Από το ιστολόγιο http://www.protothema.gr/economy/article/?aid=138032
Η ψυχολογία των ελληνικών νοικοκυριών έπεσε ακόμη πιο χαμηλά τον Ιούλιο, οι φόβοι για την απώλεια της δουλειάς εντάθηκαν, προοπτική εξόδου από την κρίση δεν διαφαίνεται, ενώ οι Έλληνες παραμένουν μακράν οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρώπη.
Όλα αυτά προκύπτουν από την ανάλυση οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών), αλλά η είδηση μάλλον βρίσκεται αλλού: οι Ευρωπαίοι πολίτες αρχίζουν πλέον και τα βλέπουν “μαύρα” και αυτοί! Και πώς θα μπορούσε, βεβαίως, να γίνει διαφορετικά όταν ο ένας μετά τον άλλο οι ταγοί της Ευρώπης προβαίνουν σε αρκετά αγωνιώδεις δηλώσεις σχετικά με το ότι δεν φέρνουν αποτέλεσμα οι αποφάσεις της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής;
Τελευταίο …κρούσμα, ο ίδιος ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, ο οποίος δήλωσε το μεσημέρι της Πέμπτης ότι «οι τολμηρές αποφάσεις της 21ης Ιουλίου, δεν έχουν την επίδραση που θα θέλαμε στις αγορές. Οι αγορές αντανακλούν, πρώτα και κύρια, την χωρίς πειθαρχία επικοινωνία, την πολυπλοκότητα και τις ατέλειες του πακέτου της 21ης Ιουλίου», αναφέρει ο Barroso στην επιστολή του. «Είναι ξεκάθαρο ότι πλέον δεν διαχειριζόμαστε μια κρίση που επηρεάζει μόνο την περιφέρεια της ευρωζώνης»…
Αλλά ας επιστρέψουμε στην ανάλυση του ΙΟΒΕ. Μεταξύ άλλων τονίζεται ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης των ελληνικών νοικοκυριών σημειώνει δεύτερο διαδοχικό χαμηλό ρεκόρ τον Ιούλιο και διαμορφώνεται στις -76,8 μονάδες (από -75 μονάδες).
“Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν εξαιρετικά δύσπιστοι για τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας για έξοδο από την κρίση. Ακόμα πιο απαισιόδοξοι είναι όμως για τα οικονομικά του νοικοκυριού τους, καθώς η ανασφάλεια για την απώλεια της εργασίας τους, αλλά και η συνεχιζόμενη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος κυριαρχούν ως τάσεις.”
Έτσι, οι Έλληνες καταναλωτές είναι και αυτό το μήνα οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρώπη, ενώ ακολουθούν με μεγάλη διαφορά οι Πορτογάλοι, οι Ρουμάνοι και οι Βούλγαροι. Πάντως και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώνεται, τόσο στην ΕΕ, όσο και την Ευρωζώνη, (στις -12,4 και -11,2 μονάδες αντίστοιχα). Και μόνο σε οκτώ χώρες (Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) καταγράφονται τον Ιούλιο θετικοί δείκτες.
Και τα επιμέρους δεδομένα της συγκυρίας αναδεικνύουν με πειστικό τρόπο τη ζοφερή πραγματικότητα που βιώνουν οι Έλληνες στην καθημερινότητά τους:
Τον Ιούλιο, στην έρευνα καταναλωτών εξετάζονται τρία επιπρόσθετα ζητήματα που εξετάζονται σε τριμηνιαία βάση και τα οποία εξειδικεύουν ακόμα περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση. Αναλυτικότερα:
Η ψυχολογία των ελληνικών νοικοκυριών έπεσε ακόμη πιο χαμηλά τον Ιούλιο, οι φόβοι για την απώλεια της δουλειάς εντάθηκαν, προοπτική εξόδου από την κρίση δεν διαφαίνεται, ενώ οι Έλληνες παραμένουν μακράν οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρώπη.
Όλα αυτά προκύπτουν από την ανάλυση οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών), αλλά η είδηση μάλλον βρίσκεται αλλού: οι Ευρωπαίοι πολίτες αρχίζουν πλέον και τα βλέπουν “μαύρα” και αυτοί! Και πώς θα μπορούσε, βεβαίως, να γίνει διαφορετικά όταν ο ένας μετά τον άλλο οι ταγοί της Ευρώπης προβαίνουν σε αρκετά αγωνιώδεις δηλώσεις σχετικά με το ότι δεν φέρνουν αποτέλεσμα οι αποφάσεις της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής;
Τελευταίο …κρούσμα, ο ίδιος ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, ο οποίος δήλωσε το μεσημέρι της Πέμπτης ότι «οι τολμηρές αποφάσεις της 21ης Ιουλίου, δεν έχουν την επίδραση που θα θέλαμε στις αγορές. Οι αγορές αντανακλούν, πρώτα και κύρια, την χωρίς πειθαρχία επικοινωνία, την πολυπλοκότητα και τις ατέλειες του πακέτου της 21ης Ιουλίου», αναφέρει ο Barroso στην επιστολή του. «Είναι ξεκάθαρο ότι πλέον δεν διαχειριζόμαστε μια κρίση που επηρεάζει μόνο την περιφέρεια της ευρωζώνης»…
Αλλά ας επιστρέψουμε στην ανάλυση του ΙΟΒΕ. Μεταξύ άλλων τονίζεται ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης των ελληνικών νοικοκυριών σημειώνει δεύτερο διαδοχικό χαμηλό ρεκόρ τον Ιούλιο και διαμορφώνεται στις -76,8 μονάδες (από -75 μονάδες).
“Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν εξαιρετικά δύσπιστοι για τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας για έξοδο από την κρίση. Ακόμα πιο απαισιόδοξοι είναι όμως για τα οικονομικά του νοικοκυριού τους, καθώς η ανασφάλεια για την απώλεια της εργασίας τους, αλλά και η συνεχιζόμενη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος κυριαρχούν ως τάσεις.”
Έτσι, οι Έλληνες καταναλωτές είναι και αυτό το μήνα οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρώπη, ενώ ακολουθούν με μεγάλη διαφορά οι Πορτογάλοι, οι Ρουμάνοι και οι Βούλγαροι. Πάντως και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώνεται, τόσο στην ΕΕ, όσο και την Ευρωζώνη, (στις -12,4 και -11,2 μονάδες αντίστοιχα). Και μόνο σε οκτώ χώρες (Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) καταγράφονται τον Ιούλιο θετικοί δείκτες.
Και τα επιμέρους δεδομένα της συγκυρίας αναδεικνύουν με πειστικό τρόπο τη ζοφερή πραγματικότητα που βιώνουν οι Έλληνες στην καθημερινότητά τους:
- Σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
- Επιδείνωση και στις ήδη πολύ δυσμενείς προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας
- Σε πολύ χαμηλά επίπεδα παραμένει η πρόθεση για αποταμίευση, παρά τη μικρή άνοδο
- Εξαιρετικά δυσμενείς παραμένουν οι προβλέψεις για άνοδο της ανεργίας
- Οριακή επιδείνωση της πολύ χαμηλής πρόθεσης για μείζονες αγορές
- Μικρή αποκλιμάκωση των πληθωριστικών προσδοκιών
- Ενίσχυση του ποσοστού εκείνων που «μόλις τα βγάζουν πέρα»
Τον Ιούλιο, στην έρευνα καταναλωτών εξετάζονται τρία επιπρόσθετα ζητήματα που εξετάζονται σε τριμηνιαία βάση και τα οποία εξειδικεύουν ακόμα περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση. Αναλυτικότερα:
- Τον Ιούλιο, η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών παραμένει σχεδόν στα ίδια, ιστορικά χαμηλά επίπεδα της μέτρησης του Απριλίου, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -88,8 μονάδες (από -89,2). Οι μεταβολές των αντίστοιχων δεικτών σε ΕΕ και Ευρωζώνη είναι επίσης οριακές (στις -74,4 και -78,1 μονάδες αντίστοιχα στις δύο ζώνες). Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να προβεί σε αγορά αυτοκινήτου το επόμενο 12μηνο παραμένει στο 4%.
- Σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα διαμορφώνεται η πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών τον Ιούλιο, με το σχετικό δείκτη να φθάνει στις -95,2 μονάδες (από -92,6 μονάδες στη μέτρηση Απριλίου). Η επίδοση αυτή είναι χαμηλότερη από τις μέσες ευρωπαϊκές τιμές, οι οποίες παραμένουν στα ίδια σχεδόν επίπεδα, στις -89,6 και -90,4 μονάδες αντίστοιχα σε ΕΕ και Ευρωζώνη. Από τα ελληνικά νοικοκυριά, λιγότερο από το 1% δηλώνει με βεβαιότητα ότι θα προβεί σε αγορά/ κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο, ενώ το 2% κρίνει και πάλι ότι ίσως και να προβεί σε σχετικές δαπάνες.
- Εξασθενεί και η πρόθεση πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση / ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -82,9 μονάδες (από -78), όταν οι αντίστοιχοι ευρωπαϊκοί δείκτες παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητοι, στις -57,3 και -60,3 μονάδες σε ΕΕ και Ευρωζώνη αντίστοιχα. Το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που δηλώνουν αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσουν σημαντικές σχετικές δαπάνες το επόμενο διάστημα περιορίζεται στο 6% (από 9%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου