Νίκος Μελέτης
Μετά το Αιγαίο η Τουρκία στρώνει το έδαφος για νέα «εισβολή» στην Κυπριακή ΑΟΖ με επιστολή την οποία έστειλε στις 19 Μαΐου στον ΟΗΕ(A/76/842-S/2022/405) με την οποία προσπαθεί να νομιμοποιήσει το «δικαίωμα» της για έρευνες και γεωτρήσεις σε περιοχές που η ίδια έχει βαφτίσει τουρκική υφαλοκρηπίδα στην βαση του δογματος της Γαλάζιας Πατρίδας.
Στην επιστολή αυτή που υπογράφει ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη Φ.Σινιριογλου, η Τουρκία προειδοποιεί ότι θα απαντήσει με αντίστοιχες κινήσεις και ενέργειες σε κάθε προσπάθεια της «Ελληνοκυπριακής Διοίκησης» να πραγματοποιήσει μονομερείς κινήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Δήλωση η οποία με δεδομένο ότι ηδη από τις 23 Μαΐου έχει ξεκινήσει η νεα γεώτρηση της κοινοπραξίας TOTAL/ENI στο Οικόπεδο 6 της Κυπριακής ΑΟΖ το οποίο σε μεγάλο μέρος του αμφισβητείται από την Τουρκία συνιστά προαναγγελία νέας παράνομης τουρκικής παρέμβασης στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Η ΄Αγκυρα στην επιστολή επαναλαμβάνει την γνωστή θέση της για το Κυπριακό , αμφισβητεί την ύπαρξη της Κυπριακής Δημοκρατίας ως νόμιμου εκπροσώπου του νησιού και επιχειρεί να αποδώσει στην «αδιάλλακτη» στάση της «Ελληνοκυπριακής Διοίκησης» το ανεπίλυτο του Κυπριακού . Επαναφέροντας ολες τις προηγούμενες ρηματικές διακοινώσεις στον ΟΗΕ με τις οποίες περιγραφει τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας που αυθαίρετα έχει ορίσει στο πλαίσιο της Γαλάζιας Πατρίδας η Τουρκία επιμένει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει δικαίωμα να ορίσει θαλάσσιες ζώνες δυτικά του γεωγραφικού μήκους 32 ° 16'18 "Ε,(που συμπίπτει με τα όρια των χωρικών υδάτων της Κύπρου) εάν δεν προηγηθεί επίλυση του Κυπριακού προβλήματος. Υποστηρίζει και παλι ότι δεν αναγνωρίζει τις διεθνείς συμφωνίες οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών που έχει συνάψει η Κυπριακή Δημοκρατία με την Αίγυπτο και το Ισραήλ και απορρίπτει επίσης τις προτάσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας για σύσταση Κοινού Ταμείου το οποίο θα διαχειρίζεται και για λογαριασμό των Τουρκοκυπρίων τα όποια έσοδα προκύψουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι η Τουρκία θέλοντας να προκαλέσει σύγχυση επαναφέρει την πρόταση της για Διάσκεψη για τον διαμοιρασμό των πόρων της Ανατολικής Μεσογείου «χωρις αποκλεισμούς» και με τις «χώρες τις οποίες αναγνωρίζει». Διατύπωση η οποία επιδιώκει να αποκλείσει την συμμέτοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας και να επιβάλει την συμμέτοχή Ελληνοκυπριακής και Τουρκοκυπριακής κοινότητας ως ισότιμους εταιρους στην Διάσκεψη αυτή ,με ακύρωση των δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας και ταυτόχρονη παραίτηση της Κυπριακής Δημοκρατίας από τις Διεθνείς Συμφωνίες οριοθέτησης ,τις οποίες εχει ήδη υπογράψει.
Οι προειδοποιήσεις της Τουρκίας αποκτούν ιδιαίτερη σημασία με δεδομένο ότι το νέο τέταρτο γεωτρύπανο που απέκτησε πρόσφατα βρίσκεται ηδη στο τουρκικό λιμάνι της Μεσογείου Τασουτσου για εργασίες ώστε με τουρκική πλέον σημαία να μπορεί να αποπλεύσει το προσεχές διάστημα για γεωτρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο όπως έχει προαναγγείλει ο Τ.Ερντογάν . Η Τουρκία έχει πραγματοποιήσει παράνομες έρευνες σε μεγάλο μέρος της Κυπριακής ΑΟΖ έχοντας συλλέξει αρκετά σεισμογραφικά στοιχεία που να επιτρέπουν την πραγματοποίηση δοκιμαστικής γεώτρησης, αν και μια τέτοια κίνηση θα έχει περισσότερο πολιτική παρά οικονομική στόχευση.
Η Τουρκική επιστολή στον ΟΗΕ:
«Επιστολή της 19ης Μαΐου 2022 από τον μόνιμο αντιπρόσωπο της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη προς τον Γενικό Γραμματέα
Αναφορικά με τις επιστολές του εκπροσώπου της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης της Νότιας Κύπρου της 14ης Δεκεμβρίου 2021 (A/76/601-S/2021/1036)και 10 Φεβρουαρίου 2022 (A/76/691-S/2022/107) και μετά από οδηγίες της κυβέρνησης μου, θα ήθελα να σας επισημάνω τα εξής:
Όπως περιγράφεται στην επιστολή μου με ημερομηνία 18 Νοεμβρίου 2021 (A/76/557-S/2021/961), είμαι υποχρεωμένος να υπενθυμίσω σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη ότι η Δημοκρατία της Κύπρου ιδρύθηκε το 1960 με βάση μια εταιρική σχέση μεταξύ των δύο λαών του νησιού, δηλαδή Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων.. Αυτό το κράτος εταιρικής σχέσης έπαψε να υπάρχει όταν οι Τουρκοκύπριοι εκδιώχθηκαν βίαια από αυτό το 1963. Από τότε, κάθε πλευρά διοικεί τις δικές της υποθέσεις και δεν υπήρξε κοινή εξουσία ή διοίκηση που αντιπροσωπεύει το νησί της Κύπρου στο σύνολό του, είτε de jure είτε de facto. Επομένως, η Τουρκία διατηρεί τη θέση της που εκφράζεται στην προαναφερθείσα επιστολή μου.
Όσον αφορά τον διακανονισμό του προβλήματος της Κύπρου, θα πρέπει να επισημάνω το γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις απέτυχαν για περισσότερα από 50 χρόνια λόγω της κατηγορηματικής απόρριψης εκ μέρους της Ελληνοκυπριακής πλευράς του διαμοιρασμού της εξουσίας και του πλούτου (του νησιού) με την Τουρκοκυπριακή πλευρά. Τρία παραδείγματα απεικονίζουν σαφώς την αδιάλλακτη στάση της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης. Πρώτον, ο ολοκληρωμένος διακανονισμός του Κυπριακού του 2004, γνωστού ως Σχεδίου Αννάν, δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί λόγω του ηχηρού Ελληνοκυπριακού «Όχι» στα ξεχωριστά δημοψηφίσματα που έλαβαν χώρα στις 24 Απριλίου 2004.
Δεύτερον, η Διάσκεψη για το Κυπριακό που έλαβε χώρα στο Crans-Montana της Ελβετίας, τον Ιούλιο 2017, απέτυχε για άλλη μια φορά λόγω της αδιάλλακτης στάσης της Ελληνοκυπριακής ηγεσίας. Τρίτον, η Ελληνοκυπριακή πλευρά πήρε την ίδια πεισματική θέση κατά τη διάρκεια της τελευταίας άτυπης συνάντησης "5+ Ηνωμένα Έθνη" τον Απρίλιο του 2021 στη Γενεύη. Οπως και καταγράφηκε κατά τη διάρκεια της εν λόγω συνάντησης από τον Πρόεδρο της “Τουρκικής Δημοκρατίας Βόρειας Κύπρου” Ερσίν Τατάρ, η Τουρκοκυπριακή πλευρά είναι έτοιμη να διαπραγματευτεί μια συνεργατική σχέση μεταξύ των δύο κρατών στο νησί, μόλις τα συμφυή δικαιώματα του τουρκοκυπριακού λαού που αποκτήθηκαν το 1960, δηλαδή η κυρίαρχη ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς, επιβεβαιωθούν . Η Τουρκία υποστηρίζει έντονα αυτό το προσανατολισμένο σε λύση και ρεαλιστικό όραμα.
Από την άλλη πλευρά, τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο εχουν δηλωθεί σε πολλές περιπτώσεις στα Ηνωμένα Έθνη,πρώτα μέσω της ρηματικής διακοίνωσης της Μόνιμης Αντιπροσωπείας No. 2004/Turkuno DT/4739,με ημερομηνία 2 Μαρτίου 2004 και, τέλος, μέσω της επιστολής μου με ημερομηνία 18 Μαρτίου 2020 (A/74/757).
Η Τουρκία θα προστατεύσει αποφασιστικά τα ipso facto and ab initio κυριαρχικά δικαιώματα της στην υφαλοκρηπιδα που προέρχονται από το διεθνές δίκαιο.
Η ελληνοκυπριακή Διοίκηση δεν είναι σε θεση να διεκδικήσει de jure και/ή de facto δικαιοδοσία ή κυριαρχία στις θαλάσσιες περιοχές και στο έδαφος του νησιού, καθώς η Δημοκρατία της Κύπρου έπαψε να υπάρχει ως νομική οντότητα το 1963.Η Τουρκία και η “Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου”, η μόνη νομική αρχή που εκπροσωπεί τους Τουρκοκύπριους, υπέγραψαν συμφωνία οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας στις 21 Σεπτεμβρίου 2011 για να οριοθετήσουν τις θαλάσσιες περιοχές στα βόρεια του νησιού και οι γεωγραφικές συντεταγμένες των οποίων περιλήφθηκαν στο παράρτημα της επιστολής μας στις 25 Απριλίου 2014 (A/68/857).
Επιπλέον, θα ήθελα να αναφερθώ στις επιστολές μου στις 13 Νοεμβρίου 2019 (A/74/550) και 18 Νοεμβρίου 2021 (A/76/557-S/2021/961) και να επαναλάβω ότι το ζήτημα της υπογραφής μιας συμφωνίας οριοθέτησης για τις θαλάσσιες περιοχές στα δυτικά του νησιου της Κύπρου μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μετά την ολοκληρωμένη διευθέτηση του Κυπριακού προβλήματος.
Είναι σημαντικό να θυμηθούμε ότι οι μονομερείς δράσεις των Ελληνοκυπρίων και η επίμονη άρνηση των δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων είναι οι πραγματικοί λόγοι για την τρέχουσα πολυπλοκότητα του ζητήματος της Ανατολικής Μεσογείου και των πρόσφατων εντάσεων στην περιοχή.
Η πρώτη από τέτοιες μονομερείς ενέργειες ήταν η Ελληνοκυπριακή συμφωνία οριοθέτησης που υπογράφηκε το 2003 με την Αίγυπτο, η οποία παραβίασε τα τουρκικά κυριαρχικά δικαιώματα στις περιοχές που κείνται δυτικά του γεωγραφικού μήκους 32 ° 16'18 "Ε, καθώς και τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων.
Οι Ελληνοκυπριακές συμφωνίες οριοθέτησης το 2007 με τον Λίβανο και το 2010 με το Ισραηλ παραβίασαν περαιτέρω τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων λόγω της απουσίας συναίνεσης τους σε αυτές τις συμφωνίες. Η Ελληνοκυπριακή πλευρά προχώρησε σε μονομερείς χαράξεις υπεράκτιων Οικοπέδων ,παραχωρήσεις αδειών σε διεθνείς πετρελαϊκές εταιρίες για διεξαγωγή σεισμικών ερευνών και δραστηριότητες γεώτρησης χωρίς να επιδιώξει τη συγκατάθεση της Τουρκοκυπριακής πλευράς. Απέναντι σε αυτές τις μονομερείς ενέργειες η Τουρκία και η “Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου” έλαβαν μέτρα για την διαφύλαξη των κυριαρχικών δικαιωμάτων τους, με πλήρη συμμόρφωση στο Διεθνές Δίκαιο.
Η Ελληνοκυπριακή πλευρά προσπαθεί και πάλι να παραπλανήσει τη διεθνή Κοινότητα σχετικά με το Ταμείο (National Sovereign Fund) που ισχυρίζονται ότι έχουν καθιερώσει το 2019 προκειμένου να διαχειριστεί τυχόν μελλοντικά έσοδα που προκύπτουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο. Το Ταμείο είναι μη ρεαλιστικό, καθώς δεν κάνει ρητή αναφορά στα ίσα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων και στην δίκαιη κατανομή εσόδων μεταξύ των δύο πλευρών. Περιέχει ασαφείς έννοιες όπως "μελλοντικές γενιές",έτσι δεν παρέχει μια άμεση λύση, ενώ παράλληλα καθορίζει αυστηρές συνθήκες με συγκεκριμένο σκοπό την αποφυγή διαμοιρασμού πόρων με τους Τουρκοκύπριους. Η σχετική δομή είναι απλώς ένα κρατικό επενδυτικό ταμείο με τη συμβατική έννοια, που ιδρύθηκε για να υποστηρίξει τον προϋπολογισμό της ελληνοκυπριακής Διοίκησης
Έτσι, σε αντίθεση με τον τρόπο με τον οποίο το παρουσιάζουν οι Ελληνοκυπριακές Αρχές , το Ταμείο δεν αντιμετωπίζει τις ανησυχίες της τουρκοκυπριακής πλευράς στο ζήτημα των υδρογονανθράκων.
Από την άλλη πλευρά, στις 13 Ιουλίου 2019, οι Τουρκοκυπριακές Αρχές πρότειναν την δημιουργία μηχανισμού συνεργασίας για την αντιμετώπιση των ζητημάτων υδρογονανθράκων. Αυτή η πρόταση
προβλέπει κοινή λήψη αποφάσεων σχετικά με υπεράκτιες δραστηριότητες υδρογονανθράκων καθώς και δίκαιη Κοινή χρήση εσόδων σε σχέση με αυτές τις δραστηριότητες. Αυτή η συνεργασία όχι μόνο θα βοηθήσει στην δημιουργία εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο πλευρών στην Κύπρο, αλλά θα έφερνε και την πολύ αναγκαία
σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο περιοχή. Η Τουρκία υποστηρίζει πλήρως την πρόταση της Τουρκοκυπριακής πλευράς και αναμένει από την Ελληνοκυπριακή πλευρά να την υποστηρίξει επίσης.
Η Τουρκία συμφωνεί με την άποψη της Τουρκοκυπριακής πλευράς , όπως παρουσιάστηκε στο παράρτημα της επιστολής της 13ης Δεκεμβρίου 2021 (A/76/599), ότι το ζήτημα των υδρογονανθράκων μπορεί να επιλυθεί ακόμη και πριν από τον επίσημο διακανονισμό του Κυπριακού προβλήματος, χρησιμεύοντας έτσι ως ο καταλύτης για την επίτευξη συμφωνίας διαπραγμάτευσης στην Κύπρο. Ωστόσο, αυτή η ειλικρινής ευέλικτη και ρεαλιστική προσέγγιση δεν έχει βρει ανταπόκριση και η τελευταία πρόταση της 13ης Ιουλίου 2019 απορρίφθηκε απόλυτα από την ελληνοκυπριακή πλευρά. Λαμβάνοντας υπόψη αυτήν την κατάσταση και ελλείψει λύσης στο ζήτημα των υδρογονανθράκων λόγω της έλλειψης καλής θέλησης από την πλευρά των Ελληνοκυπρίων , οι δραστηριότητες εξερεύνησης και γεώτρησης πρέπει να αναβληθούν μέχρι να επιτευχθεί ο πολιτικός διακανονισμός. Εάν η Ελληνοκυπριακή πλευρά επιμένει επιδιώκοντας μονόπλευρες δραστηριότητες υδρογονανθράκων, τότε η Τουρκία και η Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου θα συνεχίσει επίσης να διεξάγει ταυτόχρονα και αμοιβαία δραστηριότητες για την προστασία των κυριαρχικών δικαιωμάτων και των συμφερόντων μας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Περιττό να πούμε ότι η Τουρκία είναι έτοιμη, όπως πάντα, για να δώσει την πλήρη υποστήριξή της για την εξασφάλιση δίκαιης και ειρηνικής επίλυσης όλων των εκκρεμών ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένων της δίκαιης οριοθέτησης των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κρατη τα οποία αναγνωρίζει και με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η Τουρκία, το 2020,προτεινε τη σύγκληση μιας «Διάσκεψης της Ανατολικής Μεσογείου» χωρίς αποκλεισμούς με σκοπό την έναρξη εποικοδομητικού διαλόγου και εκτόνωση των εντάσεων στην περιοχή. Πράγματι, η Τουρκία πιστεύει ακράδαντα ότι το κύριο αποτέλεσμα μιας τέτοιας διάσκεψης θα ήταν η βιώσιμη περιφερειακή συνεργασία, όπου κανένας από τους παράγοντες δεν θα αποκλειστεί . Η Τουρκία αναμένει από όλους τους σχετικούς παράγοντες να στηρίξουν την πρόταση αυτή.
Υπό το φως των ανωτέρω, η Τουρκία διαψεύδει όλους τους ισχυρισμούς στις αναφερόμενες επιστολές του Ελληνοκύπριου εκπροσώπου.
Θα ήμουν ευγνώμων αν η παρούσα επιστολή μπορούσε να διανεμηθεί ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, σύμφωνα με τα σημεία 44 και 78 της ημερήσιας διάταξης, και του Συμβουλίου Ασφαλείας, και δημοσιευτεί στον ιστοτοπο του Τμήματος Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και στην επόμενη έκδοση του Δελτίου Δικαίου της Θάλασσας.
Φεριντούν Χ. Σινιρλίογλου
Μόνιμος Αντιπρόσωπος»
Η ΄Αγκυρα στην επιστολή επαναλαμβάνει την γνωστή θέση της για το Κυπριακό , αμφισβητεί την ύπαρξη της Κυπριακής Δημοκρατίας ως νόμιμου εκπροσώπου του νησιού και επιχειρεί να αποδώσει στην «αδιάλλακτη» στάση της «Ελληνοκυπριακής Διοίκησης» το ανεπίλυτο του Κυπριακού . Επαναφέροντας ολες τις προηγούμενες ρηματικές διακοινώσεις στον ΟΗΕ με τις οποίες περιγραφει τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας που αυθαίρετα έχει ορίσει στο πλαίσιο της Γαλάζιας Πατρίδας η Τουρκία επιμένει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει δικαίωμα να ορίσει θαλάσσιες ζώνες δυτικά του γεωγραφικού μήκους 32 ° 16'18 "Ε,(που συμπίπτει με τα όρια των χωρικών υδάτων της Κύπρου) εάν δεν προηγηθεί επίλυση του Κυπριακού προβλήματος. Υποστηρίζει και παλι ότι δεν αναγνωρίζει τις διεθνείς συμφωνίες οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών που έχει συνάψει η Κυπριακή Δημοκρατία με την Αίγυπτο και το Ισραήλ και απορρίπτει επίσης τις προτάσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας για σύσταση Κοινού Ταμείου το οποίο θα διαχειρίζεται και για λογαριασμό των Τουρκοκυπρίων τα όποια έσοδα προκύψουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι η Τουρκία θέλοντας να προκαλέσει σύγχυση επαναφέρει την πρόταση της για Διάσκεψη για τον διαμοιρασμό των πόρων της Ανατολικής Μεσογείου «χωρις αποκλεισμούς» και με τις «χώρες τις οποίες αναγνωρίζει». Διατύπωση η οποία επιδιώκει να αποκλείσει την συμμέτοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας και να επιβάλει την συμμέτοχή Ελληνοκυπριακής και Τουρκοκυπριακής κοινότητας ως ισότιμους εταιρους στην Διάσκεψη αυτή ,με ακύρωση των δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας και ταυτόχρονη παραίτηση της Κυπριακής Δημοκρατίας από τις Διεθνείς Συμφωνίες οριοθέτησης ,τις οποίες εχει ήδη υπογράψει.
Οι προειδοποιήσεις της Τουρκίας αποκτούν ιδιαίτερη σημασία με δεδομένο ότι το νέο τέταρτο γεωτρύπανο που απέκτησε πρόσφατα βρίσκεται ηδη στο τουρκικό λιμάνι της Μεσογείου Τασουτσου για εργασίες ώστε με τουρκική πλέον σημαία να μπορεί να αποπλεύσει το προσεχές διάστημα για γεωτρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο όπως έχει προαναγγείλει ο Τ.Ερντογάν . Η Τουρκία έχει πραγματοποιήσει παράνομες έρευνες σε μεγάλο μέρος της Κυπριακής ΑΟΖ έχοντας συλλέξει αρκετά σεισμογραφικά στοιχεία που να επιτρέπουν την πραγματοποίηση δοκιμαστικής γεώτρησης, αν και μια τέτοια κίνηση θα έχει περισσότερο πολιτική παρά οικονομική στόχευση.
Η Τουρκική επιστολή στον ΟΗΕ:
«Επιστολή της 19ης Μαΐου 2022 από τον μόνιμο αντιπρόσωπο της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη προς τον Γενικό Γραμματέα
Αναφορικά με τις επιστολές του εκπροσώπου της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης της Νότιας Κύπρου της 14ης Δεκεμβρίου 2021 (A/76/601-S/2021/1036)και 10 Φεβρουαρίου 2022 (A/76/691-S/2022/107) και μετά από οδηγίες της κυβέρνησης μου, θα ήθελα να σας επισημάνω τα εξής:
Όπως περιγράφεται στην επιστολή μου με ημερομηνία 18 Νοεμβρίου 2021 (A/76/557-S/2021/961), είμαι υποχρεωμένος να υπενθυμίσω σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη ότι η Δημοκρατία της Κύπρου ιδρύθηκε το 1960 με βάση μια εταιρική σχέση μεταξύ των δύο λαών του νησιού, δηλαδή Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων.. Αυτό το κράτος εταιρικής σχέσης έπαψε να υπάρχει όταν οι Τουρκοκύπριοι εκδιώχθηκαν βίαια από αυτό το 1963. Από τότε, κάθε πλευρά διοικεί τις δικές της υποθέσεις και δεν υπήρξε κοινή εξουσία ή διοίκηση που αντιπροσωπεύει το νησί της Κύπρου στο σύνολό του, είτε de jure είτε de facto. Επομένως, η Τουρκία διατηρεί τη θέση της που εκφράζεται στην προαναφερθείσα επιστολή μου.
Όσον αφορά τον διακανονισμό του προβλήματος της Κύπρου, θα πρέπει να επισημάνω το γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις απέτυχαν για περισσότερα από 50 χρόνια λόγω της κατηγορηματικής απόρριψης εκ μέρους της Ελληνοκυπριακής πλευράς του διαμοιρασμού της εξουσίας και του πλούτου (του νησιού) με την Τουρκοκυπριακή πλευρά. Τρία παραδείγματα απεικονίζουν σαφώς την αδιάλλακτη στάση της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης. Πρώτον, ο ολοκληρωμένος διακανονισμός του Κυπριακού του 2004, γνωστού ως Σχεδίου Αννάν, δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί λόγω του ηχηρού Ελληνοκυπριακού «Όχι» στα ξεχωριστά δημοψηφίσματα που έλαβαν χώρα στις 24 Απριλίου 2004.
Δεύτερον, η Διάσκεψη για το Κυπριακό που έλαβε χώρα στο Crans-Montana της Ελβετίας, τον Ιούλιο 2017, απέτυχε για άλλη μια φορά λόγω της αδιάλλακτης στάσης της Ελληνοκυπριακής ηγεσίας. Τρίτον, η Ελληνοκυπριακή πλευρά πήρε την ίδια πεισματική θέση κατά τη διάρκεια της τελευταίας άτυπης συνάντησης "5+ Ηνωμένα Έθνη" τον Απρίλιο του 2021 στη Γενεύη. Οπως και καταγράφηκε κατά τη διάρκεια της εν λόγω συνάντησης από τον Πρόεδρο της “Τουρκικής Δημοκρατίας Βόρειας Κύπρου” Ερσίν Τατάρ, η Τουρκοκυπριακή πλευρά είναι έτοιμη να διαπραγματευτεί μια συνεργατική σχέση μεταξύ των δύο κρατών στο νησί, μόλις τα συμφυή δικαιώματα του τουρκοκυπριακού λαού που αποκτήθηκαν το 1960, δηλαδή η κυρίαρχη ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς, επιβεβαιωθούν . Η Τουρκία υποστηρίζει έντονα αυτό το προσανατολισμένο σε λύση και ρεαλιστικό όραμα.
Από την άλλη πλευρά, τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο εχουν δηλωθεί σε πολλές περιπτώσεις στα Ηνωμένα Έθνη,πρώτα μέσω της ρηματικής διακοίνωσης της Μόνιμης Αντιπροσωπείας No. 2004/Turkuno DT/4739,με ημερομηνία 2 Μαρτίου 2004 και, τέλος, μέσω της επιστολής μου με ημερομηνία 18 Μαρτίου 2020 (A/74/757).
Η Τουρκία θα προστατεύσει αποφασιστικά τα ipso facto and ab initio κυριαρχικά δικαιώματα της στην υφαλοκρηπιδα που προέρχονται από το διεθνές δίκαιο.
Η ελληνοκυπριακή Διοίκηση δεν είναι σε θεση να διεκδικήσει de jure και/ή de facto δικαιοδοσία ή κυριαρχία στις θαλάσσιες περιοχές και στο έδαφος του νησιού, καθώς η Δημοκρατία της Κύπρου έπαψε να υπάρχει ως νομική οντότητα το 1963.Η Τουρκία και η “Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου”, η μόνη νομική αρχή που εκπροσωπεί τους Τουρκοκύπριους, υπέγραψαν συμφωνία οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας στις 21 Σεπτεμβρίου 2011 για να οριοθετήσουν τις θαλάσσιες περιοχές στα βόρεια του νησιού και οι γεωγραφικές συντεταγμένες των οποίων περιλήφθηκαν στο παράρτημα της επιστολής μας στις 25 Απριλίου 2014 (A/68/857).
Επιπλέον, θα ήθελα να αναφερθώ στις επιστολές μου στις 13 Νοεμβρίου 2019 (A/74/550) και 18 Νοεμβρίου 2021 (A/76/557-S/2021/961) και να επαναλάβω ότι το ζήτημα της υπογραφής μιας συμφωνίας οριοθέτησης για τις θαλάσσιες περιοχές στα δυτικά του νησιου της Κύπρου μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μετά την ολοκληρωμένη διευθέτηση του Κυπριακού προβλήματος.
Είναι σημαντικό να θυμηθούμε ότι οι μονομερείς δράσεις των Ελληνοκυπρίων και η επίμονη άρνηση των δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων είναι οι πραγματικοί λόγοι για την τρέχουσα πολυπλοκότητα του ζητήματος της Ανατολικής Μεσογείου και των πρόσφατων εντάσεων στην περιοχή.
Η πρώτη από τέτοιες μονομερείς ενέργειες ήταν η Ελληνοκυπριακή συμφωνία οριοθέτησης που υπογράφηκε το 2003 με την Αίγυπτο, η οποία παραβίασε τα τουρκικά κυριαρχικά δικαιώματα στις περιοχές που κείνται δυτικά του γεωγραφικού μήκους 32 ° 16'18 "Ε, καθώς και τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων.
Οι Ελληνοκυπριακές συμφωνίες οριοθέτησης το 2007 με τον Λίβανο και το 2010 με το Ισραηλ παραβίασαν περαιτέρω τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων λόγω της απουσίας συναίνεσης τους σε αυτές τις συμφωνίες. Η Ελληνοκυπριακή πλευρά προχώρησε σε μονομερείς χαράξεις υπεράκτιων Οικοπέδων ,παραχωρήσεις αδειών σε διεθνείς πετρελαϊκές εταιρίες για διεξαγωγή σεισμικών ερευνών και δραστηριότητες γεώτρησης χωρίς να επιδιώξει τη συγκατάθεση της Τουρκοκυπριακής πλευράς. Απέναντι σε αυτές τις μονομερείς ενέργειες η Τουρκία και η “Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου” έλαβαν μέτρα για την διαφύλαξη των κυριαρχικών δικαιωμάτων τους, με πλήρη συμμόρφωση στο Διεθνές Δίκαιο.
Η Ελληνοκυπριακή πλευρά προσπαθεί και πάλι να παραπλανήσει τη διεθνή Κοινότητα σχετικά με το Ταμείο (National Sovereign Fund) που ισχυρίζονται ότι έχουν καθιερώσει το 2019 προκειμένου να διαχειριστεί τυχόν μελλοντικά έσοδα που προκύπτουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο. Το Ταμείο είναι μη ρεαλιστικό, καθώς δεν κάνει ρητή αναφορά στα ίσα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων και στην δίκαιη κατανομή εσόδων μεταξύ των δύο πλευρών. Περιέχει ασαφείς έννοιες όπως "μελλοντικές γενιές",έτσι δεν παρέχει μια άμεση λύση, ενώ παράλληλα καθορίζει αυστηρές συνθήκες με συγκεκριμένο σκοπό την αποφυγή διαμοιρασμού πόρων με τους Τουρκοκύπριους. Η σχετική δομή είναι απλώς ένα κρατικό επενδυτικό ταμείο με τη συμβατική έννοια, που ιδρύθηκε για να υποστηρίξει τον προϋπολογισμό της ελληνοκυπριακής Διοίκησης
Έτσι, σε αντίθεση με τον τρόπο με τον οποίο το παρουσιάζουν οι Ελληνοκυπριακές Αρχές , το Ταμείο δεν αντιμετωπίζει τις ανησυχίες της τουρκοκυπριακής πλευράς στο ζήτημα των υδρογονανθράκων.
Από την άλλη πλευρά, στις 13 Ιουλίου 2019, οι Τουρκοκυπριακές Αρχές πρότειναν την δημιουργία μηχανισμού συνεργασίας για την αντιμετώπιση των ζητημάτων υδρογονανθράκων. Αυτή η πρόταση
προβλέπει κοινή λήψη αποφάσεων σχετικά με υπεράκτιες δραστηριότητες υδρογονανθράκων καθώς και δίκαιη Κοινή χρήση εσόδων σε σχέση με αυτές τις δραστηριότητες. Αυτή η συνεργασία όχι μόνο θα βοηθήσει στην δημιουργία εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο πλευρών στην Κύπρο, αλλά θα έφερνε και την πολύ αναγκαία
σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο περιοχή. Η Τουρκία υποστηρίζει πλήρως την πρόταση της Τουρκοκυπριακής πλευράς και αναμένει από την Ελληνοκυπριακή πλευρά να την υποστηρίξει επίσης.
Η Τουρκία συμφωνεί με την άποψη της Τουρκοκυπριακής πλευράς , όπως παρουσιάστηκε στο παράρτημα της επιστολής της 13ης Δεκεμβρίου 2021 (A/76/599), ότι το ζήτημα των υδρογονανθράκων μπορεί να επιλυθεί ακόμη και πριν από τον επίσημο διακανονισμό του Κυπριακού προβλήματος, χρησιμεύοντας έτσι ως ο καταλύτης για την επίτευξη συμφωνίας διαπραγμάτευσης στην Κύπρο. Ωστόσο, αυτή η ειλικρινής ευέλικτη και ρεαλιστική προσέγγιση δεν έχει βρει ανταπόκριση και η τελευταία πρόταση της 13ης Ιουλίου 2019 απορρίφθηκε απόλυτα από την ελληνοκυπριακή πλευρά. Λαμβάνοντας υπόψη αυτήν την κατάσταση και ελλείψει λύσης στο ζήτημα των υδρογονανθράκων λόγω της έλλειψης καλής θέλησης από την πλευρά των Ελληνοκυπρίων , οι δραστηριότητες εξερεύνησης και γεώτρησης πρέπει να αναβληθούν μέχρι να επιτευχθεί ο πολιτικός διακανονισμός. Εάν η Ελληνοκυπριακή πλευρά επιμένει επιδιώκοντας μονόπλευρες δραστηριότητες υδρογονανθράκων, τότε η Τουρκία και η Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου θα συνεχίσει επίσης να διεξάγει ταυτόχρονα και αμοιβαία δραστηριότητες για την προστασία των κυριαρχικών δικαιωμάτων και των συμφερόντων μας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Περιττό να πούμε ότι η Τουρκία είναι έτοιμη, όπως πάντα, για να δώσει την πλήρη υποστήριξή της για την εξασφάλιση δίκαιης και ειρηνικής επίλυσης όλων των εκκρεμών ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένων της δίκαιης οριοθέτησης των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κρατη τα οποία αναγνωρίζει και με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η Τουρκία, το 2020,προτεινε τη σύγκληση μιας «Διάσκεψης της Ανατολικής Μεσογείου» χωρίς αποκλεισμούς με σκοπό την έναρξη εποικοδομητικού διαλόγου και εκτόνωση των εντάσεων στην περιοχή. Πράγματι, η Τουρκία πιστεύει ακράδαντα ότι το κύριο αποτέλεσμα μιας τέτοιας διάσκεψης θα ήταν η βιώσιμη περιφερειακή συνεργασία, όπου κανένας από τους παράγοντες δεν θα αποκλειστεί . Η Τουρκία αναμένει από όλους τους σχετικούς παράγοντες να στηρίξουν την πρόταση αυτή.
Υπό το φως των ανωτέρω, η Τουρκία διαψεύδει όλους τους ισχυρισμούς στις αναφερόμενες επιστολές του Ελληνοκύπριου εκπροσώπου.
Θα ήμουν ευγνώμων αν η παρούσα επιστολή μπορούσε να διανεμηθεί ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, σύμφωνα με τα σημεία 44 και 78 της ημερήσιας διάταξης, και του Συμβουλίου Ασφαλείας, και δημοσιευτεί στον ιστοτοπο του Τμήματος Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και στην επόμενη έκδοση του Δελτίου Δικαίου της Θάλασσας.
Φεριντούν Χ. Σινιρλίογλου
Μόνιμος Αντιπρόσωπος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου