Παρασκευή 26 Απριλίου 2024

H αποστολή της φρεγάτας ΥΔΡΑ στην Ερυθρά, οδηγός για το face lift στην φρεγάτα ΨΑΡΑ: Τα συμπεράσματα της συμμετοχής στις «ΑΣΠΙΔΕΣ» και η ανάγκη άμεσης αναβάθμισης των ΜΕΚΟ


Βολή από φρεγάτα ΜΕΚΟ με το πλωριό πυροβόλο των 127 χιλιοστών ή αλλιώς 5 ιντσών, κατά τη διάρκεια άσκησης στο Αιγαίο. Με το συγκεκριμένο πυροβόλο έβαλε η φρεγάτα ΥΔΡΑ κατά των drones που απογειώθηκαν από έδαφος που ελέγχουν οι Χούθι της Υεμένης την Πέμπτη τα ξημερώματα. Πηγή εικόνας: Πολεμικό ναυτικό

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal

Το γεγονός της κατάρριψης του Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους από την φρεγάτα ΥΔΡΑ και η αποτροπή μιας ακόμη επιθετικής ενέργειας, οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στον ανθρώπινο παράγοντα.

Τα διαρκή ναυτικά γυμνάσια αντιμετώπισης αεροπορικής απειλής, ακόμη και με το πυροβόλο της πλώρης, οι γνώσεις που έχει αποκομίσει το προσωπικό στα ηλεκτρονικά συστήματα, παλαιά και νεότερα, της πρώτης ΜΕΚΟ που παρέλαβε το πολεμικό ναυτικό πριν από 30 χρόνια, συνθέτουν το ψηφιδωτό της ψύχραιμης αντιμετώπισης στην καυτή ζώνη του Κόλπου του Άντεν.

Οι άνθρωποι που υπηρετούν στις μονάδες επιφανείας του στόλου είναι αυτοί που κάνουν πολλές ετήσιες ασκήσεις στον ζωτικό χώρο του Αρχιπελάγους και εκπαιδεύονται πάντοτε σε όλες τις μορφές ναυτικού πολέμου.

  • Δεκαετίες τώρα στο ναυτικό, λόγω του γεγονότος ότι τα πολεμικά πλοία δεν διαθέτουν ισχυρά όπλα αεράμυνας, εκπαιδεύονται με κάθε μέσο που διαθέτουν ώστε να προστατεύσουν εαυτούς, μονάδες, την κυριαρχία στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο.

Η δε απόσταση που εντοπίστηκε το σμήνος των drones, που είχαν απογειώσει οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης, σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, δεν απαιτούσε σε καμία περίπτωση την χρήση πυραύλων ESSM.

Σίγουρα αυτό θ’ άλλαζε στην περίπτωση που ολοκληρωτικά το σμήνος των 8 drones επιτίθονταν προς το εμπορικό πλοίο και την ελληνική ναυτική μονάδα.

  • Τα όσα έγιναν τα ξημερώματα της Πέμπτης στον Κόλπο του Άντεν έχουν γίνει λίγο πολύ από νωρίς γνωστά, όσα τουλάχιστον έπρεπε να γνωστοποιηθούν, διότι υπάρχουν κι άλλα που αναλύονται από τις αρμόδιες αρχές κι έχουν να κάνουν με το αμιγώς επιχειρησιακό πλαίσιο.

Το face lift που έγινε στην φρεγάτα ΥΔΡΑ θεωρείται ωφέλιμο ως την στιγμή αυτή, όμως δεν αρκεί για τις νεότερες κύριες μονάδες του στόλου, ετών 30…

Με επιπλέον δυνατότητες το ΨΑΡΑ

Και επειδή η φρεγάτα ΨΑΡΑ προετοιμάζεται με εντατικούς ρυθμούς για τον απόπλου της με προορισμό την Ερυθρά θάλασσα, πολλές από τις εργασίες που γίνονται ενσωματώνουν όλα εκείνα τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί από την έως σήμερα αποστολή του ΥΔΡΑ στην επικίνδυνη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.

  • Στρατιωτικές πηγές σημειώνουν με νόημα ότι το ΨΑΡΑ προετοιμάζεται πολύ καλύτερα και σίγουρα θα’ χει περισσότερα συστήματα από εκείνα που τοποθετήθηκαν fast track στην φρεγάτα ΥΔΡΑ.

Ένα απλό παράδειγμα που επισημάνθηκε είναι ότι το ΥΔΡΑ απέπλευσε με την προσθήκη ενός πυροβόλου Shark, ενώ στο ΨΑΡΑ, όπως λένε οι ίδιες πηγές θα υπάρχουν περισσότερα. Τα δε stand alone ηλεκτρονικά συστήματα θα είναι ανωτέρων δυνατοτήτων.

Στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας εστιάζουν πολύ και στα μηχανολογικά της φρεγάτας διότι ουδείς ξεχνά ότι όλα τα πλοία του στόλου έχουν καταγεγραμμένα εκατομμύρια ναυτικά μίλια πλόων σε αποστολές Εθνικές ή Συμμαχικές.

Όμως μέσα από το face lift που έγινε στην φρεγάτα ΥΔΡΑ και βρίσκεται σε εξέλιξη στην ΨΑΡΑ, αρμόδιες πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά τι συμβαίνει, επισημαίνουν πως η ενίσχυση αυτή υλοποιείται ως τώρα τουλάχιστον, όχι με έκτακτη ενίσχυση του λειτουργικού προϋπολογισμού του πολεμικού ναυτικού, αλλά με όσα χρήματα έχουν δοθεί για την ετήσια συντήρηση του συνόλου του στόλου, με ότι αυτό σημαίνει για τις άλλες μονάδες.

Τι θα γίνει με τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ

Την ίδια στιγμή η άμμος στην κλεψύδρα για το χρονικό περιθώριο που έχει δοθεί στην κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών ώστε να καταθέσουν τελική προσφορά για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, οδεύει προς το τέλος.

Τις ημέρες αυτές, σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά το προηγούμενο διάστημα, αναμένεται στο ναυτικό επιτελείο και την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών- Επενδύσεων, το τελικό «ναι» ή «όχι» της κοινοπραξίας για το έργο της αναβάθμισης στα τέσσερα πλοία κλάσης ΥΔΡΑ.

Και οι δυο πλευρές έχουν δείξει ότι είναι σκληροί διαπραγματευτές κι ότι εφόσον θίγονται συμφέροντα κανείς δεν οπισθοχωρεί. Το γεγονός ωστόσο ότι υπάρχει η διάθεση για συνέχιση των συνομιλιών, όπως και νέα πρόταση, επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, ίσως είναι ένα δείγμα ότι Γερμανοί και Ολλανδοί δεν επιθυμούν να κλείσουν οριστικά την πόρτα στο υπουργείο Εθνικής άμυνας και το ελληνικό πολεμικό ναυτικό.

Κοινή συνισταμένη είναι οι δυο πλευρές θα πρέπει να κάνουν ένα βήμα εμπρός ώστε να υπάρξει συνάντηση και τελική συμφωνία. Πάντως επιτελείς λένε ότι και στην περίπτωση αρνητικής εξέλιξης, δεν μπορεί να μην υπάρξει plan B στο τραπέζι ως πρόταση προς την πολιτική ηγεσία.

Πέραν των καινούριων πλοίων που αποτελεί πάγιο αίτημα του ναυτικού, για να μην απαξιωθούν οι τέσσερις ΜΕΚΟ, το υφιστάμενο face lift έχει αποτελέσει έναν έμμεσο οδηγό λύσης ανάγκης. Στρατιωτικές πηγές λένε πως μηχανολογικές εργασίες μπορούν να υποστηριχθούν στην χώρα μας, ενώ τεχνογνωσία στο Ναύσταθμο υπάρχει.

Σ’ ότι έχει να κάνει με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις ηλεκτρονικών, μπορεί το ναυτικό να συνομιλήσει με όλους όσοι συνεργάζεται στον τομέα αυτό για τις ανάγκες των κύριων μονάδων του στόλου και συγκεκριμένα για τις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ.

Στο πολεμικό ναυτικό ρεαλιστικός και βιώσιμος «εν πλω» χάρτης έχει εκπονηθεί την τελευταία 5ετία, όμως η ιστορία έχει δείξει ότι αυτός τοποθετήθηκε σε κάποιο συρτάρι και δεν ανασύρεται από εκεί ώστε να πάρει ανάσα ο ελληνικός στόλος.

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου