Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Η Υπηρεσία Άμυνας Ασφαλείας και Συνεργασίας (DSCA) των ΗΠΑ, ανακοίνωσε στις 17 Μαρτίου την έγκριση από το Υπουργείο Εξωτερικών της πιθανής Στρατιωτικής Πωλήσεως Αλλοδαπής (FMS) Αμφιβίων Τεθωρακισμένων Οχημάτων AAV7A1 και σχετικού εξοπλισμού, εκτιμώμενου κόστους 268 εκατ. $. Αυθημερόν, η DSCA παρέδωσε στο Κονγκρέσο το απαιτούμενο πιστοποιητικό για την πιθανή πώληση.
Η εξέλιξη έρχεται δύο μήνες μετά την επίσκεψη ομάδος αξιωματικών του ΓΕΣ στις ΗΠΑ, προκειμένου να ενημερωθούν επί ζητημάτων τεχνικής υποστηρίξεως, διαδικασιών συντηρήσεως, απαιτήσεων εκπαιδεύσεως και επιχειρησιακών δυνατοτήτων των οχημάτων. Όπως είχε γράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, η επίσκεψη σχεδιαζόταν για τον περασμένο Νοέμβριο πλην όμως καθυστέρησε για διαφόρους λόγους.
Οι Έλληνες αξιωματικοί επισκέφθηκαν την Βάση Σώματος Πεζοναυτών (MCB) στο Camp Pendleton και την Βάση Εφοδιασμού Σώματος Πεζοναυτών (Marine Corps Logistics Base) στο Μπάρστοου, αμφότερα στην Καλιφόρνια. Στο Camp Pendleton εδρεύει και το 3ο Αμφίβιο Τάγμα Εφόδου των Πεζοναυτών, που ενημέρωσε για την επιχειρησιακή εκμετάλλευση του AAV7A1.
Κατά την επίσκεψη στις ΗΠΑ, συνήλθε η δεύτερη Σύσκεψη Προσδιορισμού Απαιτήσεων (RDC) μεταξύ εκπροσώπων των δύο χωρών, μετά την αρχική που είχε πραγματοποιηθεί μεταξύ 7-8 Σεπτεμβρίου 2022. Μέσω αυτών, το ΓΕΣ αποκομίζει καλύτερη αντίληψη για το Αμφίβιο Τεθωρακισμένο Όχημα και το συνολικό πλαίσιο αναγκών σε υποστήριξη κι εκπαίδευση για την ένταξή του σε ελληνική υπηρεσία.
Οι Έλληνες αξιωματικοί επισκέφθηκαν και την εργοστασιακή υποδομή στο Camp Pendleton στην οποία εκτελούνται επισκευές και συντήρηση των AAV7A1. Προ μερικών ετών μόνο ανεγέρθηκε νέα εγκατάσταση που κόστισε περίπου 50 εκατ. $, με σκοπό να μπορεί να υποστηρίξει και το νεοεισαχθέν σε υπηρεσία ACV (8×8) που διαδέχεται το AAV7A1. Η είσοδος σε υπηρεσία του ACV και η απόσυρση του AAV7A1, θα άφηνε την εγκατάσταση χωρίς έργο για μερικά έτη αφού διακόπτονται οι εργασίες στα δεύτερα και εργασίες στα πρώτα θα απαιτηθούν έπειτα από κάποιον χρόνο υπηρεσίας. Η προοπτική παραχωρήσεως μεταχειρισμένων AAV7A1 στην Ελλάδα, εξυπηρετεί από την άποψη ότι δεν θα παύσει να λειτουργεί σε αυτό το “νεκρό” μεσοδιάστημα το εργοστάσιο, αφού θα αναλάβει την πλήρη επισκευή των 76 παραχωρουμένων οχημάτων.
Η ανακοίνωση της DSCA περιγράφει τι έχει ζητηθεί από ελληνικής πλευράς, όπως τα έχει αποτυπώσει από καιρό ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ:
- 63 οχήματα εκδόσεως Μεταφοράς Προσωπικού AAVP-7A1.
- 9 οχήματα Διοικητικής εκδόσεως AAVC-7A1.
- 4 οχήματα εκδόσεως Περισυλλογής.
- 63 βαρέα πολυβόλα Μ2ΗΒ των 12,7 mm.
- Πολυβόλα βομβίδων MK-19 των 40 mm, Θερμικά Σκοπευτικά Συστήματα Μ36Ε Τ1, ανταλλακτικά, εξοπλισμός υποστηρίξεως (ειδικές συλλογές αποστολής, εργαλεία, συλλογές πρόσθετης θωρακίσεως ΕΑΑΚ), εκπαίδευση, μη διαβαθμισμένα τεχνικά εγχειρίδια, τεχνικά δεδομένα, μηχανική κυβερνήσεως ΗΠΑ και συμβασιούχου, τεχνική υποστήριξη και συνδρομή (περιλαμβανομένων Τεχνικών Υπηρεσιών Μηχανικής Συμβασιούχου, Ολοκληρωμένη Υποστήριξη Εφοδιασμού, επιστροφή, επισκευή και επαναποστολή επισκευάσιμων ειδών/ εξοπλισμού, εφαρμόσιμο λογισμικό και ιματισμό καθώς και άλλα σχετικά στοιχεία εφοδιασμού και υποστηρίξεως προγράμματος.
Η μελέτη που πραγματοποίησε η ΓΕΣ/ΔΕΔ, περιέλαβε εξαρχής οπλισμό και νυκτερινά σκοπευτικά, ώστε να αποφευχθούν κρίσιμες ελλείψεις όπως συνέβη στην περίπτωση των τροχοφόρων M1117 (4×4) που παραλήφθηκαν ως είχαν (as is where is).
Στην ενημέρωση της DSCA αναφέρεται ότι δεν υφίσταται κύριος συμβασιούχος, οπότε δεν υπάρχουν προτάσεις συμφωνίας αντισταθμιστικών ενώ διευκρινίζεται ότι οι ποσότητες υλικών και το ύψος των 268 εκατ. $ είναι τα υψηλότερα εκτιμώμενα, βάσει των αρχικών απαιτήσεων. Η πραγματική αξία θα είναι μικρότερη, αναλόγως των τελικών απαιτήσεων, της εξουσιοδοτήσεως προϋπολογισμού και των υπογεγραμμένων συμβάσεων, εάν και όταν ολοκληρωθούν.
Όπως έχει περιγράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, στις 27 Οκτωβρίου 2021 καταρτίστηκε η μελέτη προσκτήσεως των AAV7A1 από το ΓΕΣ, αφού προηγουμένως η αμερικανική πλευρά είχε ενημερώσει ότι θα υπάρχει διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων, λόγω της αποφάσεως πλήρους αποσύρσεως του τύπου και το ΓΕΣ απέστειλε σχετικό αίτημα. Η μελέτη εγκρίθηκε από το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο (ΑΣΣ) στις 21 Δεκεμβρίου κι εν συνεχεία από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) στις 24 Φεβρουαρίου 2022. Πέντε μήνες μετά, στις 4 Ιουλίου έγινε η παρουσίαση κι έγκριση του προγράμματος από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής και κατόπιν, στις 18 Ιουλίου η ΓΔΑΕΕ απέστειλε την σχετική Επιστολή Αιτήσεως (LOR) προμήθειας στην αμερικανική πλευρά. Πλέον, μετά την έγκριση από το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, η ελληνική πλευρά αναμένει να παραλάβει την Επιστολή Αποδοχής (LOA). Ανεξαρτήτως όμως του πότε θα σταλεί αυτή, δεν πρέπει να αναμένεται υπογραφή συμβάσεως πριν τις εκλογές και την δημιουργία νέας κυβερνήσεως. Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραλαβή οχημάτων τοποθετείται σε διάστημα ενός έτους από την ανάθεση συμβάσεως.
ΠΗΓΗ doureios
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου