Πέμπτη 25 Μαΐου 2023

Η πλατφόρμα AirTEP και τα νέα Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου: Επιχειρησιακή αναβάθμιση των Αμφίβιων Καταδρομέων στο Ανατολικό Αιγαίο

 Κώστας Σαρικάς  

Η πλατφόρμα AirTEP(Airborne Tactical Extraction Platform) χρησιμοποιήθηκε δημόσια για πρώτη φορά στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της Άσκησης «ORION 22»’

Εκπαίδευση σε νέα αντικείμενα υψηλής δυσκολίας όπως η πλατφόρμα AirTEP και το SPIES, ενίσχυση με καινούργια μέσα όπως τα ταχύπλοα Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου Viking Norsafe S1200, οπλισμό και ηλεκτρονικά βοηθήματα αλλά και αυξημένη συμμετοχή σε πολυεθνικές ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις με Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων και Ειδικών Επιχειρήσεων συμμαχικών και φιλικών κρατών περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό που αφορά τις Μονάδες Αμφίβιων Καταδρομέων στα ακριτικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Στόχος του ΓΕΕΘΑ και της ΔΕΠ είναι τα πέντε ΕΤΕΘ σε Ρόδο,Κω,Σάμο,Χίο

και Λέσβο να αναβαθμιστούν επιχειρησιακά και να προσεγγίσουν σε δυνατότητες τις Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων του Λεκανοπεδίου ΕΤΑ και Ζ’ ΜΑΚ. Με έμφαση πάντα στην αποστολή τους που αφορά την υπεράσπιση και του τελευταίου βράχου του Αιγαίου.

Το επόμενο διάστημα όλες οι Μονάδες Αμφίβιων Καταδρομέων αναμένεται να εκπαιδευτούν με τη βοήθεια ελικοπτέρων Chinook της Αεροπορίας Στρατού σε σενάρια άμεσης εκκένωσης ομάδων από βράχους και άλλες περιοχές στο νησιωτικό περιβάλλον χρησιμοποιώντας την ειδική πλατφόρμα AirTEP που διαθέτει πλέον η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου. Πρόκειται για εκπαιδευτικό αντικείμενο ιδιαίτερης δυσκολίας το οποίο όμως δίνει νέες δυνατότητες στους υπερασπιστές του Ανατολικού Αιγαίου.

image0124

Η πλατφόρμα AirTEP(Airborne Tactical Extraction Platform) χρησιμοποιήθηκε δημόσια για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε επίδειξη κατά τη διάρκεια της Πολυεθνικής Άσκησης Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων «ORION 22» από Στελέχη του Ειδικού Τμήματος Αλεξιπτωτιστών. Αποτελεί ιδανικό τρόπο για τακτική εκκένωσης περιοχής από ομάδα εκπαιδευμένων κομάντος με εξοπλισμό στην οποία μάλιστα μπορεί να περιλαμβάνεται και σκύλος. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν πτυσσόμενο βραχίονα ο οποίος περιλαμβάνει ένα πολύ ισχυρό δίχτυ που αναπτύσσεται γύρω του σε σχήμα πενταγώνου σαν ανεστραμμένη ομπρέλλα. Συγκρατείται μέσω ειδικού σχοινιού μήκους περίπου 25 μέτρων και άγκιστρων από ελικόπτερο Chinoοκ. Έως και 10 κομάντος μπορούν να ανέβουν στο AirTEP και να εγκαταλείψουν μια υψηλού κινδύνου περιοχή μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Δένονται πάνω στην πλατφόρμα ενώ μπορούν να κινούνται και να  χρησιμοποιούν  τον οπλισμό τους σημαδεύοντας προς όλες τις κατευθύνσεις. Το ελικόπτερο μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως και 100 κόμβους χωρίς πρόβλημα στη σταθερότητα ή περιστροφές και κλυδωνισμούς.

Επιπλέον στην εκπαίδευση των Αμφίβιων Καταδρομέων πρόκειται να συμπεριληφθεί και εκπαίδευση με SPIES(Special Patrol Insertion Extraction System) το ειδικό σχοινί δηλαδή που αιωρείται από ελικόπτερο και χρησιμοποιείται για ταχεία προσέγγιση/απομάκρυνση από μια περιοχή ή ακόμα και μέσα από τη θάλασσα. Οι κομάντος με ειδικό άγκιστρο/δακτύλιο δένονται πάνω στο σχοινί και αιωρούμενοι απομακρύνονται με ταχύτητα. Τόσο το SPIES όσο και το AirTEP φαίνεται ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν με επιτυχία σε πολλαπλές αποστολές στο νησιωτικό περιβάλλον.

Ταυτόχρονα με την εκπαίδευση των Αμφίβιων Καταδρομέων σε νέα αντικείμενα στον σχεδιασμό του ΓΕΕΘΑ και της ΔΕΠ περιλαμβάνεται η όλο και πιο έντονη συμμετοχή τους σε πολυεθνικές ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις με Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων συμμαχικών και φιλικών κρατών όπως ήδη γίνεται με το ΕΤΑ και τη Ζ΄ ΜΑΚ.

image51

Tην ίδια ώρα σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία παράδοσης στα ΕΤΕΘ των πρώτων από τα 41 συνολικά  Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου Viking. Τα πρώτα ταχύπλοα αναμένεται να παραλάβουν οι Αμφίβιοι Καταδρομείς της Σάμου και σταδιακά τα επόμενα χρόνια οι υπόλοιπες Μονάδες. Όπως έχει ήδη αναφέρει το Newpost ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι δοκιμές για τα ΣΑΠ τα οποία πρόκειται τα  επόμενα χρόνια να ενταχθούν στη ‘’φαρέτρα των Αμφίβιων Καταδρομέων που επιχειρούν στην πρώτη γραμμή αποτροπής. Έμπειρα Στελέχη από τα ΕΤΕΘ των νησιών πραγματοποίησαν τι εκτεταμένη και λεπτομερή αξιολόγηση των δυνατοτήτων του σκάφους έπειτα από συνεχείς εν πλω δοκιμές κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες.

Με πλήρη φόρτο μάχης, δηλαδή το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο τόσο σε υλικά και σε εξοπλισμό αλλά και το προβλεπόμενο προσωπικό πάνω στο Viking το σκάφος μήκους 12 μέτρων κατάφερε να επιτύχει  ταχύτητα 55 μιλίων  με κατάσταση θαλάσσης 3. Ενώ στη δοκιμή με 7 bf  και πλήρη φόρτο στο 100% κατάφερε αυτονομία που ξεπέρασε τα 250 μίλια.  Επιπλέον  το Viking έπιασε και τη μέγιστη ταχύτητα που δίνει ο κατασκευαστής για το σκάφος ξεπερνώντας τα 70 μίλια χωρίς όμως φόρτο αλλά μόνο με το πλήρωμα.

Τα  Viking δοκιμάστηκαν σε δεκάδες πλόες και υπό όλες τις συνθήκες με τις τρεις πανίσχυρες μηχανές Verado 400 ίππων και μάλιστα χρησιμοποίηθηκαν διαφορετικές προπέλες με στόχο να επιτευχθεί ο καλύτερος  συνδυασμός προκειμένου να αγγίξουν μεγάλες ταχύτητες. Κυβερνήτης και Συγκυβερνήτης βρίσκονται εντός θωρακισμένης από όπλα διαμετρήματος 7.62 καμπίνας ενώ για τον οπλισμό του ΣΑΠ εκτός από το  12.7 mm «πενηντάρι» πολυβόλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ελαφρύτερο 7.62 αλλά και πολυβομβιδοβόλο GMG 40mm. Επιπλέον μπορούν να τοποθετηθούν  έστορες για όπλα σε οποιοδήποτε σημείο του σκάφους.

ΠΗΓΗ newpost

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου