Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

To Ισραήλ πούλησε τα τελευταία F-16 Block 30 – Η Ελλάδα ψάχνει να δώσει τα δικά της


Το Ισραήλ απέσυρε και τα τελευταία εναπομείναντα μαχητικά F-16 block 30, που είχε αποκτήσει την δεκαετία του ’80. Πρόκειται για τον ίδιο τύπο μαχητικών που ψάχνει να πουλήσει και η Ελλάδα.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Όπως έγινε γνωστό από ισραηλινά μέσα ενημέρωσης, η Πολεμική Αεροπορία της χώρας ανακοίνωσε ότι την Τρίτη απέσυρε και τα τελευταία F-16 Block 30 που είχε στο οπλοστάσιό της.

Η απόσυρση των block 30 είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος ανανέωσης του αεροπορικού της στόλου, που ξεκίνησε από το 2017 κι εσχάτως επικαιροποιήθηκε με την παραγγελία επιπλέον 25 F-35 ανεβάζοντας έτσι σε 75 τον συνολικό αριθμό μαχητικών 5ης γενιάς που θα διαθέτει τα επόμενα χρόνια.

Ήδη, τα περισσότερα από τα μαχητικά που έχει αποσύρει τα έχει πουλήσει στην καναδική εταιρεία Top Aces, η οποία αγοράζει – συντηρεί – αναβαθμίζει και μεταπωλεί στρατιωτικά αεροσκάφη.

Το Ισραήλ αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα για τις ευκαιρίες που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί η Ελλάδα, που σύμφωνα με απόφαση που ανακοίνωσε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, θέλει να προχωρήσει στην πώληση των συνολικά 32 μαχητικών F-16 block 30 που διαθέτει.

Η απόφαση πώλησης των πρώτων F-16 που απέκτησε η Πολεμική Αεροπορία είναι προκειμένου να εξοικονομηθούν χρήματα τα οποία θα πέσουν στην αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 που διαθέτει σε Viper, ώστε μαζί με τα Rafale να έχει έναν συμπαγή στόλο από μαχητικά 4.5 γενιάς.

Παράλληλα, όπως αποκαλύψαμε πρώτοι στο enikos.gr η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ, αποφάσισε την απόσυρση και πώληση και των 24 γαλλικών Mirage 2000-5 και αν προκύψει ενδιαφέρον και των 18 Mirage 2000 EGM, ενώ το φθινόπωρο αποσύρονται οριστικά και τα F-4 Phantom.

«Kαι λένε πολλοί “γιατί να το κάνουμε αυτό”;» αναρωτήθηκε ο Νίκος Δένδιας σε προεκλογική του ομιλία, για να συμπληρώσει: «Μα η απάντηση είναι απλή. Ένα σύγχρονο αεροπλάνο έχει πολύ μεγαλύτερη δύναμη πυρός από ένα αεροπλάνο προηγούμενης γενιάς, που μας κοστίζει πολύ περισσότερο γιατί πρέπει να έχουμε πολύ περισσότερες γραμμές συντήρησης αεροσκαφών. Ένα Mirage 2000-5 παίρνει έναν πύραυλο Scalp, ένα Rafale παίρνει δύο πυραύλους Scalp, ένα ίσον δύο. (…) Θα πάμε λοιπόν να δημιουργήσουμε μια νέα πραγματικότητα στον αέρα, για να έχουμε την πιο ισχυρή Πολεμική Αεροπορία που υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή και στα χρόνια που έρχονται. Βλέπουμε μπροστά και δε θα σταματήσουμε εκεί».

Η Ελλάδα διαθέτει 32 F-16 νεότερου τύπου, τα block 30, τα οποία βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση, με πλήθος ανταλλακτικών για υποστήριξη και εξομοιωτές, και εκτιμάται ότι από την πώλησή τους θα μπορέσει να εισπράξει ίσως και πάνω από 500 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τα γαλλικά μαχητικά, το κύριο δέλεαρ είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 24 Mirage 2000-5, τα οποία είναι πλήρως επιχειρησιακά και σε άψογη κατάσταση, ενώ μπορούν να φέρουν το στρατηγικό όπλο-πύραυλο Scalp EG, εμβέλειας άνω των 500 χλμ.

Η πρόθεση, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε δημοσιεύσει και πρόσφατα στο enikos.gr, είναι να δοθούν «πακέτο» με τα 18 Mirage 2000 EGM, που έχουν παροπλιστεί μεν, όμως διαθέτουν αρκετά συνοδευτικά εξαρτήματα και μπορούν να επανέλθουν αρκετά από αυτά σε πτήσιμη κατάσταση. Σημαντικό δέλεαρ αποτελούν οι 22 κινητήρες Μ53-P2.

Η πιο δύσκολη περίπτωση είναι αυτή των 32 F-4 Phantom, της 117 Πτέρυγας Μάχης. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα παγκοσμίως που διαθέτει τόσο μεγάλο αριθμό εν ενεργεία μαχητικών-θρύλων της δεκαετίας του ’70, που έκαναν την παρθενική τους εμφάνιση νωρίτερα στον πόλεμο του Βιετνάμ. Δεν είναι μόνο τα 34 αναβαθμισμένα μαχητικά με ηλεκτρονικά συστήματα από F-18 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Στα υπόστεγα της ΕΑΒ βρίσκεται αποθηκευμένος ένας μεγάλος αριθμός παροπλισμένων Phantom. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλο απόθεμα ανταλλακτικών και κινητήρων, καθώς και εξομοιωτών. Θεωρητικά, όσο ξεπερασμένα και αν θεωρούνται, υπάρχουν ακόμη ρόλοι που μπορούν να φέρουν σε πέρας, κυρίως σε επιχειρήσεις βομβαρδισμού. Δυνητικά, θα μπορούσαν να αποφέρουν ένα ποσό κοντά στα 100 με 150 εκατ. ευρώ, όπως εκτιμούν αεροπόροι, γνώστες της αγοράς.

ΠΗΓΗ https://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου