Τετάρτη, 11 Αυγούστου 2021

HyDrop της Elbit: Ελπίδες από μία νέα επαναστατική τεχνολογία στην αεροπυρόσβεση που αφορά και την Ελλάδα (Βίντεο)

Την ανάπτυξη μίας καινοτόμου τεχνολογίας που θα επιφέρει επανάσταση στις επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης και εισαγωγής της σε επιχειρησιακή χρήση ολοκληρώνει η ισραηλινή Elbit Systems. Πρόκειται για το σύστημα HyDrop το οποίο με την κατευθυνόμενη από υπολογιστή ρίψη ακριβείας συσσωματωμάτων (pellets) από μεγάλα υψόμετρα επιδιώκει να καταργήσει τους περιορισμούς που διέπουν τις νυκτερινές επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης.

Ήδη από τον Ιανουάριο του 2020 η Elbit Systems ολοκλήρωσε με επιτυχία δοκιμή πεδίου του κατοχυρωμένου ως πνευματικής ιδιοκτησίας συστήματος HyDrpop στο πλαίσιο μίας άσκησης η οποία διεξήχθη από την Αρχή Πυρόσβεσης και Διάσωσης του Ισραήλ.

Σύμφωνα με το σχετικό Δελτίο Τύπου, κατά τη διάρκεια της άσκησης δύο αεροσκάφη Air Tractor από τη μοίρα αεροπυρόσβεσης του Ισραήλ καθοδηγήθηκαν στην κατάσβεση πυρκαγιάς πετώντας σε ύψη έως και 500 πόδια (152,4 μέτρα), δηλαδή έως και τέσσερις φορές μεγαλύτερα από το μέσο ύψος τυπικής εξόδου αεροπυρόσβεσης.

Κάθε αεροσκάφος προχώρησε στη ρίψη 1,6 τόνων συσσωματωμάτων (pellets) που το καθένα περιείχε υγρό και είχε βάρος 140 γραμμαρίων με τη βοήθεια υπολογιστή που επέτρεψε την προσβολή ακριβείας και επιτυγχάνοντας κορεσμό 1–2 λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο.

Ας σημειωθεί ότι από το 1953, η αεροπυρόσβεση γίνεται με τη ρίψη υγρού (ύδατος ή επιβραδυντικού υγρού) ει δυνατόν από πολύ χαμηλά ύψη (100 έως 120 πόδια – 30,5 έως 36,5 μέτρα) ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι απώλειες λόγω του φαινομένου του αερολύματος.



Για λόγους ασφαλείας, οι εν λόγω χαμηλού υψομέτρου πτήσεις γίνονται μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας και η εκτέλεση τους υπόκειται στους κανονισμούς της πολιτικής αεροπορίας. Όμως, όπως απέδειξε και η πρόσφατη εμπειρία των πυρκαγιών στη χώρα μας, ο περιορισμός των διεξαγωγής των επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας, υποβαθμίζει σημαντικά την επιχειρησιακή της αξία.

Σύμφωνα με την Elbit Systems, το σύστημα HyDrop καλύπτει το ανωτέρω κενό αφού καθιστά δυνατή την υψηλή ακριβείας ρίψη βιοδιασπώμενων συσσωματωμάτων από ύψη 500 έως 2.000 ποδών (152,4 έως 609,6 μέτρα), που θεωρούνται ασφαλή και πιστοποιημένα για νυκτερινές πτήσεις από τις αρχές πολιτικής αεροπορίας.

Το HyDrop αναπτύσσεται σε τρεις διαμορφώσεις (για χρήση από ελικόπτερα, αεροσκάφη σταθερών πτερύγων και βαρέα αεροσκάφη μεταφορών) και ολοκληρώνει ηλεκτρονικά συστήματα ναυτιλίας μαχητικών συμπεριλαμβανομένου και υπολογιστή για τον υπολογισμό της βαλλιστικής τροχιάς της ρίψης, σύστημα διοίκησης & ελέγχου, προηγμένα συστήματα οθονών απεικόνισης και ειδικά σχεδιασμένο αερομεταφερόμενο διανομέα – διασκορπιστή στον οποίο αποθηκεύονται τα συσσωματώματα.



Με τη χρήση του συστήματος διοίκησης και ελέγχου το αεροσκάφος – φορέας κατευθύνεται στο σημείο ρίψης, ο υπολογιστής υπολογίζει την ακριβή τροχιά βαλλιστικής ρίψης, λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα του αεροσκάφους, το υψόμετρο, τα δεδομένα θέσης (από το σύστημα GPS), τις συνθήκες ανέμου (ταχύτητα, διεύθυνση) και φυσικά το σχήμα και το βάρος των συσσωματωμάτων.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το σύστημα όχι μόνο αίρει τους περιορισμούς που διέπουν τη νυκτερινή πτήση, αλλά αυξάνει την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα της αεροπυρόσβεσης ημέρα και νύκτα καθώς ελαχιστοποιεί τις απώλειες λόγω του φαινομένου του αερολύματος.

Άλλο ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του HyDrop είναι ότι περιλαμβάνει ως οργανικό μέρος, κινητή ή στατική μηχανή παραγωγής των συσσωματωμάτων. Η μηχανή είναι εγκιβωτισμένη σε τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο των 20 ποδών και η παραγωγική της ικανότητα ανέρχεται σε 10 τόνους συσσωματωμάτων ανά ώρα.

Τα βιοδιασπώμενα συσσωματώματα μπορούν να πληρωθούν με ύδωρ, αφρό ή επιβραδυντικό υγρό και οι μέχρι σήμερα δοκιμές έχουν αποδείξει ότι δεν αφήνουν υπολείμματα βλαβερά για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και ότι η ρίψη τους δεν δημιουργεί κινδύνους για τις επίγειες δυνάμεις.


Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, το HyDrop είναι μία από τις τεχνολογίες που θα πρέπει στον συντομότερο δυνατό χρόνο να υποβληθεί σε δοκιμές από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας / Πυροσβεστικό Σώμα και την Πολεμική Αεροπορία, καθώς καθιστά δυνατή τη διεξαγωγή επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης κατά τη νύκτα και αντιμετωπίζει τα προβλήματα που αντιμετώπισε η Πολεμική Αεροπορία με τη χρήση της αρχικής έκδοσης του συστήματος MAFFS.

Επίσης, με το σύστημα, μπορεί, εφόσον απαιτηθεί, να αυξηθεί ο αριθμός των αεροσκαφών – ελικοπτέρων που κατά τη διάρκεια της νύκτας (οπότε συνήθως μειώνεται η ένταση των ανέμων) θα εκτελούν ρίψεις επιβραδυντικού υγρού που σε συνδυασμό με τη διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών θα επιτρέψουν τον περιορισμό – οριοθέτηση των πυρκαγιών.

Άλλο ένα πλεονέκτημα είναι η εγκιβωτισμένη μηχανή παραγωγής συσσωματωμάτων που μπορεί να καταστήσει κάθε κλιμάκιο των πυροσβεστικών δυνάμεων «αυτόνομο» στην παραγωγή συσσωματωμάτων.


Μετά τα πρόσφατα συμβάντα θα πρέπει να γίνει κατανοητό στους αρμόδιους ότι πλέον η αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών στη χώρα μας, απαιτεί την ενσωμάτωση τεχνολογιών αιχμής που θα αυξήσουν δραματικά την αποτελεσματικότητα των πυροσβεστικών δυνάμεων.

Χωρίς χρονοτριβές η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας / Πυροσβεστικό Σώμα σε συνεργασία με άλλους εμπλεκόμενους φορείς (όπως π.χ. η Πολεμική Αεροπορία) θα πρέπει να αρχίσουν μία διαδικασία δοκιμής και αξιολόγησης νέων τεχνολογιών που διατίθενται στην αγορά και παράλληλα μέσω στοχευμένων εθνικών, διμερών ή πολυεθνικών αναπτυξιακών προγραμμάτων να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της εγχώριας βιομηχανικής και τεχνολογικής βάσης.

Δυστυχώς αν δεν κινηθούμε γρήγορα στην ανάπτυξη και εκμετάλλευση νέων τεχνολογιών, θα βρεθούμε πάλι αντιμέτωποι με αιφνιδιασμό σε στρατηγικό, επιχειρησιακό και τακτικό επίπεδο.

ΠΗΓΗ defence-point

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου