Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023

Γαλλικά αντιπυραυλικά συστήματα: Παρόν και μέλλον

Χρήστος Κόφας

Την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023 το Γαλλικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε πως η φρεγάτα FREMM FR Languedoc D653 κατέρριψε 2 Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (UAV) των Χούθι στην Ερυθρά θάλασσα με χρήση αντί αεροπορικών πυραύλων μέσου βεληνεκούς Aster 15. 

Τα πλοία που βρίσκονται σε υπηρεσία σήμερα με το Γαλλικό Ναυτικό δεν διαθέτουν κάποιο σύστημα αυτοπροστασίας (CIWS) με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν υψηλού κόστους πυραύλους Aster 15/30 για την αντιμετώπιση των αντιαεροπορικών απειλών. Σε αυτή την περίπτωση ήταν drone χαμηλού κόστους. Βέβαια τη μόνη εξαίρεση αποτελούν οι Φρεγάτες La Fayette που διαθέτουν συστήματα Crotale ή Sadral μετά τον εκσυγχρονισμό, που όμως αποτελούν και τα κύρια συστήματα αυτοπροστασίας καθώς οι φρεγάτες La Fayette δεν διαθέτουν κελιά κάθετης εκτόξευσης.

Μέχρι σήμερα τα μόνα συστήματα εγγύς προστασίας του Γαλλικού Ναυτικού ήταν συστήματα εκτόξευσης είτε πυραύλων manpad Mistral ή συστήματα εκτόξευσης των πυραύλων Crotale. 

Τα συστήματα εκτόξευσης των Mistral που υπηρέτησαν ή υπηρετούν με το Γαλλικό Ναυτικό είναι το Simbad και το Sadral. 

Ο εκτοξευτής Simbad είναι χειροκίνητος και φέρει δύο πυραύλους Mistral. Εξόπλισε τα πλοία της κλάσης Mistral ενώ το μοντέλο Simbad-RC που είναι τηλεχειριζόμενο και διαθέτει δικό του ηλεκτρό-οπτικό σύστημα, θα εξοπλίσει τα πλοία Γενικής Υποστήριξης Jacques Chevallier. Αξίζει να σημειωθεί πως στα πλοία ΓΥ ο Simbad θα έρθει στη μορφή ενός container που εντός του θα υπάρχουν οι κονσόλες χειρισμού του ενώ πάνω σε αυτό θα υπάρχει και ο εκτοξευτής και οι αισθητήρες, δηλαδή δεν θα είναι ενσωματωμένο στο πλοίο αλλά θα τοποθετηθεί πάνω στο κατάστρωμα. Δύο τέτοια κοντέινερ θα εξοπλίσουν την παραπάνω κλάση ΓΥ. 

Εκτοξευτής Simbad RC

Ο εκτοξευτής Simbad από την άλλη διαθέτει 6 πυραύλους Mistral και έρχεται με το δικό του ηλεκτρό-οπτικό σύστημα ενώ διαθέτει και αυτόματη λειτουργία εκτόξευσης, δηλαδή όπως λειτουργεί το RAM. Τα συστήματα αυτά εξοπλίζουν ήδη το Γαλλικό πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle που διαθέτει δύο τέτοια συστήματα ενώ δύο Sadral θα εξοπλίσουν και τις 3 αναβαθμισμένες φρεγάτες La Fayette τα οποία συστήματα προέρχονται από τις παροπλισμένες φρεγάτες George Leagues. 

Εκτοξευτής Sadral

Σε αυτό το σημείο πρέπει να ειπωθεί πως οι πύραυλοι Mistral διαθέτουν το μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχούς κατάρριψης εναέριων στόχων σε σύγκριση με άλλα οπλικά συστήματα κατηγορίας MANPAD. Ο Mistral 3 σύμφωνα με την MBDA θα έχει βεληνεκές τα 8 χιλιόμετρα ενώ θα διαθέτει και κεφαλή IIR για την αντιμετώπιση των αντιμέτρων. 

Το σύστημα CIWS Crotale Naval 8S που πλέον βρίσκεται σε φάση σταδιακής απόσυρσης από το Γαλλικό Ναυτικό έρχεται στην μορφή ενός πύργου που διαθέτει 8 πυραύλους Crotale, το ραντάρ PRBV-51, κάμερα, το ραντάρ ελέγχου πυρός SEID αλλά και ένα σύστημα IR. Ο πύραυλος Crotale έχει βεληνεκές τα 13 χιλιόμετρα και έχει ταχύτητα 3.5 Mach. Το ραντάρ PRBV-15 έχει εμβέλεια 18 χιλιομέτρων ενώ το SEID διαθέτει εμβέλεια 20 χιλιομέτρων. Το Crotale Naval 8S μπορεί να βάλει έναν πύραυλο κάθε 6 δευτερόλεπτα ενώ μπορεί να καθοδηγήσει ταυτόχρονα έως 2 πυραύλους. Το σύστημα αυτό έχει εξοπλίσει της φρεγάτες Tourville, George Leagues αλλά και τις La Fayette.

Εκτοξευτής Crotale Naval

Σήμερα όμως το Γαλλικό Ναυτικό έχει έλλειψη σύγχρονων συστημάτων εγγύς προστασίας και τόσο οι φρεγάτες FREMM όσο και τα Αντιτορπιλικά Horizon δεν διαθέτουν τέτοιο σύστημα. Αν και οι αντί αεροπορικοί πύραυλοι Aster 15/30 έχουν ποσοστό κατάρριψης σχεδόν 100% δημιουργείται οικονομικό πρόβλημα καθώς θα χρειάζεται να εκτοξευτεί πύραυλος κόστους 2 εκατομμυρίων για την αντιμετώπιση πολύ πιο φτηνών απειλών. Εκτός αυτού υπάρχει και το πρόβλημα του αριθμού πυραύλων πάνω στο πλοίο. 

Αυτό το πρόβλημα του Γαλλικού Ναυτικού το έχουν εντοπίσει 2 Γαλλικές εταιρείες και τα τελευταία δύο χρόνια έχουν παρουσιαστεί δύο διαφορετικά συστήματα εγγυες προστασίας.

Το πρώτο σύστημα είναι το RapidFire της εταιρείας Nexter KNDS και την Thales το οποίο θα μπορεί να εξοπλίσει τόσο πλοία του Ναυτικού αλλά και οχήματα του Γαλλικού στρατού. Το Rapid Fire είναι ένα πυροβόλο των 40 χιλιοστών το οποίο διαθέτει ένα Ραντάρ Ελέγχου Πυρός αλλά και μπορεί να φέρει 4 πυραύλους LMM με βεληνεκές 8 χιλιομέτρων. Το Rapid Fire μπορεί να βάλει κατά στόχων που απέχουν έως 4 χιλιόμετρα από το πλοίο για εναέριους στόχους και έως 2.5 χιλιόμετρα για στόχους επιφανείας. Συνολικά διαθέτει 5 διαφορετικά ήδη πυρομαχικών και έχει ταχυβολία 200 βολές το λεπτό. Συνολικά θα φέρει 140 πυρομαχικά έτοιμα στον γεμιστήρα ενώ θα χρειάζεται έναν μόνο χειριστή. Το Rapid Fire είναι ήδη σε παραγωγή και θα εξοπλίσει τα πλοία ΓΥ Jacques Chevallier και τα ναρκοθηρευτικά rMCM που θα ενταχθούν στους στόλους της Γαλλίας, Βελγίου και Ολλανδίας. 

Το τελευταίο σύστημα εγγύς προστασίας που θα μελετηθεί στο παρόν άρθρο είναι ο εκτοξευτής LMP της Naval Group που παρουσιάστηκε πρόσφατα κατά την διάρκεια του Innovation Days της εταιρείας όπου παρουσιάζονται project τα οποία η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη.

Ο εκτοξευτής LMP (Multi-purpose Modular Launcher) διαθέτει θέσεις για 4 modules τα οποία θα μπορούν να φέρουν:

– 4 πυραύλους Mistral 3

– 10 ρουκέτες των 70 χιλιοστών

– 2 αντί αρματικούς πυραύλους Akeron

– 2 ανθυποβρυχιακές ρουκέτες 

– απροσδιόριστο αριθμό αντιμέτρων 

Δηλαδή, σε διαμόρφωση εγγύς προστασίας κατά εχθρικών πυραυλικών επιθέσεων ή drone ο εκτοξευτής LMP θα μπορούσε να φέρει 4 module των 4 πυραύλων Mistral 3 με σύνολο 16 πυραύλων έτοιμοι για ρίψη. 

Οι ρουκέτες των 70 χιλιοστών αλλά και οι αντί αρματικοί πύραυλοι Akeron θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καταστροφή εχθρικών USV (Unmanned Surface Vessels) που όπως έχουμε δει από τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσει πονοκέφαλο στο Ρωσικό ναυτικό που δεν διαθέτει τα μέσα αντιμετώπισης αυτών των απειλών. Ο κυρίως λόγος για την αποτυχία αντιμετώπισης των απειλών είναι ο μη έγκαιρος εντοπισμός τους ή και η έλλειψη RWS με σταθεροποίηση. 

Ο εκτοξευτής θα φέρει δικό του σύστημα κατεύθυνσης πυρών που έρχεται στην μορφή ενός ηλεκτρό-οπτικού συστήματος στο πάνω μέρος του εκτοξευτή.

Τόσο ο LMP όσο και το Rapid Fire μπορούν να πιστοποιηθούν στο CMS του εκάστοτε πλοίου ώστε να αξιοποιούν τα δεδομένα από τους υπόλοιπους αισθητήρες του πλοίου για την αύξηση της πιθανότητας επιτυχούς κατάρριψης των στόχων. 

ΠΗΓΗ https://defencereview.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου