Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

Αλλάζει ο «χάρτης» της Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα

 Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Αλλάζει, μετά από μια περίοδο απαξίωσης, ο «χάρτης» της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην χώρα, με την Ελλάδα να αποκτά πλέον άλλη «θέση», σαφώς πιο σημαντική, στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, σε μια περίοδο γενικότερων γεωπολιτικών και οικονομικών ανακατατάξεων, ενώ παράλληλα, αυξάνεται η αισιοδοξία και για τους εργαζομένους που εδώ και χρόνια ανησυχούσαν για την «επόμενη μέρα». Η τελευταία περίοδος, όπως και οι εβδομάδες που έρχονται, είναι «πυκνές» εξελίξεων στα μέτωπα των δύο μεγάλων Ναυπηγείων της χώρας, ήτοι σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα.

Μένει να φανεί κατά πόσο η Ελλάδα, που είναι ισχυρή ναυτική δύναμη παγκοσμίως, μπορεί να αποτελέσει πλέον πόλο και στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Εξάλλου, τα ναυπηγεία μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης Ελλήνων εργαζομένων υψηλής εξειδίκευσης καθώς η Ελλάδα διαθέτει υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα, οι αλλαγές στους περιβαλλοντικούς όρους στη ναυτιλία (αλλαγή μίγματος καυσίμων) θα απαιτήσει και σημαντικές εργασίες ναυπηγοεπισκευής με τα ελληνικά ναυπηγεία να μπορούν να αναλάβουν μέρος αυτών. Η προοπτική αναβίωσης της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας προφανώς και φέρνει αισιοδοξία στην εγχώρια αγορά, με τα νέα projects να έρχονται να συνδράμουν στη δημιουργία ισχυρών βάσεων ναυπηγοεπισκευών στη χώρα και να «κουμπώσουν» στο Νεώριο της Σύρου. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο έχει «γεμίσει» από παραγγελίες.

Το σχέδιο για την Ελευσίνα

Η απόφαση του ΣτΕ που ξεμπλοκάρει την επένδυση του Σκαραμαγκά αλλά και η άμεση κατάθεση προς ψήφιση του σχεδίου νόμου για την εξυγίανση της Ελευσίνας ενισχύουν την προοπτική αναβίωσης της ναυπηγοεπισκευής στην χώρα. Mε το σχέδιο αυτό - για την οριστική εκπόνηση του οποίου το Υπουργείο Ανάπτυξης χρειάστηκε να εργαστεί εντατικά για περίπου 3 χρόνια-, εξασφαλίζεται η επαναλειτουργία του τελευταίου από τα τρία ελληνικά Ναυπηγεία, καθώς το Νεώριο ήδη λειτουργεί, ο Σκαραμαγκάς περνάει στον Έλληνα εφοπλιστή, Γιώργο Προκοπίου και η Ελευσίνα στην εταιρία ΟΝΕΧ, όπου επικεφαλής είναι ο Πάνος Ξενοκώστας.

Tην περασμένη Παρασκευή, στο υπουργικό συμβούλιο που συνεδρίασε υπό τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη, παρουσιάστηκαν από τους Άδωνι Γεωργιάδη και Χρήστου Σταϊκούρα οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την εξυγίανση και αξιοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Το σχέδιο αυτό εκπονείται σε συνεργασία με την εταιρία ONEX, με τη χρηματοδότηση της αμερικανικής DFC και προβλέπει ότι για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επενδυθούν άμεσα 100 εκατομμύρια δολάρια. Κατά πληροφορίες, προβλέπει την ανάληψη περί των 210-230 εκατομμυρίων ευρώ υποχρεώσεων, αλλά και επενδύσεις ύψους 150-200 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 10ετιας. Με αυτά θα επισκευασθούν οι δεξαμενές, θα γίνει περιβαλλοντική αποκατάσταση και οποιαδήποτε άλλη εργασία χρειάζεται για να ξεκινήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τη λειτουργία τους με όλες τις θέσεις εργασίας των νυν εργαζομένων εξασφαλισμένες. Βάσει του σχεδίου, το οποίο έχουν αποδεχθεί οι ίδιοι εργαζόμενοι σε ποσοστό 99,7%, θα πληρωθούν από την ONEX στο πρώτο στάδιο όλη την προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση και τα υπόλοιπα χρήματα που έχουν λαμβάνειν από το παρελθόν θα τα πληρωθούν στο μέλλον από τα όποια αμυντικά προγράμματα καταφέρουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να προσελκύσουν, όχι κατ’ ανάγκη από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αλλά οποιουδήποτε είδους αμυντικά προγράμματα από οποιονδήποτε πελάτη. Το σχέδιο προβλέπει το διαχωρισμό του ναυπηγείου σε δύο διαφορετικές οντότητες, μια για αμυντικές ναυπηγήσεις και μια δεύτερη για ναυπηγήσεις εμπορικών πλοίων.

Η εξυγίανση… αλά Νεώριο Σύρου και τα οφέλη για ταμεία, εργαζόμενους, δημόσιο

Το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ακολουθεί ακριβώς τα βήματα του παρομοίου σχεδίου που είχε εκπονηθεί και έχει ήδη ολοκληρωθεί για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου, όπου σήμερα έχει ήδη εξοφλήσει το σύνολο των απαιτήσεων στους εργαζόμενους και στους πιστωτές, έχει αυξήσει τις θέσεις εργασίας από 150 σε 600 και έχει δώσει εκατομμύρια φόρους στο ελληνικό δημόσιο. Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο και χωρίς καμία δέσμευση του Πολεμικού Ναυτικού να δώσει υποχρεωτικά κάποιο πρόγραμμα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας για την εξυγίανσή τους, τα ναυπηγεία θα προχωρήσουν στην άμεση και πλήρη επαναλειτουργία τους με μεγάλο όφελος για την ελληνική οικονομία, με πολλές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και προοπτικές μεγάλης ναυπηγοεπισκευαστικής παραγωγής στην Αττική. Παράλληλα προβλέπεται η δημιουργία άνω των 2.000 θέσεων εργασίας και πολλαπλά οφέλη για την οικονομία με έμμεση αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,5%. Τα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο στο συγκεκριμένο διάστημα αναμένεται να περάσουν τα 500 εκατ. ευρώ και για τα ασφαλιστικά ταμεία τα 300 εκατ. ευρώ. Ενδιαφέρον έχουν όσα σημείωναν στελέχη του χώρου που παρακολουθούσαν τη διαδικασία για τα οφέλη που υπάρχουν από την παραπάνω διαδικασία έναντι της κατάστασης που θα διαμορφώνονταν με βίαιη πτώχευση. Για παράδειγμα, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται, ο ΕΦΚΑ (έχει απαιτήσεις 80.951.945 ευρώ) σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει 4.039.604 ευρώ, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει 5.760.938 ευρώ. Το Ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάμβανε 1,36 εκατ. ευρώ ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 1,9 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα έπαιρναν 1,3 εκατ. ευρώ ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβουν 27 εκατ. ευρώ κλπ. Μάλιστα σημείωναν ότι και το Πολεμικό Ναυτικό σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάμβανε μόλις 1,6 εκατ. ευρώ περίπου ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει και τα 142 εκατ. ευρώ.

Το «οκ» για τον Σκαραμαγκά

Στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε την αίτηση ακυρώσεως του Δήμου Χαϊδαρίου για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην εταιρεία «MILINA ENTERPRISES COMPANY LIMITED», του πλειοδότη επενδυτή κ. Γιώργου Προκοπίου, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την απαρχή μιας εμβληματικής επένδυσης. Υπενθυμίζεται ότι εταιρεία του Γ. Προκοπίου πλειοδότησε στους διαγωνισμούς των ΕΤΑΔ και της ειδικής διαχείρισης τον Ιούλιο του 2021 με τίμημα 37,3 εκατ. ευρώ στον πρώτο και άλλων 25,2 εκατ. στον δεύτερο για το άλλο μισό του ναυπηγείου. Μπορεί ο Γ. Προκοπίου να μην έχει επισήμως και δημοσίως αποκαλύψει το σύνολο των σχεδίων του, ωστόσο, πληροφορίες κάνουν λόγο για μια πολύπλευρη επένδυση που θα περιλαμβάνει την κατασκευή και επισκευή θαλαμηγών, καθώς και εμπορικών πλοίων, ενώ έχουν ακουστεί και σενάρια για ανάπτυξη logistics, για κέντρο πλωτής αποθήκευσης και επανυγροποίησης (Floating Storage & Regasification Units/FSRU). Ο ίδιος έχει εκφράσει τη θέληση να μη μετέχει σε προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, με εξαίρεση φυσικά τη βάση υποβρυχίων που διαθέτουν τα ναυπηγεία.

Συνέδριο στον Πειραιά

Να σημειωθεί ότι για σήμερα το πρωί της Δευτέρας 30 Μαΐου είχε προγραμματιστεί ημερίδα στο ΕΒΕΠ (επιμελητήριο Πειραιά), στο πλαίσιο εκδηλώσεων του Δήμου «Ημέρες θάλασσας», με θέμα «ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ», ένδειξη και αυτό ότι σταδιακά το ζήτημα της ναυπηγικής βιομηχανίας στην χώρα αντιμετωπίζεται με μεγαλύτερη προσοχή από όλους τους φορείς.

ΠΗΓΗ insider

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου