Αναστάσιος Παπανδρέου
Μέσα στα επόμενα χρόνια το Ολλανδικό ναυτικό πρόκειται να αντικαταστήσει τα δύο μεγάλα αμφίβια πλοία δεξαμενές (LPD) και τα τέσσερα περιπολικά ανοικτής θαλάσσης κλάσης Holland από μία νέα κλάση πλοίων που θα καλύπτει τις αποστολές και των δύο παραπάνω κλάσεων. Το δε αμφίβιο πλοίο δεξαμενή LPD L800 HNLMS Rotterdam βρίσκεται ήδη σε κατάσταση «αποθήκευσης» αλλά υψηλής ετοιμότητας λόγω έλλειψης προσωπικού στο Ολλανδικό ναυτικό.
Ένα από τα δύο αμφίβια πλοία που πρόκειται να βγούν εκτός υπηρεσίας τα επόμενα χρόνια ίσως θα μπορούσε να ενταχθεί στο πολεμικό ναυτικό για την εξυπηρέτηση των ελλήνων πεζοναυτών εφόσον το δόγμα επιχειρήσεων εξακολουθεί να έχει απαίτηση για την ύπαρξη τέτοιων πλοίων. Να θυμίσουμε ότι το πολεμικό ναυτικό διατηρούσε μέχρι τις αρχές του 2000, το L-153 Α/Δ Ναυκρατουσα, ένα πλοίο δεξαμενή πολύ μικρότερων όμως επιχειρησιακών δυνατοτήτων, όπως επίσης και ότι σήμερα ο στόλος που χρησιμοποιείται απαρτίζεται από τα πέντε αρματαγωγά κλάσης ΣΑΜΟΣ και τα τέσσερα αερόστρωμνα ZUBR. Με τα πρώτα το δόγμα επιχειρήσεων είναι εκέινο του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου όπου οι πεζοναύτες αποβιβάζοναι μέσω των τεσσάρων αποβατικών ακάτων που μεταφέρουν αυτά με χαμηλή ταχύτητα και χωρις καμία προστασία ενώ τα δεύτερα εκτός του υψηλού κόστους συντήρηση είναι αμφίβολο πόσα είναι πραγματικά επιχειρησιακά λόγω των κακών σχέσεων μας με τη Ρωσία αλλά και της αδυναμίας της Ουκρανίας να προσφέρει σήμερα λύση σε ανταλλακτικά και επισκευές. Επίσης τα ZUBR για να αποβιβάσουν το φορτίο τους θα πρέπει να έχει πρώτα καταλυφθεί και εξασφαλισθεί η ακτή, πράγμα που ισχύει και για τον βαρύ οπλισμό που μεταφέρουν τα ελληνικά αρματαγωγά.Μέχρι σήμερα το δόγμα αμφίβιων επιχειρήσεων είναι η κατάληψη της ακτής από πεζοναύτες που μεταφέρονται από μικρά αποβατικά σκάφη/αερόστρωμνα, αμφίβια και ελικόπτερα. Τα οποία μεταφέρονται από πλοία δεξαμενές τύπου LPD, LSD, LHD για την εξασφάλιση της ακτής ενδιαφέροντος πριν την αποβίβαση του βαρέως οπλισμού. Μέχρι πρόσφατα υπήρχε στις απαιτήσεις των ΕΕΔ η απόκτηση ενός πλοίου με αυτές τις δυνατότητες και μάλιστα υπήρχαν σκέψεις για την «χωρίς κόστος», μέσω EDA, απόκτησης ενός αμερικάνικου πλοίου κλάσης Whidbey Island που βγαίνουν αυτόν τον καιρό εκτός υπηρεσίας από το USN.
Στον αντίποδα όμως το Π.Ν. θα μπορούσε να αποκτήσει με μικρό κόστος ένα από τα δύο πλήρως επιχειρησιακά σκάφη του ολλανδικού ναυτικού τα επόμενα χρόνια. Τα σκάφη αυτά είναι πολύ μικρότερα από τα αντίστοιχα αμερικάνικα πολύ νεώτερα ηλικιακά και υπερκαλύπτουν τις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες. Αναφερόμαστε στα σκάφη LPD L800 HNLMS Rotterdam και LPD L801 HNLMS Johan De Witt με είσοδο σε ολλανδική υπηρεσία το 1998 και 2007 αντίστοιχα.
Το L800 HNLMS Rotterdam είναι ένα αμφίβιο πλοίο δεξαμενή τύπου LPD (Landing Platform Dock), διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρων καθώς και δεξαμενή με αποβατικές ακάτους για την εκτέλεση της αποστολής του, δηλαδή τη μεταφορά πεζοναυτών από αέρα και θάλασσα στην ακτή. Παράλληλα διαθέτει και κατάστρωμα για τη μεταφορά τροχοφόρων και τεθωρακισμένων τα οποία φορτώνονται στο πλοίο από ράμπα που βρίσκεται πλώρα στη δεξιά πλευρά του πλοίου.
Το σκάφος έχει ολικό μήκος 166,2 μέτρα, πλάτος 25 μέτρα, βύθισμα 5,9 μέτρα και κοίλο μέχρι το 1ο Κατάστρωμα 17,1 μέτρα. Το τυπικό εκτόπισμα είναι 8.410 τόνοι, το έμφορτο είναι 12.750 τόνοι και με πλήρες έρμα και τη δεξαμενή γεμάτη 14.250 τόνοι ενώ το βύθισμα σε αυτή την κατάσταση φτάνει τα 10,5 μέτρα. Το πλοίο είναι χωρισμένο κατα μήκος σε 12 υδατοστεγή διαμερίσματα και καθ’ ύψος σε 10 καταστρώματα.
Οι κύριοι χώροι του πλοίου είναι:
Η δεξαμενή με διαστάσεις 50 x 14 (μ x π) καλύπτοντας μια επιφάνεια 700 τ.μ. όπου μπορούν να μεταφερθούν είτε 6 LCVP είτε 4 LCΜ, το ελικοδρόμιο με διαστάσεις 50 x 25 (μ x π) και δυνατότητα ταυτόχρονης προσγείωσης δύο ελικοπτέρων των 10 τόνων και το υπόστεγο ελικοπτέρων με χωρητικότητα για έξι ελικόπτερα τύπου ΝΗ-90. Οι ενδιαιτήσεις του πληρώματος είναι για 128 άτομα και το πλήρωμα αποτελείται από 113 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες, παράλληλα υπάρχουν ενδιαιτήσεις για τη μεταφορά μέχρι 611 πλήρως εξοπλισμένους πεζοναύτες. Το κατάστρωμα οχημάτων είναι 900 τ.μ. και μπορούν να μεταφερθούν είτε 90 οχήματα είτε 33 κύρια άρματα μάχης. Επιπλέον υπάρχουν χώροι 1.294 τ.μ. για υλικά, πυρομαχικά και προμήθειες. Το πλοίο διαθέτει επίσης και νοσοκομείο επιπέδου Echelon II, που σημαίνει ικανότητα εξυπηρέτησης μονάδας επιπέδου ταξιαρχίας.
Εκτός του καυσίμου για ιδία χρήση το πλοίο μεταφέρει σε δεξαμενές 9.000 λίτρα καύσιμο για οχήματα, 284.400 λίτρα αεροπορικό καύσιμο για την εξυπηρέτηση των μεταφερόμενων ελικοπτέρων και 263.100 λιτρα φρέσκου νερού για τις ανάγκες των μεταφερόμενων στρατιωτών και πληρώματος. Επίσης διαθέτει εγκατεστημένο στη δεξιά πλευρά πίσω από την υπερκατασκευή ένα γερανό για βαρέα φορτία μέχρι 25 τόνους.
Το πλοίο διαθέτει ηλεκτροπρόωση (Diesel Electric) με τέσσερις ηλεκτρογεννήτριες Wartsila Stork 12SW28 που παράγουν 3.650 kW έκαστη. Κίνηση στους δύο άξονες δίνουν τέσσερις ηλεκτρομότορες Holec, ανά δύο σε διάταξη tandem στον κάθε άξονα ισχύος 6.000 kW και κινούν δύο πεντάφυλλες προπέλες σταθερού βήματος επίσης της Wartsila. Το πλοίο επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 20 κόμβους ενώ με την οικονομική ταχύτητα των 12 κόμβων επιτυγχάνει εμβέλεια 6.000 ν.μ. Επίσης το πλοίο διαθέτει και προωθητήρα πλώρης ισχύος 1.150kW για κίνηση σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες. Έχει δυνατότητα επιχειρήσεων μέχρι κατάσταση θάλασσας 6 και εξαπόλυσης αποβατικών ακάτων μέχρι κατάσταση θάλασσας 4.
Στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό έχει γίνει μετά το 2014 αντικατάσταση του ραντάρ έρευνας αέρος DA08 από το νέας τεχνολογίας AESA 4D NS100 της Thales. Επίσης έχει εγκατασταθεί και σύστημα ολόπλευρης Η/Ο παρατήρησης Gatekeeper επίσης της Thales. Το πλοίο διαθέτει δορυφορικές επικοινωνίες καθώς και ζεύξη δεδομένων Link 11.
Από πλευράς οπλισμού διατείθενται για αυτοπροστασία δύο συστήματα CIWS πυροβόλων Goalkeeper, το ένα εγκατεστημένο στην πλώρη και το άλλο στο πίσω μέρος της υπερκατασκευής για κάλυψη 360 μοιρών. Επίσης υπάρχουν 10 βαρέα πυροβόλα των 12,7 χιλιοστών. Ως τελευταία γραμμή άμυνας υπάρχουν τέσσερις εκτοξευτές αναλλώσιμων SRBOC κατά επερχόμενων πυραύλων και ένα σύστημα AN/ALQ-25 Nixie κατά τορπιλών.
Το αδελφό πλοίο LPD L801 HNLMS Johan De Witt έχει ελαφρώς μεγαλύτερες διαστάσεις και λίγο διαφορετική εσωτερική διάταξη με μικρότερη δεξαμενή ώστε να μπορεί να μεταφέρει περισσότερα οχήματα. Μια ακόμη διαφορά είναι η ικανότητα υποστήριξης βαρέων ελικοπτερών CH-47 Chinook από τα οποία μπορούν να μεταφερθούν μέχρι τέσσερα στο υπόστεγο. Επίσης το σύστημα πρόωσης έχει διαφορές με την αντικατάσταση των δύο προπελών σταθερού βήματος από ισάριθμα azimuth pods. Η συγκεκριμένη διάταξη έχει τα εξής πλεονεκτήματα. Πρώτον, καταλαμβάνει μικρότερο χώρο αφού οι ηλεκτροκινητήρες βρίσκονται εντός των pods και δεύτερον, αυξάνει κατακόρυφα την ευελιξία του σκάφους και τη δυνατότητα να παραμένει σταθερό στο ίδιο σημείο.
Το σκάφος έχει ολικό μήκος 176,35 μέτρα, πλάτος 27,2 μέτρα, βύθισμα 6,15 μέτρα και κοίλο μέχρι το 1ο Κατάστρωμα 18 μέτρα. Το τυπικό εκτόπισμα είναι 11.560 τόνοι, το έμφορτο είναι 16.680 τόνοι. Το πλοίο επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 18 κόμβους ενώ με την οικονομική ταχύτητα των 12 κόμβων επιτυγχάνει εμβέλεια 6.000 ν.μ. Επίσης το πλοίο διαθέτει και προωθητήρα πλώρης ισχύος 1.800kW για κίνηση σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες.
Η δεξαμενή με διαστάσεις 35 x 15 (μ x π) καλύπτοντας μια επιφάνεια 525 τ.μ. όπου μπορούν να μεταφερθούν είτε 6 LCVP είτε 4 LCΜ, το ελικοδρόμιο με διαστάσεις 50 x 25 (μ x π) και δυνατότητα ταυτόχρονης προσγείωσης δύο ελικοπτέρων των 10 τόνων και το υπόστεγο ελικοπτέρων με χωρητικότητα για έξι ελικόπτερα τύπου ΝΗ-90 η τέσσερα CH-47 Chinook . Οι ενδιαιτήσεις του πληρώματος είναι για 151 άτομα, παράλληλα υπάρχουν ενδιαιτήσεις για τη μεταφορά μέχρι 554 πλήρως εξοπλισμένους πεζοναύτες. Το κατάστρωμα οχημάτων είναι 1770 τ.μ. και μπορούν να μεταφερθούν είτε 170 οχήματα είτε 33 κύρια άρματα μάχης.
Εκτός του καυσίμου για ιδία χρήση το πλοίο μεταφέρει σε δεξαμενές 14.500 λίτρα καύσιμο για οχήματα, 306.600 λίτρα αεροπορικό καύσιμο για την εξυπηρέτηση των μεταφερόμενων ελικοπτέρων και 329.900 λιτρα φρέσκου νερού για τις ανάγκες των μεταφερόμενων στρατιωτών και πληρώματος. Επίσης διαθέτει εγκατεστημένο στη δεξιά πλευρά πίσω από την υπερκατασκευή ένα γερανό για βαρέα φορτία μέχρι 25 τόνους.
Αν το πολεμικό κινηθεί στο κοντινό μέλλον για την απόκτηση ενός ανάλογου σκάφους τα δύο πλοία της κλάσης είναι πολύ αξίολογες επιλογές χαμηλού κόστους και υψηλής επιχειρησιακής αξίας αναβαθμίζοντας κατακόρυφα τις αμφίβιες δυνατότητες των πεζοναυτών. Παράλληλα η μεγάλη χωρητικότητα στη μεταφορά εφοδίων, στην φιλοξενία ατόμων αλλά και η ύπαρξη εός πλήρως εξοπλισμένου νοσοκομείου θα αναβαθμίσει τις δυνατότητες κρατικής αρωγής σε περιπτώσεις καταστροφών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Να σημειώσουμε εδώ ότι το παρόν άρθρο δεν αναιρεί την πρωτεραιότητα στην κάλυψη των τεράστιων αναγκών που υπάρχουν σε πλοία κρούσης πρώτης γραμμής και υποβρύχια για το Πολεμικό Ναυτικό.
ΠΗΓΗ https://defencereview.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου