεις και γράφε ό,τι λες». Τον κοιτώ με έκπληξη. Μου απαντάει πως έτσι σχηματίζονται οι όροι της ακολουθίας Conway, για την οποία απoδείχθηκε ότι στην επ’ άπειρον γραφή των όρων της ακολουθίας αυτής, δεν θα εμφανιστούν περισσότερα από 92 μη ισόμορφα στοιχεία.
«Γράψε όμως την ακολουθία στο ξενοδοχείο που έχεις και χαρτί».
Το βράδυ, στο γεύμα στο ξενοδοχείο του λέω: «Σου έχω άσκηση για την Δ’ έκδοση των Mαθηματικών Προκλήσεων».
Δίνεται ο αριθμός 1. Λέμε ό,τι βλέπουμε και γράφουμε ό,τι λέμε. Συνεχίζουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο έως ότου συναντήσουμε τριψήφιο τμήμα ίδιο με το πρώτο τριψήφιο τμήμα που γράψαμε.
Ώσπου να έρθει το φαγητό ο Λυγερός έλυσε την άσκηση.
11
21
1211
111221
312211
13112221
1113213211
31131211131221
Στη συνέχεια μου λέει: «Λύσε τώρα εσύ αυτή την άσκηση. Δίνεται ο αριθμός 1. Λέμε ό,τι βλέπουμε και γράφουμε ό,τι λέμε. Συνεχίζουμε κατ΄ αυτόν τον τρόπο έως ότου συναντήσουμε δύο ίδια τριψήφια τμήματα».
«Δεν είναι το ίδιο;» του λέω.
«Δοκίμασε μου λέει»
Εν τω μεταξύ ήρθε το φαγητό.
Μετά το φαγητό έγραψα τη λύση.
11
21
1211
111221
312211
και λέγω: Τελικά πόσο μεγάλη σημασία έχουν οι λέξεις στην αριθμητική!
Συμπέρασμα
Μεγάλη προσοχή στη σημασία των λέξεων και στην πιστή εφαρμογή των λόγων της εκφώνησης ενός προβλήματος για την επίλυση του. Έτσι συνδυάζεται η γλωσσολογία με τα μαθηματικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου