Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024

Φ/Γ Constellation: Όνειρο δεμένο στο μουράγιο


USS Constellation (FFG-62)… Το πρόγραμμα που δεν βοηθά καθόλου τη φήμη του USN. Το πρόγραμμα είναι 36 μήνες πίσω και όλο και πιο πίσω πάει. Ανάλογα είναι και τα προβλήματα με τον προϋπολογισμό την ώρα που το πρώτο σκάφος άρχισε να ναυπηγείται  χωρίς πλήρη σχεδίαση.

ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ nationalinterest.org

Όλα αυτά δεν προσθέτουν πόντους ικανότητας στο αμερικανικό ναυτικό αλλά μάλλον το ρίχνουν στα μάτια φίλων μα και εχθρών. Αν κάποια χώρα δηλαδή είχε να διαλέξει ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα, βάσει των Constellation, τι θα επέλεγε, την ώρα που οι ΗΠΑ, σε ένα ναυπηγείο, προσπαθούν να στριμώξουν 10 μεγάλα σκάφη επιφανείας και τρεις περιπολικά της Ακτοφυλακής;

Ο μακαρίτης Κίσινγκερ απεικόνισε την αποτροπή ως προϊόν της φίλιας στρατιωτικής ικανότητας, της θέλησής  να τη χρησιμοποιήσουμε και του βαθμού στον οποίο ο αντίπαλος που φιλοδοξούμε να αποτρέψουμε πιστεύει στις ικανότητες και τη θέλησή μας – στη δύναμή μας, με άλλα λόγια.  Ο Κίσινγκερ μας υπενθυμίζει ότι η αποτροπή είναι προϊόν πολλαπλασιασμού —όχι πρόσθεσης— των τριών συστατικών παραγόντων. Εάν οποιοσδήποτε παράγοντας σε ένα πολλαπλάσιο είναι μηδέν, η αποτροπή είναι μηδέν.  Εάν ένας αντίπαλος αμφιβάλλει για τις πολεμικές μας ικανότητες, η αποτροπή πάει περίπατο.

Γι’ αυτό ένα πρόγραμμα όπως των Constellation είναι τόσο σημαντικό. Ας αναθεωρήσουμε το πρόγραμμα των FFG-62 με τη βοήθεια σκληροπυρηνικών αναλυτών της Congressional Research Service (CRS) και του Government Accountability Office (GAO). Πρώτον, αξίζει να επισημάνουμε ότι δεν πρόκειται για μια μικρή φρεγάτα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Constellation θα εκτοπίζουν τουλάχιστον 78 % περισσότερο από την προκάτοχό του, τηης κλάσης Oliver Hazard Perry (FFG-7). Μια FFG-62 πλήρες εκτόπισμα περίπου 7.291 τόνους, σε σύγκριση με 4.100 τόνους των FFG-7. Επιπλέον, εκτοπίζει 75% ενός αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke Flight IIA, που έχει εκτόπισμα 9.648 τόνους.

(Τα στοιχεία για το τελικό εκτόπισμα των Constellation παραμένουν ασαφή επειδή η σχεδίαση του πρώτου πλοίου παραμένει ακόμα “ρευστή” αν και προχωρά η κατασκευή. Το GAO αναφέρει ήδη “απρογραμματισμένη αύξηση βάρους” άνω του 10%. Η περιφέρεια του σκάφους θα μπορούσε να επεκταθεί ακόμη περισσότερο – ίσως σε βάρος της μέγιστη ταχύτητα.)

Το βάρος του πλοίου εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν έχει αρκετή δύναμη πυρός για το μέγεθός του. Ο κύριος οπλισμός του αποτελείται από 32 κάθετους εκτοξευτές VLS σε σύγκριση με τους 96 για ενός Burke ή τους  122 γενός CG-47 Ticonderoga. Αυτό είναι το ένα τρίτο της ισχύος πυρός ενός αντιτορπιλικού που προέρχεται από ένα πολεμικό πλοίο με το 78% του εκτοπίσματος του αντιτορπιλικού.Επίσης φαίνεται πως οι Constellation θα διαθέτουν μόνο ένα πυροβόλο όπλο των 57 χλστ. αντί του ισχυρού πυροβόλου των 127 χλστ. που διαθέτουν τακαταδρομικά και τα καταδρομικά. Με λίγα λόγια, αυτή η σουίτα όπλων φαίνεται αναιμική για μια βαριά φρεγάτα.

Το CRS διαπραγματεύεται την ιδέα του να εφοδιαστεί το σκάφος σε 48 κελιά, τη μισή χωρητικότητα ενός αντιτορπιλικού, αλλά παρατηρεί επίσης ότι, όπως έχει διαμορφωθεί επί του παρόντος, το σκάφος θα διαθέτει εκτοξευτές τοποθετημένους στο κατάστρωμα ικανούς να εκτοξεύουν 16 ναυτικούς πυραύλους κρούσης για αποστολές κατά πλοίων, μαζί με έναν εκτοξευτή για 21 πυραύλους αεράμυνας. Αυτό αντισταθμίζει εν μέρει τον μικρό αριθμό των κάθετων εκτοξευτών. Το CRS σημειώνει, επιπλέον, ότι οι σχεδιαστές στόλων μπορεί να βασίζονται σε μη επανδρωμένα α σκάφη επιφανείας για να συμπληρώσουν την ισχύ  πυρός των επανδρωμένων πολεμικών πλοίων.

Προφανώς η ικανότητα επαναφόρτωσης εκτοξευτών πυραύλων στη θάλασσα, κάτι που προετοιμάζεται, θα βοηθήσει. Αλλά το ερώτημα είναι πώς το ξένο κοινό θα αξιολογήσει τη φρεγάτα; Θα τη δουν ως πιθανό νικητή στη μάχη; Μπορεί να βοηθήσει να αποτρέψει, να εξαναγκάσει ή να καθησυχάσει; Τώρα, όπως πάντα, μετράει η υποκειμενική τους κρίση.

Κοροϊδία υποδέχτηκε τη διαδικασία σχεδίασης και κατασκευής της κλάσης FFG-62
Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ επέλεξε ένα ώριμο σχέδιο για το πολεμικό πλοίο, την ευρωπαϊκή φρεγάτα πολλαπλών αποστολών (FREMM) που βρίσκεται επί του παρόντος σε υπηρεσία με το γαλλικό και το ιταλικό ναυτικό, προκειμένου να συγκρατήσει το κόστος και τον κίνδυνο οπισθοδρομήσεων που σχετίζονται με την κατασκευή ενός εντελώς νέου κύτους. Αυτό ήταν σοφό.

Αλλά στη συνέχεια το ναυτικό άρχισε αμέσως να “επεξεργάζεται” το ώριμο σχέδιο. Αντί απλώς να τοποθετήσουν το σύστημα μάχης Aegis, τους σχετικούς αισθητήρες και τα όπλα του Ναυτικού των ΗΠΑ στη βασική μορφή του σκάφους, οι ναυτικοί αρχιτέκτονες έχουν αναλάβει αυτό που μπορεί να περιγραφεί μόνο ως ολική επανασχεδίαση. Το σχέδιο FFG-62 φέρεται να έχει λιγότερο από 15% κοινά με την FREMM, το μητρικό σχέδιο.

Ή όπως το θέτει το GAO: «Οι αποφάσεις του ναυτικού να τροποποιήσουν ουσιαστικά το σχέδιο της φρεγάτας από το μητρικό σχέδιο έχουν κάνει τα δύο να μοιάζουν πλέον με μακρινά ξαδέρφια». Λόγω των καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση της σχεδίασης είναι «αβέβαιο πότε ο στόλος  θα έχει τις νέες φρεγάτες διαθέσιμες για αποστολές». Η κατασκευή προχωρά στην FFG-62, παρόλο που η σχεδίαση έχει ολοκληρωθεί μόλις κατά 80%. Και ολοκληρώθηκε κατά 80% το 2022, όταν κόπηκε για πρώτη φορά ο χάλυβας. «Με άλλα λόγια, αλλάζουν τα σχέδια καθώς προχωρούν».

Υπάρχει η αίσθηση ότι η Constellation είναι η φρεγάτα του μέλλοντος;  Τι θα κάνει το ξένο κοινό για μια διαδικασία που προοριζόταν να είναι απλή και που έχει μείνει στάσιμη εν μέσω πολυπλοκότητας και υπερβολικού κόστους; Επίσης οι  νέες αποτυχίες δεν είναι καθόλου αδιανόητες. Το GAO παρενέβη καθώς το USN παραμέλησε να δοκιμάσει το σύστημα ελέγχου πρόωσης πριν το εγκαταστήσει στο κύτος της Constellation…

Το GAO ταξινομεί αυτό το σχέδιο ως συνεπαγόμενο “υψηλό κίνδυνο” και υπενθυμίζει τα προβλήματα μηχανικής που ταλαιπώρησαν τα Littoral Combat Ships του ναυτικού, των οποίων τα συστήματα πρόωσης επίσης δεν δοκιμάστηκαν επαρκώς.  Όσο περισσότερες δοκιμές, τόσο το καλύτερο με νέο υλικό και λογισμικό. Οι ελεγκτές προτείνουν ευθαρσώς ότι οι καθυστερήσεις κατασκευής αφήνουν χρόνο για δοκιμές ώστε  να αποτρέψουν παρόμοια ζητήματα με τις FFG-62. Γιατί να περιμένετε έως ότου το πλοίο λειτουργήσει για να αποκαλυφθούν μηχανολογικά σφάλματα;

Πανάκριβές μου Constellation: 1,6 δισ. δολ. έκαστη. Eμείς τις ναυπηγήσαμε κιόλας

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου