Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024

O εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ και τι θα έπρεπε να είχε γίνει.


O εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ και τι θα έπρεπε να είχε γίνει.

Οι συνεχείς καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ έφεραν το αντίθετο αποτέλεσμα. Τεράστια αύξηση του κόστους, μεγάλος χρόνος αποκατάστασης και συντήρησης θα χρειαστεί στα ναυπηγεία και χαμηλή μαχητική ικανότητα, εν σχέση με παλιότερες προτάσεις.

Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος.

Γιατί περίμεναν τόσα πολλά χρόνια για να κάνουν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ; Γιατί δίνουν PASS και ανούσια επιδόματα και δεν τα διαθέτουν για την άμυνα της χώρας;
Οι Τούρκοι εκσυγχρόνισαν την δικές τους φρεγάτες ΜΕΚΟ με προσθήκες πολλών δικών τους συστημάτων. Τοποθέτησαν τρία ραντάρ ένα κύριο και δυο δευτερεύον με εμβέλεια 100 χιλιόμετρα στην μπάντα Χ. Κατάφεραν να αυξήσουν κατά πολύ την δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων και οπλισμού.

Στην Ελλάδα άλλα λέει ο ένας άλλα λεει ο άλλος και όλοι συμφωνούν, θέλουμε ένα μόνο ραντάρ NS-110 να βάλουμε στην φρεγάτα. Στείλαμε την φρεγάτα Ύδρα στην επιχείρηση Ασπίδες στο κόλπο του Άντεν, διαπιστώσαμε τα προβλήματα του πλοίου κατά τις εμπλοκές με τα οπλικά συστήματα των Χούτις και επιμένουμε θέλουμε ένα ραντάρ!

Αυτή η ξεροκεφαλιά των ειδικών μέσα στο ΥΠΕΘΑ και των Ναυάρχων να επιμένουν σε ένα μόνο ραντάρ NS-110, να δοθεί σώνει και καλά ο εκσυγχρονισμός στους Γερμανούς και στην ΤHALES! Δεν βλέπουν ούτε τα αποτελέσματα της φρεγάτα Ύδρας σε πραγματικά πολεμικές επιχειρήσεις και τι κινδύνους αντιμετώπισε και επιμένουν; Αυτό πραγματικά με ξενίζει. Τι λογικές είναι αυτές αποφασίζομεν και διατάσομεν και έτσι θέλουμε να γίνει; 

Γιατί οι Γερμανοί έδωσαν με χαμηλή τιμή τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών F-123 στην SAAB; Δεν μπορούσαν να τις εκσυγχρονίσουν οι ίδιοι με συστήματα της THALES; Μπορούσαν αλλά θα τους έβγαινε με 50+% μεγαλύτερο κόστος και η μαχητική τους ικανότητα θα ήταν η μισή από αυτήν της SAAB. Δυο πυραύλους ESSM II θα μπορούσαν να έχουν στον αέρα με καθοδήγηση τα δυο FCR STIR 1.2 της THALES! Τέσσερις πυραύλους ESSM II θα μπορούσαν να έχουν στον αέρα με καθοδήγηση τα δυο FCR CEROS της SAAB. 

Εμείς γιατί επιμένουμε στην ακριβότερη πρόταση των Γερμανών και της THALES, ενώ ξέρουμε πως με την πρόταση της SAAB θα είχαμε δυνατότητα καθοδήγησης 4 πυραύλων ESSM II; Γιατί δεν θέλουμε να βελτιώσουμε την μαχητική ισχύ των φρεγατών ΜΕΚΟ, αφού ξέρουμε πως η καθοδήγηση μόνο δυο πυραύλων ESSM II σε δυο στόχους δεν επαρκεί στην σημερινή εποχή; 

Για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ έχω αναφερθεί πολλές φορές με 8 συνολικά άρθρα, αναλύοντας όλες τις παραμέτρους και προτείνοντας λύσεις.

Για τον εκσυγχρονισμό μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω λινκ:

 https://flight.com.gr/modernization-proposal-for-hellenic-meko200-cheaper-than-competition/

Η φτηνότερη λύση ήταν ο εκσυγχρονισμός που πρότεινε η SAAB με βελτιώσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα των φρεγατών. Κόστος 40 εκατομμύρια για την κάθε μια φρεγάτα ΜΕΚΟ, δηλαδή 160 εκατομμύρια ευρώ για της 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ. Τα συστήματα που πρότεινε η SAAB για να τα αλλάξεις με άλλης εταιρίας, δεν σου έφταναν ούτε τα διπλάσια χρήματα τότε και όχι σήμερα. Δεν ήξεραν τις άλλες προτάσεις που τους είχαν κάνει και ήταν με υπέρ διπλάσιο κόστος; Τότε αφού το ήξεραν και το γνώριζαν τι περίμεναν; Να ανέβουν και άλλο οι τιμές;

Ο εκσυγχρονισμός θα μπορούσε να κρατηθεί σε πολύ χαμηλές τιμές όπως είπαν οι Σουηδοί της SAAB. Μια βαριά συντήρηση πρέπει να γίνει στις φρεγάτες και όχι να ανοίξεις τα πλοία, γιατί δεν συμφέρει λόγο παλαιότητας να το κάνεις. Το κόστος της βαριάς συντήρησης είχε υπολογιστεί τα 25 εκατομμύρια ανά φρεγάτα και περιλάμβανε τις επισκευές των μηχανών ντίζελ, του αεριοστρόβιλου και των ηλεκτρογεννητριών ντίζελ κυρίως. Το μόνο που έγινε είναι να παραγγείλουν ανταλλακτικά για το μηχανοστάσιο για της μηχανές πρόωσης, γιατί τις είχαν εγκαταλείψει λόγο έλλειψης χρημάτων για την συντήρηση του στόλου!

Το τρίτο σκέλος του εκσυγχρονισμού αφορούσε τα Phalanx που ο εκσυγχρονισμός τους στην τελευταία έκδοση κόστιζε 11,5 εκατομμύρια το κάθε ένα! Η προσωπική μου γνώμη είναι όχι και την έχω αναφέρει. Οι αμερικάνοι με τα συμπεράσματα των απειλών στον κόλπο του Άντεν από τους Χούτι, είπαν πως τα Phalanx είναι ακατάλληλα και θα αντικατασταθούν με τα συστήματα RAM & SEA RAM.

Η δική μου γνώμη ήταν να αντικατασταθούν και πρότεινα δυο διαφορετικές επιλογές, η δεύτερη είναι και η καλύτερη:

Αντικατάσταση με τα νέα πυροβόλα των 40 χιλιοστών που θα τοποθετήσουν οι Άγγλοι στις φρεγάτες TYPE-31! Η μεγάλη τους εμβέλεια και η καταστρεπτική ισχύς του πυρομαχικού θα συμβάλει στην αντιμετώπιση πολλαπλών στόχων drones, περιπλανώμενων πυρομαχικών και νέων απειλών. Το βάρος του ναυτικού πύργου έχει μειωθεί κατά πολύ όπως και ο όγκος του. Μαζί με τα εφεδρικά πυρομαχικά ζυγίζει πολύ λιγότερο από το Phalanx. Το μόνο μειονέκτημα που έχει είναι πως απαιτεί την διασύνδεση με ραντάρ. Το κόστος για 8 πυροβόλα των 40 χιλιοστών, είναι λιγότερο από το μισό από τα 93 εκατομμύρια που χρειάζονται για τον εκσυγχρονισμό των Phalanx.

Αντικατάσταση των Phalanx με πυροβόλα των 30 χιλιοστών SEA SNAKE, με συνδυασμό ραντάρ SPEXER 2000D MKIII. Σε κάθε μια φρεγάτα ΜΕΚΟ θα τοποθετηθούν δυο πυροβόλα των 30 χιλιοστών SEA SNAKE στην θέση των Phalanx και δυο ραντάρ SPEXER 2000D MKIII πιο ψηλά.

Το κάθε ένα ραντάρ SPEXER 2000D MKIII έχει την δυνατότητα να κατευθύνει ένα πυροβόλο των 30 χιλιοστών, έναν πύραυλο με καθοδήγηση λέιζερ ή σε μεγαλύτερες αποστάσεις έναν πύραυλο IRIS-T SLS. Το κόστος για δυο πυροβόλα SEA SNAKE, δυο ραντάρ SPEXER 2000D MK III και 4 εκτοξευτές πυραύλων με καθοδήγηση λέιζερ πχ GRIFIN είναι 12 εκατομμύρια  ευρώ. Συνολικά ανέρχεται στα 48 εκατομμύρια ευρώ για τις 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ.

Μπορούμε να προσθέσουμε πυραύλους IRIS-T SLS στις φρεγάτες ΜΕΚΟ! Δυο εκτοξευτές με  6-8 πυραύλους ο κάθε ένας. Είναι το βάρος από τα Phalanx που γλυτώνουμε και συγκεκριμένα από το ένα Phalanx που τοποθετείται επάνω από το υπόστεγο ελικοπτέρου. Το συνολικό βάρος των συστημάτων που θα τοποθετήσουμε, έχουν τα 3/5 του βάρους των δυο PHALANX

Η κατασκευή θα έχει το ίδιο πλάτος με αυτήν που μας έχουν προτείνει οι εταιρία για 8+8 πυραύλους IRIS-T SLM, αλλά με πολύ μικρότερο ύψος και μήκος. Οι πύραυλοι IRIS-T υπάρχουν στη αεροπορία και μπορούμε να τους πάρουμε από εκεί για δοκιμαστικές βολές. Το συνολικό κόστος των εκτοξευτών αναμένετε να είναι, λίγο επάνω από τα 3 εκατομμύρια ευρώ για τον κάθε ένα και περίπου στα 4 εκατομμύρια ευρώ για όλες τις διασυνδέσεις με τα ραντάρ κλπ. 

Το σύνολο της δεύτερης επιλογής κυμαίνετε στα 80 εκατομμύρια ευρώ χωρίς τους πυραύλους GRIFFIN & IRIS-T.  Χαμηλότερη τιμή από το κόστος του εκσυγχρονισμού των Phalanx. Ένα SEA RAM κάνει 30-35 εκατομμύρια ευρώ και έχει 11 πυραύλους. Εμείς θα έχουμε δυο ραντάρ με 360 μοίρες κάλυψη, με εμβέλεια 40 χιλιομέτρων και με 12 πυραύλους με πολύ χαμηλότερη τιμή.  
Ναι θα συνδυάσουμε ξένα οπλικά συστήματα μεταξύ τους και θα έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα με πολύ χαμηλότερη τιμή. Η εταιρία θέλει να μπει στην αγορά των οπλικών συστημάτων για πλοία και θα της δώσουμε την ευκαιρία. Όλα υπάρχουν σε χρήση μια μετατροπή θα γίνει, αντί για την πλατφόρμα με 4 πυραύλους IRIS-T SLS, θα μετατραπεί για 6-8 πυραύλους και θα σκεπαστεί για κάλυψη των πυραύλων.

Αν τα πεις όλα αυτά στο ΥΠΕΘΑ, στους Ναυάρχους και στους ειδικούς, δεν θα θέλουν να με ακούσουν. Είπαμε τα ξέρουν όλα και δεν θέλουν να μάθουν άλλα. Δεν θέλουν να καλέσουν τις δυο εταιρίες από την Γερμανία και να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Να ρωτήσουν γίνονται όλα αυτά; Τι πυραύλους με καθοδήγηση λέιζερ μπορούμε να βάλουμε GRIFFIN; Άλλους από άλλη εταιρία; Και με όλα αυτά συν την επιδότηση από την ΕΕ να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση. Ναι η ΕΕ με τα προγράμματα καινοτομίας στην άμυνα, θα μας δώσει επιδότηση για να ολοκληρωθούν όλα αυτά. Γιατί οι εκτοξευτές με 6-8 πυραύλους IRIS-T SLS ή περισσότερους, θα μπορούν να μπουν σε πολλά πολεμικά πλοία. 


Θα κερδίσουμε σαν χώρα θα πάρουμε συμπαραγωγές και θα έχουμε εκπτώσεις στο κόστος, ή θα κερδίσουμε από ένα ποσοστό για κάθε εκτοξευτή κλπ.


Όλα αυτά υπάρχουν σε διάφορές δικές μου μελέτες και προσχέδια μελετών, για ευρωπαϊκά VLS που να δέχονται τους νέους ευρωπαϊκούς αντιαεροπορικούς πυραύλους. Οι εκτοξευτές για 6 ή περισσότερους πυραύλους IRIS-T, θα μπο

ρούν να μπουν σε πυραυλακάτους και σε άλλα πολεμικά πλοία, βάση των δικών μου μελετών.

Η τοποθέτηση αυτούσιων αντιαεροπορικών συστημάτων σε πλοία μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά γίνετε αν θέλουμε με άλλους τρόπους. Λύσεις υπάρχουν αλλά δεν θέλουμε να μάθουμε και να προχωρήσουμε σε καινοτόμες λύσεις που θα αποδώσουν στο μέλλον.  Συμπαραγωγές πρέπει να κάνουμε με ξένες μεγάλες εταιρίες, προτείνοντας εμείς τις λύσεις και τις βελτιώσεις των οπλικών συστημάτων. Ναι οι μεγάλες εταιρίες δεν δουλεύουν όπως πρέπει, δεν έχουν ευελιξία και δεν παράγουν πολλά καινοτόμα συστήματα. Για αυτό επιλέγουν μικρές εταιρίες στης ΗΠΑ που συνεργάζονται με τις εταιρίες κολοσσούς σε συνεργασία με την DARA.

Όλα αυτά φαίνονται ψιλά γράμματα και τελείως ακαταλαβίστικα σε ανθρώπους που δεν έχουν πιάσει στο χέρι τους ένα κατσαβίδι, έναν κολλητήρι και αν τους αφήσεις σε ένα δάσος, δεν θα ξέρουν τι να κάνουν για να σωθούν! Έχουν πολλά πτυχία, ξέρουν πολλές ξένες γλώσσες και αγνοούν τις συμπαραγωγές και τα προγράμματα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ για να πάρουν χρήματα για την Ελλάδα. Πέρασαν περισσότερα από δυο χρόνια από το ξεκίνημα του πολέμου στην Ουκρανία και η δική μας πολεμική βιομηχανία φυτοζωεί, αντί να εργάζεται στο 300% όπως έγινε σε όλες τις άλλες χώρες.
Τελικά θέλουμε να αναπτύξουμε πολεμική βιομηχανία στην Ελλάδα ναι ή όχι; Με ευχολόγια και με το 5% του αμυντικού προϋπολογισμού δεν γίνετε. Θέλεις ειδικούς ανθρώπους να αναλάβουν τις θέσεις και χρήματα να δώσεις για τα προγράμματα. Συμπαραγωγές με ξένες χώρες, με ειδικό λογαριασμό που θα τροφοδοτείται κάθε χρόνο από τον αμυντικό προϋπολογισμό, όπως κάνουν όλες οι άλλες χώρες. Όχι να εμφανίζετε το σύνηθες φαινόμενο, να ψάχνουμε να βρούμε κονδύλια για τις συμπαραγωγές και ο αρμόδιος υπουργός οικονομικών να μην θέλει να τα δώσει.

ΠΗΓΗ https://hellenicdefencenet.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου