Σάββατο 27 Ιουλίου 2024

Κορβέτες Κ-130: Γερμανική σφήνα στο πρόγραμμα κορβέτων του Πολεμικού Ναυτικού

Αναστάσιος Παπανδρέου

 Το 2001 η κοινοπραξία ARGE των γερμανικών εταιριών ThyssenKrupp Marine Systems, Nordseewerke and Lurssen Werft κέρδισε ένα συμβόλαιο από το γερμανικό ναυτικό για τη ναυπήγηση πέντε ελαφρών κορβετών του σχεδίου ARGE K-130. 

Η κορβέτα ARGE K-130 ή αλλιώς Meko 130 ήταν απαίτηση του γερμανικού ναυτικού για ένα πλοίο παράκτιου αγώνα (Littoral Warfare) για την αντικατάσταση των τελευταίων ΤΠΚ που υπήρχαν στις τάξεις του γερμανικού ναυτικού, κλάσης S-143A Gepard. Η τοποθέτηση τρόπιδας των πέντε πλοίων έγινε μεταξύ Δεκεμβρίου του 2004 και Απριλίου του 2006 στα τρία ναυπηγία της κοινοπραξίας. Τα δύο πρώτα σκάφη F260 Braunschweig και F261 Magdeburg παραδόθηκαν το 2008 ενώ τα υπόλοιπα τρία παραδόθηκαν το 2013 μετά από καθυστερήσεις που προέκυψαν λόγω προβλημάτων στο κιβώτιο μετάδοσης κίνησης και στο σύστημα κλιματισμού των δύο πρώτων σκαφών.

Μία δεύτερη παρτίδα πέντε πλοίων K-130 Batch II, με αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά συστήματα βρίσκεται υπό κατασκευή με συμβόλαιο που ανατέθηκε στην κοινοπραξία 2017 ύψους 2,4 δις ευρώ. Όπως και το πρώτο πρόγραμμα έτσι και η δεύτερη παρτίδα πλοίων αναμένεται να έχει διετή καθυστέρηση παραδόσεων, με την ολοκλήρωση των παραδόσεων να αναμένεται το 2027.

Το πλοίο έχει ολικό μήκος 89,12 μέτρα, μήκος ίσαλου γρμμής 82,8 μέτρα, πλάτος ίσαλου γραμμής 12,44 μέτρα, βύθισμα 3,4 μέτρα και εκτοπίζει 1840 τόνους με πλήρες φόρτο. Το σκάφος χωρίζεται σε 12 υδατοστεγή διαμερίσματα και διαθέτει δύο καταστρώματα. Υπερκατασκευή διαθέτει δύο καταστρώματα συν το κατάστρωμα της γέφυρας. Η σχεδίαση του σκάφους έχει χαρακτηριστικά στελθ και ακολουθεί τη σχεδιαστική γραμμή των φρεγατών F-124 Sachsen με τις εξωτερικές επιφάνειες της γάστρας και της υπερκατασκευής να είναι συνεχόμενες δημιουργώντας το χαρακτηριστικό Χ. Επίσης το πλοίο δεν διάθετει κλασική καπνοδόχο αλλά η έξοδος των καυσαερίων βρίσκεται λίγο πάνω από την ίσαλο γραμμή, ενώ τα καυσαέρια ψεκάζονται με νερό πριν την έξοδό τους από το σκάφος μειώνοντας κατά πολύ τη θερμοκρασία τους και το υπέρυθρο αποτύπωμα του πλοίου.

Η πρόωση της Κ-130  γίνεται από δύο ναυτικές μηχανές ντήζελ MTU 20V1163 TB93 με απόδοση 7400 kW στις 1300 σ.α.λ και κατανάλωση 225 gr/kWh στη μέγιστη ισχύ. Η κάθε μηχανή οδηγεί έναν άξονα μέσω μειωτήρα της αυστριακής MAAG που καταλήγει σε μία προπέλα μεταβλητού βήματος. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου υπερβαίνει τους 26 κόμβους ενώ με οικονομική ταχύτητα των 15 κόμβων η εμβέλεια υπερβαίνει τα 2500 ν.μ. ενώ η μέγιστη διάρκεια παραμονής στη θάλασσα χωρίς ανεφοδιασμό ανέρχεται σε μόλις μέρες. Για υποβοήθηση των ελιγμών σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες το πλοίο διαθέτει προωθητήρα πλώρης (bow thruster).

Οι απαιτήσεις για ηλεκτρική ενέργεια καλύπτονται από τέσσερις ηλεκτρομηχανές των 550kW έκαστη. Όλα τα κύρια και δευτερεύοντα συστήματα του πλοίου ελέγχονται από το IMCS (Integrated Monitoring and Control System) το οποίο είναι υπεύθυνο για τη σωστή και καλή λειτουργία των συστημάτων αυτών.

Κονσόλα του συστήμαος IPMS του πλοίου

Το σύστημα διεύθυνσης του πλοίου είναι διπλού ρόλου. Ο κύριος ρόλος είναι η αλλαγή κατεύθυνσης του πλοίου και δεύτερον η αύξηση της εγκάρσιας ευστάθειας του πλοίου. Η Κ-130 δεν διαθέτει το κλασικό σύστημα ενεργής ευστάθειας μέσω πτερυγίων. Αυτό καλύπτεται από το σύστημα RRS (Rudder Roll Stabilization) που έχει εγκατασταθεί στο πλοίο. Το σύστημα έχει αναπτυχθεί από τις εταιρίες B+V Industrietechnik η οποία είναι υπεύθυνη για το τιμόνι, την Bekker η οποία είναι υπεύθυνη για το πηδάλιο και την Imteck η οποία είναι υπεύθυνη για το σύστημα αυτοματισμού ASSA (Adaptive Steering Stabilizing Autopilot).

Το σύστημα ASSA είναι ένα πολύπλοκο σύστημα ελέγχου, το οποίο συνδυάζει τα σήματα ελέγχου για τη διατήρηση της πορείας και τη μείωση της κύλισης. Έτσι το πηδάλιο και ο μηχανισμός διεύθυνσης εκτελούν δύο λειτουργίες: διεύθυνση και σταθεροποίηση. Η σταθεροποίηση επιτυγχάνεται καθώς το πηδάλιο εφαρμόζει μια ροπή ενάντια στην κίνηση κύλισης, χρησιμοποιώντας την ίδια αρχή με έναν συμβατικό σταθεροποιητή πτερυγίων, ωστόσο, χωρίς να επηρεάζει την ικανότητα διεύθυνσης. Λόγω της πολυπλοκότητας, το σύστημα RRS απαιτεί βελτιστοποίηση όλων των εμπλεκόμενων στοιχείων για να επιτευχθεί σημαντική μείωση κύλισης. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή το εν λόγω σύστημα προσφέρει μικρότερο κόστος, μικρότερο βάρος, εξοικονόμηση χώρου, μικρότερη υδροδυναμική αντίσταση, χαμηλή υποβρύχια ακουστική υπογραφή κ.α. 

Το πλήρωμα αποελείται από 50 άτομα άνδρες και γυναίκες αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες ενώ οι ενδιαιτήσεις του πλοίου είναι για μέχρι 65 άτομα. Έχει γίνει ειδική μέριμνα για την καλή διαμονή του πληρώματος και οι καμπίνες είναι μέχρι τεσσάρων ατόμων, πλήρως κλιματιζόμενες με τουαλέτα και ντουζ.

Ο οπλισμός του πλοίου αποτελείται από ένα ναυτικό πυροβόλο OtoMelara 76/62χιλ στην πλώρη (στα νεότερα πλοία θα εγκατασταθεί το μοντέλο Super Rapid), δύο πυροβόλα Mauser BK-27 των 27 χιλ για αυτοάμυνα και κατά ασσύμετρων απειλών εγκατεστημένα εκατέροθεν του ιστού του ραντάρ, 2×2 αντιπλοϊκούς πυραύλους SAAB RBS-15 Mk3 τοποθετημένους στο μεσόστεγο και δύο αντιπυραυλικά συστήματα Mk49 RAM Block 2 με 21 πυραύλους έκαστο. Τελευταία γραμμή άμυνας είναι δύο συστήματα αντιμέτρων TKWA / MASS. Επίσης το πλοίο διαθέτει δύο ράγες για πόντιση ναρκών και μπορεί να μεταφέρει μέχρι 34 νάρκες Mk12. Η Κ-130 δεν διαθέτει αυτόνομη δυνατοτήτα εντοπισμού και αντιμετώπισης υποβρυχίων, όμως διαθέτει ελικοδρόμιο στην πρύμνη μεγέθους 24 m x 12.6 m, ικανό να φιλοξενήσει ένα Α/Υ ελικόπτερο βάρους 10 τόνων και υπόστεγο με δυνατότητα φιλόξενίας μέχρι δύο UAV.
K-130 Batch I
Ηλεκτρονικά

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το ραντάρ τριών διαστάσεων TRS-3D της Hensoldt. Εκπέμπει στη ζώνη C έχει εμβέλεια 200μ-200χλμ, μπορεί να διαχειριστεί μέχρι 750 στόχους, διαθέτει ενσωματωμένο IFF Mode S & Mode 5. Στις υποκατασκευή κορβέτες το ραντάρ έχει αντικατασταθεί από το νεότερο και ικανότερο TRS-4D, το οποίο είναι τεχνολογίας AESA νιτριδίου του Γαλίου (GaN) και εκπέμπει επίσης στη ζώνη C. ‘Εχει εμβέλεια 100μ-250χλμ, μπορεί και διαχειριστεί πάνω 1000 στόχους. Επίσης διαθέτει δύο ραντάρ ναυτιλίας Raytheon Marine Pathfinder ST Mk2 τα οποία εκπέμπουν στις ζώνες E, F & I και δύο Η/Ο σύστηματα Mirador (στις Κ-130 Batch II θα εγκατασταθούν τα νεότερα Mirador Mk2). Διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικών χαρτών ECDIS, δορυφορικό σύστημα καιρού και σύστημα AIS. Το σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού IFF είναι το  MSSR 2000 I της Cassidian. Η Κ-130 διαθέτει πλήρες φάσμα επικοινωνιών σε UHF/VHF/HF, UHF SATCOM, INMARSAT B & M, SHF SATCOM και ζεύξεις δεδομένων Link 11 & 16. Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου είναι αποτέλεσμα συνεργασίας της Atlas Elektronik με την Indra και είναι το ESM/ECM UL 5000 K. Τέλος όλοι οι αισθητήρες και τα όπλα είναι ολοκληρωμένα στο σύστημα μάχης του πλοίου Sewaco της Thales με 7+4 πολυλειτουργικές κονσόλες εγκατεστημένες στο κέντρο πληροφοριών μάχης. Στα νεότερα πλοία θα εγκατασταθεί νεότερη έκδοση του συστήματος η οποία είναι υπό ανάπτυξη, ενώ πρόκειται να αναβαθμιστούν στο ίδιο επίπεδο και τα πέντε πρώτα πλοία.
Το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης της κορβέτας Κ-130

ΠΗΓΗ https://defencereview.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου