Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024

Constellation..... «που πας ρε καημένε Καραμήτρο … που δεν ξέρεις καν τι θα πει ναυπηγείο και τι θα πει χτίζω καράβι;»


Constellation.....

«που πας ρε καημένε Καραμήτρο … που δεν ξέρεις καν τι θα πει ναυπηγείο και τι θα πει χτίζω καράβι;»

Το πρόγραμμα των φρεγατών τύπου Constellation, είναι το πρώτο στην ιστορία του Πολεμικού μας Ναυτικού, όπου φαίνεται να γίνεται τόσο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την ενίσχυση του ΠΝ και και την δημιουργία ενός ναυπηγικού οικοσυστήματος, με την παράλληλη ανάπτυξη συναφών εταιρειών για θα παρέχουν δυνατότητες συντήρησης των πλοίων, σε όλα τα επίπεδα.

Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με την εκπόνηση και την υπογραφή ενός “Planning Case”, μεταξύ των κυβερνήσεων ΗΠΑ και Ελλάδας, για τη σχεδίαση-συγκεκριμενοποίηση της ελληνικής έκδοσης. Το Planning Case θα είναι στην ουσία μία διακρατική συμφωνία, αλλά μόνο για την σχεδίαση. Φυσικά θα έχει ένα κόστος σε χρόνο και σε χρήμα. Από το ΥΠΕΘΑ, σχεδιάζουν την εισαγωγή του στη Βουλή, ακόμα και εντός του καλοκαιριού.

Αξίζει να αναλογιστούμε, ότι αυτό, το Planning Case, δεν είναι ελληνική ανακάλυψη-πατέντα, αλλά συνήθης αμερικανικός τρόπος-μεθόδευση για ανάλογες περιπτώσεις. Πρόσφατα, σχετικά παραδείγματα υπογραφής Planning Case, μεταξύ ΗΠΑ και άλλων κρατών, υπάρχουν πολλά, όπως με την:

1.       Αυστραλία για το σχεδιασμό των φρεγατών Adelaide (κλάσης O.H.Perry),

2.       Ισπανία για το σχεδιασμό των φρεγατών Santa Maria (πάλι O.H. Perry),

3.       Ιαπωνία για τις κλάσεις Atago, Kongo και Maya,

4.       Νότια Κορέα για την κλάση Sejong the Great (με το σχέδιο των Arleigh Burke ως βάση).

Σε αυτές τις χώρες, έγινε ακριβώς αυτό που θέλουμε τώρα να κάνουμε και μείς: Συνεργασία με το Αμερικανικό Ναυτικό, έλεγχος των προτεινόμενων υποσυστημάτων  που προσφέρονται, συνδιαμόρφωση της δική μας έκδοσης, συγκεκριμενοποίηση σχεδιασμού, μεθόδευση  και διαμόρφωση- αποδοχή κόστους, χρόνου και τρόπου εφαρμογής της επόμενης φάσης ‘Implementation Case’.

Για την επόμενη φάση, το ΠΝ μας, μαζί με το Αμερικανικό Ναυτικό, προβλέπεται να ολοκληρώσει τον σχεδιασμό της ελληνικής έκδοσης-παραλλαγής, με τις δικές μας απαιτήσεις-προσθήκες-αφαιρέσεις, εντός ενός έτους περίπου. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει (λογικά και υποθετικά), το δικό μας τελικό και επίσημο LOR (Letter of Request) προς τις ΗΠΑ και αναμονή μιας LOA (Letter of Acceptance) ως τελική και επίσημη απάντηση από τις ΗΠΑ. Τα πλοία, προβλέπεται να κατασκευαστούν στην Ελλάδα.

Όπλα και ηλεκτρονικά

Οι Αμερικανοί, διαφαίνεται ότι αποδεσμεύουν το ραντάρ AN/SPY-6(V)3 της Raytheon, τις τελευταίες εκδόσεις του αντιαεροπορικού πυραύλου SM-2 και του πιο προηγμένου SM-6, των αντιπλοϊκών  NSM καθώς και πληθώρα άλλων όπλων και συστημάτων.

Εκτιμάται, πως το ΠΝ θα επιδιώξει και την τοποθέτηση κάποιου οπλικού συστήματος laser, (μάλλον του δοκιμασμένου και πολύ προχωρημένου των 150 kW).

Προοπτικές

Εφόσον το πρόγραμμα δρομολογηθεί και φτάσει σε ώριμη κατάσταση, υπάρχει το ενδεχόμενο να πετύχει παραγγελίες για Constellation από τρίτες χώρες. Με προϋποθέσεις, αυτές θα μπορούσαν να κατασκευάζονται και στην χώρα μας, ενώ εδώ θα μπορούσε να δημιουργηθεί και εγχώριο κέντρο υποστήριξης Constellation, για αμερικανικά, ελληνικά και τρίτων χωρών-πελατών πολεμικά.

Αν τώρα κάποιοι νομίζουν ότι όλα τα παραπάνω συνθέτουν ταινία επιστημονικής φαντασίας, ας θυμηθούμε ότι κάτι παρόμοιο είχε γίνει στην Ισπανία, περί το 1990. Με την κατασκευή των φρεγατών Santa Maria και F100, οι Ισπανοί κατάφεραν να δημιουργήσουν σοβαρές υποδομές υποστήριξης των Arleigh Burke και του συστήματος διαχείρισης μάχης (combat management system, CMS) Aegis στη Ρότα. Οι Ισπανοί πέτυχαν έτσι, ‘με ένα σμπάρο πολλά τρυγόνια’, με σημαντικά οικονομικά έσοδα, μείωση της ανεργίας (κατά συνέπεια αύξηση της απασχόλησης και μάλιστα σε υψηλού επιπέδου εξειδίκευση), απόκτηση τεχνογνωσίας, διεθνή αναγνώριση των μεγάλων ναυπηγείων της Navantia και το κυριότερο, οικονομία κλίμακας με ταυτόχρονη ενδυνάμωση-εκσυγχρονισμό του Ισπανικού ΠΝ που συνεχίζεται και σήμερα με τις φρεγάτες F110 .

Σε κάποιους γνωστούς (κακές γλώσσες) δεν αρέσουν αυτά

Τι γράφουν οι ‘κακές’ οι γλώσσες:

1.       Οι τελευταίες εξελίξεις, στο πρόγραμμα των Constellation του USN, είναι δυσοίωνες. Η ναυπήγηση του πλοίου άρχισε χωρίς την ολοκλήρωση – οριστικοποίηση της σχεδίασής του! Άρα, αυξάνονται τα τεχνικά προβλήματα, οι καθυστερήσεις και το κόστος.

2.       Για τα ναυπηγικά προγράμματα του USN, οι μεγάλες υπερβάσεις στο κόστος και στο χρόνο, είναι κάτι συνηθισμένο, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, το να ξεκινάς την ναυπήγηση χωρίς την ολοκλήρωση της σχεδίασης, είναι εξωφρενικά παλαβό.

3.       Γι’ αυτό εξάλλου και οι σώφρονες Κινέζοι, σε επίπεδο αριθμών πολεμικών πλοίων, πρωτοπορούν με διαφορά που αυξάνεται εκθετικά.

4.       Ο ΥΕΘΑ μας, αποφασίζει και ορίζει (διατάζει) τον συγκεκριμένο τύπο φρεγατών, που ακόμα δεν τον έχουν δει οι Αμερικανοί, ως την ελληνική μας φρεγάτα του μέλλοντος!

5.       Ο ΥΕΘΑ μας, μιλά για συν-σχεδίαση της ελληνικής έκδοσης. Σε τί άραγε; Σε κάτι που ακόμα δεν έχει τελειώσει ο σχεδιασμός του για τις ανάγκες του USN;

Οι ‘κακές’ οι γλώσσες για το ΠΝ μας:

1.       Ξέρουν τι γίνεται οι καθ΄ ύλην αρμόδιοι του ΠΝ μας και του ΥΠΕΘΑ μας και της κυβέρνησής μας στην Ελλάδα, για τις εξελίξεις του προγράμματος στις ΗΠΑ; Ή μήπως δεν ξέρουν τι τους γίνεται;

2.       Μήπως απλά παρακολουθούν, ως θεατές, τις εξελίξεις όπως και εμείς οι υπόλοιποι;

3.       Μήπως ασχολούνται επιδερμικά, για να περνά η ώρα και κουβέντα και τζερτζελές να γίνεται ελέω εκλογών;

4.       Και κάποιοι απλώς ρωτάνε: «που πας καημένε Καραμήτρο να εμπλακείς σε ένα πρόγραμμα που ακόμη δεν έχει ωριμάσει;»

Και οι ‘κακές’ γλώσσες συνεχίζουν και το τερματίζουν:

1.       «Η συζήτηση για τις Constellation έχει χάσει προ πολλού κάθε σοβαρότητα και κύριος υπεύθυνος είναι ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας και κάτι άλλοι… «μύστες» των γεωπολιτικών χειρισμών» .

2.       Τα σοβαρά όμως κράτη, με το σοβαρό Νορβηγικό ΠΝ και τους άλλους σοβαρούς του Νορβηγικού υπουργείου άμυνας και της Νορβηγικής σοβαρής κυβέρνησης τι κάνουν; προτεραιοποιούν, προγραμματίζουν και υλοποιούν τα ναυπηγικά τους φιλόδοξα και σωστά από κάθε άποψη σχέδια. Το Νορβηγικό ΠΝ, θα έχει μελετήσει και παρέμβει διορθωτικά, είτε με εκσυγχρονισμούς – αναβαθμίσεις, είτε με νέες ναυπηγήσεις μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων και όχι μόνο, εντός μιας δεκαετίας!

Ποιο είναι αυτό το σοβαρό νορβηγικό σχέδιο (πάντα σύμφωνα με τις ‘κακές’ γλώσσες)

Το νορβηγικό Ναυτικό, σύμφωνα με το «Μακροπρόθεσμο Αμυντικό Σχέδιο 2025-2036» (κάτι σαν το αντίστοιχο της δικιάς μας ‘Ατζέντας 2030’ δηλαδή), ξεκίνησε επίσημα τον σχεδιασμό για τη ναυπήγηση:

1.       τουλάχιστον πέντε ανθυποβρυχιακών φρεγατών που θα ναυπηγηθούν σε συνεργασία με κάποιον «στρατηγικό εταίρο»,

2.       την προμήθεια ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων που θα επιχειρούν από τα πλοία αυτά, με σκοπό την επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του νορβηγικού Ναυτικού (στο σχετικό συμβόλαιο θα περιλαμβάνεται δικαίωμα προαίρεσης (option) για άλλες έξι φρεγάτες, με αντίστοιχα ελικόπτερα),

3.       την ναυπήγηση εντός της χώρας άλλων 28 περιπολικών πλοίων δύο τύπων (τα 18 θα είναι μέσου μεγέθους και τα υπόλοιπα 10 μεγάλου, καθώς χαρακτηρίζονται ως «ωκεάνια περιπολικά»)

Τι να πρωτοπαρατηρήσει λοιπόν κάποιος για αυτό το σοβαρό κράτος! Την ανακοίνωση αυτού του ευμεγέθους ναυτικού προγράμματος, όπου όλοι οι εν δυνάμει στρατηγικοί σύμμαχοί της, θα σφάζονται στη νορβηγική «ποδιά» της για το ποιος θα είναι ο τυχερός που θα πάρει συμβόλαιο;

Η ελληνική ‘ανοησία’ (από τις ‘κακές’ γλώσσες)

1.       Τι να συγκρίνουμε; Τους σοβαρούς  Νορβηγούς, με τους μαθητευόμενους μάγους εν Ελλάδι, που διαρκώς παριστάνουν τα… μαστόρια της γεωπολιτικής και τους Ταλλεϋράνδους;

2.       Αυτούς που δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να παίζουν με τα χρήματα του κοσμάκη και τους Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, παίρνοντας λίγα από εδώ και λίγα από εκεί;

3.       Άσε που αγόρασαν ελικόπτερα πριν εξασφαλίσουν πλοία.

4.       Που ψωνίζουν από το ράφι, χωρίς να ζητούν καν βιομηχανικό έργο στις διαπραγματεύσεις;

5.       Που εκ των υστέρων θυμούνται να γκρινιάξουν και να διαρρεύσουν την απογοήτευσή τους, διατρανώνοντας μάλιστα την αποφασιστικότητά τους για να φτιάξουν θαυμαστή και τρομερή αμυντική βιομηχανία και να προωθήσουν την Ελληνική «καινοτομία»;

Σκέψεις μας

Α. Ποιος ήταν ο Ταλλεϋράνδος

Ο Σαρλ-Μωρίς ντε Ταλλεϋράν, πρίγκηπας του Περιγκόρ (Charles Maurice de Talleyrand-Périgord,1754 -1838) και επί αυτοκρατορίας Βοναπάρτη πρίγκιπας του Μπενεβέντο, γνωστός στα ελληνικά ως Ταλλεϋράνδος, ήταν Γάλλος επίσκοπος, πολιτικός και διπλωμάτης, που κυριάρχησε στη γαλλική και ευρωπαϊκή πολιτική ζωή για μισό αιώνα.

Εργάστηκε στα υψηλότερα επίπεδα διαδοχικών γαλλικών κυβερνήσεων, ως υπουργός εξωτερικών ή με κάποια άλλη διπλωματική ιδιότητα. Η καριέρα του ξεκίνησε κατά τη βασιλεία του Λουδοβίκου ΙΣΤ΄ και εξελίχθηκε στα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης, στην εποχή του Ναπολέοντα, επί Λουδοβίκου ΙΗ΄ και επί Λουδοβίκου Φίλιππου.

Σήμερα, όταν μιλάμε για την τέχνη της διπλωματίας, η φράση «αυτός είναι ένας Ταλλεϋράνδος» χρησιμοποιείται για να περιγράψει έναν πολιτικό με μεγάλη επινοητικότητα και τέχνη, ανάμικτα με κυνισμό και πονηριά.  Το όνομά του έχει γίνει συνώνυμο της πονηρής, κυνικής αλλά και αποτελεσματικής διπλωματίας.

Β. Εν γένει, δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε σε πολλά από αυτά που λένε (γράφουν) οι ‘κακές’ οι γλώσσες. Όμως, για να μην αδικούμε πρώτα τον εαυτό μας, το ΠΝ μας, το ΥΠΕΘΑ με τον ΥΕΘΑ μας και μετά οποιονδήποτε άλλο συνάνθρωπό μας (είναι κακό το άδικο), ας δούμε ορισμένα θεματάκια με πιο ευρεία οπτική.

1.           Το όλο σκεπτικό και η αντίληψη-σύλληψη του προγράμματος των φρεγατών τύπου Constellation δεν μας φαίνεται κακό. Το αντίθετο μάλιστα, είναι ένα τολμηρό, φιλόδοξο, κλιμακωτό και πρωτότυπο-πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά δοκιμασμένο και αποδοτικό για τα διεθνή δεδομένα, πρόγραμμα.

2.           Η εκτίμησή μας είναι ότι με προϋποθέσεις και με την πολιτική βούληση όλων των εμπλεκομένων πολιτικών αποχρώσεων, το πρόγραμμα θα μπορεί να έχει ένα πολύ αίσιο αποτέλεσμα, ακριβώς όπως έγινε και για άλλα κράτη. Ας το ελπίσουμε!

3.           Το να ξεκινά η ναυπήγηση ενός πολεμικού πλοίου χωρίς την ολοκλήρωση – οριστικοποίηση της σχεδίασής του δεν είναι κάτι μεμπτό. Είναι κάτι που γίνεται. Το ΠΝ μας το έχει βιώσει με την έναρξη ναυπήγησης των κανονιοφόρων τύπου «Μαχητής» (Osprey HSY-56A) στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά το 2001-2.

Είναι γνωστό, στους σχετικούς, ότι τα απαιτούμενα σχέδια για να αρχίσει η ναυπήγηση ενός πλοίου, είναι αυτά της κοπής των ελασμάτων και της κατασκευής (συναρμολόγησης και συγκόλλησης) των ελασμάτινων μπλοκ. Με απλά λόγια, όταν ξεκινά η ναυπήγηση,  δεν χρειάζονται όλα τα λεπτομερή σχέδια (ΛΣ), τα οποία μπορούν να εκπονούνται (τα ΛΣ) παράλληλα με την ανέγερση των μπλοκ. Έτσι, η ολοκλήρωση του σχεδιασμού ενός πολεμικού πλοίου, μπορεί να επιτελείται ακόμα και μετά από 12 έως 18 μήνες μετά την έναρξη ναυπήγησής του, τροποποιώντας βέβαια παράλληλα τον χρόνο απόδοσης τουλάχιστον για το πρώτο πλοίο της σειράς.

Άρα, το να λέει κάποιος ότι :«Οι τελευταίες εξελίξεις στο πρόγραμμα των Constellation του USN, είναι δυσοίωνες. Η ναυπήγηση του πλοίου άρχισε χωρίς την ολοκλήρωση – οριστικοποίηση της σχεδίασής του!», είναι σαν να παραδέχεται ότι δεν γνωρίζει και πολλά πράματα από ναυπηγήσεις πλοίων.

Στην πράξη, για το USN και το μέγεθος αυτού του προγράμματος, το γεγονός της έναρξης ναυπήγησης χωρίς την ολοκλήρωση του σχεδιασμού, είναι πρόβλημα της τάξεως του: «Χέστηκε η φοράδα στο αλώνι!»

4.           Ο ΥΕΘΑ μας, αποφάσισε και όρισε τον συγκεκριμένο τύπο φρεγατών, μετά από εισήγηση του ΠΝ μας κατά δήλωση και αρκετών υψηλόβαθμων του ΠΝ μας. Δηλαδή αμφισβητούμε και το ΠΝ μας τώρα;

Είναι αλήθεια ότι «ακόμα δεν τον έχουν δει ούτε οι ίδιοι οι Αμερικανοί αυτόν τον τύπο φρεγατών Constellation. Και το ερώτημα είναι: «So what? Εμείς όταν παραγγέλναμε τις Belharra FDI, τις είχαμε δει, ή μήπως τις είχανε δει οι Γάλλοι; »

Τουλάχιστον οι φρεγάτες FREMM, ο πρόδρομος τύπος των φρεγατών Constellation, είναι κάτι υπαρκτό και  χειροπιαστό. Και το ερώτημα είναι: «Ποιος είναι ο πρόδρομος των Belharra FDI;»

5.           Για αυτούς που προσπαθούν να μας (σαν χώρα, σαν ΠΝ κλπ) συγκρίνουν με την Νορβηγία, απλά έχουμε να τους πούμε ότι μόνο οικονομικά τουλάχιστον, είναι σαν να συγκρίνεις τον φτωχό του νότου με τον πλούσιο με τα απέραντα κοιτάσματα πετρελαίου και αερίου του βορρά.

Η Νορβηγία διατηρεί το πρότυπο ευημερίας των Βόρειων χωρών, με καθολική υγειονομική περίθαλψη και ολοκληρωμένο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Οι αξίες της έχουν τις ρίζες τους στα ιδεώδη της ισότητας.

Το νορβηγικό κράτος έχει μεγάλα ποσοστά ιδιοκτησίας σε βασικούς βιομηχανικούς τομείς, έχοντας εκτεταμένα αποθέματα πετρελαίου, φυσικού αερίου, ορυκτών, ξυλείας, αλιευμάτων και υδάτων. Η βιομηχανία πετρελαίου αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) της χώρας. Η Νορβηγία είναι ο μεγαλύτερος κατά κεφαλήν παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο εκτός της Μέσης Ανατολής. Απλά, δεν υπάρχει σύγκριση!

Γ. Μπορεί λοιπόν κάποιος να γράφει, να κατηγορεί, να εκφράζεται όπως θέλει και για ότι θέλει, πάντα δημοκρατικά και ελεύθερα. Μήπως όμως να το ψάχνει πρώτα το πράμα, έστω και λίγο; Και καλά δεν μπορεί κάποιος να τα ξέρει όλα. Εντάξει, ‘δεν ήξερες, δεν ρώταγες’;

Κι μείς με την σειρά μας απλώς ρωτάμε (μας αρέσει να ρωτάμε γιατί μαθαίνουμε), πάντα δημοκρατικά: «που πας ρε καημένε Καραμήτρο να γράψεις-κατηγορήσεις ένα πρόγραμμα που δεν ξέρεις καν τι θα πει ναυπηγείο και τι θα πει χτίζω καράβι;»

Και μας έρχονται στο νου, ένας δυο στίχοι από το γνωστό άσμα: «Σιγά ρε φίλε να μη βγάλεις κάνα χέρι, αφού δεν ξέρεις να το παίζεις το…μπεγλέρι!» και «Σιγά ρε φίλε και θα βγάλεις καμιά χάντρα, αφού δεν πάει το μπεγλέρι με… γραβάντα!»

ΠΗΓΗ https://hellenicdefencenet.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου