Δευτέρα 8 Αυγούστου 2011

ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΤΗ «ΛΥΠΗΤΕΡΗ» ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ Καίγεται για ρευστό η ΑΗΚ

Από το ιστολόγιο http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=210710&-V=articles

Η αναπάντεχη καταστροφή του ηλεκτροπαραγωγού σταθμού στο Βασιλικό, η υποχρεωτική επιστράτευση επί 24ωρης βάσης των πιο ενεργοβόρων μονάδων της, η ανάγκη ενοικίασης γεννητριών από ιδιωτικές εταιρείες για κάλυψη της ζήτησης ρεύματος, αλλά και η απώλεια εισοδήματος από την αναπόφευκτη μείωση στις πωλήσεις ηλεκτρισμού, οδηγούν την ΑΗΚ σε επείγουσα αναζήτηση ρευστού.




Χωρίς υπερβολή, η Αρχή Ηλεκτρισμού αγωνιά ακόμα και για την εξεύρεση χρηματικών πόρων για την προμήθεια καυσίμων για τις ανάγκες των επόμενων μηνών, χώρια η εξυπηρέτηση πολλών άλλων πιεστικών αναγκών που τρέχουν. Όπως αναμενόταν, ο οργανισμός στρέφεται καταρχήν προς το κράτος για οικονομική βοήθεια, αφού, πρώτον, είναι ο ιδιοκτήτης του και, δεύτερον, φέρει την ευθύνη για την έκρηξη των εμπορευματοκιβωτίων στις 11 Ιουλίου, η οποία προκάλεσε την καταστροφή του Βασιλικού και έφερε την ΑΗΚ σε δεινή οικονομική θέση.

Παρατράβηγμα
Πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι ήδη η ΑΗΚ, με επιστολή της στον υπουργό Εμπορίου, έχει ζητήσει επείγουσα παροχή κρατικών εγγυήσεων για αύξηση του δικαιώματος παρατραβήγματος από εμπορικές τράπεζες κατά 40 - 50 εκατομμύρια ευρώ. Το παρατράβηγμα της ΑΗΚ αγγίζει ήδη τα 200 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, θα ζητηθεί και επισήμως τις επόμενες μέρες από το κράτος να αναλάβει σε πρώτη φάση την αποπληρωμή του κόστους για την ενοικίαση γεννητριών από τον όμιλο Κοπελούζου και την αμερικανική Energy International για παραγωγή συνολικά 165 μεγαβάτ τους επόμενους έξι μήνες τουλάχιστο. Αν όχι όλο το ποσό, τουλάχιστο ένα σεβαστό μέρος του θα πρέπει να καταβάλλεται στους ενοικιαστές σε μηνιαία βάση, κάτι που επιτείνει το πρόβλημα ρευστότητας.

Δάνεια από ΕΤΕ
Ανεξαρτήτως της βοήθειας που θα διεκδικήσει ή θα λάβει από την Κυβέρνηση, και των εγγυήσεων που θα της δοθούν για το παρατράβηγμα, η ΑΗΚ θα στραφεί και στον… καλό της φίλο και χρηματοδότη, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕ). Ήδη έγιναν επαφές και αποφασίστηκε η κάθοδος -αύριο ή την Τετάρτη- κλιμακίου της τράπεζας για επαφές με την ΑΗΚ και το υπουργείο Εμπορίου, προκειμένου να εκχωρηθεί μεγάλο δάνειο, ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ, αλλά και η εκταμίευση άλλων δύο που είχαν παγοποιηθεί το τελευταίο διάστημα, συνολικού ύψους 90 εκατ. Το ένα αφορά έργα μεταφοράς και διανομής (50 εκατ. ευρώ) και το άλλο αποπληρωμή χρέους προς τον εργολάβο για την κατασκευή της 5ης μονάδας.
Η ΑΗΚ, σε συνεργασία με τη νέα υπουργό Εμπορίου, Πραξούλα Αντωνιάδου, η οποία θα συναντηθεί με τους εκπροσώπους της τράπεζας, θα καταβάλουν έντονες προσπάθειες για να πείσουν την ΕΤΕ να εκχωρήσει τα δάνεια, αφού χωρίς αυτά η ΑΗΚ δεν είναι σε θέση να… επανεκκινήσει τάχιστα.

Μεγάλες ζημιές
Όπως ήδη έχει κοινοποιηθεί, η ΑΗΚ υπόκειται ήδη σε ζημιές 18,5 εκατ. ευρώ μηνιαίως από την απώλεια εισοδήματος, λόγω της μείωσης των πωλήσεων ρεύματος (8,5 εκατ. ευρώ) και της αύξησης του μέσου όρου του κόστους καυσίμου στην παραγωγή ηλεκτρισμού (10 εκατ.). Το ποσό αυτό δυνατό να αυξομειωθεί, καθώς η ενίσχυση της παραγωγής (άρα και των πωλήσεων), μαζί με το αυξημένο κόστος παραγωγής από τις ενοικιασθείσες γεννήτριες, αλλάζουν τα δεδομένα, χωρίς όμως να έχουν δημοσιοποιηθεί νέοι υπολογισμοί.
Τις τελευταίες μέρες είναι σχεδόν καθημερινές οι διαβουλεύσεις στελεχών της ΑΗΚ με αρμόδιους αξιωματούχους (υπουργός Εμπορίου, υπουργική επιτροπή για την Ενεργειακή Κρίση, πρόεδρος και μέλη της ΡΑΕΚ, Γραφείο Προγραμματισμού, κ.ά.) για τη διαδικασία προώθησης και μελέτης του αιτήματος της ΑΗΚ για άμεση ανακοπή της ζημιογόνας λειτουργίας της (παράγει με κόστος περίπου 18 σεντ και πωλεί με προϋπολογιζόμενο κόστος μόλις 12,5 σεντ την κιλβατώρα), επαναφορά της κερδοφορίας αλλά και αποζημίωσής της για τις καταστροφές που υπέστη.

Ποιος θα πληρώσει;
Το μεγάλο ζήτημα που εγείρεται αφορά το αίτημα για διαφοροποίηση της ρήτρας υπολογισμού του κόστους καυσίμων και η αύξηση στη διατίμηση ρεύματος ή και στο ποσοστό απόδοσης επί της παραγωγής (περίπου 8% για την ώρα). Όπως έγραψε ήδη ο «Π», από τα 12,5 σεντ ανά κιλοβατώρα που ήταν το κόστος παραγωγής ρεύματος από την ΑΗΚ πριν την έκρηξη (χωρίς να υπολογίζονται το κόστος χρήσης των δικτύων και το ποσοστό κέρδους), εκτοξεύτηκε περίπου στα 18 σεντ κατά μέσο όρο, μετά και τις πρόσφατες συμφωνίες για ενοικίαση γεννητριών (οι νέες γεννήτριες θα παράγουν την κιλοβατώρα με κόστος περίπου 8 σεντ ακριβότερα απ’ ότι ο μέσος όρος του κόστους πριν την έκρηξη).
Τα πρόσθετα 6 σεντ ανά κιλοβατώρα για το σύνολο της παραγωγής θα ήταν καταστροφικό να μεταφερθούν στους ώμους των καταναλωτών, καθώς αυτό θα προκαλούσε δυσβάστακτους λογαριασμούς, αλλά -κυρίως- εκτόξευση του κόστους παραγωγής, εισαγωγής, διάθεσης, παροχής οποιουδήποτε προϊόντος ή υπηρεσίας στην Κύπρο, με αλυσιδωτές συνέπειες στον πληθωρισμό, την ανταγωνιστικότητα και την κατανάλωση. Δεν θα πρέπει δε να διαφεύγει της προσοχής ότι από το 2012 και το 2013 αρχίζει, αντίστοιχα, η εφαρμογή κανονισμών της ΕΕ για πλειστηριασμό αερίων θερμοκηπίου για τις ανάγκες των αερομεταφορών και της βιομηχανίας (περιλαμβανομένης της ηλεκτροπαραγωγής), κάτι που θα επιφέρει πρόσθετες αυξήσεις στο ρεύμα και κατά συνέπεια σε πολλά άλλα προϊόντα. Μελετάται, μεν, αίτημα της ΑΗΚ, μετά την καταστροφή της 11ης Ιουλίου, για πλήρη εξαίρεσή της από το σύστημα εμπορίας αερίων, αλλά για την ώρα δεν υπάρχει κάτι που να διαφοροποιεί τα δεδομένα όπως είχαν διαμορφωθεί από την ενσωμάτωση του σχετικού κεκτημένου στο εσωτερικό δίκαιο.
Σε συνεργασία με τη ΡΑΕΚ, την αρμόδια (ανεξάρτητη) υπηρεσία για αυξομειώσεις στις διατιμήσεις ρεύματος, η ΑΗΚ βρίσκεται στο τελικό στάδιο ετοιμασίας έκθεσης με τα νέα δεδομένα ως προς το κόστος παραγωγής που διαμορφώθηκε τις τελευταίες εβδομάδες και ιδιαίτερα με το κόστος που προβλέπεται τους επόμενους έξι μήνες τουλάχιστο. Η έκθεση αναμένεται να είναι έτοιμη ίσως και αύριο, για να τεθεί ενώπιον του διοικητικού συμβουλίου. Ακολούθως, θα σταλεί στη ΡΑΕΚ, η οποία πλέον καλείται να αποφασίσει. Θεωρείται δεδομένο ότι η ΡΑΕΚ δεν θα μετακυλίσει όλη την αύξηση του κόστους στους καταναλωτές, αλλά θα απευθυνθεί στην Κυβέρνηση, προκειμένου να συζητηθεί και να αποφασιστεί ποιο μέρος του πρόσθετου κόστους θα πληρώνεται τους επόμενους μήνες από τους καταναλωτές και ποιο από το κρατικό ταμείο, με αξιοποίηση ενδεχομένως και κάποιων κονδυλίων που θα αντληθούν από την ΕΕ εν είδει βοήθειας για την καταστροφή της 11ης Ιουλίου.

Έρχονται οι αντασφαλιστές
Οι εμπειρογνώμονες των αντασφαλιστικών εταιρειών εξακολουθούν να καταγράφουν ζημιές και άλλα στοιχεία στο σταθμό Βασιλικού. Δόθηκε ωστόσο, όπως έγραψε ο «Π», δικαίωμα πρόσβασης των συνεργείων της ΑΗΚ σε όλες τις μονάδες.
Η ΑΗΚ πιέζεται για τη λήψη των αποζημιώσεων που δικαιούται βάσει του συμβολαίου που υπέγραψε με την Atlantic Insuarance. Το ανώτατο όριο αποζημίωσης από ένα περιστατικό (ατύχημα) είναι 600 εκατ. ευρώ, με αφαιρετέο ποσό (excess) 800.000 ευρώ. Άλλα 125 εκατ. ευρώ είναι η ασφαλιστική κάλυψη της ΑΗΚ (με άλλη εταιρεία) για τη μονάδα 5, η οποία είχε παραδοθεί δέκα μέρες πριν την έκρηξη από τον εργολάβο για δοκιμαστική χρήση των δύο αεριοστρόβιλων.
Οι εμπειρογνώμονες της ΕΕ, σε έκθεση που ετοίμασαν μετά από αυτοψία στο σταθμό, κατέληξαν σε τρία σενάρια για το ύψος των ζημιών. Το πρώτο εκτιμά συνολκές ζημιές στον σταθμό ύψους 400 εκατ. περίπου, το δεύτερο 500 εκατ. και το τρίτο 700 εκατ.
Η Atlantic έχει αντασφαλίσει το συμβόλαιό της με την ΑΗΚ σε μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, οι οποίες πληροφορούμαστε ότι ξεπερνούν τις δέκα. Συνεπώς, το μεγάλο… παζάρι θα γίνει μεταξύ της ΑΗΚ και των εταιρειών αυτών. Η Αρχή έχει διαμηνύσει στους αντασφαλιστές ότι επείγεται για λήψη των αποζημιώσεων και επίλυση όλων των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν. Λόγω της ανάγκης συντονισμού για την κάθοδο στην Κύπρο ανώτατων στελεχών όλων αυτών των εταιρειών, συμφωνήθηκε να διευθετηθεί για τα τέλη Αυγούστου σύσκεψη της ηγεσίας της ΑΗΚ με τους εκπροσώπους της ΑΗΚ για διευθέτηση του θέματος. Σχετική επιστολή για την ετοιμότητα των αντασφαλιστών να ξεκινήσουν το διάλογο για την παροχή αποζημιώσεων έλαβε την Παρασκευή η ΑΗΚ.

Πιάνουν δουλειά οι γεννήτριες από Ελλάδα
Τα δοκιμαστικά για την ένταξη των γεννητριών που μεταφέρθηκαν από την Ελλάδα μέσω της ΔΕΗ και εγκαταστάθηκαν στο Βασιλικό άρχισαν το Σάββατο και συνεχίστηκαν χθες. Πληροφορίες μας αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται ακόμα και σήμερα κάποιες γεννήτριες να ενταχθούν στο δίκτυο και να αρχίσουν να το ενισχύουν με πολύτιμα μεγαβάτ. Σταδιακά, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας όλες οι γεννήτριες αναμένεται να συνδεθούν με το σύστημα, για παραγωγή 70 μεγαβάτ. Επισήμως η ΑΗΚ έχει δηλώσει ότι οι γεννήτριες από Ελλάδα θα τεθούν στη διάθεση του ΔΣΜ στις 15 Αυγούστου. Έως το τέλος του μήνα, πολύ πιθανό να είναι διαθέσιμη και πρόσθετη ισχύς 95 μεγαβάτ από τις γεννήτριες που θα μεταφέρει από το Ομάν η αμερικανική Energy. Εντός 2-3 εβδομάδων εκτιμάται πως θα έχει επιδιορθωθεί και ο αεριοστρόβιλος Black Start στο Βασιλικό, με παραγωγή 35 μεγαβάτ.
Από σήμερα, η ΑΗΚ, η ΡΑΕΚ και ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς ευελπιστούν ότι θα υπάρξει περαιτέρω βελτίωση στην εξυπηρέτηση των αναγκών σε ρεύμα. Ήδη, από την περασμένη εβδομάδα (Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή) είχε αρχίσει ο περιορισμός του αριθμού των διακοπών και της διάρκειάς τους, λόγω ελαφριάς μείωσης της θερμοκρασίας και απουσίας σοβαρών βλαβών. Το Σάββατο και την Κυριακή δεν έγιναν διακοπές. Αν και από το Σαββατοκύριακο καταγράφεται αύξηση της θερμοκρασίας και της δυσφορίας που προκαλεί, συνθήκες που θα συνεχιστούν και ίσως επιδεινωθούν έως την Τετάρτη, εκτιμάται ότι η διακοπή εργασιών σε χιλιάδες επαγγελματικά υποστατικά και υπηρεσίες λόγω των θερινών αδειών θα κρατήσει τη ζήτηση σε επίπεδα που θα επιτρέπουν ικανοποιητική κάλυψη των αναγκών, με πολύ μικρές διακοπές ή και καθόλου σε κάποιες περιοχές. Υπό την αίρεση, βεβαίως, της ανθεκτικότητας των μονάδων που συνεισφέρουν στο σύστημα.

Πολλές οι ανάγκες
Η ΑΗΚ έχει κινήσει ήδη τις διαδικασίες για έργα επιδιόρθωσης των υποδομών της στο σταθμό Βασιλικού (αποκατάσταση συστήματος πυρασφάλειας, μεταφορά μαζούτ στη Δεκέλεια, επιδιόρθωση δεξαμενών, αποκατάσταση τοιχοποιίας και μεταλλικών κατασκευών, απομάκρυνση επικίνδυνων υλικών, επιδιόρθωση στεγάστρων υπό το φόβο βροχών που θα προκαλέσουν φθορές σε ευαίσθητες μηχανές, επιδιόρθωση του αεροστροβίλου Black Start, αγορά ανταλλακτικών για μονάδες, κλπ.) και είναι προφανές ότι η ανάγκη για εξεύρεση πόρων είναι μεγάλη και επείγουσα. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί η αγορά περίπου 25 χιλιάδων τόνων ντίζελ μέχρι τις 20 Αυγούστου για τις ανάγκες των μονάδων εσωτερικής καύσης, ο αριθμός των οποίων αυξήθηκε μετά την ενοικίαση τέτοιων μηχανών για ενίσχυση της παραγωγής.


Πηγή: Εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΗΣ»
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΜΑΝΩΛΗ
08/08/2011 - 09:10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου