Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στα πολεμικά αεροσκάφη - Οφέλη και κίνδυνοι

Κωνσταντίνος Ιατρίδης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) έχει ενσωματωθεί ολοένα και περισσότερο στη ζωή μας και συμμετέχει σε πολλούς τομείς, επηρεάζοντας τον τρόπο που λειτουργούν η κοινωνία, η εργασία και η καθημερινότητά μας.

Από αυτοματοποιημένα συστήματα στη βιομηχανία και την υγεία μέχρι τις εφαρμογές στα κινητά τηλέφωνα,  τις προσωπικές συσκευές και τα Αεροσκάφη,  η ΤΝ έχει αποκτήσει μια σημαντική παρουσία.

Ως τεχνολογία, έχει απεριόριστες δυνατότητες και προοπτικές. Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επιλύσει προβλήματα σε πολλούς τομείς, από την υγεία και την εκπαίδευση έως την επιχειρηματικότητα και την τέχνη. Όμως, η ηθική χρήση και η διασφάλιση της ασφάλειας είναι κρίσιμες.

Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε την ΤΝ με σύνεση και να λαμβάνουμε υπόψη τις επιπτώσεις της στην κοινωνία, την απασχόληση, την ιδιωτική ζωή και την ασφάλεια δεδομένων. Αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη αυστηρών κανονιστικών πλαισίων και την ενθάρρυνση της έρευνας για την ανάπτυξη διαφανούς και δίκαιης ΤΝ.

Όμως  παρά τις προκλήσεις και τους κινδύνους που ενέχει, η ΤΝ μπορεί να φέρει πολλά οφέλη, όπως την αύξηση της παραγωγικότητας, την ανακάλυψη νέων θεραπειών στην ιατρική, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων, αλλά και στις  εφαρμογές   στα πολεμικά αεροσκάφη, και αυτό γίνεται ολοένα και πιο εμφανές με την πρόοδο της τεχνολογίας. 

Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στα αεροσκάφη μπορεί να έχει πολλές θετικές επιπτώσεις, αλλά επίσης και ορισμένες προκλήσεις και πιθανές συνέπειες σε διάφορους τομείς όπως:

  •  Ασφάλεια:  Μπορεί να βελτιώσει τα συστήματα αυτόνομης πτήσης και τα συστήματα ελέγχου, μειώνοντας τον αριθμό των ατυχημάτων που προκαλούνται από ανθρώπινο σφάλμα.
  • Απόδοση: Να βοηθήσει στη βελτίωση της απόδοσης του αεροσκάφους, όπως για παράδειγμα στην εξοικονόμηση καυσίμων μέσω βελτιστοποιημένης διαχείρισης της πτήσης.
  • Εκπαίδευση και Εκπαίδευση Πιλότων: Να χρησιμοποιηθεί για εκπαίδευση και εκπαίδευση πιλότων, προσομοιώνοντας διάφορες καταστάσεις πτήσης και εκπαιδεύοντας πιλότους να αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις.
  • Διαχείριση Κίνδυνου: Να συμβάλει στην ανίχνευση και τη διαχείριση κινδύνων κατά την πτήση, όπως αλλαγές στις καιρικές συνθήκες ή αναγνώριση πιθανών προβλημάτων του αεροσκάφους.
  • Αυτόνομη Πτήση: Θα επιτρέπει στα αεροσκάφη να πετάνε αυτόνομα, εκτελώντας πτήσεις χωρίς την ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης. Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο για εκτελεστικές αποστολές ή ακόμα και για αποφυγή κινδύνων όπως βλήματα, πύραυλοι και αντιαρματικά πυρά.
  • Αυτόματη Ανίχνευση και Αναγνώριση Στόχων: Θα χρησιμοποιείται στην  μηχανική μάθηση και επεξεργασία εικόνας για την ανίχνευση και αναγνώριση πιθανών στόχων όπως αντίπαλα αεροσκάφη, οχήματα ή ακόμα και ανθρώπους.
  • Αυτόματες Συστάσεις και Αποφάσεις: Θα  αναλύει  δεδομένα αισθητήρων και πληροφορίες από το περιβάλλον και θα προτείνουν ή ακόμα και λαμβάνουν αποφάσεις για την εκτέλεση επιθέσεων, την αποφυγή εχθρικών συστάσεων ή γενικότερα  τη διαχείριση της πολεμικής κατάστασης.
  • Ανταπόκριση σε Εχθρικές Ενέργειες: Δυνατότητα  αυτόματης αντίδρασης σε αναγνωρισμένες   εχθρικές ενέργειες, όπως πυρά ή εκρήξεις, και να προσαρμόζει τις δράσεις του αεροσκάφους ανάλογα.
  • Αυτές οι εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση, την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των πολεμικών αεροσκαφών, ενισχύοντας την ικανότητά τους να λειτουργούν σε πολύπλοκες και απαιτητικές συνθήκες μάχης.

Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιες πιθανές προκλήσεις και κίνδυνοι  που πρέπει να ληφθούν υπόψη:

  • Εξάρτηση από την τεχνητή νοημοσύνη:  Η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια δεξιοτήτων και ικανοτήτων των πιλότων.
  • Ασφάλεια και Ασφαλής Λειτουργία: Η αξιοπιστία των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να είναι υψηλή για να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία των αεροσκαφών.
  • Κυβερνοασφάλεια:  Οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές αεροσκαφών πρέπει να προστατεύουν τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης από επιθέσεις και κινδύνους κυβερνοασφάλειας.

Κατά κανόνα, η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στα αεροσκάφη πρέπει να γίνεται με προσοχή και να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας των συστημάτων.

Η τεχνητή νοημοσύνη βεβαίως  έχει κάνει πρόοδο στον τομέα της αυτοματοποιημένης πτήσης και των αυτόνομων συστημάτων ελέγχου, όμως, παρόλα αυτά, η παρουσία πιλότων σε αεροσκάφη εξακολουθεί να είναι κρίσιμη για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των πτήσεων, ιδίως σε πολεμικά αεροσκάφη, αλλά και εκείνα που προορίζονται για επιβατικές πτήσεις.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να υπάρχουν αυτοματοποιημένα συστήματα που μπορούν να αναλάβουν μέρος των καθηκόντων του πιλότου, όπως η αυτόματη πλοήγηση ή η ανίχνευση και αντιμετώπιση κινδύνων, ωστόσο, η τελική απόφαση και ο έλεγχος της πτήσης συνήθως παραμένουν στον  άνθρωπο  πιλότο.

Στον πολεμικό τομέα, υπάρχουν εξελιγμένα αεροσκάφη με αυτόνομα συστήματα και αυτόματες λειτουργίες, αλλά η παρουσία πιλότων εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων και τον έλεγχο της κατάστασης σε πολεμικές πτήσεις.

Τέλος η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στα πολεμικά αεροσκάφη είναι μια τάση που όλο και περισσότερο εξελίσσεται. Τα πολεμικά αεροσκάφη της 6ης και 7ης γενιάς είναι σίγουρο ότι θα  ενσωματώσουν συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για πολλαπλούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένης της αυτόνομης λειτουργίας, της ανίχνευσης και της αντίδρασης σε εχθρικές κινήσεις, όπως και της βελτιστοποίησης της απόδοσης στον αέρα, αλλά χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή , καθότι η παρουσία εξειδικευμένων πιλότων συνεχίζει να είναι ουσιώδης για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των πτήσεων, ειδικά σε κρίσιμες καταστάσεις.

*Ο Κώστας Ιατρίδης ειναι Αντιπτέραρχος (Ι) εα, Επίτιμος Διοικητής ΔΑΥ, Επίτιμος Πρόεδρος Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας και Αμυντικός Αναλυτής

ΠΗΓΗ https://www.liberal.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου