Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

Ανάλυση Reuters: Γιατί Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία μπλοκάρουν το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο στην ΕΕ

 

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης παλεύουν να συμφωνήσουν για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο σχεδόν τέσσερις εβδομάδες

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αγωνίζονται να συμφωνήσουν για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο σχεδόν τέσσερις για εβδομάδες, με τον χρόνο πλέον να πιέζει και με αναλυτές να κάνουν λόγο για πλήγμα στην εικόνα και στις δημόσιες σχέσεις της ΕΕ σε περίππτωση που οι διαπραγματεύσεις καταλήξουν σε ναυάγιο.

Ένα εμπάργκο πετρελαίου θα στερούσε από τη Μόσχα μια σημαντική ροή εσόδων, η οποία βοηθά στη χρηματοδότηση των στρατιωτικών της δραστηριοτήτων στην Ουκρανία. Οι χώρες της ΕΕ έχουν πληρώσει στη Ρωσία σχεδόν 30 δισεκατομμύρια ευρώ (32,3 δισεκατομμύρια δολάρια) για πετρέλαιο από τις 24 Φεβρουαρίου, όταν ξεκίνησε αυτό που η Μόσχα αποκαλεί ως "ειδική στρατιωτική επιχείρηση" στην Ουκρανία, σύμφωνα με τον ερευνητικό οργανισμό CREA.

Η Ευρώπη είναι η μεγαλύτερη αγορά της Ρωσίας στις εξαγωγές πετρελαίου. Περίπου τα μισά από τα 4,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως εξαγωγών αργού της Ρωσίας πηγαίνουν στην ΕΕ, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Η ΕΕ βασίστηκε στη Ρωσία για το 26% των εισαγωγών πετρελαίου το 2020, μαζί με περίπου το 40% του φυσικού αερίου της.

Ωστόσο, η εξάρτηση από το ρωσικό αργό διαφέρει σημαντικά μεταξύ των χωρών της ΕΕ, όπως και η ικανότητά τους να αντικαταστήσουν τις ρωσικές προμήθειες απο άλλες πηγες. Ως αποτέλεσμα, η ΕΕ αγωνίζεται να βρει ένα πακέτο κυρώσεων για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που να αποδέχονται όλα τα κράτη.

Οι 27 χώρες-μέλη πρέπει να συμφωνήσουν ομόφωνα για κυρώσεις και η Ουγγαρία είναι ο κύριος πόλος αντίστασης. Σύμφωνα με την Βουδαπέστη η διακοπή των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία θα πλήξει σοβαρά την οικονομία της χώρας. Η Ουγγαρία υποστηρίζει ότι χρειάζεται έως και τέσσερα χρόνια για να απομακρυνθεί από το ρωσικό πετρέλαιο και απαιτούνται επενδύσεις περίπου 750 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση των διυλιστηρίων και την επέκταση ενός αγωγού που θα φέρνει πετρέλαιο από την Κροατία. Τονίζει ότι η μακροπρόθεσμη μετατροπή της οικονομίας της μακριά από το ρωσικό πετρέλαιο θα μπορούσε να κοστίσει έως και 18 δισεκατομμύρια ευρώ και προσβλέπει στην ΕΕ να παράσχει τα κεφάλαια για μια τέτοια μετάβαση

Παρομοίως, η Σλοβακία και η Τσεχική Δημοκρατία που επίσης δεν διαθέτουν θάλασσα όπως γράφει το Reuters, εξέφρασαν ανησυχίες. Όπως και η Ουγγαρία, βασίζονται στον νότιο αγωγό Druzhba από τη Ρωσία για τις προμήθειες πετρελαίου.

Ως εκ τούτου, προσφέρθηκε στις τρεις χώρες μια μεγαλύτερη μεταβατική περίοδος για να μειώσουν το ρωσικό πετρέλαιο και η ΕΕ ανέφερε ότι θα προσφέρει χρηματοδότηση 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για υποδομές πετρελαίου, ώστε να βοηθήσει τις τρεις χώρες.

Αυτό μέχρι στιγμής δεν έχει πείσει την Ουγγαρία, η οποία λέει ότι χρειάζεται χρηματοδότηση για να αναβαθμίσει έναν αγωγό πετρελαίου από την Κροατία και να αλλάξει τα διυλιστήρια της για να χειρίζεται μη ρωσικό πετρέλαιο. Ωστόσο, δεν μπορεί εύκολα να έχει πρόσβαση στην προτεινόμενη χρηματοδότηση της ΕΕ λόγω της δράσης των Βρυξελλών κατά της Βουδαπέστης για εικαζόμενη υπονόμευση των δημοκρατικών αρχών της ΕΕ.

Η Ουγγαρία -με τον Βίκτορ Όρμπαν να έχει καλλιεργήσει στενότερους δεσμούς με το Κρεμλίνο από άλλους στο μπλοκ των 27- έλαβε περισσότερες από τις μισές εισαγωγές αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία πέρυσι, σύμφωνα με τον IEA.

Οι ανησυχίες για τον ανταγωνισμό και ο συμβιβασμός

Παράλληλαμ, έχοντας ήδη επιβάλει πέντε γύρους κυρώσεων στη Μόσχα, οι Βρυξέλλες προσπαθούν να αποφύγουν μια δημόσια διαμάχη σχετικά με τις κυρώσεις για το πετρέλαιο που θα υπονόμευαν το έως τώρα ενιαίο μέτωπο των χωρών της ΕΕ κατά της Ρωσίας.

"Θα ήταν ταπεινωτικό να μην συζητήσουμε καθόλου τις κυρώσεις επειδή δεν υπάρχει συμφωνία ή να αφαιρέσουμε εντελώς το εμπάργκο του ρωσικού πετρελαίου, ώστε να προωθήσουμε τα άλλα μέτρα", είχε δηλώσει την προηγούμενη εβδομάδα αξιωματούχος της ΕΕ.

Για να προσπαθήσουν να συνάψουν μια συμφωνία, οι χώρες συζητούσαν έναν συμβιβασμό που θα επέβαλε εμπάργκο μόνο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται στην ΕΕ δια θαλάσσης και προσωρινά θα εξαιρούσε τις προμήθειες μέσω αγωγών.

Αυτή η πρόταση θα εξαιρούσε επίσης τον ρωσικό αγωγό North Druzhba, ο οποίος προμηθεύει την Πολωνία και τη Γερμανία, από το εμπάργκο. Ωστόσο, ορισμένοι διπλωμάτες της ΕΕ προειδοποίησαν ότι αυτό θα καθιστούσε τις κυρώσεις πολύ αδύναμες και πρότειναν ότι η χάραξη για το βόρειο σκέλος του αγωγού ήταν περιττή, καθώς η Γερμανία έχει δηλώσει ότι θα είναι έτοιμη να υποστηρίξει ένα εμπάργκο πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους και η Πολωνία έχει υποστηρίξει εδώ και καιρό την αποκοπή από το ρωσικό πετρέλαιο.

Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, η πρόκληση είναι να βρεθεί ένας συμβιβασμός που να μην τιμωρεί άδικα ορισμένες χώρες. Για παράδειγμα, η εξαίρεση των αγωγών από την απαγόρευση θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα ανταγωνισμού στην ΕΕ, επειδή η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία θα αγόραζαν φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο για τα διυλιστήρια τους -τα οποία μπορούν να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε όλη την ΕΕ- ενώ τα διυλιστήρια άλλων χωρών θα έπρεπε να πληρώσουν ακριβότερα για το εισαγόμενο αργό Brent.

Πόσο πετρέλαιο προμηθεύεται η ΕΕ μέσω αγωγών

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Ινστιτούτο Bruegel που εδρεύει στις Βρυξέλλες, μόνο το 1/4 του ρωσικού πετρελαίου που αγοράζεται από το μπλοκ των 27 παραδίδεται μέσω αγωγών.

Τα υπόλοιπα 3/4 του ρωσικού πετρελαίου παραδίδονται με δεξαμενόπλοια, επομένως ένα εμπάργκο μόνο στις θαλάσσιες παραδόσεις εξακολουθεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδα της Ρωσίας, όπως πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν.

Τι λένε οι ηγέτες

"Δεν είμαστε ακόμα εκεί", δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. "Αλλά είμαι βέβαιη ότι στη συνέχεια θα υπάρχει μια πιθανότητα", όπως πρόσθεσε.

"Προχωράμε προς μια συμφωνία για ένα έκτο πακέτο κυρώσεων", δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν.

Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς σημείωσε ότι αναμένει από την Ευρωπαϊκή Ένωση να καταλήξει σε συναίνεση αλλά δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα πότε μπορεί αυτό να συμβεί. "Ακούγεται ότι θα μπορούσε να υπάρξει συναίνεση - και αργά ή γρήγορα θα υπάρξει", είπε στους δημοσιογράφους καθώς έφτασε για τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στις Βρυξέλλες.


Η πρωθυπουργός της Εσθονίας, Κάγια Κάλλας, δήλωσε ότι είναι πιο ρεαλιστικό να αναμένεται μια συμφωνία τον επόμενο μήνα. "Δεν νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε συμφωνία σήμερα. Θα προσπαθήσουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία μέχρι τη σύνοδο κορυφής του Ιουνίου, αυτή είναι η ρεαλιστική προσέγγιση μέχρι τώρα", είπε η Κάλλας.

Ο πρωθυπουργός του Βελγίου είπε ότι "δεν είναι εύκολες αποφάσεις", προσθέτοντας: "Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι εντός των επόμενων ημερών, των επόμενων εβδομάδων, θα ληφθούν αποφάσεις".

ΠΗΓΗ https://www.thetoc.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου