Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

C-130: Τα 13 «υπερ-πολύτιμα» μεταγωγικά που κινδυνεύουν με καθήλωση – «Full throttle» για αναβάθμιση του στόλου με έξι νέα C-130J

 

Το πρόβλημα με τα μεταγωγικά C130, οι λύσεις και το έργο συντήρησής τους…

Ο φονικός σεισμός της 6ης Φεβρουαρίου στην Δυτική όχθη της Τουρκίας που έσυρε στον  θάνατο χιλιάδες πολίτες, σε περισσότερες από δέκα πόλεις στην περιοχή, ήταν η αφορμή να βγουν από τα υπόστεγα της Ελευσίνας τα μεταγωγικά υπερπολίτιμα C-130 της πολεμικής Αεροπορίας και να μεταφέρουν τους άνδρες της ΕΜΑΚ στις σεισμόπληκτες παροχές για παροχή βοήθειας.

Το NEWPOST, ήταν αυτό που έφερε πρώτο στην επιφάνεια το μεγάλο πρόβλημα των διαθεσιμοτήτων του στόλου των μεταγωγικών αεροσκαφών. Σύμφωνα με πληροφορίες του συντάκτη μας Κώστα Σαρικά, από τα 13 C-130  που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία τα δυο πετούν, με το ένα να εμφανίζει βλάβη κατά την αναχώρησή του στην Τουρκία την Τετάρτη (8/2) και να επιστρέφει στην Ελευσίνα.

Να σημειωθεί ότι ο ολόκληρος ο Στόλος C-130 κινδυνεύει με καθήλωση καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα επαρκούς υποστήριξης των υπερπολύτιμων αεροσκαφών.

2307765

Έξι μεταγωγικά C-130J αγοράζονται άμεσα από την Ιταλία

Την παρέμβαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη προκειμένου να δοθεί άμεση λύση στο σοβαρό πρόβλημα με τις διαθεσιμότητες των μεταγωγικών C-130 που ταλανίζει εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες την Πολεμική Αεροπορία προκάλεσαν οι αποκαλύψεις για τον καθηλωμένο στόλο των πολύτιμων για τη χώρα αεροσκαφών. Με τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι να είναι η αδυναμία μεταφοράς της 2ης ΕΜΑΚ από τη Θεσσαλονίκη στο Ιντσιρλίκ της Τουρκίας με αποτέλεσμα η ομάδα να μεταφερθεί τελικά με μικρότερο μεταγωγικό C-27 και χωρίς τα οχήματα της.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Newpost ο Πρωθυπουργός ζήτησε άμεση ενημέρωση αλλά και προτάσεις προκειμένου να δοθεί οριστικό τέλος στην προβληματική εδώ και πολλά χρόνια κατάσταση με τον στόλο του βασικού μεταγωγικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας. Η λύση στην οποία κατέληξε είναι η άμεση αγορά μεταχειρισμένων μεταγωγικών C-130J Super Hercules τα οποία διαθέτει προς πώληση η Ιταλική πολεμική αεροπορία. Έπειτα από άμεσες επαφές με τη Ρώμη η Αθήνα πληροφορήθηκε ότι σε πρώτη φάση οι Ιταλοί έχουν διαθέσιμα προς πώληση τέσσερα μεταγωγικά C-130J ενώ το επόμενο διάστημα μπορούν να πουλήσουν στην Ελλάδα ακόμη δύο φτάνοντας συνολικά τα έξι. Η Πολεμική Αεροπορία είχε ήδη διερευνήσει το ενδεχόμενο αγοράς μεταχειρισμένων αεροσκαφών προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και γνώριζε ήδη ότι οι Ιταλοί διαθέτουν μεταχειρισμένα μεταγωγικά  C-130J και μάλιστα σε πολύ καλή κατάσταση. Ήδη η Ιταλική πολεμική αεροπορία η οποία διαθέτει συνολικά δώδεκα μεταγωγικά  C-130J και έντεκα C-130J 300 από τα οποία τα έξι έχουν μετατραπεί σε ιπτάμενα τάνκερ KC-130J έχει συμφωνήσει με την Σουηδία για πώληση τουλάχιστον τεσσάρων μεταγωγικών στη Σουηδία. Ενώ οι Ιταλοί μέσω της εταιρίαςLeonardo έχουν και τη δυνατότητα αναβάθμισης των αεροσκαφών τους.

Το πρόβλημα με τα μεταγωγικά C130

Το πρόβλημα με τα C-130 δεν είναι καινούργιο όμως επιδεινωθηκε δραματικά τη δεκαετία της κρίσης με αποτέλεσμα το ένα μετά το άλλο τα αεροσκάφη να καθηλώνονται. Με την Πολεμική Αεροπορία να φτάνει τα προηγούμενα χρόνια μάλιστα στο σημείο να μην διαθέτει σε κάποιες περιπτώσεις ούτε ένα από τα 13 αεροσκάφη σε υπηρεσία.

Στο Αεροπορικό Επιτελείο αλλά και συνολικά στις Ένοπλες Δυνάμεις σήμανε συναγερμός καθώς ανάλογο πρόβλημα αντιμετώπιζαν και τα μικρότερα μεταγωγικά C-27 «Spartan». Έπειτα από προσπάθεια η Πολεμική Αεροπορία κατάφερε να «επαναφέρει στη ζωή» μικρό αριθμό αεροσκαφών ωστόσο το πρόβλημα παραμένει.

Ταυτόχρονα ξεκίνησε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, έπειτα από πίεση της πολιτικής αλλά και στρατιωτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ένας αγώνας δρόμου προκειμένου να συντηρηθούν και να παραδοθούν διαθέσιμα  όσο το δυνατό περισσότερα μεταγωγικά. Η ΕΑΒ προχώρησε σε σύναψη σύμβασης με την ιδιωτική εταιρεία AMSAeroώστε τρία C-130 τα οποία ήδη βρίσκονται στα υπόστεγα της ΕΑΒ να παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία εντός του 2023.
Οι εργασίες στα δύο πρώτα σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα έχουν ολοκληρωθεί  έως τον Ιούνιο ενώ το τρίτο θα είναι έτοιμο στα τέλη του έτους. Την ίδια ώρα στην Τανάγρα  παραμένουν καθηλωμένα ακόμη έξι μεταγωγικά C-130 και μάλιστα κάποια από αυτά σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση.
2307764
Το μεγάλο πρόβλημα στην ΕΑΒ αφορά την έλλειψη προσωπικού καθώς σύμφωνα με πληροφορίες  μόνο 30 είναι οι εργαζόμενοι που έχουν αναλάβει τη συντήρηση των μεταγωγικών και μάλιστα οι μισοί από αυτούς ανήκουν στην εταιρεία AMS. Με αποτέλεσμα οι εργασίες να πραγματοποιούνται σε μία και μόνο βάρδια με ότι αυτό συνεπάγεται για την ταχύτητα συντήρησης.
Με επιπλέον 15 άτομα εξειδικευμένο προσωπικό θα υπήρξε η δυνατότητα όπως τονίζεται από την εταιρεία οι εργασίες να επεκταθούν σε μια ακόμη βάρδια και τα αεροσκάφη να παραδίδονται πολύ πιο σύντομα στην Πολεμική Αεροπορία.

Η λύση στο πρόβλημα των C-130

Την ίδια ώρα το Αεροπορικό Επιτελείο και η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση στο πρόβλημα αναζητά και άλλες επιλογές. Όπως τη μεταφορά τριών μεταγωγικών στο Ισραήλ ώστε να συντηρηθούν εκεί από εταιρεία της χώρας με συνολικό κόστος περίπου 60 εκ ευρώ.
Λύση για την οποία πάντως υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις από την ΕΑΒ καθώς η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία αποτελεί τη μοναδική εταιρεία στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή η οποία διαθέτει πιστοποιητικό για την εργοστασιακή συντήρηση από την LockheedMartin,κατασκευάστρια εταιρεία των C-130.
Επιπλέον η απαραίτητη αποσυναρμολόγηση τους προκειμένου να μεταφερθούν στο Ισραήλ φαίνεται να εγκυμονεί και άλλους κινδύνους ειδικά σε περίπτωση που απαιτηθεί αλλαγή wingboxκαθώς τα C-130Bκαι C-130Hτα οποία διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία δεν υποστηρίζονται πλέον από την κατασκευάστρια εταιρεία.

2307761

To έργο συντήρησης των C-130

Έργο συντήρησης ενός C-130 έχει αναλάβει η ίδια η Πολεμική Αεροπορία  στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας ένω ένα ακόμη μεταγωγικό βρίσκεται στην Πορτογαλία  προκειμένου να συντηρηθεί στο πλαίσιο του ΝΑΤΟικού προγράμματος NATOSupport and Procurement Agency.

Το Αεροπορικό Επιτελείο σε μια προσπάθεια αναβάθμισης του στόλου των μεταγωγικών έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα υπό πώληση 14 C-130J της Βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Με ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτοψίας στα αεροσκάφη από κλιμάκιο μηχανικών της Πολεμικής Αεροπορίας. Το παράδοξο πάντως είναι ότι αν και η ΕΑΒ κατασκευάζει το 70% της ατράκτου των C-130J η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοιο αεροσκάφος και παραμένει στους παλαιότερους τύπους C-130B και C-130H.

Μεταγωγικά τα οποία αποκτήθηκαν το 1975-1977( τα πρώτα δέκα C-130H) και το 1992(πέντε μεταχειρισμένα C-130B από τα αποθέματα των ΗΠΑ). Δύο από αυτά  χάθηκαν σε αεροπορικά δυστυχήματα το 1992 στο όρος Όθρυς και το 1996 στα Δερβενοχώρια.

 ΠΗΓΗ https://newpost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου