Μία πρόταση που προκάλεσε έναν ευχάριστο πονοκέφαλο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το ελληνικό Πεντάγωνο έφτασε εγγράφως την περασμένη εβδομάδα από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του enikos.gr, για την ναυπήγηση της 4ης φρεγάτας FDI Belharra στην Ελλάδα και μάλιστα με κόστος 10% φθηνότερα.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Το γεγονός ότι ΗΠΑ και Γαλλία έχουν πρόθεση να διατηρήσουν κοινό βηματισμό σε πολλά ζητήματα αποτυπώθηκε με τον πλέον εμφατικό τρόπο στην πρόσφατη επίσκεψη του 47ου Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στο Παρίσι και της θερμής υποδοχής που έτυχε από τον Γάλλο Πρόεδρο, Εμμανουέλ Μακρόν, με αφορμή τα θυρανοίξια της Παναγίας του Παρισίων.
Η επιλογή του Τραμπ να επισκεφθεί το Παρίσι και να βγει φωτογραφία μαζί με τον Μακρόν και τον Ζελένσκι, φορώντας μάλιστα κίτρινη γραβάτα αντί για κόκκινη που συνηθίζει (σ.σ. γαλλική εφημερίδα “Le Parisien” ανέφερε ότι η γραβάτα ήταν στα χρώματα της Ουκρανίας) έστειλε σαφές μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση για τις προθέσεις του σε ό, τι αφορά τις προτεραιότητες και τις συμμαχίες που θα έχει η κυβέρνησή του μετά τις 20 Ιανουαρίου, οπότε και θα αναλάβει επισήμως τα καθήκοντά του.
Άλλωστε, η δήλωση Τραμπ ερωτηθείς για τις σχέσεις του με τον Γάλλο Πρόεδρο «είχαμε μεγάλη επιτυχία δουλεύοντας μαζί» δεν επιδέχεται ερμηνειών σχετικά με τις προθέσεις του.
Όμως, και ο Μακρόν από τη μεριά του δεν κρύβει την ιδιαίτερη σχέση που έχει με τον Αμερικανό Πρόεδρο, εκτιμώντας το γεγονός ότι ήταν ο πρώτος ξένος ηγέτης τον οποίο επισκέφθηκε αμέσως μετά την επανεκλογή του. “Είναι μεγάλη τιμή για τον γαλλικό λαό που σας υποδεχόμαστε”, είπε ο Εμανουέλ Μακρόν στον Τραμπ κατά την επίσκεψή του στο Μέγαρο των Ηλυσίων, επιβεβαιώνοντας τις “εξαιρετικές σχέσεις” των «δυο».
Σε αυτό το πλαίσιο κάθε άλλο παρά τυχαία θεωρείται η έγγραφη πρόταση που έστειλε την περασμένη εβδομάδα η αμερικανική εταιρεία ΟΝΕΧ προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ για ναυπήγηση της 4ης φρεγάτας FDI Belharra στην Ελλάδα, στα ναυπηγεία Ελευσίνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, η έγγραφη πρόταση αναφέρει ότι η τιμή ναυπήγησης του πλοίου στην Ελλάδα μπορεί να κοστίσει 10% φθηνότερα στο ελληνικό Δημόσιο απ’ ότι στη Γαλλία ενώ υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί σε 15% η εξοικονόμηση χρημάτων εάν αποφασιστεί να γίνει η υποστήριξη των πλοίων στα αμερικανικά ναυπηγεία.
Εδώ, λοιπόν, τώρα έρχεται η σειρά το Πολεμικού Ναυτικού να αποφασίσει και να υποδείξει στην κατασκευάστρια εταιρεία τον δρόμο της συνεργασίας με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, αφού σε περίπτωση συνεργασίας θα υπάρξει η δημιουργία οικονομιών κλίμακος, με τα οφέλη για την ελληνική οικονομία να είναι πολλαπλάσια.
Επιπλέον, με τη ναυπήγηση του 4ου πλοίου στην Ελλάδα ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τη ναυπήγηση κι άλλων φρεγατών της κλάσης.
Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ήδη τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν πιστοποιηθεί από το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό όχι μόνο για τη συντήρηση των πλοίων του 6ου Στόλου αλλά και για την ναυπήγηση των φρεγατών Constellation, οι οποίες ενδιαφέρουν το Πολεμικό Ναυτικό, με προοπτική κατασκευής 5 με 7 πλοίων για μετά το 2030. Εάν θεωρήσουμε ότι οι τελευταίες 4 Constellation – σε σύνολο 7 – θα αντικαθιστούσαν τις ΜΕΚΟ, το ΠΝ θα μπορούσε να προμηθευτεί και 5η FDI Belharra, η οποία όπως και η 4η θα ναυπηγείτο στην Ελλάδα, δημιουργώντας έναν στόλο με δύο διαφορετικού τύπου αλλά εξαιρετικών δυνατοτήτων φρεγατών.
Επιπλέον, υπάρχει και η στρατηγική συνεργασία των Αμερικανών με τον ιταλικό κολοσσό Fincantieri, για την ναυπήγηση των κορβετών FCX-30 κλάσης DOHA στην Ελλάδα.
Ήδη, στα ναυπηγεία Ελευσίνας ο Αμερικανικός Κρατικός Οργανισμός Επενδύσεων (DFC – U.S. International Development Finance Corporation) έχει χρηματοδοτήσει με 125 εκατ. τις επενδύσεις ενώ τρέχουν επιπλέον επενδύσεις ύψους 350 εκατ., με το συνολικό ύψος να φτάνει το μισό δις.
Βάσει των κοστολογημένων επενδύσεων και με την προοπτική ναυπήγησης των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού στην Ελλάδα, που βρίσκονται σε μελέτες του υπουργείου Ανάπτυξης, το ΑΕΠ θα αυξηθεί έως 1%, που μεταφράζεται σε 2,5 δις με προοπτική ανόδου στα 4 δις ετησίως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου