Από το ιστολόγιο www.bankingnews.gr
Η κρίσιμη συνάντηση της Γερμανίδας Καγκελαρίου Α. Μέρκελ και του προέδρου της Γαλλίας Ν. Σαρκοζί κατέληξε σε κρίσιμες αποφάσεις που μπορεί να μην δεσμεύουν μελλοντικά την ευρωζώνη αλλά σίγουρα βραχυχρόνια λειτουργούν ανασταλτικά για τις αγορές και ακόμη περισσότερο για την Ελλάδα.
Οι αποφάσεις που ελήφθησαν έχουν μια σημαντική βαρύτητα για την Ελλάδα που αναζητούσε εναγωνίως στήριξη από το ευρωομόλογο.
Οι αποφάσεις που ελήφθησαν είναι ξεκάθαρα αρνητικές για την Ελλάδα ξεκάθαρα αρνητικές για τις αγορές. Μπορεί να μην αποτελούν δεσμευτικές αποφάσεις αλλά είναι πολύ πιθανό να υιοθετηθούν, το πιθανότερο σενάριο είναι αυτό…. Το ευρωομόλογο παγώνει αλλά τόσο η Γερμανία όσο και η Γαλλία θα υποχρεωθούν να την επαναφέρουν αυτή την λύση.
Ποιες ήταν οι αποφάσεις και πως μπορούν να ερμηνευθούν με όρους αγοράς;
Πρώτη απόφαση
Γερμανία και Γαλλία συναποφάσισαν ότι το ευρωομόλογο δεν θα συμβάλλει στην επίλυση της κρίσης χρέους και δεν προκρίνεται.
Τι είναι το ευρωομόλογο;
Είναι το άθροισμα των πιστοληπτικών ικανοτήτων της χωρών της ευρωζώνης οι οποίες εγγυώνται ένα ομόλογο το οποίο π.χ. θα απορροφηθεί από την Ελλάδα και δανειστές θα είναι ευρωπαϊκές χώρες, ευρωπαϊκές τράπεζες ή διεθνείς επενδυτές.
Εκ πρώτης όψεως είναι μια καλή λύση.
Ο σχεδόν χρεοκοπημένος ευρωπαϊκός νότος αναζητά απελπισμένα μια λύση σταθερού δανεισμού.
Η Ελλάδα για να δανειστεί σήμερα από τις αγορές στην 10ετία θα πληρώσει 14,5% δηλαδή σε 10 χρόνια θα έχει πληρώσει 14,5% επί 10 ίσον 145%. Δηλαδή αν δανεισθεί 10 δις ευρώ θα επιστρέψει σε 10 χρόνια 24,5 δις ευρώ, 10 δις το αρχικό κεφάλαιο και 14,5 δις ευρώ οι τόκοι….δηλαδή χρεοκοπία.
Άρα η Ελλάδα δεν μπορεί να δανεισθεί από τις αγορές.
Με το ευρωομόλογο το άθροισμα των πιστοληπτικών ικανοτήτων των χωρών της ευρωζώνης θα διασφάλιζε το νέο ευρωομόλογο και έτσι η Ελλάδα θα δανειζόταν π.χ. στο 4% στην 10ετία.
Όμως σε αυτή την περίπτωση είναι προφανές ότι ο δανεισμός της Ελλάδος θα ήταν πολύ πιο επωφελής.
Όμως το ευρωομόλογο κάποιους ευνοεί και κάποιους όχι.
Η Ελλάδα που είναι σε καθεστώς χρεοκοπίας οτιδήποτε άλλο πριν την χρεοκοπία την ευνοεί.
Όμως τον ευρωπαϊκό βορρά θα τον πλήξει εις διπλούν.
Το ευρωομόλογο είναι όπως αναφέρθηκε το αποτέλεσμα, το άθροισμα της πιστοληπτικής ικανότητας των χωρών της ευρωζώνης.
Η Γερμανία δανείζεται στην 10ετία π.χ. 2,3% λόγω του ευρωομολόγου όμως, επειδή η Γερμανία θα έχει επωμιστεί όπως και άλλες χώρες τον δανεισμό του προβληματικού ευρωπαϊκού νότου η αγορά θα αυξήσει τα επιτόκια και τις αποδόσεις των γερμανικών ομολόγων. Πιθανότατα το 2,3% να γίνει 3,5% ή 4%.
Το θέμα που εγείρεται δεν είναι μόνο ηθικό αλλά και πρακτικό.
Όμως η Γερμανία πέραν από αύξηση των επιτοκίων δανεισμού θα υποστεί και κάτι άλλο που τώρα φαντάζει απίθανό αλλά μπορεί να καταστεί πιθανό στο μέλλον.
Το ευρωομόλογο θα είναι το άθροισμα πιστοληπτικών ικανοτήτων των χωρών της Ευρωζώνης. Αυτό δυνητικά μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Γερμανίας από ΑΑΑ που είναι την τρέχουσα περίοδο ή άλλων χωρών με την ύψιστη βαθμολογία…
Γιατί να ρισκάρουν οι Γερμανοί την σταθερότητα τους;
Είναι προφανές ότι αν τελικώς εκδοθεί ευρωομόλογο θα περιλαμβάνει τόσο αυστηρές ρήτρες που ίσως να είναι πολύ σοβαρότερες του μνημονίου.
Για να πειστεί ο Γερμανός ή Γάλλος φορολογούμενος πολίτης θα απαιτήσει πολύ σκληρές ρήτρες για τις χώρες στις οποίες θα εκδοθεί ευρωομόλογο και ειδικά για την Ελλάδα.
Πάνω σε αυτή την δομική επιχειρηματολογία στηρίχθηκε τόσο η Γαλλία όσο και η Γερμανία και απέρριψαν την έκδοση ευρωομολόγου.
Η Ελλάδα από αυτή την εξέλιξη εξέρχεται ξεκάθαρα χαμένη. Πόνταρε στο ευρωομόλογο.
Η μη έκδοση ευρωομολόγου θα προκαλέσει αστάθεια στις αγορές και επιδείνωση του κλίματος, αύξηση των spreads παρά τις παρεμβάσεις της ΕΚΤ στις δευτερογενείς αγορές ομολόγων.
Δεύτερη απόφαση
Το EFSF το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας αποφάσισαν Γαλλία και Γερμανία ότι δεν χρειάζεται περαιτέρω κεφαλαιακή ενίσχυση. Διαθέτει επαρκή κεφάλαια.
Οι αγορές θεωρούσαν ότι το EFSF θα πρέπει για να στηρίξει την Ιταλία και Ισπανία να ενισχυθεί περαιτέρω κεφαλαιακά.
Η απόφαση να μην ενισχυθεί κεφαλαιακά ελήφθηκε με κριτήριο να μην προκληθεί κερδοσκοπία.
Ωστόσο θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η κερδοσκοπία καθώς το EFSF θα αποτελούσε ένα σοβαρό μηχανισμό προστασίας των χωρών της Νοτίου Ευρώπης. Η αγορά ήθελε ενισχυμένο EFSF.
Τρίτη απόφαση
Θα θεσπιστεί ενιαίος φόρος στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και προφανώς θα πλήξει τις τράπεζες.
H απόφαση αυτή μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.
Σε μια περίοδο που ο τραπεζικός κλάδος βάλλεται πανταχόθεν η επιβολή φόρου επί των χρηματοοικονομικών συναλλαγών μόνο λανθασμένα μηνύματα θα στείλει.
Τέταρτη απόφαση
Θα υπάρξει εναρμόνιση των φορολογικών συντελεστών. Η απόφαση αυτή μακροπρόθεσμα θα είναι καλή και για την Ελλάδα.
Αρχικά θα αφορά την Γαλλία και Γερμανία για να επεκταθεί και στις άλλες χώρες μεσοπρόθεσμα. Η φορολογική ένωση είναι θεσμικό βήμα και είναι ένα καλό θετικό βήμα με μακροπρόθεσμα και όχι ορατά οφέλη.
Πέμπτη απόφαση
Ο επικεφαλής της Ευρωζώνης θα εκλέγεται κάθε 2,5 χρόνια. Η απόφαση αυτή ήταν θεσμικού περιεχομένου.
Δεν θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις αγορές.
Έκτη απόφαση
Τα κοινοβούλια των χωρών της Ευρωζώνης υποχρεούνται έως το 2012 συνταγματικά να κατοχυρώσουν την υποχρέωση να τιθασεύουν τα χρέη και τα ελλείμματα. Η απόφαση αυτή θεσμικά είναι ορθή θα πρέπει να υπάρχει σε όλες τις χώρες ένα συνταγματικό θεσμικό περιβάλλον το οποίο θα ισχύει για όλους ανεξαρτήτως.
Έβδομη απόφαση
Αύξηση των αποφάσεων της ΕΕ που σημαίνει περισσότερη συγκέντρωση πολιτικών και οικονομικών εξουσιών στην ΕΕ και όχι στα κράτη μέλη.
Η απόφαση αυτή είναι κυρίως πολιτική και με όρους πολιτικούς μπορεί να αξιολογηθεί.
Το συμπέρασμα
Η κρίσιμη συνάντηση Μέρκελ και Σαρκοζί θα προκαλέσει μεγαλύτερη αναστάτωση στις αγορές , δεν βοηθάει την Ελλάδα και αυτό είναι ξεκάθαρο και αποσταθεροποιεί τις στρατηγικές των επενδυτών.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Οι αποφάσεις που ελήφθησαν είναι ξεκάθαρα αρνητικές για την Ελλάδα ξεκάθαρα αρνητικές για τις αγορές. Μπορεί να μην αποτελούν δεσμευτικές αποφάσεις αλλά είναι πολύ πιθανό να υιοθετηθούν, το πιθανότερο σενάριο είναι αυτό…. Το ευρωομόλογο παγώνει αλλά τόσο η Γερμανία όσο και η Γαλλία θα υποχρεωθούν να την επαναφέρουν αυτή την λύση.
Ποιες ήταν οι αποφάσεις και πως μπορούν να ερμηνευθούν με όρους αγοράς;
Πρώτη απόφαση
Γερμανία και Γαλλία συναποφάσισαν ότι το ευρωομόλογο δεν θα συμβάλλει στην επίλυση της κρίσης χρέους και δεν προκρίνεται.
Τι είναι το ευρωομόλογο;
Είναι το άθροισμα των πιστοληπτικών ικανοτήτων της χωρών της ευρωζώνης οι οποίες εγγυώνται ένα ομόλογο το οποίο π.χ. θα απορροφηθεί από την Ελλάδα και δανειστές θα είναι ευρωπαϊκές χώρες, ευρωπαϊκές τράπεζες ή διεθνείς επενδυτές.
Εκ πρώτης όψεως είναι μια καλή λύση.
Ο σχεδόν χρεοκοπημένος ευρωπαϊκός νότος αναζητά απελπισμένα μια λύση σταθερού δανεισμού.
Η Ελλάδα για να δανειστεί σήμερα από τις αγορές στην 10ετία θα πληρώσει 14,5% δηλαδή σε 10 χρόνια θα έχει πληρώσει 14,5% επί 10 ίσον 145%. Δηλαδή αν δανεισθεί 10 δις ευρώ θα επιστρέψει σε 10 χρόνια 24,5 δις ευρώ, 10 δις το αρχικό κεφάλαιο και 14,5 δις ευρώ οι τόκοι….δηλαδή χρεοκοπία.
Άρα η Ελλάδα δεν μπορεί να δανεισθεί από τις αγορές.
Με το ευρωομόλογο το άθροισμα των πιστοληπτικών ικανοτήτων των χωρών της ευρωζώνης θα διασφάλιζε το νέο ευρωομόλογο και έτσι η Ελλάδα θα δανειζόταν π.χ. στο 4% στην 10ετία.
Όμως σε αυτή την περίπτωση είναι προφανές ότι ο δανεισμός της Ελλάδος θα ήταν πολύ πιο επωφελής.
Όμως το ευρωομόλογο κάποιους ευνοεί και κάποιους όχι.
Η Ελλάδα που είναι σε καθεστώς χρεοκοπίας οτιδήποτε άλλο πριν την χρεοκοπία την ευνοεί.
Όμως τον ευρωπαϊκό βορρά θα τον πλήξει εις διπλούν.
Το ευρωομόλογο είναι όπως αναφέρθηκε το αποτέλεσμα, το άθροισμα της πιστοληπτικής ικανότητας των χωρών της ευρωζώνης.
Η Γερμανία δανείζεται στην 10ετία π.χ. 2,3% λόγω του ευρωομολόγου όμως, επειδή η Γερμανία θα έχει επωμιστεί όπως και άλλες χώρες τον δανεισμό του προβληματικού ευρωπαϊκού νότου η αγορά θα αυξήσει τα επιτόκια και τις αποδόσεις των γερμανικών ομολόγων. Πιθανότατα το 2,3% να γίνει 3,5% ή 4%.
Το θέμα που εγείρεται δεν είναι μόνο ηθικό αλλά και πρακτικό.
Όμως η Γερμανία πέραν από αύξηση των επιτοκίων δανεισμού θα υποστεί και κάτι άλλο που τώρα φαντάζει απίθανό αλλά μπορεί να καταστεί πιθανό στο μέλλον.
Το ευρωομόλογο θα είναι το άθροισμα πιστοληπτικών ικανοτήτων των χωρών της Ευρωζώνης. Αυτό δυνητικά μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Γερμανίας από ΑΑΑ που είναι την τρέχουσα περίοδο ή άλλων χωρών με την ύψιστη βαθμολογία…
Γιατί να ρισκάρουν οι Γερμανοί την σταθερότητα τους;
Είναι προφανές ότι αν τελικώς εκδοθεί ευρωομόλογο θα περιλαμβάνει τόσο αυστηρές ρήτρες που ίσως να είναι πολύ σοβαρότερες του μνημονίου.
Για να πειστεί ο Γερμανός ή Γάλλος φορολογούμενος πολίτης θα απαιτήσει πολύ σκληρές ρήτρες για τις χώρες στις οποίες θα εκδοθεί ευρωομόλογο και ειδικά για την Ελλάδα.
Πάνω σε αυτή την δομική επιχειρηματολογία στηρίχθηκε τόσο η Γαλλία όσο και η Γερμανία και απέρριψαν την έκδοση ευρωομολόγου.
Η Ελλάδα από αυτή την εξέλιξη εξέρχεται ξεκάθαρα χαμένη. Πόνταρε στο ευρωομόλογο.
Η μη έκδοση ευρωομολόγου θα προκαλέσει αστάθεια στις αγορές και επιδείνωση του κλίματος, αύξηση των spreads παρά τις παρεμβάσεις της ΕΚΤ στις δευτερογενείς αγορές ομολόγων.
Δεύτερη απόφαση
Το EFSF το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας αποφάσισαν Γαλλία και Γερμανία ότι δεν χρειάζεται περαιτέρω κεφαλαιακή ενίσχυση. Διαθέτει επαρκή κεφάλαια.
Οι αγορές θεωρούσαν ότι το EFSF θα πρέπει για να στηρίξει την Ιταλία και Ισπανία να ενισχυθεί περαιτέρω κεφαλαιακά.
Η απόφαση να μην ενισχυθεί κεφαλαιακά ελήφθηκε με κριτήριο να μην προκληθεί κερδοσκοπία.
Ωστόσο θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η κερδοσκοπία καθώς το EFSF θα αποτελούσε ένα σοβαρό μηχανισμό προστασίας των χωρών της Νοτίου Ευρώπης. Η αγορά ήθελε ενισχυμένο EFSF.
Τρίτη απόφαση
Θα θεσπιστεί ενιαίος φόρος στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και προφανώς θα πλήξει τις τράπεζες.
H απόφαση αυτή μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.
Σε μια περίοδο που ο τραπεζικός κλάδος βάλλεται πανταχόθεν η επιβολή φόρου επί των χρηματοοικονομικών συναλλαγών μόνο λανθασμένα μηνύματα θα στείλει.
Τέταρτη απόφαση
Θα υπάρξει εναρμόνιση των φορολογικών συντελεστών. Η απόφαση αυτή μακροπρόθεσμα θα είναι καλή και για την Ελλάδα.
Αρχικά θα αφορά την Γαλλία και Γερμανία για να επεκταθεί και στις άλλες χώρες μεσοπρόθεσμα. Η φορολογική ένωση είναι θεσμικό βήμα και είναι ένα καλό θετικό βήμα με μακροπρόθεσμα και όχι ορατά οφέλη.
Πέμπτη απόφαση
Ο επικεφαλής της Ευρωζώνης θα εκλέγεται κάθε 2,5 χρόνια. Η απόφαση αυτή ήταν θεσμικού περιεχομένου.
Δεν θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις αγορές.
Έκτη απόφαση
Τα κοινοβούλια των χωρών της Ευρωζώνης υποχρεούνται έως το 2012 συνταγματικά να κατοχυρώσουν την υποχρέωση να τιθασεύουν τα χρέη και τα ελλείμματα. Η απόφαση αυτή θεσμικά είναι ορθή θα πρέπει να υπάρχει σε όλες τις χώρες ένα συνταγματικό θεσμικό περιβάλλον το οποίο θα ισχύει για όλους ανεξαρτήτως.
Έβδομη απόφαση
Αύξηση των αποφάσεων της ΕΕ που σημαίνει περισσότερη συγκέντρωση πολιτικών και οικονομικών εξουσιών στην ΕΕ και όχι στα κράτη μέλη.
Η απόφαση αυτή είναι κυρίως πολιτική και με όρους πολιτικούς μπορεί να αξιολογηθεί.
Το συμπέρασμα
Η κρίσιμη συνάντηση Μέρκελ και Σαρκοζί θα προκαλέσει μεγαλύτερη αναστάτωση στις αγορές , δεν βοηθάει την Ελλάδα και αυτό είναι ξεκάθαρο και αποσταθεροποιεί τις στρατηγικές των επενδυτών.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου